MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Mayhem - De Mysteriis Dom Sathanas (1994)

mijn stem
3,93 (111)
111 stemmen

Noorwegen
Metal
Label: Deathlike Silence

  1. Funeral Fog (5:47)
  2. Freezing Moon (6:23)
  3. Cursed in Eternity (5:10)
  4. Pagan Fears (6:20)
  5. Life Eternal (6:57)
  6. From the Dark Past (5:26)
  7. Buried by Time and Dust (3:34)
  8. De Mysteriis Dom Sathanas (6:21)
totale tijdsduur: 45:58
zoeken in:
avatar van bennerd
medansavamhel schreef:
...

Ik ben niet van plan de albums die ik hoog acht toe te voegen op deze website. Dit is gewoonweg niet de plek voor dergelijke albums.


Doe wat je niet laten kunt, maar het lijkt me een vreemde redenering, je moet wel een echte Black Metalfan zijn.

En dit vond ik nogal vreemd:

Ik heb hier enkel een profiel aangemaakt omdat ik mijn mening wilde geven over de belachelijke dingen die ik hier lees.


Het is vooral de bedoeling van de site om een profiel aan te maken en je daar ook effectief mee bezig te houden. Users die zo even een profiel aanmaken om wat kritiek te geven op een band en we dan niet meer terug zien kunnen hier echt wel gemist worden.

avatar van medansavamhel
3,0
bennerd schreef:
Doe wat je niet laten kunt, maar het lijkt me een vreemde redenering, je moet wel een echte Black Metalfan zijn.

In welk opzicht is dit een vreemde redenering? Ik ben kunstenaar en heb gewerkt voor bands als Lugubre, Avichi, Teratism, Funeral Cross (met Unleashed leden) en nog vele anderen. Ik ben zeker een Black Metal fanatiekeling, maar ik ben ook zeer fanatiek in Klassieke muziek, Trance, Ambient, Martial, Electro, Darkwave, Thrash Metal en ga zo maar door. Ik ben in geen opzicht een cliché Black Metal fan, maar ik ben inderdaad van mening dat Black Metal niet voor iedereen is. Het zou niets uit moeten maken, want ongeacht de definitie van Black Metal, is het ook gewoon een vorm van muziek en wie ben ik om te zeggen dat bepaalde mensen hier niet naar mogen luisteren? Echter, als mensen die nog maar net in aanraking zijn gekomen met het genre lopen te verkondigen dat De Mysteriis Dom Sathanas het beste album ooit is, dan is dat voor mij - een fanatiekeling met een eige grafisch bedrijfje voor Black Metal bands en een eige label - vrij pijnlijk, en ik vind het daarom geen vreemde redenering als ik zeg dat dit niet de juiste plek is voor de albums die ik hoog acht. Er zijn vele idioten in elk muziek genre, maar op bijvoorbeeld metal-archives heb ik meer het gevoel dat men weet waar men over spreekt (met uitzonderingen), en dit is ook de plek voor underground releases en echte fanatiekelingen, die hun albums niet kopen bij Mediamarkt, maar hun spul halen bij underground labels zoals dat ging in de vroege jaren van Black Metal waar velen van jullie schijnbaar naar opkijken.

Het is vooral de bedoeling van de site om een profiel aan te maken en je daar ook effectief mee bezig te houden. Users die zo even een profiel aanmaken om wat kritiek te geven op een band en we dan niet meer terug zien kunnen hier echt wel gemist worden.

Ik meen mij niet te herinneren gezegt te hebben dat ik even kritiek laat horen en dan verdwijn. Ik blijf hier en laat hier en daar horen wat ik van iemand zijn mening vind, of laat zelfs eens af en toe horen wat ik van een album vind. Ik heb enkel gezegt wat de reden was voor het aanmaken van mijn profiel. Over verdere intenties heb ik het niet gehad.
Daarnaast is het vooral belangrijk dat men zijn mening laat horen. Het is verder irrelevant hoe lang men hier verblijft. Ik zou zo zeggen, als iedereen zijn profiel telkens maar één dag behoudt om even zijn mening te uiten, functioneerd de website niet anders als nu. Zolang men meningen blijft geven functioneerd alles naar behoren.

