Aphex Twin - Selected Ambient Works 85-92 (1992)

Electronic

4. Ageispolis (5:23)
  5. i (1:17)
  6. Green Calx (6:05)
  7. Heliosphan (4:53)
  8. We Are the Music Makers (7:43)
  9. Schottkey 7th Path (5:08)
  10. Ptolemy (7:12)
  11. Hedphelym (6:03)
  12. Delphium (5:29)
  13. Actium (7:36)
avatar van orbit
Dan toch ook maar een Gridlock proberen of Stendeck

avatar van Eveningguard
Ken ik ook. Beide zijn het geweldige artiesten maar ik zie Stendeck nog niet zo snel een audiotape van een vliegveld in een nummer stoppen. Correct me if I'm wrong.

avatar van orbit
Nee, die heb ik ook nog niet gehoord, Gridlock daarentegen draaien daar hun hand niet voor om.

avatar van Cabeza Borradora
Deze week in het vervolg van het 52 essentiële albums uit de pop/rock geschiedenis topic (zie hier) volgens "De Cultuurkenner-2"

"Er bestaat niet zoiets als een shit sound. Je kan eender wat nemen en er iets mee uitbouwen." Dat zei Aphex Twin in 1993, korte tijd nadat hij het zachtjes pulserende Selected Ambient Works had uitgebracht, en de techno man werd waarvan het ook okee was voor indie-adepten om hem lief te hebben. De beslist not-shit sounds waarop hij bouwde tapte hij uit een bron van vintage Detroit techno en uitlopers van de ontluikende rave beweging.
Lang voordat hij werd geassocieerd met de nihilistische drum n' bass van Come to Daddy, was Richard D. James (aka Aphex Twin) een pionier op het gebied van wat bekend zou worden als "intelligente" dansmuziek. Selected Ambient Works 85-92 wordt, samen met The Orb's Adventures Beyond the Ultraworld en Global Communication's 76:14, beschouwd als een van de meest vooraanstaande wegwijzers van de vroege jaren '90-ambient techno. Het album begint met de etherische vrouwelijke halfgefluisterde vocalen en zachte breakbeats van 'Xtal', en loopt verder haast naadloos over in de gedempte dreun en het heldere gespetter van 'Tha', een nummer doordrenkt met de echo van een ver gesprek. Diffusieve synth akkoorden gutsen door elk nummer, van in de overbelaste auditieve ruimte van het treffend getittelde 'Hedphelym' tot in het met zware bas gedreven 'Ageispolis'. Het meest opvallend is de pop-gevoeligheid van James, merkbaar in de beknopte dynamiek van 'Pulsewidth' en het uiterst besmettelijke' 'Ptolemaeus'. Beïnvloed door post-klassieke componisten zoals Philip Glass en Kraftwerk, creëerde James een collectie van minimalistische House, meer verfijnd dan alles wat ervoor, of erna gekomen is.
(bronnen: Spin en Slant magazines)

avatar van Stijn_Slayer
Dankzij je topic heb ik deze ontdekt. Ik merk wel dat ik het moeilijk vind om hier over te schrijven. Het is zo'n genre waar ik zelf niet veel muziek uit ken, maar wat ik her en der wel eens oppik en (ook al ben ik een instrumentenman) wel met een open houding tegenover sta.

Ik vind het album eigenlijk vrij veelzijdig. Qua timbre wijken de nummers niet veel van elkaar af, maar ik hoor wel vaak andere structuren, lagen en ritmes. Wat dat betreft is het bericht boven mij al handig om het 'vakjargon' iets beter onder de knie te krijgen. Een enkele keer is het me iets te monotoon. 'Tha' vind ik bijv. sterk beginnen, maar gaat me dan toch wat te lang door.

Ik vind trouwens de eenvoudige rijkheid aan klanken van 'Hedphelym' heel sferisch. In combinatie met die kille, grauwe sfeer werkt het haast filmisch. In mijn hoofd zie ik al bijna scènes voor me met dit als soundtrack.

