Dr. Dre - 2001 (1999)

met Snoop Dogg

5. Big Ego's (3:58)

6. Xxplosive (3:35)

met Hittman, Kurupt, Nate Dogg en Six-Two

7. What's the Difference (4:04)

met Xzibit en Eminem

8. Bar One (0:50)

met Traci Nelson, Ms. Roq en Eddie Griffin

9. Light Speed (2:40)

met Hittman

10. Forgot About Dre (3:42)

met Eminem

11. The Next Episode (2:41)

met Snoop Dogg

12. Let's Get High (2:27)

met Hittman, Kurupt en Ms. Roq

15. Murder Ink (2:28)

met Hittman en Ms. Roq

16. Ed-Ucation (1:32)

met Eddie Griffin

17. Some L.A. Niggaz (4:25)

met DeFari, Xzibit, Knoc-Turn'al, Time Bomb, King T, MC Ren en Kokane

met Knoc-Turn'al en Hittman

22. The Message (5:29)

met Mary J. Blige en Rell

avatar van Rinus
Echt 1 van de weinige albums in dit genre, die ik goed vind.

avatar van Ernie
Rinus schreef:
Echt 1 van de weinige albums in dit genre, die ik goed vind.

Ik ben klaar voor de terugslag maar mischien is het 1 van de weinige albums die je kent dan in het genre..? Qua beats is dit schitterend maar tekstueel (akkoord het bekt lekker en flowt goed) is dit imo ondermatig aan artiesten die veel liefde in hun lyrics steken en met andere kwalitatievere teksten aankomen ( A tribe Called quest, Common, De La Soul, Gang Starr, Jeru The Damaja, Pete Rock & CL Smooth ,en om bij West Coast te blijven, The Pharcyde en Rass Kass...) dan deze typische zuig mijn lul terwijl ik vertel hoe cool ik ben teksten. Ik weet dat het niet alleen maar dat is maar toch.... The Message was altijd al een favo ten huize Ernie puur voor de lyrics maar zoals al gezegd bij andere hiphop van deze soort : deze stroming moet er ook zijn. Ik geef hier ook niet minder dan een 4* voor hoor

avatar van bennerd
Iemand die deze plaat goed vindt, hoef je geen A Tribe Called Quest of Common aan te raden. Deze plaat leunt op totaal andere dingen dan de platen van die artiesten.

En lyrics zijn overschat.

avatar van Shelter
bennerd schreef:

En lyrics zijn overschat.

eens, totaal ander genre in de hiphop. Wat niet wil zeggen natuurlijk dat je niet beide kan diggen, maar op basis van dit per se ook de andere is verre van logisch.
Lyrics op dit album zijn helemaal niet bijzonder, maar zijn flow en delivery zijn het wel.
Maar welke gansgta/street hiphop heeft nu echt bijzondere lyrics op een paar uitzonderingen na (Nas en zo).

Deranged
Tekst moet in deze wel hard en uitzonderlijk zijn want anders blijft er ook niet veel over van wat ze nou uiteindelijk doen. En dan wordt het net zo inhoudsloos en nietszeggend als veel van de George the 23rd knaapjes die met blindelingse vanzelfsprekendheid naar dit soort dingen luisteren en het op die manier soms misschien zelfs in een karig daglicht zetten.

Moet daar wel aan toevoegen dat deze betreffende man dan tenminste nog iets van een muzikant genoemd mag worden.

avatar van Holla
Tekst is zeker niet het hoogtepunt op dit album, en toch is het vet. Mooi hoe verschillende typen hiphop een aspect als de beats of de lyrics juist belangrijker maken dan een ander aspect, of minder belangrijk. Zo zijn er zat voorbeelden van albums als deze die de goeie balans hebben zonder al te geweldige teksten.

avatar van iggy
@ Deranged. Nu ben ik geen hip-hop kenner. Zeer zeker niet. Toch een vraagje aan je. Ben jij een beetje op de hoogte van hip-hop? Ik stel die vraag omdat je berichtje wel erg negatief en karig bij mij overkomt.

avatar van Hellblazer
Niet direct mijn muzieksmaak, maar als het over Hip-Hop gaat is Dr. Dre toch wel één van de eerste namen die in me opkomen. En dan liggen de klasiekers als 'Still Dre', ' Forgot About Dre' en 'Tha Next Episode' uiteraard voor de hand. Dat was dan ook de reden dat ik dit album opzette, in de hoop meer van dit tegen te komen.

