Metallica - Death Magnetic (2008)

Label: Warner Bros.

1. That Was Just Your Life (7:08)
  2. The End of the Line (7:52)
  3. Broken, Beat & Scarred (6:25)
  4. The Day That Never Comes (7:56)
  5. All Nightmare Long (7:57)
  6. Cyanide (6:39)
  7. The Unforgiven III (7:46)
  8. The Judas Kiss (8:00)
  9. Suicide & Redemption (9:57)
  10. My Apocalypse (5:01)
  11. Hi Guy * (7:10)
  12. Neinteen * (7:34)
  13. Black Squirrel * (6:12)
  14. Casper * (8:14)
  15. Flamingo * (7:58)
  16. German Soup * (6:31)
  17. UN3 * (7:50)
  18. Gymbag * (7:55)
  19. K2LU * (9:30)
  20. Ten * (5:18)
totale tijdsduur: 1:14:41 (2:28:53)
Rudi1984
Valt na acht jaar niet te hebben geluisterd flink tegen. In m'n herinnering stond de plaat vol met sterke nummers, dat blijken nu vooral leuke ideetjes te zijn die niet goed zijn uitgewerkt. Hier en daar een adrenalinemomentje, maar het is vaak Lars, de lengte en nog vaker een combinatie van die twee die het een frustrerende zit maken.

The Unforgiven III is het enige nummer dat ik nu nog écht goed vind. Jammer, want met een andere drummer en als ze een minuutje of 25 hadden geschrapt, had het een écht goede plaat kunnen zijn.

avatar van vielip
Laat The unforgiven III nou net het gedrocht van het album zijn wat mij betreft....ik begrijp je beoordelingen en recensies bij dit album en Hard wired nu ineens volkomen!

avatar van Kronos
Ik vind The Unforgiven III best een aardig nummer, maar The Day That Never Comes is beter. De lol van dit album zit er voor mij in me te concentreren op de vele riffs (waarbij ik de drums probeer te negeren). Knip- en plakwerk uiteraard, maar dat geeft niet. Het is zo over de top dat het ook weer leuk wordt. Vind ik dan. Andere favoriete nummers zijn All Nightmare Long en Broken, Beat & Scarred.

Dit album met de productie van de nieuwe, dat zou leuk zijn.

Rudi1984
All Nightmare Long is inderdaad ook wel fijn. TDTNC was in m'n herinnering beter dan hoe ik er nu naar luister. Ik kan vooral bij dat nummer echt niet om Lars gerommel heen.

The Unforgiven III weet me altijd te raken, ook al zal het technisch misschien niet het beste nummer zijn.

Kronos schreef:

Dit album met de productie van de nieuwe, dat zou leuk zijn.
Ik vind Cyanide de lelijke eend. Irritant deuntje en zanglijn en dhr. Ullrich krijgt nog ruimte om er een of andere drumsolo uit te gooien, belachelijke poging. Met een betere geluid/productie en enkele nummers van beyond magnetic in plaats van, had dit een steengoeie plaat kunnen zijn...nu is ie gewoon goed voor mij.

avatar van ricardo
Dit album heb ik vandaag ook nogeens compleet afgespeeld, vooral om te vergeljken met hun nieuwste plaat uit 2016. En ik moet zeggen hij valt mij eigenlijk enorm mee, en de productie vind ik toch wel wat minder beroerd dan ik toen ooit vond. Het was ook wel een jaar of 5 geleden dat ik deze gehoord had.

Als deze de productie zou hebben van die uit 2016 dan zou ik hem nog beter vinden. Ben toch wel blij dat ik deze in huis hebt, deze is een stuk steviger dan hun nieuwste, en de nummers hierop vind ik ook wel wat memorabeler!

avatar van blondegod
Tja, na een aardig tal luisterbeurten is het wel een redelijk album maar meer helaas niet. "The day that never comes" en "The unforgiven III" zijn werkelijk geweldige nummers (vooral the unforgiven, wat een beest van een song)
Verder zijn : The End of the Line, Broken, Beat & Scarred, All Nightmare Long en Cyanide wel goede nummers, maar ....... het duurt allemaal zo verrekte lang!

Krappe voldoende.

avatar van Pitchman
Sommige riffs en zanglijnen zijn briljant , net zoals de breaks en de solo's. Na een paar albums weinig te hebben gesoleerd gooit Kirk alle opgehoopte inspiratie van de jaren daarvoor in zijn solo's. Metallica is op deze plaat in erg goede doen. En dan staat er geen maat op. Ze gaan met deze plaat weer naar de oude tijden van weleer. Het is een feest van herkenning aan de eerste 4 platen van Metallica. De droge transparante productie van Rick Rubin doet de muziek alle recht. Topplaat van een topband.

avatar van Eddie
Pitchman schreef:
Het is een feest van herkenning aan de eerste 4 platen van Metallica.

Dat vind ik wel heel ver gaan, maar een lekkere plaat is het zeker. Ik vind de nummers alleen zo lang duren. Ik heb geen hekel aan lange nummers, maar dan moet er wel een beetje spanning inzitten. De plaat had beter geweest als er van alle nummers een minuut of 2, soms 3, afgehaald was denk ik.

avatar van Pitchman
Eddie , dat is wel een heel goed punt die je daar aanhaalt. Maar ikzelf heb er helemaal geen erg in dat sommige nummers een paar minuten korter konden. Sterker nog , het album is voorbij voor ik er erg in heb. Oftewel , ik geniet van elke seconde op deze cd.
Tip; kijk ook naar de dvd ' Making Magnetic'. Geweldig kijkje in de studio hoe deze cd tot stand kwam.
Krijg je een heel andere kijk op dit album.

avatar van Kronos
Ik vind dit album ook wel in zijn geheel genietbaar. Grootste verschil met het klassieke spul van de band is dat de focus vaak meer ligt op een veelheid van gitaarriffs dan op de nummers zelf. Kortom, de vier eerste platen zijn sterker geschreven terwijl Death Magnetic soms wat te veel knip- en plakwerk is.

avatar van Pitchman
Als ik dan ' Master of Puppets ' hoor , dan denk ik wel hoeveel riffs en breaks kun je in een nummer stoppen. En toch luistert het lekker weg.
Misschien dat het op Dead Magnetic' wat te geforceerd overkomt.

avatar van Kronos
Heeft met de manier van schrijven te maken denk ik. Eerder van het nummer uitgaan en daar de nodige gitaarriffs voor schrijven of een nummer maken met gitaarriffs die je al voorhanden hebt.

avatar van AllOutWar
Zwaar geforceerde plaat die hun oude niveau natuurlijk nergens haalt.. gemiste kans.

avatar van Bartjeking
In mijn ogen was dit de plaat die je hoopte nog ooit te kunnen luisteren. Een Metallica plaat, waarin in tegenstelling tot voorgaande reactie, bijna op élke track het 'oude' niveau wordt gehaald. Ze gebruiken in ieder geval dezelfde ingrediënten qua thematiek, opbouw en ja solo's! Daar was ik nog gelukkigst mee.
Minpuntje vind ik ook de productie, maar daar is alles al over gezegd.

Ben benieuwd dinsdag.

Lars vind zichzelf een geweldige drummer en componist.

Ik vind van niet.En hij verziekt hun muziek.

avatar van Edwynn
Waar zegt hij dat?

Fleming Rasmussen zei dat. Flemming is de producent die ze op de aardbol heeft geholpen, en achteraf behoorlijk afgekraakt werd door Lars die overal in inverviews zei dat Flemming niet een geschikt producent was. De Engineer van hun eerste platen beaamt dat.