Lady Gaga - The Fame (2008)

Pop / Dance
Label: Kon Live

1. Just Dance (4:01)

met Colby O'Donis

2. LoveGame (3:33)
  3. Paparazzi (3:28)
  4. Beautiful, Dirty, Rich (2:53)
  5. Eh, Eh (Nothing Else I Can Say) (2:56)
  6. Poker Face (3:58)
  7. The Fame (3:42)
  8. Money Honey (3:07)
  9. Starstruck * (3:39)

met Space Cowboy en Flo Rida

10. Boys Boys Boys (3:21)
  11. Paper Gangsta * (4:25)
  12. Brown Eyes (4:05)
  13. I Like It Rough * (3:24)
  14. Summerboy (4:15)
  15. Disco Heaven * (3:41)
  16. Poker Face [Live @ the Cherrytree House & the Piano & Voice Version] * (3:38)
  17. Just Dance [Live @ the Cherrytree House & the Stripped Down Version] * (2:06)
  18. Eh, Eh [Nothing Else I Can Say) (The Electric Piano & Human Beat Box Version] * (3:03)
  19. Again Again * (3:05)
  20. Retro Dance Freak * (3:23)
avatar van pureshores
nu we doodgegooid worden met de singles van Born this way valt de popkwaliteit van dit album meer op, vooral de laatste paar nummers met gitaar en meer rand zijn een richting die ze (hopelijk) ooit opgaat zonder de gedateerde eurosound waar ze nu mee etaleert.
Iemand als zij (popartiest met langere levensduur dan 2 albums) is in deze tijd zeldzaam en aangezien ik zelf breed probeer te luisteren probeer ik de waarde van dit album ook eerlijk te beoordelen zonder in de gaga wereld mee te gaan en puur naar de muziek te kijken.
Naast Starstruck en Paper gangsta blijven dan Pokerpace (pure pop) en Paparazzi (catchy) het meest hangen. Maar vernieuwend muzikaal is het niet-misschien voor de USA die na 25 jaar de euro sound nu pas ontdekt.
Ook vind ik dat ze nu een heel ander persoon lijkt-eerst hadden we de Just dance/Pokerface-popartiest, beetje apart-niet schokkend, toen de shockattack zooi en op dit moment de homo moeder met alle Be Free acties.
daarom ben ik benieuwd of ze met een 3e album een ingetogen kant laat zien-want ze kan live zingen en met minimale muzikale begeleiding misschien wel meer overtuigen dan met de bombast

0,5
Commerciële brol. Ieder zijn ding natuurlijk. Leuk voor haar dat er een publiek is die bereid is om naar die drek te luisteren, een smakeloze mix van R&B en eurodance-sounds. Maar voor mij is dit geen muziek.

avatar van Style.Girl
Dit is dus totaal geen R&B als je het mij vraagt.

Vreemd dat je dit drek vind, terwijl je zelf wel houd van het genre pop/dance zoals dit ook is. Dus dan zou je toch enigszins verwachten dat je dit leuk zou vinden.

Nee, naar Electronic is leuk om naar te luisteren. Dat is pas muziek!

Maargoed, dat je dit niet al te goed vind kan ik nog begrijpen.

0,5
Electronica, vind ik op zich zeer goed door de creatieve inbreng van de artiest Ik vind muziek iets dat voortdurend in evolutie moet blijven, maar Lady Gaga is geldklopperij op hetgeen werkt bij de massa. De makers denken van : wat werkt er tegenwoordig bij de jeugd... o ja juist : R&B vocalisme en toch ook heel wat electronische bleeps. Verwondert me wat dat je electronica dan ook treitert. En dan heb je de radio's die de smaak van de massa gaat bepalen door LG dagelijks grijs te gaan draaien... Ja, als je een plaat dagelijks grijs gaat draaien, dan begin je dat stilaan goed te vinden niet?
Nee dank u. Ik heb geluisterd en vond er niks aan. Met alle respect uiteraard voor wie dit wel de top vind.

En btw : het is ook niet omdat het LG is, want Kylie heb ik altijd top gevonden, op haar laatste twee CD's na.

avatar van MJ_DA_MAN
Style.Girl schreef:
Nee, naar Electronic is leuk om naar te luisteren. Dat is pas muziek!
Electronica is cuuwl.

avatar van Style.Girl
Nou wat cuuwl zeg. Misschien in de disco of ergens anders, maar niet om lekker thuis op te zetten lijkt me.

Maargoed, geldklopperij? Dat is meestal zo he, met muziek. Iedereen streeft ernaar om zoveel mogelijk geld te verdienen in dat beroep. Als ze een album gaan uitbrengen wat niet scoort, dat zou een beetje jammer zijn.

