Sonic Youth - Sonic Nurse (2004)

Label: Geffen

1. Pattern Recognition (6:32)
  2. Unmade Bed (3:54)
  3. Dripping Dream (7:46)
  4. Kim Gordon and the Arthur Doyle Hand Cream (4:51)
  5. Stones (7:08)
  6. Dude Ranch Nurse (5:44)
  7. New Hampshire (5:12)
  8. Paper Cup Exit (5:57)
  9. I Love You Golden Blue (7:03)
  10. Peace Attack (6:10)
Jessie
Een zalige plaat!! fantastische groep!:d

Hear, hear!

Vreemd dat het me nu pas opvalt, maar bij mij heet nummertje 4 gewoon Kim Gordon and the Arthur Doyle handcream.

avatar van Sonic Nurse
What's in a name..

Jessie
stevie schreef:

Bij mij ook hoor!! ik denk op alle cd's wel raar!

Het nummer gaat inderdaad over Mariah Carey. SY wilde het dan ook gewoon als 'Mariah Carey and the Arthur Doyle Hand Cream' op de CD hebben staan. Maar je weet hoe het kan lopen als Miss Diva Mariah (*kuch*) er niet zo blij mee zou zijn, gezien de nogal scherpe inhoud van het nummer (smaad, rechtzaken, CD uit de handel moeten halen enz.) dus uit voorzorg is de titel aangepast op de CD-hoes. De tekst van het nummer is echter onveranderd gebleven maar weet zij veel....

avatar van LittleBox
Check ook de Engelse wikipedia op Sonic Youth en je weet alles over de naamsverandering van het nummer.

avatar van Antie
Laatse 2 minuten van 'Stones"
Zo zalig

Gish
Bij nadere beluistering herwaardering, album was een beetje stoffig in de vergetelheid geraakt, maar is eigenlijk een uitstekend SY album. Vooral de laatste nummers zijn erg goed.

avatar van vin13
ken deze plaat nog niet, maakt benieuwd. Heb de platen Daydream nation, evol en favoriet Sister. Als deze bij Sister aansluit dan haal ik deze ook.

avatar van itchy
Deze sluit niet echt aan bij Sister, alleen al omdat er 17 jaar tussen zit.
Maar dat betekent niet dat je deze niet zou moeten halen. Dit is een totaal andere plaat, maar ook wel een hele mooie.

avatar van vin13
Bedankt voor je reactie, kijk eerst weleens wat er op You Tube staat van deze plaat.

vin13 schreef:

Ondertussen heb ik deze ook en vind hem eigenlijk nog beter dan Daydream nation en die was al goed.

avatar van blonde redhead
Soms leg je cd's wel eens weg met de zekerheid dat het toch nooit liefde op zal leveren. Maar het meeste is als dit na een bepaalde tijd toch onjuist blijkt te zijn geweest. Dat is namelijk precies het geval voor mij bij deze plaat. Zat alle cd's te kopieeren en kwam daarom deze cd weer tegen. Wat toch een heerlijke cd. Nu ook de rest van sonic youth maar eens gaan beluisteren. Waar moet ik beginnen??

avatar van Antie
blonde redhead schreef:

Je kunt vanaf hun eerste album natuurlijk beginnen en
heel hun repertoire afgaan zoals ik heb gedaan .

Of als je echt toch een album er wilt uitnemen:

- "Daydream Nation": volgens velen hun beste album, is een goed album maar voor mij toch zeker niet het beste.
En vind toch niet echt een album om als je nog in de beginfase bent om Sonic Youth te ontdekken.

- "Dirty": Is hun meest toegankelijk album, velen hadden schrik dat
vanaf toen Sonic Youth de commerciele kant op gingen gaan. Omdat ze sind toen voor een veel breeder publiek gekend waren.
Maar Sonic Youth heeft volgens mij toch wat hun kenmerkend maakt
behouden.