Bennerd, ik mag concluderen dat je zeer zeker een redelijke hoeveelheid intelligentie bezit, maar je argumenten hebben niet al teveel impact doordat je vaak niet goed leest. Overigens wil ik wel weten dat ik je kritiek waardeer. Ik probeer hier over het algemeen niemand zwart te maken; Mijn intentie is het uitlokken van meningen. Ik blijf hier tenslotte voor vermaak.

avatar van Sater
4,5
medansavamhel schreef:

Het wordt niet beter dan dit? Na deze opmerking heb ik totaal geen respect meer voor je. Ga alstjeblieft een aantal jaren lang Black Metal albums, tapes en vinyls kopen en doe dit niet bij Mediamarkt of een locale muziekwinkel, maar zoek eens underground labels op Internet. Spreek mij na 3 jaar fanatiek muziek luisteren nog eens aan.


Daarom heb ik deze juist in mijn top 10 staan.

avatar van bennerd


Ok dan, ik kon de hautaine uitstraling in je berichten gewoon niet uitstaan. En ik nam het als een persoonlijke belediging op dat je sommige mensen hier niet zo serieus leek te nemen. (Dat is toch wat ik uit je berichten opnam.)

Maar verder begrijp ik nu je standpunt over het album wel, dus verder discussiëren acht ik onnodig en idioot. Vriendjes?

En mijn beste, je hebt me toch nieuwsgierig gemaakt naar die bands die jij waardeert.

avatar van medansavamhel
3,0
Sater schreef:
Daarom heb ik deze juist in mijn top 10 staan.

Ik verkondig niet dat het belachelijk is dit album mooi te vinden. Hoewel het zeer zeker variatie mist, staan er een aantal goede nummers op dit album en het is sowieso geen slecht album. Echter, als men verkondigt dat dit het best album is dat de Black Metal wereld te bieden heeft, dan durf ik haast met zekerheid te zeggen dat de desbetreffende persoon niet al teveel Black Metal bands kent. Niet het feit dat dit album mooi wordt gevonden stoort mij, maar het gebrek aan kennis stoort mij.

avatar van medansavamhel
3,0
bennerd schreef:
En mijn beste, je hebt me toch nieuwsgierig gemaakt naar die bands die jij waardeert.

Dat is enigszins een moeilijke vraag, want er valt zoveel te waarderen. Sommige bands meer dan anderen. Als ik hier een aantal bands noem, dan voel ik dat ik andere bands tekortschiet. Maar laat ik zo vriendelijk zijn om een aantal Black Metal bands te noemen die ik kan waarderen:
Antaeus, Ares Wrath, Arkha Sva, As Sahar, Avichi, Bartholomeus Night, Black Stench, Bloodfeast, Deathspell Omega, Galgeras, Inquisition, Kataxu, Mustan Kuun Lapset, Nightbringer, Sodomizer, Teratism, Unholy Trinity, Vomit Church, Yamatu, Zavorash, Zifir.

Ik wil ook even aandacht schenken aan Colosseum. Een prachtige Funeral Doom Metal band. Vooral het nummer "Corridors of Desolation" is prachtig. Erg emotioneel. Dat geldt trouwens ook voor Kataxu's "The Manifesto of the Unity" en Gris's "Il était une forêt...". Deze drie nummers reken ik tot nu toe tot de drie meest emotionele Metal nummers. Geen idee wat je met die informatie moet, maar wellicht is het wel aardig om ze uit te proberen.

avatar
godlydevil7
medansavamhel, misschien vind jij Black Wraith wel wat . (of ken je die al?)

Ikzelf vind dit een erg goed album, die vocalen zijn echt... eh... wel raar eigenlijk, maar daarom niet minder goed. Dit geldt niet voor de instrumenten (dat ze raar zijn), typische black metal, en raar genoeg passen de vocalen hier echt perfect bij, ik kan me niet voorstellen dat hier een gast overheen staat te krijsen (ok bij het maak kennis met metal en beoordeel topic, en dat vond ik dan ook niet goed...). Ik geef dit een 4.

avatar van medansavamhel
3,0
godlydevil7 schreef:
medansavamhel, misschien vind jij Black Wraith wel wat . (of ken je die al?)

