Bettie Serveert - Palomine (1992)

Label: Brinkman

1. Leg (6:11)
  2. Palomine (4:09)
  3. Kid's Allright (4:20)
  4. Brain-Tag (6:26)
  5. Tom Boy (4:21)
  6. Under the Surface (4:17)
  7. Balentine (4:11)
  8. This Thing Nowhere (3:18)
  9. Healthy Sick (2:23)
  10. Sundazed to the Core (7:05)
  11. Palomine (Small) (2:31)
  12. Smile * (3:41)
  13. Maggot * (2:39)
  14. Get the Bird * (3:22)
avatar van itchy
deric raven schreef:
Lamprey was gelijkwaardig

Nou nee hoor.

Voor mij wel, maar de eerste single Crutches had niet de kracht van een Palomine.

avatar van deek
Had al veel langer van deze cd gelezen, maar nooit echt gehoord, na de aflevering afgelopen Zaterdag en mede omdat die nu op de luisterpaal staat, de plaat de afgelopen dagen eens goed beluisterd..
En nu moet ik toch toegeven, erg apart dat ik niet eerder aan deze plaat ben 'begonnen'.
Erg sterk, doet een beetje denken aan Smashing pumpkins (siamese dream) mooie zang goede gitaar. Echt verbluffend goede plaat van NL bodem.
Raar dat zoiets jaren aan je voorbij gaat en nooit de drang gehad om het te beluisteren dus..

avatar van tsjong
Leuk album, maar in deze tijd niet meer zo bijzonder.

avatar van IntoMusic
Hoorde van een collega dat ze op dauwpop dit album integraal gaan spelen.

avatar van oceanvolta
Vanwege de 3voor12 classic albums heb ik dit album vorige week voor het eerst geluisterd. Ik kan wel zeggen dat ik behoorlijk weg ben van deze plaat. Echt een top album met fantastische zang en vooral geweldige gitaarsolo's.

avatar van IntoMusic
Moet inmiddels ook toegeven dat dit album lang niet zo gek is.

De eerste 4 tracks zijn wat mij betreft het sterkst. Goed gitaarwerk, maar de stem gaat mij na een tijdje wat tegenstaan.

avatar van likeahurricane

likeahurricane schreef:
Klassiek album, wat na 20 jaar nog steeds staat als een huis. Live in Utrecht:

Kid's Allright
Palomine

Leuk Likeahurricane, daar was ik ook gisteren. Goede opnames heb je gemaakt!

Inderdaad goede opnames. Was er zelf ook (en blijf net een half metertje buiten beeld). Palomine blijft toch een heerlijke Pavement-esque liedje.

avatar van perlon
Ook ik ben hoogstens een metertje buiten beeld, de mensen voor mij staan er wel op. Zonder het te weten heb ik dichtbij een aantal van jullie gestaan.

Opnieuw met dank aan Silvo van Verlaine die me hierop attendeerde: imo een van de meest essentiële NL indie-bands. 't was een groot genoegen om hen The VU te zien doen een tijdje terug.

avatar van Twinpeaks
Lekkere plaat van Bettie Serveert en destijds een beetje langs me heen gegaan.Tot ik ze live zag en dat maakte op mij een grootste indruk.Prima gitaarwerk en de zang van Carol Van Dijk die merg en been snijdt soms.In de jaren daarna Bettie nog wel gevolgd ,maar deze plaat hebben ze toch nooit meer weten te overtreffen. 4 sterren voor deze parel uit de Nederlandse stal.

Beste Nederlanders,
Ik kan jullie als Belg officieel meedelen dat dit album al jaren in mijn top 10 van beste LP's (cd's) staat.
Fantastische plaat!

taphead
Persoonlijk vind ik Lamprey beter. Maar goed album van de Tennister Kan wel meedeelen dat ik als Nederlander jou landgenoten van dEUS erg hoog heb

avatar van Frenz
Blijft een goed album, wat ik wel grappig vind is dat ik bij het begin van Brain-Tag elke keer Cortez the Killer hoor, sowieso is bij Peter Visser wel duidelijk wie een grote inspiratiebron is.

Ook Palomine eindigt met een Neil Young pastiche.

Frenz schreef:

oot
Bettie serveert is het beste geheim qua muziek in Nederland gebleven. Echt jammer op bijna elke lp/ cd staan pareltjes die in alle tijden passen. En dat is begonnen bij Palomine. Echt geniet ook nu nog na meer dan 25 jaar

Zojuist tegenaan gelopen op Koningsdag; een lp uit 1992 kom je niet vaak tegen, mijn geboortejaar nog wel! Meteen dat eurotje neergeteld, blijkt de muziek ook nog eens goed te zijn. Dank je, Willem!

avatar van galleryplay
Welke platen van Nederlandse bodem overtreffen dit album eigenlijk? Als ik snel moet reageren dan zou ik het antwoord schuldig moeten blijven...

ps: na een paar minuten nadenken heb ik nog steeds geen idee...

avatar van EttaJamesBrown
galleryplay schreef:

ps: na een paar minuten nadenken heb ik nog steeds geen idee...

EttaJamesBrown schreef:

Probeer eens The Serenes.

Nice try, maar een noordelijk getint antwoord; aan die plaat uit 1990 gaan echt meerdere vooraf, 2 zuidelijke en 1 westelijke band en dan ben ik nog zuinig en zie ik af van de Utrechtse cross-over uit '89

avatar van galleryplay
EttaJamesBrown schreef:

Probeer eens The Serenes.

Was er vrij zeker van dat ik die ergens op zolder had liggen maar dat bleek dus Blue Guitars te zijn..
Heb even vluchtig naar Serenes geluisterd, da's richting Kiwi rock zoals bijv. The Clean (of het recentere Salad boys), akkoord?

Hoe dan ook: dank voor de tip.

galleryplay schreef:

Heb even vluchtig naar Serenes geluisterd, da's richting Kiwi rock.

Út Jouwer? Zit eerder op de grens van wave en indie (net fan Chin. Ind. rest)

The Visitor is der noch sa in

Younger Days van Fatal Flowers?