Clouseau - Hoezo? (1989)

8. Verlangen (3:11)

met Ingeborg

9. Fiets (1:29)
  10. Kamerplant (3:27)
  11. Zij Is van Mij (2:48)
  12. Gefluister en Geschreeuw (3:46)
  13. Wil Niet Dat Je Weggaat (3:47)
Het nummer Anne kwam niet door de voorronde van het Nationale Songfestival in Belgie, maar zorgde er wel voor dat deze band hordes hysterisch gillende meisjes achter zich aan kreeg.
Waarom het nummer Daar Gaat Ze zo'n grote hit is geworden weet ik nog steeds niet. Iemand anders wel ?

avatar van Zachary Glass
1,5
Nou ik was acht toen ik voor 't eerst Anne hoorde, en snapte niet wat iedereen daaraan zo leuk vond (ik vond Doe Maar's "Belle Hélène" stukken leuker om naar luisteren ).

"Daar Gaat Ze" vond ik echter wel een prachtliedje. En wanneer ik het nu nog eens hoor passeren tijdens een passage door één of andere winkelstraat, mompel ik binnensmonds: "niet slecht". Da's natuurlijk geen criterium. Het gros van de liedjes hier zijn helemaal "niet slecht", maar wat koop ik daarvoor?

Wat hier verder "opvalt" is het schaamteloos naäpen van Toto. Jawel! Wanneer ik vandaag opnieuw luister naar "Anne" hoor ik een Toto-achtige opbouw van het nummer.

Verder wordt er ergens schaamteloos I'm not angry van Elvis Costello leeggeroofd voor een bloedeloos uptown-nummer.

Die hordes hysterische meisjes heb ik trouwens nog "live" meegemaakt. Er werd destijds een reportage gedraaid omtrent de "Clouseau-manie" in Deinze door Paul Jambers. Moest die avond in de buurt zijn met m'n ouders, en ik zag hoe ze een paar meisjes naar buiten afvoerden (flauwgevallen onder het spervuur van eloquente volzinnen van herr Koen Wauters).

Hoe meer ik er over denk: Clouseau was gewoon een excuus voor die tienermeisjes om "uit de bol te gaan". Die muziek was bijkomstig, zolang ze Koen Wauters maar zagen.

De "Clouseau-manie" was op z'n toppunt toen "Daar Gaat Ze" uitkwam. Misschien daardoor ...

Daarna zijn ze erin geslaagd een groot deel van hun publiek "te consolideren", m.a.w. door iedere plaat vol te stoppen met ballads (want ja, die meisjes van destijds zijn ondertussen strijdbare dames geworden die af en toe een zacht streepje muziek kunnen gebruiken).

Toch harde werkers in de popbusiness, die broers Wauters. Echte vakmannen ...

'Daar gaat ze' is gewoon een prachtliedje. Moeilijk te verklaren waarom, want het is erg simpel eigenlijk. Clouseau vind ik nu de enige goede pop die er in België rondloopt. Als je kijkt naar Natalia of Spring nog -er... Hun songs mogen nu en dan wat slijmerig klinken (zie Ik wil vannacht bij je slapen), ze blijven hun mooie songs behouden.

Geweldig nummer hoor: Anne !

avatar van musicfriek
aERodynamIC schreef:

Omdat het gewoon een prachtig popnummer is. Punt.

avatar van Saldek
Zelf ben ik nooit zo'n nederpopmanneke geweest. Maar dit album vind ik toch wel de moeite waard. Kocht deze naar aanleiding van de (3e) singleversie van 'Wil niet dat je weggaat'. Dat is gewoon een weergaloos mooi nummer waarin Koen echt z'n hart uitstort. Dit album heeft genoeg zorgeloosheid en diepgang tegelijk dat het niet zo snel zal vervelen. Ook staat er een flinke dosis humor op, zoals 'Fiets' of de reden waarom voor het eerste nummer de titel 'Brandweer' is gekozen. Je moet er maar opkomen. Overigens is de albumversie van 'Wil niet dat je weggaat' veel gewoner, da's wel jammer. 3,5

Feeder
Wat zo ook zeggen over Clouseau, deze plaat is zeker de moeite waard. Songs als "Louise", "daar gaat ze" en "ik wil niet dat je weggaat" zijn kleine pareltjes.

avatar van Azzurro
kleine pareltjes? je mag gerust zeggen dat dit kleppers zijn...

avatar van Hans Brouwer
"Kleppers", is dat Vlaams

"Daar gaat ze" reken ik tot één van mijn favoriete Nederlandstalige liedjes. Een lekker cool en relaxed "kleppertje" .

avatar van Cerclezot
Toen ik deze cd nog niet gehoord had kende ik al 9 van de 13 nummers. Onlangs voor het eerst helemaal gehoord. Deze cd is toch een Vlaamse klassieker.

