Mayhem - De Mysteriis Dom Sathanas (1994)

Noorwegen
Label: Deathlike Silence

1. Funeral Fog (5:47)
  2. Freezing Moon (6:23)
  3. Cursed in Eternity (5:10)
  4. Pagan Fears (6:20)
  5. Life Eternal (6:57)
  6. From the Dark Past (5:26)
  7. Buried by Time and Dust (3:34)
  8. De Mysteriis Dom Sathanas (6:21)
avatar van niels94
Gezellige band is dit geweest, voor zover ik het gelezen hebt. Even interessant als volslagen gestoord. Het album weet mij tot nu toe minder te boeien. Ik vind het zelfs ietwat saai, ondanks de toch niet al te lange speelduur. De vocalen zijn aan het begin even wennen, maar als je daar eenmaal doorheen bent zijn ze lang niet zo spannend meer (als is dat gefluister aan het begin van Funeral Fog nog steeds redelijk creepy). Bij wijlen vind ik de vocalen zelfs nauwelijks bijzonder. Af en toe komt er een mooie solo, de riffs zijn goed en het drumwerk is in orde, maar het weet me nog niet te raken. Wellicht wordt dit in de toekomst beter

Vikernes claims that Euronymous had plotted to torture him to death and videotape the event – using a meeting about an unsigned contract as a pretext.

avatar van Spock2011
Kom Vikernes alstublieft een beetje tegemoet. Dat Euronymous slachtoffer was van de tragische moordpartij maakt hem niet direct een heilige boon. Zoals ik het tegenwoordig bekijk was hij nog een grotere misdadiger dan Varg.

avatar van niels94
Deze begint toch steeds meer indruk te maken! Duistere en zware muziek, maar ook muziek met een enorme drive. Instrumentaal is dit erg sterk, de zanger doet hier met zijn haast ziekelijk klinkende zang een schepje bovenop en verhoogt de sfeer nog eens extra. Of dit alles uiteindelijk ook zal resulteren in een echt hoog cijfer weet ik nog niet, voor nu staat hier een dikke 3,5*

avatar van wizard
Over De Mysteriis Dom Sathanas en Mayhem had ik veel gehoord en gelezen voordat ik ook nog maar een noot van de muziek had gehoord. Voor een blackmetalklassieker had ik veel van dit album verwacht. Die hoge verwachtingen heeft dit album nooit ingelost, maar echt tegenvallen doet het niet. De Mysteriis is over de gehele linie gewoon een aardig album.

Nummers als Funeral Fog, Freezing Moon en het titelnummer vind ik sterk: goede riffs en aparte zang die voor een donkere en intense sfeer zorgen. Met name Funeral Fog begint met een sterk gitaarwerk en zuigt je meteen het album binnen. Andere nummers, zoals Cursed in Eternity en Life Eternal bevallen minder. In deze nummers valt op dat de muziek ook voor een groot deel op (eindeloze) herhaling rust.
Hoewel de muziek wellicht anders bedoeld is, vind ik het nauwelijks echt dreigend worden. Misschien omdat we 20 jaar verder zijn sinds dit album uitkwam, en de tijd van in brand gestoken kerken en vermoorde bandleden heb ik zelf ook niet actief meegemaakt. Daarbij helpen de vocalen van Attila Csihar ook niet echt: toen ik De Mysteriis voor het eerst in maanden weer opzette, werkte de zang aanvankelijk meest op mijn (glim)lachspieren. Pas bij de volgende luisterbeurt zat ik weer meer in dit album. Maar goed, ik vind de zang eerder kermisspookhuisgriezelig dan beheksthuisgriezelig. Draculazang, zoals iemand anders hier opmerkte.

Een redelijk interessant album, maar niet een die ik heel vaak hoef te draaien.

3.5*

avatar van adri1982
Soms is dit een leuk album om op te zetten, als ik boos of erg verdrietig ben. Dan vind ik die herrie geweldig.

Maar ik ken dit omdat mijn oudere broer hem op cd heeft en mij vroeger vertelde over de geschiedenis van de band. Dat een aantal bandleden: Per Yngve Ohlin (16 jan.1969 - 8 apr. 1991; alias Dead), Oystein 'Euronymous' Aarseth (22 mrt. 1968 - 10 aug. 1993) en Kristian 'Varg' Vikernes (geb. 11 feb. 1973) deel uitmaakten van de Black Metal Inner Circle, een groep van black-metal-muzikanten, die verantwoordelijk waren voor het brandstichten van Noorse kerken.

Per Yngve Ohlin pleegde in 1991 zelfmoord door zichzelf dood te schieten, en Euronymous werd in 1993 met een flink aantal messteken om zeep geholpen door Varg Vikernes, die op zijn beurt 16 jaar vastzat en daarna verderging met de metal-band Burzum.

Dit is wat je noemt Black metal zo als het hoort duister goede riffs en drums gewoon goed 5.0

Ze hebben zelfs een ketting gemaakt van Dead's schedelfragmenten stond ergens op Wikipedia of het waar is??

avatar van Von Helsing
Behexen schreef:

Marduk Guitarist Confirms He Owns Skull and Brain Matter From Mayhem’s Per ‘Dead’ Ohlin - loudwire.com

avatar van Juul1998B
Ik ben geen groot black metal van maar ik probeer om mijn smaak te verbreden en black metal is het enige genre waar ik nooit echt in ben geraakt.
Met deze plaat is dat deels weggenomen. De zang vind ik nog steeds moeilijk behapbaar maar ik kan de energie van de nummers wel waarderen en het was zeker geen straf!
Daarnaast vind ik occulte sferen normaal wel vet maar bij Mayhem hangt er wel een serieus sausje overheen omdat het bij hun zeeeeeer letterlijk is.
Toch zal ik niet snel teruggrijpen naar dit album maar ik kan wel zeggen dat ik het geprobeerd heb!

avatar van Koen St
Juul1998B schreef:

Ben zelf niet de grootste Mayhem fan maar ik moet wel zeggen dat bij hun Live in Leipzig album de vocals een stuk beter te verteren zijn (voor mij tenminste), de geluidskwalitieit is wel kak maarja dat hoort bij de sfeer