-"Goo"of "Sister": Wat ik persoonlijk hun beste albums vind.
Gevolg wel door "Washing Machine" (voor mij dan toch )

- "Confusion is sex & Kill yr. idols": als je de iets meer experimentele kant wilt ontdekken van hun (Wel nog niet zo experimenteel als hun SYR projects).
Staat de cover op van "the stooges- i wanne be your dog"

avatar van Ernie
dit zou wel eens mijn favoriete sonic youth album kunnen worden. er word gewoon op constant hoog niveau gemusiceerd en er is geen enkel nummer dat ik eigenlijk zwakker vind wat op andere platen van hen wel eens gebeurd. vooral dripping dream, stones, dude ranch nurse en i love you golden blue zijn echte pareltjes. de invloed van jim o'rourke doet hen blijkbaar goed

Gewoon een fijne plaat, sinds Murray street lijkt SY eindelijk weer op haar gemak. Nummers mogen ook gewoon mooi zijn (uiteraard met flink wat dissonant gitaarspel vergezeld).

avatar van Wickerman
Hoewel het een fijne plaat is ben ik nog niet helemaal overtuigd. Hij is lekker dissonant en experimenteel, maar niets blijft echt hangen zoals bij Washing Machine en Murray Street.

avatar van Amicus
Prachtig album van SY, voor mij is het eerste nummer,Pattern Recognition, meteen de prijsschieter

avatar van kobe bryant fan
Vermakelijke plaat van Sonic Youth, met een heerlijke gitaarsound.

avatar van Madjack71
Ben er niet zo weg van. Zij zullen vast wel van invloed zijn geweest op hedendaagse bandjes, maar geweldig vind ik het niet. De zang vind ik maar loom en er gebeurt niet echt iets waarvan ik denk wow. Misschien maar ergens anders instappen bij deze band.

avatar van Ernie
Je hebt veel andere keuzes om mee te beginnnen want SY heeft een heel grote backcatalogue

Als je vind dat er niet veel gebeurt in de songs raad ik gewoon een harder album van hen aan.
Goo en Dirty zijn wel ideale starters dan...

avatar van STOOKERY
Tjee wat een hoge waardering van een album waar ik niet doorkom.
Alles klint ingehouden en bij elk nummer denk ik dit heb ik al eerder van ze gehoord maar dan veel beter. Mijn probleem met Sonic Youth van het laatste decennium is vooral de lijsige stem van Thurston Moore. Laat nou net bij het gros van de nummers mr. Moore de vocalen voor zijn rekening nemen. Zo zakt het album na de pragtige openingstrack finaal in elkaar met hier en daar nog een opleving zoals "I love you Golden Blue" en "Dude ranch nurse."

avatar van Ernie
Smaken verschillen! Ik heb ook hun vroeger werk vanaf EVOL tot Dirty in de kast staan maar geen enkele cd van hen sla ik hoger aan dan deze. Murray Street heb ik ook liggen en die vind ik ook schitterend. Ik heb liever de liedjesproducerende Sonic Youth dan de overstuurde noise die hun begindagen markeerde. Ik vind die platen ook goed maar soms gaan ze er ook wat over imo. Niettemin Staat Evol tot Dirty ook gemiddeld 3,5-4 bij mij ,en komen veel favo songs van mij ook van die platen ,maar als geheel overtreffen ze Sonic Nurse niet...

avatar van Johnny Marr
Wat is Stones toch een heerschnummer, echt ver boven alles en iedereen verheven

Pattern Recognition is ook geniaal maar Stones is zo goed dat de rest er een beetje bij afsteekt. Wel een erg goede plaat verder.

avatar van linxde1
Stones is inderdaad geweldig!

avatar van Mastroianni
Sonic Youth aan het herontdekken. Na NYC Ghosts & Flowers had ik ze een tijdje links laten liggen. Maar dit blijkt een geweldige plaat. Tussen de kenmerkende uitbarstingen blijven de prachtige melodielijnen fier overeind. Geen zwakke nummers, Pattern Recognition, Stones en I Love You Golden Blue zijn pareltjes.
Een van hun beste!

Mastroianni
Mooi album om ze mee te herontdekken.
Deze Sonic Nurse is al jaren mijn favoriet van hen

avatar van HansVon
Ernie schreef:

Mooi album om ze mee te herontdekken.
Deze Sonic Nurse is al jaren mijn favoriet van hen

Dank je Ernie.... heb deze naar Dirty (ook prachtig en wat ruiger) helemaal grijs gedraaid de laatste weken.
Wissel Sonic Youth, Dinosaur Jr. ,Pavement en Yo La Tengo constant af en zit dus lekker verder te graven in de amerikaanse 80- en 90-jaren.
Geweldig dit album. Durf geen favoriete nummer te noemen, want is allemaal top!