4* verdient. Helaas maken ze anno 2007 slechte muziek

avatar van berwt
4*, ze zijn dicht bij 4,5 gekomen zelfs.
Anne vind ik nog één van de mindere nummers. Brandweer, Fiets, Verlangen zijn zoals Azzurro zegt echte kleppers. De covers mogen er ook wezen vind ik, het is idd niet meer costello op gefluister en geschreeuw, maar het is wel klasse.

EVANSHEWSON
Een erg lovenswaardige debuutplaat was dit destijds; de hits blijven na al die jaren echt overeind zoals de meeste nummers van deze eersteling.
Wàt zien ze en nog als groentjes uit, en hoe onschuldig !!!

***1/2

Kevin-Raphaëll
ik blijf positief over deze. 3.5 sterren

Lost Highway
Hier staan inderdaad een aantal mooie nummers op, nadien werd het per album zwakker en de laatste jaren is het echt niet meer om aan te horen.

avatar van douwens
Feeder schreef:

Klopt, wat ik ook zo grappig vind aan Koen Wouters (en de zijne) is dat hij over wel heel veel verschillende dames (Anne, Louise, Domino) zingt. Volgens mij had deze man het er maar druk mee in zijn jonge jaren.
Ik vind Clouseau ook gewoon goede Nederlandstalige pop. Leuke nummers over met name vrouwelijke schoon.

avatar van LucM
In 1989 beleefde Vlaanderen een Clouseaumenia die het jaar daarop doorwaaide in Nederland en hun debuut sloeg dan ook in als een bom met 13 eenvoudige Nederlandstalige poprocksongs die nog niets van hun charme hebben verloren. "Anne" en vooral "Daar gaat ze" behoren reeds tot het culturele erfgoed van Vlaanderen. Andere leuke nummers vind ik "Brandweer", "Louise", "Kamerplant" en het a capella "Fiets".
In die tijd was Clouseau nog een charmant en fris en spontaan klinkend bandje, nu is het een industrieel product geworden met overgeproduceerde nummers en zijn de gebroeders Wauters meer BV's dan muzikanten.

avatar van Azzurro
Over het 1e deel van uw post kan ik niets meer dan u volledig gelijk geven.
Over het 2e deel ben ik het niet eens OK, ze zijn een product geworden, maar ze zijn nog steeds stuk voor stuk klassemuzikanten. Een optreden in het Sportpaleis van meer dan 3 uur toont dit goed aan...

avatar van LucM
Clouseau is live nog steeds goed (anders zouden ze het Sportpaleis niet meer uitverkopen), maar ik mis in hun recentere werk de charme van destijds, vooral door de overproductie, al schrijven ze nog steeds sterke nummers.
Clouseau is heden ten dage meer een mega-act en een marketingproduct geworden dan een popgroep. Bovendien plaatsen de gebroeders Wauters zich te vaak in de kijker met zaken die totaal niets met muziek te maken hebben. Koen Wauters heeft zowat alle TV-programma's gepresenteerd en met Parijs-Dakar staan ze telkens weer in de belangstelling hoewel ze daar nooit gepresteerd hebben. Bescheidenheid is blijkbaar niet de sterkste kant van Koen & Kris.

avatar van Azzurro
Ze zijn inderdaad een marketingproduct en een mega-act. Maar Koen Wauters is wel een superpresentator, dus heeft hij groot gelijk dat ie dat doet... En Koen & Kris zijn toch nooit beginnen zweven, dus naar mijn mening zijn ze wel bescheiden...

avatar van NewYorkCityLight
Daar gaat ze is het enige nummer dat ik ken en dat is toch wel een chill nummertje... Ik zet de radio altijd extra hard als die opkomt

avatar van Saldek
......jij was alleen maar een verlangen,
je was niet meer dan dat.
Je was een vlucht, en een achterdeur. En toen ik je had
was je een doodgebloed verlangen,
je was niet meer dan dat.
Van liefde was geen sprake,
je was alleen iets dat ik nodig had.
Oooo, waarom moet het toch altijd zo.
Waarom wordt er toch altijd meer verwacht
dan een nacht..............

Om even op Douwens te vervolgen zou dit nummer best eens symbool kunnen staan voor de wijze van Koen's omgang met vrouwen. Lache nummer overigens.

Father McKenzie
Dit debuut blijft, ondanks de wat verouderde productie toch overeind staan. Gewoon door de vele sterke songs.
Toen had dit bandje nog oog en oor voor goede albums.

