Kansas - Song for America (1974)

Label: Kirshner

1. Down the Road (3:43)
  2. Song for America (9:59)
  3. Lamplight Symphony (8:11)
  4. Lonely Street (5:43)
  5. The Devil Game (5:03)
  6. Incomudro - Hymn to the Atman (12:12)
  7. Song for America [Single Edition] * (3:02)
  8. Down the Road [Live] * (3:49)
avatar van Wolter
Prachtig... Als er één symfonische band is die het patent heeft op doordachte en fraaie intro´s dan is het Kansas... en dan moet zo´n nummer nog door naar het eind. Dat is dus heel vaak genieten. Song for America is een waar hoogtepunt.

avatar van Jester
Het intro van Song for America is inderdaad prachtig; mooie opbouw, met de typerende viool en vloeiende stijl.

De sterkste nummers op dit album zijn die waar Kerry Livgren het alleen of hoofdzakelijk verantwoordelijk voor is, en dat zijn, niet toevallig de langste en meest symfonische nummers. De overige nummers, waar Steve Walsh meer inbreng in heeft, zijn meer rockgeoriënteerd, en spreken mij minder aan. Dat maakt dat het geheel niet verder komt dan 3,5 *, hoewel er nummers bij zitten die tot de beste van Kansas worden gerekend (m.n. Song for America, maar ook Incomudro, met een al even sterk intro).

avatar van argus
"Song for America" is inderdaad is een fenomenale song, de rest van dit album is minder. Een hoop andere albums van Kansas zijn beter.

avatar van Rinus
Sterk album van Kansas. De band had hier al gelijk de stijl te pakken, waar ze groot mee zijn geworden. "Song for America" en Lamplight Symphony" zijn klassiekers in het oevre van de band. Op vinyl.

avatar van notsub
Kansas is al heel herkenbaar Kansas op deze CD. Met name de viool maakt het zo typisch Kansas geluid compleet. Verder zijn er mooie zangpartijen en langgerekte nummers met goed uitgewerkte solo's. Song For America en Lamplight Symphony zijn de beste nummers. Het probleem met Kansas is dat je er soms wel wat nerveus wordt van al die snelle melodietjes. Een echte Kansas kraker is dit album niet en daarom hou ik qua score een beetje zuinig.

Kingsnake
Blijft mijn favoriete plaat van Kansas.

Dit is de meest symfonische plaat van dit sextet.
Met name de lang epische nummers zijn buitengewoon bombastisch en progressief.

De kortere liedjes zijn meer standaard-rockers, met de nadruk meer op de gitaarduellen van Livrgen en Williams.

Song for America (titelsong) voor ook zo'n beetje de signature-tune van de band, welke ze nu nog steeds op de setlist hebben.

De teksten zijn goed verzorgd, de synths mooi geprogrammeerd, de gitaren staan nog niet zo stevig in de mix als op latere platen, maar dat mag de pret niet drukken. De viool'staat daarentegen wel lekker vet in de mix.
Walsh en Steinhard zijn goed bij stem en het ritmetandem van Hope/Ehart weten van geen ophouden (vette drumsolo in Incomudro van Ehart)

avatar van Casartelli
Ook mijn favoriete Kansasalbum. Song for America en Incomudro staan als een húis, maar anders dan op de andere albums weten ook de korte nummers me hier zonder enige uitzondering te boeien.
notsub schreef:

Een beetje een muzikale achtbaan is het inderdaad wel, maar daar houd ik op zijn tijd wel van. Geen zuinige score daarom wat mij betreft.

Ozric Spacefolk
Het titelnummer, Lamplight Symphoy en Incomudro zijn toch wel in mijn beleving de mooiste symfonische (hard-)rock nummers die ik ken.
Zeer kleurrijk en mooi gebruik van synths en viool.

Steve Walsh is (was) ook een erg getalenteerd zanger.

avatar van richiedoom
Fantastisch! Denk dat ik deze band wel kan rekenen tot mijn positieve ontdekkingen! Goede plaat waar je duidelijk kunt horen hoe getalenteerd alle bandleden zijn.

richiedoom schreef:

Na deze plaat, zou ik eerst het debuut en daarna Masque beluisteren.

