Kings of Convenience - Riot on an Empty Street (2004)

Noorwegen
Folk / Pop
Label: Source

1. Homesick (3:13)
  2. Misread (3:08)
  3. Cayman Islands (3:02)
  4. Stay Out of Trouble (5:04)
  5. Know-How (3:58)

met Feist

6. Sorry Or Please (3:47)
  7. Love Is No Big Truth (3:48)
  8. I'd Rather Dance with You (3:29)
  9. Live Long (2:57)
  10. Surprise Ice (4:23)
  11. Gold in the Air of Summer (3:33)
  12. The Build Up (4:05)

met Feist

avatar van blur8
Productioneel is deze 2de beter dan hun eerste. Het geluid is helderder en daardoor geschikter voor hun luistermuziek. Instrumentaal is het ook spanender.

De stem van Erlend Øye doet me erg denken aan Tim Booth van de Britse band James (jaren 90). Muzikaal hoor ik ook overeenkomsten.
De samenzang in Homesick zal wel geinspireerd zijn op Simon&Carfunkel.... geeft niet.

avatar van blur8
Ik heb plots weer ''Stay Out of Trouble" als wereld nummer ontdekt. Om aan te tonen dat dit album vol staat met parels die beluisterd dienen te worden.

avatar van DjERRO
Ik kom dit toevallig tegen via Royksopp. Lijkt me geweldig om nu in de tuin keihard te draaien!

avatar van jovad
Wat een prachtige plaat... Wanneer komen ze met een nieuw album??

jovad schreef:
Wanneer komen ze met een nieuw album??

Helaas, geen enkele aanwijzing dat er na 4 jaar iets nieuws komt. Ze hebben in augustus wel live gespeeld op verschillende Jazz-festivals in Noorwegen, Zweden, Finland, Rusland, Portugal en Spanje.
Alternatief zijn de soloprojecten van Erlend Øye: Unrest, The Whitest Boy Alive en DJ Kicks.

avatar van berghti
Wat een fijnigheid

avatar van sean leonard
Ik leerde eerst The Whitest Boy Alive kennen voordat ik dit project eens begon te beluisteren, en dit is misschien nog wel beter. Dit is de perfecte muziek voor deze tijd van het jaar. Ik vind de nummers heel mooi en relaxed, met fijne stemmen en prettige klanken. Het vormt een verbazingwekkend sterk geheel. Topplaat.

avatar van fatima
Saai en mooi vallen op dit album wel heel erg vaak samen. Iets meer avontuur had van mij dus wel gemogen. Maar dat vond ik van Simon & Garfunkel ook altijd al...

avatar van Braam502
Meesterwerk!

Meer afwisseling en meer instrumenten dan het debuut.
Klinkt heel lief, maar door de sobere, maar toch afwisselende instrumenten wordt het nooit saai!

De ideale winterplaat

avatar van Marieketiekje
Ik kan echt wegdromen bij 'Misread' ........ Lekkere plaat om ondertussen iets te doen, lezen, schilderen, zoiets...

avatar van Mark Wilmont
Mooie plaat. Erg sfeervol en de liedjes blijven beter hangen dan bij de laatste plaat. Misschien omdat ik deze vaker heb gedraaid

avatar van Carolaah
Mooie plaat, begint ook lekker..
Fijn stemgeluid, leuke gitaarklankjes.

Kom nog niet verder dan 3,5 sterren, omdat ik de muziek wel erg kan waarderen, alleen heb ik na een paar nummers het ook wel weer even gehoord.

avatar van Nicolage Rico
Braam502 schreef:

De ideale winterplaat

En nu?

Even wachten?

avatar van JahLex
Chill hoor! Lekker met je duffe kop in de trein zitten en wakker worden met deze muziek terwijl je kijkt hoe de zon de mist verdrijft.
Lekker hoe gevarieerd wordt. De relaxte mooi gedubte stemmen zijn immer aanwezig, maar hier en daar een blazer, extra gitaar of vrouwenstem houd de aandacht erbij. Opmerkelijk dat ik dit niet eerder heb opgemerkt!

avatar van woutorrmusic
tjonge jonge het sudderde zo lekker door tot een of andere lekkere vrouwenstem op 2:00 tijdens het nummer Know-How erbij kwam, fijn hoor!

avatar van jacobz
Ik vind de categorie ''pop'' wel wat denigrerend overkomen. Ik zal deze muziek toch eerder folk noemen.

avatar van blur8
OK, we noemen het Folk-pop .

avatar van Wickerman
Gaat vrolijk verder waar het eerste album is opgehouden. Niet verkeerd, maar ook niet denderend.

avatar van ddutch
Briljante plaat van de Kings die ook 10 jaar later nog staat als een huis. Door de beperkte instrumentatie klinkt deze ''minimal Folk'' bij een eerste luisterbeurt misschien wat eenvormig maar het is een echte groeiplaat. Er staan prachtige, verstilde liedjes op, vol subtiliteiten en mooie samenzang. I'd rather dance with you is een vreemde eend in de bijt en zorgt met een onbekommerde vrolijkheid voor een prettige afwisseling in de sfeer.

Parlotones
blur8 schreef:

Ik snap echt niet waar je hier een overeenkomst kunt vinden, tussen Tim als zanger en de sound van James. Ben zelf een grote fan van James en Tim zijn solo werk. Heb meerdere album van James. K o C is gewoon erg rustig en saai.

avatar van Mssr Renard
Ik kende deze band niet, maar kwam een nummer tegen via de aanbevelingen van youtube.
Vreemd hoe dat werkt, want ik luister dit genre niet.

De video in kwestie is Misread. Aangename muzikale begeleiding en een fijne stem. Ik heb wel zin deze band te ontdekken.

Mijn vrouw vindt het goed, en op haar smaak kan ik nagenoeg blind varen!

avatar van -SprayIt-
Lief albumpje, maar niet heel indrukwekkend voor mij. Een beetje te zoetjes en zelfs ietwat saai.

Ik zit nu trouwens een tijdje te kijken naar die ene helft van het schaakbord, hoe kom je ooit aan zo'n positie? Volgens mij zit zwart stevig in de penarie, maar hij is volgens mij meer met het meisje bezig.

avatar van Minneapolis
-SprayIt- schreef:

Je kunt het niet zien door dat onderbeen, maar die andere staat eigenlijk schaakmat.
Suggesties dat hij met dat meisje wil schaken vind ik wat ongepast.