Tegenwoordig is het een typische single-band, op ieder album staan goede songs, die vaak singles worden, maar hun albums zijn in het algemeen stukken minder kwalitatief dan in die beginjaren. Er staan tegenwoordig teveel vullertjes op, helaas...
Dit hier is echt een goed album.

****

avatar van musicfriek
4 sterren?? Pff, da's wel erg veel hoor, 2 sterren, meer dan genoeg en met name voor Daar Gaat Ze

aERodynamIC schreef:

"Daar gaat ze" en "Anne" vind ik niet eens goeie nummers, toch heb ik de LP in mijn platenkast staan. "Daar gaat ze" is een echte zaagplaat... Ik heb destijds de plaat gekregen en er staan wel mooie nummers op, zoals "fiets" (later maakte Clouseau er een vervolg op het "brommer"), "Brandweer (van verlangen)", "Lieve Louise" is ook wel mooi, evenals het duet met Ingeborg. Geef toe "zij is van mij" is toch ook wel het betere Clouseau-werk. Al bij al verdient deze plaat toch nog een drie, en dus voldoende.

avatar van LucM
Ik vind "Daar gaat ze" en het hele debuutalbum nog steeds charmant klinken vanwege de spontaniteit, de eenvoud en de sobere en natuurlijke arrangementen. Dit in tegenstelling tot hun recente albums en vooral de latere Vlaamse prefab-bands als Get Ready en Spring.

avatar van Madjack71
Degelijke plaat van de Wautertjes, want daar draaide het uiteindelijk om. De ene broer schrijft veelal de nummers en de andere zorgt voor het gezang en gezwijmel.
Daar gaat ze en Wil niet dat je weggaat zijn de "klassiekers" van dit album. Fiets is ook nog wel leuk en Louise en Anne zijn niet onaardig.

Jeugdsentiment.
Het klinkt allemaal zo eenvoudig, maar is wel degelijk goed doordacht. Ik dacht alleen dat Domino ook van deze periode was; blijkbaar is dat nummer nieuwer.

avatar van Madjack71
Een halfje omhoog is wel verdient. Veel nummers had ik vandaag tijdens het uitlaten van de hond in mijn hoofd, daarna nog eens opgezet en het verdient een voldoende m.i.

Toen de Nederpop eind jaren '80 op sterven na dood was -met oprechte excuses aan De Dijk en Boeijen - zorgde Clouseau voor een aangenaam fris windje. Een windje van korte duur, dat wel, want op latere albums werd de succesformule van Hoezo tot in den treuren uitgemolken. Met het accent op zoetsappige ballades. Gegarandeerde hits, maar spannend was het allerminst.

Maar in 1989 was er plots Hoezo, van een band, duizend maal braver dan Gorki en minder beladen dan Noordkaap, met liedjes die iets hadden.

Anne was de doorbraakhit, een simpel nummer in een standaard arrangement en met een tekst die het als K3-rijm ook niet slecht zou moeten doen. En dus een meezinger.

Daar Gaat Ze is de onverwoestbare klassieker, al 20 jaar niet kapot te krijgen en eigenlijk nog even mooi als toen. Het is de signature song van Clouseau. Een prestatie die ze in die tientallen andere ballads niet meer wisten te evenaren.

Dat lukte eigenlijk alleen nog met nummer 13 van deze plaat, Wil Niet Dat Je Weggaat, een dijk van een pianokraker en met een krasje Patrick Bruel in de stem van Wauters.

Ook Louise heeft de tand des tijds prima doorstaan, een goed gelukte uptempo single met een sterk refrein. Brandweer is ook zo'n nummer, pittig in de opbouw en met elektrische gitaren (in plaats van die eeuwige violen die later zouden volgen).

Het soepel zwevende Alleen Met Jou is mooi. Verlangen kan er mee door, Dansen swingt en Fiets is gewoon leuk.Tekstueel heeft het niet enorm veel om het lijf en de productie is naar mijn smaak te clean, maar toch mag ik deze plaat graag horen.

Leuke liedjes in combinatie met de factor jeugdsentiment. Of zo.

Ik heb deze in 1989 nog op LP gekocht... Alweer 20 jaar geleden,realiseer ik me nu...

Ben het eens met bovenstaande sentimenten. Ten tijde van Hoezo? was Clouseau nog een lekker rock & roll bandje. Kan me nog herinneren dat tijdens de gitaarslide van Zij is van Mij gitarist Chris Peeters helemaal over het podium schoof.. Lekkere rockertjes als Kamerplant, Ze Zit en Brandweer (geniaal tekst-geintje, vind ik). Jammer dat de single-versie van Wil Niet Dat Je Weggaat hier niet op staat. Ben die versie helaas nooit meer ergens tegengekomen. Had wat meer pit dan de studioversie.