De drumcomputer is waardeloos, maar de rest kan ik wel waarderen.

avatar
khonnor
gedaan met zeveren

dit is een zalige metal plaat...

snoeihard, luid en op één of andere manier toch melodieus.

rauw, maar niet lo-fi....

avatar
max en joep
Ik heb ongeveer een jaar geleden een soort Blackmetal zoektocht ondernomen.
Ik wilde het genre van binnen en van buiten leren kennen, nadat ik het jaren links had laten liggen.

Na wat speur en leeswerk kwam ik er uiteraard al gauw achter dat deze plaat als een mijlpaal geldt binnen het genre.

Daarom heb ik hem meerdere kansen gegund.
En heb ik ook gelezen waarom mensen deze plaat zo briljant vinden etc.
Ook heb ik meer van Mayhem beluisterd, om eea wellicht in perspectief te kunnen plaatsen.
Ook heb ik meteen maar de smeuige Mayhem versus Burzum perikelen maar even meegepakt, voor een stukje sfeervorming.


Het mocht allemaal niet baten.

WAT een ongelooflijke slechte kut plaat zeg, mijn hemel....


Nee, geef mij Marduk maar.
Of Dark Funeral.
Of Darkthrone
Of Funeral Mist
Immortal voor mijn part.

Maar Mayhem sucks bigtime.

avatar
Akron777
Geweldige plaat. Heb hem gisteren in London gevonden na lang zoeken. Alles op de plaat is geweldig. De duistere sfeer van de nummers, de geweldige gitaarriffs en uiteraard de perfecte zanglijnen van Atilla Csihar. Er heerst een continue duistere sfeer over het hele album waarbij de rillingen je over de schouders gaan lopen. Het laatste nummer is voor mijn gevoel een flink stuk duistere passie. WAT EEN PRACHTALBUM. Hoewel ik van Mayhem veel later werk ontzie is voor mij deze plaat toch echt een van de grootste in het genre. Deathcrush was ook sterk, maar de langere nummers van deze spreken we echt veel meer aan. Ook de heftige geschiedenis rondom dit album is uiterst spannend. Zo was het de bedoeling om mde op de cover staande kathedraal uit Trondheim op te blazen gelijktijdig met de release van de plaat. Totdat Euronymous door Varg vermoord werd natuurlijk.

Over de drumcomputer:

Ik heb zo horen zeggen dat Hellhammer een echte drummer bleek te zijn.

Misschien is het wel niet de beste kwaliteit die er te vinden is. Maar wat denk je: het is Noorwegen begin jaren '90. Black Metal was underground. Voor mij benadrukt de kwaliteit van dit album de duistere sfeer van die tijd nog eens extra.

5* zeker weten

avatar
dit is een sterk album, en mss wel een van de belangrijkste bm albums.

de muziek klinkt ijskoud en kil, maar op een of andere manier blijft het allemaal wel hangen. het enige wat mij eigenlijk tegensteekt is de zang, attila's gekraak en gekreun irriteert mij mateloos. echter, na verschillende keren luisteren valt het toch best wel me.

ik heb versies van een paar nummers (o.a. funeral fog en freezing moon) gehoord met dead op zang, en die vind ik persoonlijk wel beter. maar dat is mijn mening

avatar
Akron777
banger schreef:
dit is een sterk album, en mss wel een van de belangrijkste bm albums.

de muziek klinkt ijskoud en kil, maar op een of andere manier blijft het allemaal wel hangen. het enige wat mij eigenlijk tegensteekt is de zang, attila's gekraak en gekreun irriteert mij mateloos. echter, na verschillende keren luisteren valt het toch best wel me.

ik heb versies van een paar nummers (o.a. funeral fog en freezing moon) gehoord met dead op zang, en die vind ik persoonlijk wel beter. maar dat is mijn mening


