Metallica - Death Magnetic (2008)

Label: Warner Bros.

1. That Was Just Your Life (7:08)
  2. The End of the Line (7:52)
  3. Broken, Beat & Scarred (6:25)
  4. The Day That Never Comes (7:56)
  5. All Nightmare Long (7:57)
  6. Cyanide (6:39)
  7. The Unforgiven III (7:46)
  8. The Judas Kiss (8:00)
  9. Suicide & Redemption (9:57)
  10. My Apocalypse (5:01)
  11. Hi Guy * (7:10)
  12. Neinteen * (7:34)
  13. Black Squirrel * (6:12)
  14. Casper * (8:14)
  15. Flamingo * (7:58)
  16. German Soup * (6:31)
  17. UN3 * (7:50)
  18. Gymbag * (7:55)
  19. K2LU * (9:30)
  20. Ten * (5:18)
totale tijdsduur: 1:14:41 (2:28:53)
Rudi1984
Valt na acht jaar niet te hebben geluisterd flink tegen. In m'n herinnering stond de plaat vol met sterke nummers, dat blijken nu vooral leuke ideetjes te zijn die niet goed zijn uitgewerkt. Hier en daar een adrenalinemomentje, maar het is vaak Lars, de lengte en nog vaker een combinatie van die twee die het een frustrerende zit maken.

The Unforgiven III is het enige nummer dat ik nu nog écht goed vind. Jammer, want met een andere drummer en als ze een minuutje of 25 hadden geschrapt, had het een écht goede plaat kunnen zijn.

avatar van vielip
Laat The unforgiven III nou net het gedrocht van het album zijn wat mij betreft....ik begrijp je beoordelingen en recensies bij dit album en Hard wired nu ineens volkomen!

avatar van Kronos
Ik vind The Unforgiven III best een aardig nummer, maar The Day That Never Comes is beter. De lol van dit album zit er voor mij in me te concentreren op de vele riffs (waarbij ik de drums probeer te negeren). Knip- en plakwerk uiteraard, maar dat geeft niet. Het is zo over de top dat het ook weer leuk wordt. Vind ik dan. Andere favoriete nummers zijn All Nightmare Long en Broken, Beat & Scarred.

Dit album met de productie van de nieuwe, dat zou leuk zijn.

Rudi1984
All Nightmare Long is inderdaad ook wel fijn. TDTNC was in m'n herinnering beter dan hoe ik er nu naar luister. Ik kan vooral bij dat nummer echt niet om Lars gerommel heen.

The Unforgiven III weet me altijd te raken, ook al zal het technisch misschien niet het beste nummer zijn.

Kronos schreef:

Dit album met de productie van de nieuwe, dat zou leuk zijn.
Ik vind Cyanide de lelijke eend. Irritant deuntje en zanglijn en dhr. Ullrich krijgt nog ruimte om er een of andere drumsolo uit te gooien, belachelijke poging. Met een betere geluid/productie en enkele nummers van beyond magnetic in plaats van, had dit een steengoeie plaat kunnen zijn...nu is ie gewoon goed voor mij.

avatar van ricardo
Dit album heb ik vandaag ook nogeens compleet afgespeeld, vooral om te vergeljken met hun nieuwste plaat uit 2016. En ik moet zeggen hij valt mij eigenlijk enorm mee, en de productie vind ik toch wel wat minder beroerd dan ik toen ooit vond. Het was ook wel een jaar of 5 geleden dat ik deze gehoord had.

Als deze de productie zou hebben van die uit 2016 dan zou ik hem nog beter vinden. Ben toch wel blij dat ik deze in huis hebt, deze is een stuk steviger dan hun nieuwste, en de nummers hierop vind ik ook wel wat memorabeler!

avatar van blondegod
Tja, na een aardig tal luisterbeurten is het wel een redelijk album maar meer helaas niet. "The day that never comes" en "The unforgiven III" zijn werkelijk geweldige nummers (vooral the unforgiven, wat een beest van een song)
Verder zijn : The End of the Line, Broken, Beat & Scarred, All Nightmare Long en Cyanide wel goede nummers, maar ....... het duurt allemaal zo verrekte lang!