Ik zet voorlopig in met 3,5*, maar wie weet wat er nog kan gebeuren.

avatar van smash016
Ik vroeg me af in welk jaar Hedphelym geschreven is. Als deze uit 1985 komt namelijk, dan is Richard D. James eerder de uitvinder van de kickdrum dan Paul Elstak of een van die andere gabbers...

avatar van RogerV
Ik heb het idee dat het gros van deze nummers toch wel van na 1990 of daarna is. Maar nu je het zegt.

Iemand die weet of ergens op internet te vinden is wanneer deze tracks precies werden gemaakt?

avatar van UK-Choonz
Een held!

Deze man verdient een standbeeld voor zijn geweldige chilltracks op dit album. Stuk voor stuk spannend en prachtig.

avatar van KampF
Jeetje, dit album is gewoon 20 jaar oud!
En het voelt als gisteren.

avatar van shimahero
één van mijn muzikale helden die mij met deze plaat in de wereld van de elektronische muziek bracht.. Een mijlpaal in mijn muzikale reis.

avatar van John Doe
De liefhebbers van deze plaat kunnen ook Elements 1989-1990 van Carl Craig proberen. Techno / ambient die ongeveer even begeesterd en houdbaar is als die op deze plaat. Het verschil in stemmen mag kleiner.

avatar van shimahero
Bijna 5 sterren. Toch een halfje eraf voor green calx., vanwege niet passend op het album.

avatar van kobe bryant fan
Laat dat nou een van m'n favorieten zijn.

avatar van shimahero
wat is ageispolis toch een vette track

YouTube - Aphex Twin - Ageispolis (1080 HD)

avatar van Ernie
Begonnen met een 3,5* een maand geleden maar na een paar luisterbeurten is deze al even sterk al I care because you do & Richard D. James album, de enige andere schijven die ik van dit heerschap heb Ik heb me nog niet super verdiept in electronica en aanverwante genres maar dat ik dit graag mag horen (met koptelefoon uiteraard) in de avond met een schemerlichtje en drankje binnen handbereik staat buiten kijf. Zolang de sfeer,beats en onderliggende geluidjes mooi opgebouwd worden kan dit genre mij wel boeien. Ondanks dat dit een rip van youtube is (Hij wordt nog orgineel aangeschaft) Klinkt dit niet als een schijf die je even voor een los nummer beluisterd. Het totaalplaatje overheerst hier echt wel! Ik kan niet aan Xtal beginnen zonder 1uur en 14min later afgesloten te hebben met Actium! En het mooie is dat ik alles ertussen ook al goed tot geniaal vind heb hem ooit in mijn handen gehad voor 25€ maar vond hem wat te duur voor muziek die ik nog niet goed kende . beetje spijt van natuurlijk nu maar ik had voor die prijs wel zijn andere 2 cd's mee die ik in het begin noemde...

Misterfool
Ik had deze plaat al eens eerder beluisterd. Een tijdje terug besloot ik echter mijn stem weg te halen, aangezien het album wel erg was weggezakt. Vandaag heb ik de plaat een herkansing gegund. Erg sterke elektronische muziek. Ik vind heliosphan het beste nummer op dit schijfje.

avatar van Sfeermaker
Daar heb ik ook (het enige) sterretje bij gezet. Absoluut het beste nummer van de cd.

avatar van woutorrmusic
Heel delicate muziek dit, erg mooi.

avatar van repsac
ik wil gewoon nog eens zeggen: WAT VOOR EEN PRACHTNUMMER IS XTAL WEL

avatar van VictorJan
Heerlijk op zondagochtend!

avatar van VictorJan
Vergis ik mij of heeft Yorke 'Tha' geleend voor Pulk/Pull Revolving Doors?

avatar van Kos
Kos
wtf! die video van Ageispolis! Nooit geweten dat die bestond. En zelfs op MTV. .

avatar van jurado
Kos schreef:

Jawel! Nog uit de tijd dat MTV cool was, Chill out Zone,120 min, Ray Cokes etc.