Na Masque wordt de band gelijdelijk aan steeds meer Hardrock en minder Symfonische Rock.

Leuk, dat je deze plaat hebt ontdekt. Het is nog altijd één van mijn favorieten.

avatar van richiedoom
Eerste plaat heb ik al beluisterd, en vond ik iets minder dan deze maar hij was zeker goed.
Ik luister altijd alles chronologisch van een band, zodat ik goed de groei die een band doormaakt kan horen.

avatar van Rudi S
Ozric Spacefolk schreef:

Steve Walsh is (was) ook een erg getalenteerd zanger.

Misschien wel de beste in zijn soort, hier in het "kleintje " Lonely street laat hij dit optimaal hoor.

Rick Nielsen van Cheap trick ( die in ieder geval in Nederland het voorprogramma vd Point of Know return tour deden) bleef altijd speciaal voor SW luisteren.

avatar van Dream Theater
Te gek album van deze amerikaanse hardrock/symfonischerock band. Het gebruik van electrische viool geeft de band een bijzondere sound. Steve Walsh heeft een van de mooiste rockstemmen die ik ken en zijn zang is geweldig! De muziek is erg gevarieerd van bijvoorbeeld het harde en snelle The Devil Game tot het lange en prachtige Incomudro.

Ozric Spacefolk
Het is geen electrische viool wat Steinhardt speelt maar een elektrosch versterkte.
Je bent misschien in de war met Eddie Jobson (UK, Roxy Music)...

avatar van Dream Theater
Ik wist niet dat er verschil was tussen een electrisch versterkte viool en een electrische viool. weer wat geleerd. Vind UK trouwens ook een goede band!

Ozric Spacefolk
Is gewoon een normale viool maar dan met een microfoontje erop geplakt.

Eddie Jobson speelt echt een electrische viool, dus met elementen (denk ik).
Vergelijk het met het verschil tussen een akoestische en elektrische gitaar.

avatar van RuudC
Oef, wat wordt er weinig gebabbeld over dit album! Erg zonde, want het is wederom een genot om naar te luisteren. In tegenstelling tot de scores, ben ik iets minder positief over de opvolger. Kansas scoort een dikke 4,5*, hier is het een krappe. De zo bejubelde titeltrack kan mij helaas niet echt overtuigen. Vervelend is het allerminst hoor. Er wordt leuk gemusiceerd, maar ik hoor de spanning niet die een Lamplight Symphony of een Incomudro wel heeft. Dat zijn weer echte pareltjes van de hand van Livgren. De rocksongs mogen er best wezen. Geen echte hits, maar ook zeker niet slecht. Song For America is over de gehele linie een best lekker album met enkele echte hoogtepunten.

Waar ik bij Kansas het gevoel had in het diepe gegooid te zijn, heb ik dat hier niet. Misschien komt het omdat ik in zekere zin beter kon verwachten waar Kansas mee zou komen, maar ik merk tegelijkertijd dat ik maar weinig viool gehoord heb. Het felle lijkt er al van af te zijn.

Tussenstand:
1. Kansas
2. Song For America

avatar van lennert
Ik sluit me aan bij kompaan Ruud: er wordt te weinig over dit heerlijke album gesproken. Zelf zou ik hem net een klein tandje boven het debuut zetten, want Lamplight Symphony en zijn hartverscheurend mooie tekst en het agressieve up-tempo eindstuk van Incomudro zijn echt fantastisch. Ook de korte songs pakken nu net iets beter uit, vooral het aan Death Wish doen denkende Lonely Street is lekker pakkend.

De epics zijn vanzelfsprekend weer het beste. De titeltrack heeft heerlijk opzwepende gitaarpartijen, maar Lamplight Symphony als ultieme wintertrack is een van de mooiste songs die ze ooit hebben opgeschreven. De teksten over liefde, verlies, verdriet en hoop zijn werkelijk fantastisch. Livrgren is een waar lyrisch talent en Walsh brengt de teksten met een prachtige dosis emotie en dramatiek over.

Tussenstand:
1. Song For America