Marillion - A Singles Collection (1992)

Label: EMI

1. Cover My Eyes (Pain and Heaven) (3:55)
  2. Kayleigh (3:32)
  3. Easter (5:56)
  4. Warm Wet Circles (4:22)
  5. Uninvited Guest (3:43)
  6. Assassing (7:39)
  7. Hooks in You (2:54)
  8. Garden Party (7:09)
  9. No One Can (4:40)
  10. Incommunicado (5:14)
  11. Dry Land (4:41)
  12. Lavender (3:40)
  13. I Will Walk on Water (4:11)
  14. Sympathy (3:27)
avatar van musicfriek
Dit wordt mijn volgende project. Heb alleen dit album van Marillion, maar door de vele berichten over deze band op deze site ben ik erg nieuwsgierig geraakt naar hun werk. En met name Marbles, die moet volgens jullie erg bijzonder zijn!

Mijn favorieten van deze verzamelaar zijn:

-Cover My Eyes
-Kayleigh
-No One Can
-Incommunicado
-Lavender

Kunnen jullie hier iets mee? Met welk album kan ik het beste beginnen?

avatar van VanDeGriend
Mm nou niet Marbles zo te zien.Die moet je wat later doen denk ik

Ik zou Clutching at Straws met Fish doen en uiteraard Brave met Steve Hogarth.

avatar van the viking
In jouw geval zou ik voor Misplaced Childhood gaan met Fish
de singles Kayleigh en Lavender staan er op maar er staan meer sterke songs op !

met vriendelijke groet the viking

avatar van Jester
Vergeet Season's End niet. Het wordt vaak over het hoofd gezien, omdat het in de overgang van Fish naar Steve Hogarth zit, maar is zeker de moeite waard, en zeer toegankelijk: http://www.musicmeter.nl/album/2521

avatar van musicfriek
Wauw, dank voor de respons. Keuze genoeg zie ik al! Zal met Script for a Jester's Tear beginnen en dan misschien leuk om het in chronologische volgorde aan te schaffen of maakt dat niet zoveel uit?

avatar van ChrisX
Chronologisch is over het algemeen het beste hoewel je dan dus moet beginnen met Script. En dat kan een probleempje opleveren als je niet van houterig drumwerk houd. Er staan echter wel een paar bloedmooie, broeierige nummers op die plaat. Garden Party is wat dat betreft absoluut niet representatief (het is zelfs het minste nummer van die plaat vind ik) voor Script.

Ik zou je persoonlijk aanraden om te beginnen met Misplaced Childhood. Het heeft nog genoeg aanknopingspunten met het oudere werk, er staan 2 stukken op die je al kent en van daar uit is het makkelijk doorstomen door de rest van de catalogus van de band. En... gewoon je oren zelf laten uitmaken welke zanger je nou het beste vind: Fish of Hogarth. Ik zelf heb geen uitgesproken voorkeur hoewel ik tegenwoordig lichtelijk neig naar de laatste.

avatar van the viking
ChrisX schreef:

Vind zelf dat Script geen zwakke plekken kent(ook Garden Party is een geweldig nummer)en is verreweg mijn meest favoriete album van Marillion ! Maar als nieuweling zou ik toch voor het toegankelijkere Misplaced Childhood gaan !

met vriendelijke groet the viking

avatar van musicfriek
Okee, dan begin ik met dat album. Moet ook niet te moeilijk gaan beginnen he? Maar ik denk dat het me zeer zal bekoren deze muziek..

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Het doet me een beetje pijn om deze aan te moeten bevelen, maar van je vijf favoriete nummers komen er twee van Holidays in Eden (Cover my eyes; No one can), dus misschien daarmee beginnen?

Andere goede instappers zijn denk ik Clutching at straws (met Fish) en Afraid of sunlight of Anoraknophobia (met Hogarth).

avatar van Robz
Aan de andere kant ...als je dan toch gaat knikkeren , doe het dan aan zee

Groedels Robz

avatar van Tribal Gathering
0,5
Dit is een waardeloze verzamelaar. Hij loopt voor geen meter. Juist bij een groep als Marillion moet je de tracks chronologisch op het album plaatsen. Nu ga je steeds van een track met Hogarth naar Fish.

Daarbij komt dan nog dat mijn favoriete single Sugar Mice er geeneens opstaat.

Als je echt Marillion wilt ontdekken, koop dan gewoon twee studio-albums, een met Fish en een met Hogarth. Als eerste zou ik dan Misplaced Childhood en Seasons End aanraden.

avatar van vigil
Twee bonustracks zijn er te vinden op deze verzamelaar. Een cover in de vorm van het behoorlijk geslaagde Sympathy en 1 van de slechtste nummers ever van Marillion I Will Walk On Water. Dat zijn de grootste redenen om deze verzamelaar toch in de kast te hebben staan. Verder staan er een paar single versies op (vooral de Fish nummers) welke iets anders klinkt dan de originele album versies.