Dat is een kwestie van smaak. Persoonlijk vind ik de huilende zang op het laatste nummer echt geniaal, maar als je Dead beter vind, moet je je misschien Live in Leipzig aanschaffen. Staan nummers van deze plaat, en de vorige EP's op met Dead op zang, klinkt ook perfect.

avatar van Norbert
2,0
Sorry, ik kan hier echt he-le-maal niks mee.

avatar
Akron777
gewoon een beetje in de achtergrond verdiepen. En dan gaat het vanzelf komen.

avatar van SoNick
Wat is dit toch voor een pokke herrie. Man man man, volgens mij heb je ook geen heel gezellig leven als je zulk soort muziek luistert.

avatar van bennerd
SoNick schreef:
Wat is dit toch voor een pokke herrie. Man man man, volgens mij heb je ook geen heel gezellig leven als je zulk soort muziek luistert.


Man man man, je hebt gelijk, ik ga vanaf nu naar andere muziek luisteren.

avatar van Eddie
4,0
SoNick schreef:
Wat is dit toch voor een pokke herrie. Man man man, volgens mij heb je ook geen heel gezellig leven als je zulk soort muziek luistert.


Hmm verklaar je eens nader. Ik moet zeggen dat ik deze plaat erg hoog in het vaandel heb staan. En het gekke is dat ik het leven eigenlijk heel stiekem best wel geinig vind, ik zou voorlopig nog niet zonder willen zeg maar. Sterker nog nu ik er over nadenk durf ik zelfs wel te zeggen dat ik het best 'Gezellig' vind eigenlijk

Zonder gekheid, ik zie niet in hoe een plezierig leven verband houd met de muziek waarnaar je luisterd. Tenzij je frans bouwer, of in jou geval Extince fan bent en je wordt gedwongen naar deze heerlijke takke herrie te luisteren.

Persoonlijk kan ik het allebei heel erg goed waarderen (hoe vreemd het ook klinkt.

avatar
The Oath
bennerd schreef:
(quote)


Man man man, je hebt gelijk, ik ga vanaf nu naar andere muziek luisteren.


Idd, voor we op je muil slaan!

avatar
LocoHermano
SoNick schreef:
volgens mij heb je ook geen heel gezellig leven als je zulk soort muziek luistert.


Was toch verdomd gezellig, die afterparty in het hotel.

avatar van dix
dix
Grappig dat persbericht ...
Ik heb ooit in datzelfde hotel overnacht, met geen enkele mogelijkheid kun je op die kamers voor 5000 euro schade aanrichten. Een wastafel van de muur gerukt ? Waarschijnlijk probeerde een van de bandleden de kraan open te draaien.

avatar
The Oath
dix schreef:
Grappig dat persbericht ... Ik heb ooit in dat hotel overnacht, met geen enkele mogelijkheid kun je op die kamers 5000 euro schade aanrichten. Een wastafel van de muur gerukt ? Waarschijnlijk probeerde een van de leden de kraan open te draaien.



avatar van Kos
Kos
Fijn om te weten dat ze inmiddels volwassen zijn geworden. .

avatar van SoNick
Hmm verklaar je eens nader


Naja, ik kan veel uiteenlopende muziekstijlen goed waarderen, van AC/DC tot Extince, van Nirvana tot Snow Patrol tot de Dijk, het merendeel van de popmuziek etc.

Ik snap alleen niet goed wat mensen zo aantrekt in dat macabere gedoe. Bloed en dode dieren bij liveshows. Alleen dat gedoe om de band heen geeft voor mij al een nare bijsmaak aan de muziek. Daarnaast krijg ik kippenvel in de negatieve zin van het woord bij dat geschreeuw en dat grunten. Ik voel me zeer ongemakkelijk bij dit soort muziek. Ben daarom ook erg benieuwd naar wat mensen dat juist zo erg kunnen waarderen in dit genre.

