Chris Rea - Auberge (1991)

Label: EastWest

1. Auberge (7:19)
  2. Gone Fishing (4:42)
  3. You're Not a Number (5:00)
  4. Heaven (4:13)
  5. Set Me Free (6:55)
  6. Red Shoes (3:55)
  7. Sing a Song of Love to Me (3:35)
  8. Every Second Counts (5:08)
  9. Looking for the Summer (5:03)
  10. And You My Love (5:29)
  11. The Mention of Your Name (3:17)
  12. Winter Song [EP Track] * (4:34)
  13. Footprints in the Snow [EP Track] * (4:20)
  14. Looking for Summer [12" Remix] * (3:51)
  15. Teach Me to Dance [B Side] * (4:05)
  16. True to You [EP Track] * (3:57)
  17. Josephine [from New Light to Old Windows] * (4:34)
  18. Six Up [B Side] * (4:06)
  19. Working on It [Live at NEC, Birmingham 1991] * (6:27)
  20. The Road to Hell [Live at NEC, Birmingham 1991] * (6:46)
  21. Theme from the Pantile Journal [B Side] * (4:10)
  22. Footprints in the Snow [Live in Paris 1991] * (4:33)
  23. On the Beach [Live in Paris 1991 – Max Middleton Solo] * (4:31)
  24. Just Passing [Live in Paris 1991] * (6:10)
  25. Hudson’s Dream [B Side] * (3:57)
  26. Auberge [Single Version] * (4:43)
avatar van richiedoom
Man man man wat is dit een prachtige plaat. Ben alles in chronologische volgorde aan het luisteren en dit is voorlopig echt met afstand mijn favoriete plaat van Chris. Ik ben wel een beetje fan geworden van hem.

Destijds mijn introductie tot Chris Rea.
En nog steeds 1 van zijn meesterwerken.

Looking for the summer blijft fantastisch.
Sing a song of love to me blijft heerlijk intiem.
En Everything counts is pure genious.

Mooie degelijke plaat van Rea . Sober en fraai . Heeft wel de neiging om halverwege wat in te zakken .

Prijsnummers : Auberge , Gone Fishing ( prachtig ingetogen) Heaven en Looking For The Summer .
Weinig echt verrassend , maar gewoon Rea waardig .

avatar van Ronald5150
Tot 2002 kende ik Chris Rea eigenlijk alleen van zijn overbekende kersthit "Driving Home for Christmas". In 2002 bracht Rea zijn bluesplaat "Stony Road" uit. Ik was meteen verkocht en sindsdien een fan van de bluesy Chris Rea. Recent ben ik begonnen om ook de vroegere platen van Rea te ontdekken en kwam al snel uit bij het prachtige "Auberge".

Dit is een prachtplaat (met ook een mooie hoes overigens), waarop zijn mooie diepe warme stem en dito gitaarspel de hoofdrol opeisen. De gelijknamige opener heeft wellicht een iets te lang intro, maar het nummer is een mooie opmaat voor wat komen gaat.

Het eerste kippenvel moment komt bij het orgelgeluid en de schuurpapierstem van Rea op "You're Not a Number". Ook het voorgaande "Gone Fishing" is van hoog niveau, als is het wel wat zoet. Rea komt ermee weg, omdat zijn indringende stem en soulvolle slidegitaar een nummer naar een hoog niveau tillen.

De gitaarintro van "Set Me Free" is zo diep, donker, mooi en bijna sensueel. Het nummer is prachtig opgebouwd en heeft een euforische, meeslepende en zelfs hypnotiserende sfeer. Het piano intermezzo is zo mooi en dan weer die raspende stem, gevolgd door een fenomenale gitaarsolo.

Rea is een veelzijdig artiest en bewijst dat hij vele genres beheerst. Ook op deze plaat is de invloed uit de blues merkbaar. Ook de soul is niet ver weg en op "Every Second Counts" is de reggae vibe overduidelijk.

Weer een hoogtepunt is "Looking for the Summer". Rea bezweert je met zijn intrigerende manier van zingen/vertellen. Dit nummer behoort tot het beste dat Rea heeft geschreven. Wederom mooi dienstbaar gitaarspel met een mooie afwisseling en interactie tussen de akoestische en electrische gitaar.

Chris Rea is meer dan "Driving Home for Christmas". Veel meer zelfs en daar is deze plaat het zoveelste bewijs van. Een klasse plaat van een ondergewaardeerde zanger/gitarist.

avatar van brain75
Deze plaat is inderdaad van voor tot achter prachtig. Zelf vind ik het vooral mooi in de auto. De stampende opener Auberge, het rustige en simpele Gone Fishing. En het gaat maar door.

De enige wat mindere nummers vind ik Red Shoes en Set Me Free.