Beter dan het handjevol tracks wat ik hierboven heb genoemd staat er niet op, maar echt een verassing is dat ook niet; ze zijn niet voor niets het meest bekend van dit album.
Alsnog ben ik enigszins tevreden met het totaalplaatje, voornamelijk de eerste helft is zeer genietbaar. Daarna zwakt het helaas ietwat af, maar vervelend wordt het ook niet. De non-music tracks hebben geen tot weinig meerwaarde verder.

avatar van Shelter
Xplosive, Whats the Difference en Bang Bang zijn van hetzelfde niveau naar mijn mening.

avatar van Holla
Naar mijn mening zijn Still D.R.E., Forgot About Dre en The Message perfect, terwijl The Watcher, Xplosive, Whats the Difference, Bang Bang, Big Ego's en The Next Episode geweldig zijn.

avatar van Carolaah
In de tijd dat Dre 'groot' was (mogelijk nog is) was ik nog te jong om me echt meer in zijn muziek te verdiepen. Nu maar even in halen dan. Zo op het eerste gehoor vraag ik me meteen af, wat is er gebeurd met dit hiphop geluid? Gewoon dat chille, niet te veel elektrische fratsels, gewoon hiphop. Ik ben blij dat ik het nog enigszins een beetje heb mee mogen maken dat dit soort muziek op de radio gedraaid werd. Toch behoorlijk anders dan een Macklemore, wat veel minder retro klinkt en met een wat commerciëler geluid ofzo.. (en nee dat is niet per se verkeerd).

Zo op het eerste gehoor denk ik dat me dit wel gaat bevallen. Gewoon rap met een chille beat.
De lyrics zullen waarschijnlijk zelden het niveau Cunninglynguist halen, maar goed genoeg.

avatar van adri1982
Vandaag heel wat van dit album geluisterd omdat ik het hoog in de Top-250 zag staan. Er staan sowieso heel wat goede rapnummers op, maar ik heb nog niet voldoende geluisterd om een score toe te kennen.

avatar van bennerd
Ik vind dit zeer goed, maar van een serieus mindere kwaliteit dan zijn fenomenale debuutplaat.

avatar van N811
zo goed is deze cd toch niet

Hele goeie CD!

avatar van adri1982
Uiteindelijk voor het eerst in zijn geheel beluisterd, maar ik kan er nog niet een cijfer bij plaatsen.
Wel een heleboel goede nummers, waarvan 'Forget about DRE' en 'Still D.R.E' de besten zijn.

avatar van adri1982
Album nog eens geluisterd, maar het komt niet verder dan 3,5 * bij mij. Wel een van de betere rap-albums, maar het lijkt wel alsof deze wat langdradig is. Een beetje jammer.

avatar van andnino
Ondanks de hits vind ik dit de minste plaat van Dr. Dre, ik denk eigenlijk vooral doordat de kwaliteit zo heen en weer schommelt. The Watcher, Still Dre, What's the Difference, Forgot About Dre, The Next Episode zijn goed, maar eigenlijk vind ik er vanaf nummer 12 bar weinig meer aan. De interludes vind ik ook eigenlijk niets toevoegen. Geen album om van begin tot eind te luisteren dus, maar toch zeker een 3,5* voor de goede songs die er wel op staan.

lckay
Die "hook" op Forgot About Dre.... Damn. :/

avatar van Nr.4
Was wel de plaat die ik in m'n middelbare schoolperiode het meest heb gedraaid en albums die 17 jaar later nog steeds fier overeind staan, zijn de beste. Niets dan toptracks en wat een sound, echt alles knalt aan dit album.

avatar van FunkStarr
Nr.4 schreef:

Helemaal met je eens, mensen die zeuren over de teksten snap ik ook niet. Dre heeft dan misschien niet heel veel diepgaande teksten maar het klinkt en flowt allemaal wel lekker. Wat mij betreft (en ik ben een Hip-Hop leek) één van de beste Hip-Hop albums ooit.

avatar van jordidj1
Ik weet gewoon niet wat ik aanmoet met dit album. Dan weer top-10, dan weer 4 sterren en nu zit ik weer op 4,5 sterren... Het gaat op en neer net als die auto's in de clips van hem

Feit blijft dat dit gewoon een klasse-album is met allerlei classics waar ik geen genoeg van kan krijgen, maar ik heb ze simpelweg kapot gedraaid. Misschien is het verstandig dat ik hem even een tijdje laat liggen in het rek en over een paar maanden, jaren weer opzet. Kans is dan wel aanwezig dat ie weer in me top-10 belandt.

avatar van dv8flow
Als je het album gedetailleerd beluistert, hoor je dat de dokter sommige samples en beats maar één keer gebruikt in een nummer (even tonen hoe goed hij wel is). De inhoud van de teksten is misschien niet wereldschokkend, maar ze komen uit het hart (bv big ego's, the message) of andere lichaamsdelen, en die flow, op die beats, gitaartjes, piano, harp en wat nog meer? mary j blige, eminem, xzibit, snoop, ... Geen enkele andere hiphopplaat die mij van begin tot einde volledig kan boeien. De dokter on the top of his game.