Ihsahn - angL (2008)

7. Elevator (5:07)
  8. Threnody (5:08)
  9. Monolith (6:27)
avatar van andnino
Vet black metal klinkend progmetal album. Bevat dik driekwartier kwalitatieve muziek.

avatar van Dexter
Weinig black, veel prog. Weinig evil, veel pretentie. Weinig metal, veel gevoelige stukjes.

Gaat / ging dit bij Emperor nog vaak in de juiste verhoudingen geweldig goed, is het hier voor mij te ver doorgeschoten. Als de vaart er even inzit (zoals het grootste gedeelte van Monolith of Unhealer) klinkt het weer redelijk vet, maar dan doet de té heldere productie weer afbreuk aan de impact. Het hoeft van mij totaal geen rommelige obscure black-productie te hebben, maar dit is allemaal té klinisch.

Helaas, dat waren 2 maal 47 minuten die ik zo snel mogelijk wil vergeten.

avatar van andnino
Ik heb het dan ook niet zo op black metal ik kan me hier prima in vinden, al heb ik inderdaad beter gehoord

edris.
Zingt Åkerfeldt hier of doet hij wat hij altijd zou moeten doen?

avatar van andnino
Hij zingt een passage en grunt een paar stukjes

avatar van Dexter
Ik ben ook niet zo'n ontzettende black-metal fan, maar er zitten een paar erg goede bands tussen, en vooral Emperor heeft iets magisch.

avatar van andnino
Laat ik nou helemaal niks van Emperor kennen... daar ga ik dus ook nog eens achteraan

wat vind je trouwens van zijn vorige solo album in vergelijking hiermee?

avatar van Dexter
Ik heb van een vriend pas allebei de albums gekregen, en ik ben hiermee begonnen.
Nu ben ik wel bang om aan die eerste te beginnen

En luister van Emperor maar eens naar In the Nightside Eclipse, prachtig plaatje.

avatar van andnino
Na een hoop luisterbeurten moet ik zeggen dat het overeind blijft staan... Kan zelfs behoorlijk genieten van Scarab, Unhealer en Emancipation

Schaam, schaam... Ik zie nu pas dat het dus Ihsahn is ipv Insahn

avatar van Jochempie
Ik vind het toch wel een vrij goede cd, maar de productie is inderdaad niet fantastisch en het nieuwe van emperor haalt hij nergens.

avatar van andnino
Ik maak er een 4* van. Draait overuren op de ipod en is op welk volumeniveau in welke situatie dan ook geschikt. zal wel komen doordat ik niks van Emperor ken binnenkort checken.

lambf
Wat een tegenvaller. De zang vind ik erg irritant en klinkt het bij vlagen zo orchestraal, vreselijk dat de keyboards weer tevoorschijn moeten worden gehaald. Verder is het allemaal maar weinig spannend. Verder zijn de cleane uithalen om te huilen en dat gitaargefreak, brr, liever niet.

avatar van kramerdude
prachtplaat, jammer dat mensen het altijd moeten vergelijken met zijn andere band of de blackmetal van je begin jaren 90'. totaal andere bedoeling en verbreding van zijn muzikale kwaliteiten vind ik juist geweldig, niets ten afbreuk van emperor maar die tijd is over.

avatar van james_cameron
Iets beter dan debuut The Adversary, wat mij betreft, mede door de iets betere produktie en de iets directere, wat stevigere songs. Het album waaiert wat minder uit richting allerlei metalgenres, wat de kwaliteit ten goede komt. De drums klinken nog steeds wat vlak, maar de bombast komt beter tot zijn recht.

leander?
De laatste Ihsahn is fenomenaal, maar deze is vooralsnog een beetje.. saai. Zoals lambf zegt, weinig spanend.

avatar van vin13
Ik vind deze wat ondergewaardeerd.
Hij ligt meer in de lijn van Opeth en Porcupine Tree en is wellicht niet echt bruut maar meer symfonisch onderlegd.
Geweldige baslijnen(nr.7) en qua sfeer ook wel King Crimson en Katatonia raakvlakken.

Voor mij één van de mindere worpen van dit toch wel enigzins muzikale genie. Het klinkt allemaal een beetje stuurloos.

Het drumgeluid (en dan vooral de toms) vind ik écht enorm storend. Dit album zal ik niet snel nog eens opzetten.

avatar van Lau1986
Het klinkt wel leuk en vermakelijk, maar toch klinkt het ook te lief en te gelikt. Het wordt nergens echt spannend. Ik denk vooral voor de prog liefhebbers een aanrader.

avatar van Edwynn
Net als voorganger After leunt Ihsahn erg naar de Opeth hoek, zij het wat bondiger en puntiger. Het is heel aardig en ik snap dat de vooral de verwachtingen hoog zijn bij diegenen die hem vanuit Emperor volgden. (mijzelf incluis). Echter, er staat niet voor niets Ihsahn op de hoes en geen Emperor. Das een signaal dat het over een andere boeg gaat. Respect enzo.
Maar desalniettemin blijf ik met wat ongestilde honger zitten. Wat mij betreft logenstraft hij mij wel met het weegaloze Eremita en Das Seelenbrechen. Maar dat is op angL nog allemaal niet aan de orde. Dat is gewoon een beetje veel te brave moderne prog.