Elvis Presley - Elvis Country (I'm 10,000 Years Old) (1971)

Country
Label: RCA

1. Snowbird (2:17)
  2. Tomorrow Never Comes (4:07)
  3. Little Cabin on the Hill (1:58)
  4. Whole Lotta Shakin' Going On (3:10)
  5. Funny How Time Slips Away (4:32)
  6. I Really Don't Want to Know (2:51)
  7. There Goes My Everything (3:10)
  8. It's Your Baby, You Rock It (3:04)
  9. The Fool (2:34)
  10. Faded Love (3:19)
  11. I Washed My Hands in Muddy Water (3:57)
  12. Make the World Go Away (3:49)
  13. It Ain't No Big Thing (But It's Growing) * (2:47)
  14. A Hundred Years from Now * (1:40)
  15. If I Were You * (3:01)
  16. Got My Mojo Working / Keep Your Hands Off of It * (4:34)
  17. Where Did They Go, Lord * (2:27)
  18. I Was Born About Ten Thousand Years Ago * (3:13)
avatar van thelion
Elvis in Topvorm, na de mindere muziekaleperiode van de jaren 60 is komt Elvis met de albums From Elvis in Memphis (1969) en Back in Memphis (1970) terug in al zijn grootsheid en ook deze Elvis Country is fenomenaal.

Ik ben van meening dat hij eind jaren 60 begin jaren 70 op zijn muziekalehoogte punt was.
Hij had er weer zin in, was zeer goed bij stem en zong met bezieling.
Elvis was bezig met verschillende stijlen Soul, R&B, Rock n Roll, Country en Gospel in deze periode komt het allemaal voorbij en alles klint geweldig en word zeer goed uitgevoerd de instrumentatie is eveneens van een zeer grote klasse.

Voor iedereen die bij Elvis Presley denkt Rock n Roll en slechte film muziek luister de 3 boven genoemde albums eens en je beeld van The King zal nooit meer het zelfde zijn.

avatar van spinout
Of Elvis zijn teksten vergat weet ik zo net nog niet. Hij lijkt zijn nummers beu te zijn en met tekstverandering het nummer belachelijk te maken. Dit is mijn persoonlijke kijk erop.

avatar van AOVV
Ik las ergens dat Elvis in juni 1970 een stuk of 35 tracks opnam, waaruit heel wat songs voor dit album werden gepuurd, maar ook een aantal op That's the Way It Is. En ik denk dat dit, zeker op termijn, wel 'ns mijn favoriete Elvis-periode zou kunnen gaan worden. Die laatste heb ik vreemd genoeg nog niet beluisterd, hoewel zo ongeveer elk nummer dat al op mijn radar is opgedoken, me wist te vervullen met een felle opgetogenheid.

Maar goed, om nu even bij dit album te komen: prachtige verzameling songs (ik heb de originele uitgave beluisterd, geen reissue), en het feit dat de tracks aaneen worden gelijmd door fragmentjes uit Elvis' versie van de traditional I Was Born About 10,000 Years Ago (waar de albumtitel al naar hint) kan bezwaarlijk het beste idee aller tijden genoemd worden, maar storen doet het me ook geenszins.

De titel van de plaat dekt wel echt de lading, verschillende onderstromen van het country-genre worden verkend, de rode draad is het werkelijk fabelachtig goede stemgeluid van Elvis op de liedjes (en dan wil ik zeker de emotionele aantrekkingskracht van de vocale staaltjes van The King niet vergeten); elke noot klinkt perfect, de synergie met de muzikanten is ook erg sterk. Charlie McCoy schittert, zoals wel vaker, op mondharmonica; de backings gaan niet zelden een geslaagde harmonie aan met de lead vocals van Elvis; de bas van Norbert Putnam klinkt zo goed en vet dat de beste man absoluut een naamsvermelding verdient. Jazeker, producer Felton Jarvis verdient ook een dikke pluim om de boel zo mooi samen te brengen!

Tijdens het beluisteren vandaag wist ik al vrij snel dat deze minstens 4 sterren zou opleveren (zet opener Snowbird als enige song op plaat, en dat rechtvaardigt reeds die score - ik overdrijf een beetje), maar dan komt de ene na de andere performance van buitengewone klasse voorbij dat het schier onmogelijk is het bij 3 à 4 favoriete tracks te houden.

En nu ben ik min of meer verplicht ook That's the Way It Is tot mij te nemen natuurlijk. Ga ik voor de originele uitgave? Of één van de meer lijvige varianten?

4,5 sterren