Clannad - Macalla (1985)

Folk
Label: RCA

1. Caislean Oir (2:08)
  2. The Wild Cry (4:44)
  3. Closer to Your Heart (3:31)
  4. In a Lifetime (3:11)

met Bono

5. Almost Seems (Too Late to Turn) (4:52)
  6. Indoor (3:57)
  7. Buachaill on Eirne (3:10)
  8. Blackstairs (4:15)
  9. Journey's End (2:41)
  10. Northern Skyline (5:03)
  11. Caislean Óir [Planet Heaven Mix] * (7:04)
avatar van Pelk
Niet onbelangrijk: op "In A Lifetime" zingt Bono mee. De reden dat ik deze plaat toendertijd gekocht heb. Verder doet me deze plaat niet zoveel...

Ik vind het een zeer mooi album van Clannad...
"In a lifetime" is ook een van de mooiste nummers, "Caislean Oir" vind ik mooier, de rest van de tracks zijn gewoon lekker om van te genieten.
De stem van Maire Brennan is *echt* geweldig! Samen met de melodieuze, mesmerizing muziek: koude rillingen.

avatar van Erin
Voor mij een van de mooiste albums aller tijden.
Destijds gekocht vanwege In A Lifetime, heeft vervolgens een poos in de kast gestaan todat ik hem er later weer eens uithaalde en vervolgens grijs gedraaid heb!
Door deze plaat werd ik fan van Clannad en verliefd op Ierland.
Het land inmiddels al 5 keer bezocht, de plek en omgeving waar de leden van Clannad vandaan komen is echt m'n favoriete stukje Ierland!
Als je daar komt snap je dat ze deze muziek maken!

avatar van Saldek
Qua instrumentatie is dit wat wereldsgeorienteerdere muziek, maar qua sfeer rust het nog volop in de mystiek. Machtig mooi album.

DutchViking
In a Lifetime... Prachtig! Een nummer dat ik niet vaak genoeg kan luisteren. Ook de rest van Macalla is dik in orde.

Als ik Clannad - en in het bijzonder Macalla of Magical Ring - opzet, zie ik de groene heuvels, de ruige kliffen, de in mist gehulde kastelen en ruïnes weer voor me... Die mystieke sfeer is met geen pen te beschrijven. In feite maak in steeds weer een nieuwe ontdekkingsreis door het groene eiland, als ik Clannad beluister. Ik ontspan me en droom steeds weer weg bij de prachtige klanken van deze unieke band.

Ik heb dit album pas recentelijk aangeschaft, op basis van mijn goede ervaringen met Magical Ring en Banba. Ik kan er nu al geen genoeg van krijgen: 5*

'Atlantic Realm' was het eerste album van Clannad waar ik mee in aanraking kwam. Vervolgens besloot ik meer van Clannad te downloaden. Bij het eerste nummer 'Caislean Oir' word je meteen in het diepe gegooid, dit is totaal niet wat ik verwacht had na 'Atlantic Realm'. Enfin de track toch afgeluisterd, het 2e nummer maakt gelukkig alweer een hoop goed (niet wetende wat me nog te wachten stond.) Ik moet er wel even bij vermelden dat ik al een stevige luisteraar van het geweldige 'In a Lifetime', daardoor ben ik ook wel redelijk geinteresseerd geraakt in dit album.
Wat een stem heeft die Máire Brennan toch. In het begin van 'Closer to your Heart' dacht ik heel even dat ik naar een nummer van Mike Odfield & Maggie Reilly zat te luisteren, wat natuurlijk positief is. Wat blijft 'In a Lifetime' toch een hemels nummer. De keuze van instrumenten in dit nummer is werkelijk geniaal. Haar voice matcht ook goed met die van Bono. Ik kende dit nummer van de CD 'Moods II' en heb het daar ook al stuk gedraaid.
Het album is van zeer fijne kwaliteit , ben nu absoluut overtuigd van de kwaliteit van Clannad en zal ook op zoek gaan naar andere Clannad albums.

sugartummy
ik vind deze minder dan magical ring; klinkt soms als alan parsons project. gewoner ook; misschien teveel engels gezongen.

avatar van Metalhead99
Vooral starter Caislean Oir klinkt erg goed. De rest van het album is ook zeker niet verkeerd, maar haalt het niveau van het eerste nummer helaas niet.
Er werden behoorlijk wat pop/rock invloeden in dit album verwerkt. Opzich niet verkeerd, maar mijn voorkeur ligt toch meer bij de 'echte folk' platen van Clannad.

avatar van Poles Apart
Metalhead99 schreef:
Vooral starter Caislean Oir klinkt erg goed.

Werd in de jaren '80 nog gebruikt in de Britse tv-serie "Robin of Sherwood" waar ik als snotaapje aan verslaafd was. Ik weet eigenlijk niet wat de reden is waarom het nummer niet al op "Legend" stond (de soundtrack van de serie).

avatar van steph b
Ik hoorde pas In a Lifetime, wat een grandioos nummer is dat zeg! Ik was hem bijna vergeten.

avatar van Cor
Cor
Netjes, maar ook een beetje saai en voorspelbaar.

avatar van namsaap
Nette, verzorgde muziek die nergens uit de bocht vliegt maar daardoor ook wel erg veilig klinkt. Alleen 'In A Lifetime' steekt er met kop en schouders bovenuit. Dit album nodigt niet uit om de rest van de discografie te gaan verkennen.....

avatar van ProgMetal
Rechtvaardigt 1 nummer de aanschaf van een heel album?
Dikke YES in dit geval door het nummer met Bono : In A Lifetime

Wat rest, is prima als muzikaal behang als het even wat rustiger moet.

avatar van Rainmachine
Wat mij heden ten dage bij dit nog steeds fraaie album opvalt is hoe goed dit geproduceerd is en hoe goed dit album nu nog steeds klinkt. Ik zie nu (pas) dat dit door Steve Nye is geproduceerd, ik ken Steve Nye vooral van mijn oude favoriete band Japan. Daar was hij toch wel een beetje de in-huis producer van met fantastische resultaten als Tin Drum en Gentleman Take Polaroids als gevolg. Je kunt zijn manier van werken hier ook weer wat terug horen, alles is uitermate verzorgd en in balans opgenomen. Heel veel laagjes in de muziek ook al is het natuurlijk geen Japan pt. 2. Clannad staat op zichzelf maar dit is wel een hele goede keuze geweest en het nummer met Bono is natuurlijk ook een prijs pakker. Mooie hoes ook met foto's van Anton Corbijn. Voor de liefhebbers van dit genre kijk ook eens bij Capercaillie, dat ligt hier ook wel in het verlengde van en heeft ook een aantal zeer fraaie platen afgeleverd.