Junius - Junius (2007)

Label: Radar (III)

1. [Élan Vitale] (1:12)
  2. Hiding Knives (5:27)
  3. From the Isle of the Blessed (5:15)
  4. [Élan Fatale] (2:13)
  5. Forcing Out the Silence (7:34)
  6. [The Annunciation] (0:36)
  7. Blood Is Bright (4:51)
  8. A Word Could Kill Her (4:06)
  9. In the Hearts of Titans (6:06)
  10. At the Age of Decay (5:20)
Kingsnake
Wat kan ik hiervan verwachten?!?

Waar is het mee te vergelijken?!?

Kingsnake schreef:
Waar is het mee te vergelijken?!?
The Cure meets postrock. Erg fraai.

Lost Highway
Spijker op de kop, de ideale omschrijving voor deze plaat.

avatar van orbit
Mooie muziek hoor! Ik vind het meer richting The Search meets Editors.. zeker bij de nu-wave stroming thuishorend, maar erg lekker uitgevoerd. Kom hier nog wel even op terug.

avatar van Chameleon Day
Bij Fileunder.nl werd het omschreven als een van de vele releases binnen de postmetal. Niets bijzonders.

De referenties hier klinken beter. Dan toch maar even checken.

avatar van orbit
Postmetal Heb ik er nog niet uitgehaald in ieder geval..

orbit schreef:
Postmetal Heb ik er nog niet uitgehaald in ieder geval..

Ja, zie hier.

...new wave-postmetal....

avatar van orbit
Aha.. nou zeggen die andere bandjes me niks.. op Neurosis na. Die band ken ik redelijk goed en heeft echt qua geluid niets, maar dan ook helemaal niets te maken met dit Junius. Sterker, ik zou Neurosis niet onder welke hype of temporary stroming durven scharen. Hebben wel duidelijk metalroots, iets dat me tot dusver nog niet was opgevallen bij Junius, evenmin als de 'treffende' gelijkenis met Smith's stemgeluid. Maar File Under heeft misschien geheel andere referentiekaders

avatar van Chameleon Day
Ben nu ook wat aan het beluisteren. In begrijp die typering "new wave/post-metal" wel een beetje. De steviger stukken neigen op het eerste gehoor wel wat naar metal - al ben ik een totale nitwit op dat gebied, dus een metal-kenner zal daar mss anders over oordelen. Er wordt iig kwistig gewerkt met muren van gitaargeluid.

New wave invloeden zitten er ook in (o.a. in 'Blood Is Bright' en 'A Word Could Kill Her'). Maar toch niet het romantische van The Search. Editors hoor ik er ook niet meteen in. Een snufje misschien. Het neigt toch meer naar post-rock, met bij vlagen de nadruk op stevige rock. Het lijkt soms ook wel wat op Red Sparowes (en dat is post-rock met beetje metal-randje).

The Cure en Smith hoor ik er niet in.

O ja,....slecht is het zeker niet. Maar ik betwijfel of het van mijn kant echte liefde gaat worden.

Edit: 'At the Age of Decay' is wel erg fraai. Chameleons-achtig in de rustige stukken.

avatar van orbit
Juist die stem doet me wel aan The Search denken, ook een beetje aan Jaz Coleman trouwens.
Bij derde herbeluistering hoor ik inderdaad wel iets metal-achtigs.. vooral de drums, maar wel erg minimaal. Gewoon stevige rock eerder. Nog steeds veel new wave invloeden. Het editors en killers aspect zit hem in de akkoorden zoals duidelijk hoorbaar op A Word Would Kill Her. Niet te missen. Zijn akkoorden die erg typisch zijn voor de hele nu-wave stroming, evenals ook de akkoorden van Editors of Interpol dat hebben. Ik pik dat er toch wel meteen uit. Het luistert vooralsnog heerlijk weg, zou dit makkelijk als een auto-ceedeetje kunnen branden denk ik. Maar erg diep gaat het niet.

avatar van Joy4ever
Hiding Knives is imho het prijsnummer op dit album. Schitterend.

avatar van Chameleon Day
Voor mij wordt het pas echt interessant vanaf 'Blood Is Bright'. Het eerste deel is mij toch te veel "heavy rock".....maar ik heb pas een keer goed geluisterd, dus wie weet wordt het wel anders.

Joy4ever schreef:
Hiding Knives is imho het prijsnummer op dit album. Schitterend.

Ik bedoelde natuurlijk Forcing Out the Silence. Sorry

avatar van starsailor
Ik lees veel vergelijkingen waarvan ik eigenlijk de belangrijkste, in mijn ogen, mis....The God Machine.
Weliswaar allemaal net een tikkie minder maar toch geen slecht album met een zekere intensiteit.
Overigens hoor ik geen Jaz Coleman in de zang

avatar van freddze
Eigenlijk mag deze release er niet op, want is gewoon een samenvoeging van deze en deze EP's zonder extra tracks.