Krappe voldoende.

avatar van Pitchman
Sommige riffs en zanglijnen zijn briljant , net zoals de breaks en de solo's. Na een paar albums weinig te hebben gesoleerd gooit Kirk alle opgehoopte inspiratie van de jaren daarvoor in zijn solo's. Metallica is op deze plaat in erg goede doen. En dan staat er geen maat op. Ze gaan met deze plaat weer naar de oude tijden van weleer. Het is een feest van herkenning aan de eerste 4 platen van Metallica. De droge transparante productie van Rick Rubin doet de muziek alle recht. Topplaat van een topband.

avatar van Eddie
Pitchman schreef:
Het is een feest van herkenning aan de eerste 4 platen van Metallica.

Dat vind ik wel heel ver gaan, maar een lekkere plaat is het zeker. Ik vind de nummers alleen zo lang duren. Ik heb geen hekel aan lange nummers, maar dan moet er wel een beetje spanning inzitten. De plaat had beter geweest als er van alle nummers een minuut of 2, soms 3, afgehaald was denk ik.

avatar van Pitchman
Eddie , dat is wel een heel goed punt die je daar aanhaalt. Maar ikzelf heb er helemaal geen erg in dat sommige nummers een paar minuten korter konden. Sterker nog , het album is voorbij voor ik er erg in heb. Oftewel , ik geniet van elke seconde op deze cd.
Tip; kijk ook naar de dvd ' Making Magnetic'. Geweldig kijkje in de studio hoe deze cd tot stand kwam.
Krijg je een heel andere kijk op dit album.

avatar van Kronos
Ik vind dit album ook wel in zijn geheel genietbaar. Grootste verschil met het klassieke spul van de band is dat de focus vaak meer ligt op een veelheid van gitaarriffs dan op de nummers zelf. Kortom, de vier eerste platen zijn sterker geschreven terwijl Death Magnetic soms wat te veel knip- en plakwerk is.

avatar van Pitchman
Als ik dan ' Master of Puppets ' hoor , dan denk ik wel hoeveel riffs en breaks kun je in een nummer stoppen. En toch luistert het lekker weg.
Misschien dat het op Dead Magnetic' wat te geforceerd overkomt.

avatar van Kronos
Heeft met de manier van schrijven te maken denk ik. Eerder van het nummer uitgaan en daar de nodige gitaarriffs voor schrijven of een nummer maken met gitaarriffs die je al voorhanden hebt.

avatar van AllOutWar
Zwaar geforceerde plaat die hun oude niveau natuurlijk nergens haalt.. gemiste kans.

avatar van Bartjeking
In mijn ogen was dit de plaat die je hoopte nog ooit te kunnen luisteren. Een Metallica plaat, waarin in tegenstelling tot voorgaande reactie, bijna op élke track het 'oude' niveau wordt gehaald. Ze gebruiken in ieder geval dezelfde ingrediënten qua thematiek, opbouw en ja solo's! Daar was ik nog gelukkigst mee.
Minpuntje vind ik ook de productie, maar daar is alles al over gezegd.

Ben benieuwd dinsdag.

Lars vind zichzelf een geweldige drummer en componist.

Ik vind van niet.En hij verziekt hun muziek.

avatar van Edwynn
Waar zegt hij dat?

Fleming Rasmussen zei dat. Flemming is de producent die ze op de aardbol heeft geholpen, en achteraf behoorlijk afgekraakt werd door Lars die overal in inverviews zei dat Flemming niet een geschikt producent was. De Engineer van hun eerste platen beaamt dat.

avatar van lennert
Een album dat ik nooit eerder heb gehoord en waarvan ik ook niet weet of ik het graag nog een keer ga doen. Slecht is het niet, maar blij word ik er ook niet van. Het is in ieder geval duidelijk weer metal, soms zelfs weer thrash, maar er gebeurt dit keer vooral een hoop zonder dat er enige samenhang in de songs te vinden is. Het pluspunt: dit album heeft goeie stukken waarop een riff of solo echt wel degelijk werkt, of Hetfield lekker in zijn vel als zanger lijkt te zitten. Maar ik heb geen song gehoord die ik als geheel echt vond werken. Het is hard, het is afwisselend, maar het is ook wederom los zand. Op Load kwamen hier nog enkele goeie songs uit, waardoor ik dat album toch echt hoger waardeer dan dit.

En wederom is Ulrich hinderlijk aanwezig. Soms echt gruwelijk lelijke partijen weer en zoals vaker veel te hard in gemixt. De teksten zijn ook janken met de pet op en de algehele productie zit me gewoon niet lekker. Te luid en te gruizig daardoor. En als ik een album met een matige productie, songs die nergens heen gaan en ongemakkelijke teksten hoor, dan kom ik toch tot de conclusie dat het geheel me meer aan St. Anger doet denken dan ik durfde te bekennen. 2.5 sterren voor de moeite. Dat het afsluitende My Apocalypse het meeste aanspreekt spreekt gezien de korte tijdsduur ook boekdelen.