De kennismaking met wat niet veel later mijn favoriete band werd. Op dat moment de actuele verzamelaar. Er zit dus nogal wat nostalgie in mijn hoge waardering.

avatar van Jumpjet
Aardige instapper voor wie Marillion alleen van de singles kent. Zelf vind ik het een overbodige verzamelaar. De twee nummers die we nog niet kenden (Sympathy en I will walk on water) zijn ook al geen hoogvliegers in het Marillion-oevre en deden het ergste vrezen voor wat er komen zou. Dat bleek achteraf nogal mee te vallen, want met Brave kwam alles weer goed.

Na het afscheid van Fish, volgde ook mijn afscheid.
De samenwerking met Hogarth kon ik totaal niet volgen.
Nu is deze verzamelaar een perfecte instap om het tegendeel te bewijzen.
Er is niet gekozen voor een chronologische volgorde, maar een soort van grabbelton.
Voorheen vond ik de stem van Fish veel weg hebben van die van Peter Gabriel, al hoor ik bij eerlijkheid te zeggen dat dit zeker ook het geval is bij Hogarth.
Toch heeft zijn geluid minder iets eigens, wat Fish wel heeft.
Easter doet mij eerder aan bands als Clannad denken, zou zo tussen hun repertoire passen.
Assassing heeft vrijwel hetzelfde gitaargeluid als Would I Lie To You? Van Eurythmics.
Sterker nog Dave Steward heeft dit letterlijk gejat, en daar een heel nummer op laten leunen.
Zegt wel weer iets van de kwaliteiten van Marillion.
Sympathy lijkt op Pink Floyd jaren 80, toen Gilmour aan het roer stond.
Uiteindelijk blijft mijn conclusie echter wel dat ik meer een Fish man ben, daar kan deze verzamelaar uiteindelijk niets aan veranderen.

avatar van bikkel2
Een wat moeizaam samengestelde verzamelaar van Marillion . Nu niet bepaald een hitmachine .
Marillion moet het tot op de dag van vandaag vooral van de albums hebben . De echte fan zal bevestigen dat dit vooral zo moet blijven . Een hele goede band heeft geen hits nodig . Kayleigh was een behoorlijke top 10er , en zelfs Lavender stond even in de hitlijsten . Cover My Eyes , No One Can , tja niet hun meest aansprekende werk , kwamen er ook nog even in voor .
Waarschijnlijk gemaakt voor de twijfelaar deze compilatie . Sympathy ( een bijna vergeten 60's kraker ) en I Will Walk On The Water , zijn de extra's .
Terwijl de songs eigenlijk allemaal wel deugen , is het wel een cd die wat verwarring zaait . Fish en Steve H zijn nogal verschillend in hun manier van zingen en de nummers van Holidays In Eden die hier voorkomen zijn voor de groep's doen zelfs erg mainstream .
Voor de instapper misschien leuk , maar ik kan de 2 extra songs eigenlijk wel missen als kiespijn .
Ik vind het verre van opzienbarend .

avatar van vigil
Best of Both Worlds (met beide 1 cd vol) is natuurlijk een veel betere instapper maar ja die was er nog lang niet in 1992

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
vigil schreef:
maar ja die was er nog lang niet in 1992

En dat legt de vinger een beetje op de zere plek: deze is nog van voor de tijd dat Marillion-met-Hogarth echt een eigen smoel begon te krijgen.

Dus @deric raven: het kan natuurlijk dat Hogarth je als zanger echt niet ligt, maar als het niet zo zwart-wit is... deze verzamelaar biedt niet bepaald een representatief beeld van het post-Fish-deel van de Marilliongeschiedenis.

Wat mij betreft hield Marillion op te bestaan op het moment dat Fish de band verliet. Deze verzamelaar is daar het bewijs voor......

avatar van vigil
Jaar van uitgave is 1992...

avatar van musicborst
... en uitermate representatief voor het werk van Marillion tussen 1992 en 2014!

Bedoel ik

Nee maar chronologisch had de gehele carriere van Fish bij Marillion er op kunnen staan en dat kan je van H natuurlijk niet zeggen. 1 symfonisch album en 1 pop/rock plaat waren verschenen met hem achter de mic. Verder werd om louter commerciele redenen 2 nieuwe nummers op deze plaat geperst waarvan 1 cover en het slechtste nummer wat de band op nam. Ik denk dat er toch een zeer aardige verzamel cd te maken is van de H periode die vast ook wat verstokte Fish aanhangers kan overhalen. Op dat moment kon dat nog niet maar deze verzamel cd had te maken met het feit dat de band 12,5 jaar bestond en er nog geen verzamel album verschenen was in die periode.