Elvis Presley - Elvis Country (I'm 10,000 Years Old) (1971)

Country
Label: RCA

1. Snowbird (2:17)
  2. Tomorrow Never Comes (4:07)
  3. Little Cabin on the Hill (1:58)
  4. Whole Lotta Shakin' Going On (3:10)
  5. Funny How Time Slips Away (4:32)
  6. I Really Don't Want to Know (2:51)
  7. There Goes My Everything (3:10)
  8. It's Your Baby, You Rock It (3:04)
  9. The Fool (2:34)
  10. Faded Love (3:19)
  11. I Washed My Hands in Muddy Water (3:57)
  12. Make the World Go Away (3:49)
  13. It Ain't No Big Thing (But It's Growing) * (2:47)
  14. A Hundred Years from Now * (1:40)
  15. If I Were You * (3:01)
  16. Got My Mojo Working / Keep Your Hands Off of It * (4:34)
  17. Where Did They Go, Lord * (2:27)
  18. I Was Born About Ten Thousand Years Ago * (3:13)
avatar van fish
Nog zo'n klassieker die vooruitliep en terugkeek.

van een zeer lange juni '70 sessie, waar kwantiteit maar toch vooral kwaliteit zegevierde

AddictedToElvis
Erg goed album, alleen strontvervelend dat na elk nummer nog een paar secondes "I Was Born About Ten Thousand Years Ago" komt.

Father McKenzie
Formidabele Presley is dit! Elvis was back na al die jaren flutfilms en dito muziek...

AddictedToElvis
Dit album heb ik in het begin toch wat onderschat. Elvis brengt hier alle verschillende stijlen van country bij elkaar en zijn stem is hier mooier dan ooit. Persoonlijk vind ik dit zijn beste jaren '70 werk. De ultieme countryplaat!

avatar van thelion
Elvis in Topvorm, na de mindere muziekaleperiode van de jaren 60 is komt Elvis met de albums From Elvis in Memphis (1969) en Back in Memphis (1970) terug in al zijn grootsheid en ook deze Elvis Country is fenomenaal.

Ik ben van meening dat hij eind jaren 60 begin jaren 70 op zijn muziekalehoogte punt was.
Hij had er weer zin in, was zeer goed bij stem en zong met bezieling.
Elvis was bezig met verschillende stijlen Soul, R&B, Rock n Roll, Country en Gospel in deze periode komt het allemaal voorbij en alles klint geweldig en word zeer goed uitgevoerd de instrumentatie is eveneens van een zeer grote klasse.

Voor iedereen die bij Elvis Presley denkt Rock n Roll en slechte film muziek luister de 3 boven genoemde albums eens en je beeld van The King zal nooit meer het zelfde zijn.

sugartummy
hoe hij van country nummers als faded love en washed my hands.. stevige rockers weet te m aken is ongelooflijk. whole lotta shakin.. is in 1 take opgenomen met een voor elvis onbekende gitarist. luister ook eens naar de lange versie van dit nummer, beestachtig goed!

avatar van spinout
Een country plaat van Elvis, waarin toch behoorlijk gerockt wordt. Goede muzikanten, goede nummers, goede arrangementen en een geweldige Elvis leveren een top plaat af. Zijn beste jaren 70 plaat en zeker in een top 5 album lijst van Elvis.

rico24
Prachtig gevarieerd album van de King. Van ballads tot country tot rock and roll.Alles verpakt in bijna 40 minuten Elvis op zijn best.Een plaat om te koesteren.

avatar van fish
Het kwartet It's your baby you rock it, The fool, faded love en I washed my hands, is toch wel ijzersterk. Met name de twee, in mijn ogen, lost singles (hadden als a kant uitgebracht moeten worden maar is niet gebeurd, It's your baby and I washed my hands (die laatste is een heerlijk opzwepend outlaw nummer!).
Sowieso een sterke plaat, met een bezieling.

avatar van Kronos
Het werd hier al op opgemerkt; inderdaad zeer vervelend dat tussen de nummers telkens een stukje I Was Born About Ten Thousend Years Ago gemixt is. Als het stilletjes op de achtergrond voorbij zou komen was het misschien oké maar nu is het gewoon irritant. Mijn oplossing: Het album op MiniDisc opnemen en de stukjes tussen de nummers ertussenuit knippen.

avatar van spinout
Mij heeft het nooit in de weg gezeten; het maakt dit Elvis album uniek in zijn oeuvre.

avatar van Arbeidsdeskundige
Dit is inderdaad een uniek album binnen het bijzonder indrukwekkende oeuvre van de beste artiest aller tijden.

avatar van spinout
Eindelijk heb je goede avatar.

avatar van nlkink
Een fraai country album van Elvis. Dankzij MuMe kan ik nu veel gerichter zoeken naar Elvis albums die voor mij de moeite waard zijn. En dit album past precies in mijn straatje. Ik heb al gelezen dat er achter elk liedje een stukje zit vastgeplakt van I Was Born 10.000 Years Ago maar tot nu toe stoort me dat niet al te veel.
De melodie van het nummer Snowbird kwam me erg bekend voor. Ik ben er ondertussen achter dat Gerard Cox de melodie heeft gebruikt voor een single met de titel Laaielichter
Naast country ook nog wat rock 'n roll in de vorm van Whole Lotta Shakin' Going On. Niet storend, integendeel. Andere favorieten zijn Funny How Time Slips Away, The Fool en I Really Don't Want To Know. Laatste nummer ken ik overigens ook in een mooie versie van Gene Clark.
De versie die ik heb is al wat ouder, want de bonus tracks ontbreken. Op zich best jammer, want de titels spreken tot de verbeelding. En je hebt dan wel complete versie van I Was Born 10.000 Years Ago i.p.v. de kleine snippers achter de album tracks.

avatar van Kronos
nlkink schreef:

Absoluut een van zijn beste albums, deze. Maar ik draai altijd de zelf opgenomen MD waar die stukjes tussenuit geknipt zijn.

nlkink schreef:

Het nummer staat ook op Elvis Now.

Toen Marion Keisker aan Elvis vroeg op wie hij leek, antwoordde hij "I don't sound like nobody". Met ieder genre dat Elvis bracht, heeft hij bewezen dat van die stelling niets minder waar is. Of het een rock cover is van Carl Perkins, een gevoelige ballad van Simon and Garfunkel, gospel of in dit geval country, Elvis presenteert altijd iets geheel authentieks. Helaas, dit bewijs van een enorme muzikale genialiteit wordt zelfs anno 2020 door de kritische muziekscene onvoldoende onderkend. In het beste geval wordt hij "the King of Rock and Roll" genoemd, maar evenzo vaak refereert men aan de te dikke verslaafde man in kitscherige karatepakken die zijn teksten vergat in Las Vegas...........

avatar van spinout
Of Elvis zijn teksten vergat weet ik zo net nog niet. Hij lijkt zijn nummers beu te zijn en met tekstverandering het nummer belachelijk te maken. Dit is mijn persoonlijke kijk erop.