avatar van LucM
In de elektronische muziek na 1990 ben ik niet zo vertrouwd maar dit album dat in zijn genre als belangwekkend wordt beschouwd valt goed mee. Het draait in eerste instantie niet om de beats (al komen die er wel aan te pas) maar om de sfeer. De nummers zijn afwisselend en behoorlijk melodieus en niettegenstaande de ingebouwde spanning kan het ook dienen als achtergrondmuziek, eigenlijk gepast op een avond.
Zijn er nog gelijkaardige (en gemakkelijk verkrijgbare) albums in die periode aan te raden d.w. z. elektronische muziek die het vooral moet hebben van sfeer en melodie (van pure techno of hardcore-house hou ik niet)?

avatar van chevy93
Autechre, Boards of Canada, Gridlock, Venetian Snares. Dat zijn namen die wel eens in één adem met Aphex Twin genoemd worden.

Kijk anders eens hier:
IDM  (aka Intelligent Dance Music, Braindance, Electronic Listening Music) - Music Genres - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Ambient Techno - Music Genres - Rate Your Music - rateyourmusic.com

Ik denk niet dat Luc heel blij wordt van Venetian Snares.

Maar wellicht dat Autechre - Incunabula, Boards of Canada - Music Has The Right to Children en Biosphere - Microgravity wel interessant zijn.

avatar van kobe bryant fan
Venetian Snares vind ik toch een totaal ander genre hoor.
Aphex Twin is IDM terwijl Venetian Snares zich vooral op Breakcore focust.
Maar natuurlijk wel een aanrader, al moet je voor het genre zijn natuurlijk.
Verder zijn: The Flashbulb (mix van IDM met lichte Breakcore en klassiek), Yasume, Blackfilm, Keef Baker, Trifonic, Bibio (trouwens een labelgenoot van Twin), Hecq en Stendeck aan te raden.
En de tips van chevy zijn natuurlijk ook echte 'essentials' ik denk dat het gros van wat ik noemde net iets moeilijker is. Al mag je heel wat platen van Autechre ook niet onderschatten al hebben die twee wel veel raakvlakken.

avatar van LucM
Bedankt! Van Autechre heb ik eerder ook enkele stukken beluisterd en dat bevalt mij ook best, daar zal ik ook eens een album van aanschaffen.

Sietse
Als je in deze lijn wilt blijven dan zou ik van het bovenstaande lijstje alleen Bibio een heel klein beetje aanraden, al is dat veel meer Boards of Canada dan Aphex Twin.

Echt in deze richting en sfeer oude The Black Dog/Plaid albums, eerste 2 van Autechre (maar die waren al genoemd) net zoals (de ook al genoemde) Biosphere, uiteraard Selected Ambient Works II van Aphex Twin (mijn favoriet van hem).
Het album Aonox van Joey Beltram ligt ook wel in de lijn, maar vind ik persoonlijk wel heel wat minder.

Als het minder in dezelfde sfeer moet hebben dan zou je kunnen gaan voor likeminded people zoals (m)uziq die vooral op zijn eerste albums behoorlijk goed was en erg in de lijn ligt van Aphex Twin zijn meer eclectische werk. En uiteraard Squarepusher, veel meer drum & bass maar net zo'n mafkees.

Misschien ook interessant is om de compilations from Kompakt Records te checken. Die hebben een hele serie genaamd Pop Ambient. Is allemaal vrij rustig en zoals de naam al zegt voor ambient behoorlijk poppy (eigenlijk meer "toegankelijk").

avatar van Gyzzz
Ik zou aan de hiervoorgenoemde namen ook graag Elements 1989-1990 van Psyche / BFC toevoegen. Dat is oud materiaal van Carl Craig dat zowel in de tijdsgeest als in muzikale kwaliteit en opbouw zich goed kan meten met dit album, maar op onbegrijpelijke manier op MuMe 6 stemmen heeft tegenover 456 voor dit album.