1. Master Of Puppets
7. Death Magnetic
8. Reload
9. St. Anger

avatar van milesdavisjr
Death Magnetic is een flauw album, oke het is sterker dan St. Anger maar als geheel valt het mij toch tegen. De songs zijn weer heavy, bevatten enkele goede ideeën en riffs maar voelt ook onpersoonlijk aan. Hetfield is er niet beter op gaan zingen, maar ergerlijker is het feit dat de nummers de lengte van de plaat bij lange na niet rechtvaardigen. Vergelijken met RIde of Master zou oneerlijk zijn, maar het ontbreken van sfeer, melancholische stukken en het feit dat elke song na een minuut of 2 zijn geheimen al prijs heeft gegeven maakt het tot een vermoeiende zit. Dit album is een aanzet tot maar blijft hangen in aan elkaar geplakte stukken muziek en de wat kille productie helpt daar ook niet aan mee. Jammer maar in mijn ogen na St. Anger toch de zwakste schijf van de heren.

avatar van RuudC
Metallica is een band van uitersten. Het bracht misschien wel de beste metalplaat ooit uit, maar ook zeker een van de allerslechtsten. Anders dan Lennert moet ik zeggen dat Lars Ulrich me hier niet opgevallen is. De drumsound klinkt op zich weer ok. James is weer wat normaler gaan zingen, gitaarsolo's zijn niet van topniveau, maar ze zijn tenminste weer terug.

De uiterste die hier tegen staat, is die van de speelduur. Er komt geen eind aan! Nu hebben we gisteren deze plaat pas laat opgezet, maar het is lang geleden dat ik zo tegen de slaap heb moeten vechten als bij Death Magnetic. De nummers duren gemiddeld een kleine 8 minuten waar de helft of minder zelfs meer dan voldoende is. Een ander manco is dat het schrijftalent van de heren nagenoeg verdwenen is. Songs zijn in veel gevallen niet meer dan een verzameling ideeën. Het is los zand allemaal. Op z'n best zijn momenten nog redelijk te noemen. Voeg daar de slechte teksten aan toe en Death Magnetic is heeft als enige verdienste dat het niet zo slecht is als St. Anger.

1. Master Of Puppets
7. Reload
8. Death Magnetic
9. St Anger

avatar van Kronos
Overdaad schaadt en dit album is te luid, te lang en er zitten te veel riffs in de nummers. Als je er midden in valt is het niet altijd makkelijk te zeggen welk nummer het is. Wat meer samenhang was mooi geweest, maar los zand, dat lijkt me dan weer een te vluchtige indruk.

Het enige probleempje dat ik met Death Magnetic heb is dat het nergens echt sterk wordt waardoor groot enthousiasme uitblijft. Ik kan er wel de volle vijfenzeventig minuten gewoon van genieten zonder dat het me ergens ergert.

avatar van milesdavisjr
Death Magnetic, het zou al snel beter kunnen als zijn voorganger maar om nu te zeggen dat de mannen hun vorm hervonden hebben nou nee. 10 nummers in 75 minuten, als de songs het niveau aantikken van nummers als Orion, Master of Puppets, The Call of Ktulu of To Live Is to Die hoor je mij niet klagen. Maar dat doe ik wel, St. Anger was een bittere teleurstelling gebleken maar de historie van de band gaf qua compositorisch oogpunt enig reden voor optimisme met de release van deze worp. Echter het geheel voelt aan als een lange zit waarbij ik de ene song voor mijn gevoel niet kan onderscheiden van de andere song. De productie mag dan beter zijn dan van zijn voorganger maar nog steeds klinkt het afstandelijk en lijkt het wel niet goed in balans te zijn. Dan de songs, stuk voor stuk venijnig, riffs, riffs en nog eens riffs maar het lijkt wel of de plaat nooit lekker op gang komt. Er zit geen lekkere flow in, de songs missen fijne breaks en overgangen of hier en daar melancholische stukken. Op de achtergrond kan de plaat gerust wel zijn rondjes draaien maar als je mij aan mij vraagt na afloop wat is blijven hangen....

1. Master of Puppets
2. Ride the Lightning