Ook die verhalen om de band heen, met moorden etc. Dat is toch niet iets wat levensvreugde uitstraalt?

avatar
Akron777
De hotelparty leek me ecgt awesome . Ik geloofde het allereerst niet: Mayhem in het nieuws?? Misschien moet je jezelf eens wat meer verdiepen in het onderwerp en de stroming, dan leer je het vanzelf respecteren. En vervolgens begin je van de muziek te houden. De grunts zijn in tegenstelling tot Death Metalgrunts erg rauw en minder zwaar en laag klinkend. Het ritme geeft ook een continu doorstroom, zonder 'gehakketak' (als je snapt wat ik bedoel), maar geeft daarentegen een steeds doorgaande stroom van geluid, vloeiender met minder onderbrekingen. Het heeft waarschijnlijk ook allemaal met sfeer te maken. Vooral toen ik zelf in Noorwegen was en door de bossen liep was het gewoon heerlijker een plaatje van Burzum of Mayhem op te hebben staan dan bijvoorbeeld Maiden of Priest.

avatar van Eddie
4,0
SoNick schreef:
(quote)


Naja, ik kan veel uiteenlopende muziekstijlen goed waarderen, van AC/DC tot Extince, van Nirvana tot Snow Patrol tot de Dijk, het merendeel van de popmuziek etc.

Ik snap alleen niet goed wat mensen zo aantrekt in dat macabere gedoe. Bloed en dode dieren bij liveshows. Alleen dat gedoe om de band heen geeft voor mij al een nare bijsmaak aan de muziek. Daarnaast krijg ik kippenvel in de negatieve zin van het woord bij dat geschreeuw en dat grunten. Ik voel me zeer ongemakkelijk bij dit soort muziek. Ben daarom ook erg benieuwd naar wat mensen dat juist zo erg kunnen waarderen in dit genre.

Ook die verhalen om de band heen, met moorden etc. Dat is toch niet iets wat levensvreugde uitstraalt?


Ik kan me er wel in vinden dat mensen dat niet mooi vinden. Het is allemaal attitude. De verhalen of moord en doodslag moet je allemaal met een korreltje zout nemen. Op de zelfde manier wordt ik vaak een beetje kriebelig van die rap artiesten met hun veels te dure en grote gouden kettingen, fancy huizen en 40 auto's. Ik zag eens een keer een rapper op MTV cribs die vol trots vertelde dat hij twee horloges had die samen $ 250 000,- waren. Sorry hoor maar daar wordt ik ook een beetje misselijk van zoveel materialisme en decadentie.

avatar van herman
Hoe kun je moord en doodslag nou met een korreltje zout nemen als het echt gebeurd is? Dan kun je beter een veelste duur horloge hebben, dat is toch echt heel wat onschuldiger.

avatar
khonnor
juist, maar moord, geweld en doodslag komt in alle genres voor: hip hop (notorious big, 2pac), denk aan phil spektor, rick james,...

een beetje flauw om een heel genre te veroordelen op basis van het gedrag van enkele idioten.

avatar van dix
dix
khonnor schreef:


een beetje flauw om een heel genre te veroordelen op basis van het gedrag van enkele idioten.


Zowel bij bepaalde black metal als bij sommige hiphop is dat gedrag natuurlijk wél iets wat binnen het genre gepredikt wordt. Je kunt die kerkbranden in Noorwegen ook niet los zien van black metal vrees ik. De classificatie 'werk van idioten' schiet dan tekort.

avatar van bennerd
De classificatie 'werk van idioten' is juist heel erg treffend.

Black metal is, net zoals death metal, een reactie op thrash metal. Het grootste voorbeeld van thrash metal, behalve Slayer? Metallica. Metallica werd na ...And Justice for All populairder en populairder, waardoor het tijd was om metal nog wat verder weg te trekken van de zogeheten mainstream.

Black metal ging zich interesseren in het occulte, alles wat duister en verdorven is. Zo kwam je al snel uit bij die ouwe bok en anti-christelijkheid. Qua thematiek erg passend bij het duistere wat black metal probeerde te belichamen, alleen waren er wat mensen die het geheel iets te serieus namen. Alleen jammer dat die mensen dan in belangrijke bands als Mayhem, Burzum, Emperor en Dissection speelden...

Nog steeds 'werk van idioten' dus.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 00:48 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 00:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.