Op een mooie lentedag....in de auto....raampje open......luisterend naar Looking for the summer. Het leven kan dan zo mooi zijn.,,,,,,

avatar van Jumpjet
Auberge is hier op MuMe één van de best gewaardeerde albums uit de Rea-discografie. Ik blijf dit toch één van zijn mindere platen vinden.
Met een imposant oevre als dat van Rea kan het bijna niet anders of er moet af en toe wel ‘ns een uitglijder tussen zitten. Meestal is dat beperkt tot hooguit één per album, maar op Auberge tel ik vier nogal gezapige en vrij ongeïnspireerde tracks: Gone fishing, Heaven, Red Shoes en Sing a song of love to me. Daar stan dan wel een paar sterke tracks tegenover zoals Every second counts en vooral Set me free. Looking for the summer is ook mooi, maar lijkt bijna wel een remake van Auf immer und Ewig van een paar jaar eerder (On the Beach)

Prima plaat van Rea die zijn slide weer heerlijk laat jengelen en ietwat ingetogener lijkt te zingen.De man heeft een genre op zich gecreëerd.Daar is niks mis mee ,maar later in zijn carrière werd dit ook wel een beetje zijn achilleshiel.Hier is alles nog keurig in balans en kunnen we smullen van het titelnummer en het prachtige Gone Fishing en het hemelsmooie Heaven. Ook Looking For The Summer heeft dat mooie lome over zich ,waarin ik mij al in een soortgelijke auto als op de hoes waan,cruisend over de wegen .4 sterren.

Mooi album. Heb een aantal albums op de kop getikt in de kringloop en leer zijn werk zo wat beter kennen. Heb altijd een best of gehad, maar de tijd voor uitbreiding was daar.

Wat me wel opvalt is dat het kwaliteitsniveau nog wel eens verschilt. Maar dit album is prima, sfeervol en muzikaal erg boeiend!

WPE
Er zijn weinig zangers die me zo kunnen treffen als Chris Rea. Ik ben zo gelukkig geweest om 2 jaar geleden naar een concert van hem te gaan in Antwerpen, en ik werd zowat tot tranen beroerd. Wat een prachtige stem, live zeker zo goed als op de cd. En dat brengt me op Auberge: ik heb deze cd pas later leren kennen, maar vind het een van de allerbeste albums die hij ooit gemaakt heeft. Kippenvel als je Gone Fishing en Heaven hoort. Ontroerend mooi! Maar ook de andere werken mogen er zijn, stuk voor stuk hoge kwaliteit. Mijn petje af voor Chris....

avatar van Rinus
Echt een prima album van de beste man. Erg goede nummers, en ik vind, eigenlijk nergens een echte inzakker te bekennen. Ik heb de groene uitvoering met als extra Winter Song erop.

avatar van brain75
Kan mij het ook bommen. Een halfje erbij. Het is gewoon een klassieker wat mij betreft!

avatar van SemdeJong
Ik keerde de muziek van Chris Rea pas 1985 kennen en ben sinds dien fan. Heb al zijn platen en drie keer een concert van hem bezocht. Omdat we het vandaag over een auberge hadden, heb ik direct het album Auberge opgezet. Ook dit is een mooi en afwisselend album.

avatar van janneman
Ooit dit album in 1991 gekocht vanwege het intro dat ik leuk vond. Kende de man van Josephine en het kerstplaatje. Weinig verwachtingen maar is toch uitgegroeid tot een van mijn lievelingsalbums. Het ingetogen spel van Rea kan me door de jaren heen heerlijk bekoren. Dat het hier en daar zoetsappig overkomt zal ik nooit ontkennen maar hij kan b.v. in tegenstelling tot een Mark Knopfler die in de zelfde sferen leeft wel zingen.
4.5 ster

avatar van goldendream
Voor mij is dit misschien wel zijn beste album: de warme stem, de rake teksten en het gevoelige gitaarspel vormen een perfecte eenheid. Het openingsnummer blijft het zwakke deeltje van het wondermooie geheel. De drie laatste nummers vormen met 'Gone Fishing', 'Heaven' en 'Set Me Free' de bekroning. 5 sterren

Prachtig album van de man die velen alleen kennen van dat oersaaie kerstliedje.
Alleen al het nummer Looking For The Summer is een wereldnummer

avatar van gaucho
En dat is niet eens een echt kerstliedje... Maar ja, met het woord Christmas in de titel wordt het dat al gauw natuurlijk. Ik vermoed dat het ook Chris Rea zelf verbaasd heeft dat dat nummer is uitgegroeid tot een kerst-evergreen.

Ik heb behoorlijk wat Rea-platen en deze komt bij mij na het fantastische tweeluik Shamrock diaries en On the beach op de derde plaats. In het verlengde van de gitaarsound van Dire Straits heeft Chris Rea met deze stijl eigenlijk een genre op zichzelf gecreëerd. Enige nadeel daarvan is dat sommige nummers nogal op elkaar gaan lijken. Zo vind ook ik een nummer als Looking for the summer (hee, dat rijmt ) veel weg hebben van eerder werk, en hetzelfde geldt voor Heaven. Maar het zijn wel allebei prachtsongs. Een perfectionering van eerder werk, zullen we maar zeggen.

avatar van dynamo d
De remaster van Auberge is erg mooi, zeker ook met de tweede cd erbij. Set Me Free vind ik het allerbeste nummer van Chris Rea. Echt schitterend, luister maar eens! Die jankende gitaar in het outro..... wowwww