Clouseau - Hoezo? (1989)

8. Verlangen (3:11)

met Ingeborg

9. Fiets (1:29)
  10. Kamerplant (3:27)
  11. Zij Is van Mij (2:48)
  12. Gefluister en Geschreeuw (3:46)
  13. Wil Niet Dat Je Weggaat (3:47)
Toen de Nederpop eind jaren '80 op sterven na dood was -met oprechte excuses aan De Dijk en Boeijen - zorgde Clouseau voor een aangenaam fris windje. Een windje van korte duur, dat wel, want op latere albums werd de succesformule van Hoezo tot in den treuren uitgemolken. Met het accent op zoetsappige ballades. Gegarandeerde hits, maar spannend was het allerminst.

Maar in 1989 was er plots Hoezo, van een band, duizend maal braver dan Gorki en minder beladen dan Noordkaap, met liedjes die iets hadden.

Anne was de doorbraakhit, een simpel nummer in een standaard arrangement en met een tekst die het als K3-rijm ook niet slecht zou moeten doen. En dus een meezinger.

Daar Gaat Ze is de onverwoestbare klassieker, al 20 jaar niet kapot te krijgen en eigenlijk nog even mooi als toen. Het is de signature song van Clouseau. Een prestatie die ze in die tientallen andere ballads niet meer wisten te evenaren.

Dat lukte eigenlijk alleen nog met nummer 13 van deze plaat, Wil Niet Dat Je Weggaat, een dijk van een pianokraker en met een krasje Patrick Bruel in de stem van Wauters.

Ook Louise heeft de tand des tijds prima doorstaan, een goed gelukte uptempo single met een sterk refrein. Brandweer is ook zo'n nummer, pittig in de opbouw en met elektrische gitaren (in plaats van die eeuwige violen die later zouden volgen).

Het soepel zwevende Alleen Met Jou is mooi. Verlangen kan er mee door, Dansen swingt en Fiets is gewoon leuk.Tekstueel heeft het niet enorm veel om het lijf en de productie is naar mijn smaak te clean, maar toch mag ik deze plaat graag horen.

Leuke liedjes in combinatie met de factor jeugdsentiment. Of zo.

Echt een topalbum!
Het is hier duidelijk een Nederlandse site. In Vlaanderen heb ik toch de indruk dat dit album beschouwd wordt als zowat het beste Nederlandstalige album dat ooit gemaakt is.