Dit is tegenwoordig waar de jeugd dol op is, dit soort muziek. Dus logisch dat je dan ook zelf dit soort muziek gaat verzinnen, want dat scoort goed. Vroeger had je ook heel veel rock bands, alleen omdat het toen goed scoorde, en mensen er dol op waren. Nu is er een nieuwe generatie met andere behoeftes en andere wensen.

LG grijs draaien? Dat valt reuze me. Het is vooral Adele die nu helemaal plat word gedraaid, waar ik dus echt super gek van word!! De nummers zijn mooi, maar niet als je het elke dag 100 keer hoort ofzo.

Nee, als je een album dagelijks grijs gaat draaien, ga je het juist minder vinden. Oke, als het album echt tot je komt en je van elk nummer wel weet hoe het gaat kan je er makkelijker een oordeel over geven dan dat je het 1 keer hebt gehoord. Dus meestal als je het vaker hoort begin je het leuker te vinden, maar op den duur word je het wel beu. Dat heb ik altijd. Dan komt er een nieuw album uit, en die klinkt wel leuk. Dus ga ik die continu achter elkaar luisteren, omdat ik het helemaal tegek begin te vinden maar na een week leg ik hem aan de kant en heb ik er een beetje genoeg van. En dan komt er weer een ander album aanwaaien die mijn interesse trekt.

Ik begin een beetje af te dwalen nu . Maar ik begrijp je gedachtes, maar een 0,5* verdient dit album zeker niet

Style.Girl schreef:

Je zegt het zelf : geld verdienen JA, mee eens... zoveel mogelijk geld verdienen... nee. De artiesten moeten wel de kost verdienen, dat is begrijpelijk. Maar er zijn ook veel artiesten die muziek maken om zich artistiek uit te drukken, om hun creativiteit de vrije loop te laten of omdat ze gek zijn op wat ze doen, en geld op de tweede plaats zetten. LG is een product die gebruikt wordt om de zakken te vullen van grote platenbonzen. Ooit zal ze zelf haar carrière uitstippelen naarmate de jaartjes vooruitgaan, en dat kan best interessant worden op muzikaal vlak voor haar.

Lovegame vind ik eigenlijk nog best leuk, maar het is de formule die wat tegenzit. Heb het album uit nieuwsgierigheid beluisterd omdat er zoveel om haar te doen is, maar het is niet aan mij besteed. Ah zolang iedereen zich vermaakt, vind ik het belangrijkste.

Style.Girl schreef:

Lady Gaga is juist muziek voor in de disco. Sommige electronic ook wel, andere niet, het is immers een heel breed genre. Genoeg electronic die je prima thuis kunt opzetten.

Style.Girl schreef:

Bij de meeste beroepen is dat inderdaad zo, in kunstzinnige beroepen niet. Althans, er zijn een hoop die gewoon veel geld willen verdienen inderdaad, maar ook heel erg veel mensen die muziek willen uitbrengen die ze zelf tof vinden. Creatief bezig zijn.

Style.Girl schreef:

Tja, helaas zijn er veel mensen die op zo'n manier, als copycats, lekker makkelijk geld willen verdienen. Gelukkig zijn er genoeg artiesten die voorop stellen dat ze het zelf goed vinden, en gewoon doen waar ze zin in hebben. En of men nou zit te wachten op allemaal Lady Gaga-achtige artiesten.. ik vraag het me af...

avatar van MJ_DA_MAN
Style.Girl schreef:
Dit in de disco? Nú de naam van de discotheek waar jij wekelijks naartoe gaat, dan ga ik een keer mee, ook al is het totaal ongeschikte dansmuziek .

avatar van Style.Girl
Nee, ik bedoel ander soort Electronic

avatar van titan57nl
Zie haar net voor het eerst op tv......allejandro....net madonna...Jammer eerdere nummers hadden nog wat pit en verrassing.

avatar van niels94
1,5
Lady Gaga. Mijn muziek is het niet, maar vond haar op de radio altijd best wel aardig. Paar leuke singles heeft ze gehad. Nu hoorde ik laatst Paparazzi weer eens en dat vind ik toch wel een erg leuk nummer. Dus ik dacht: ik ga the Fame weer eens herbeluisteren, wie weet verhoog ik hem een halfje naar 2,5. Nog geen voldoende, maar ik wist al wel dat er een flink aantal nummers tussenzit die echt niets voor mij zijn. Dit aantal bleek jammer genoeg nog veel hoger dan ik dacht. Eigenlijk is alleen Paparazzi echt leuk en Pokerface en Beautiful, Dirty, Rich kunnen ermee door, maar voor de rest vind ik het nog slechter dan ik me kon herinneren (naar mijn smaak dan)... Helaas, er gaat zelfs een halfje af voor Lady Gaga. Dat had ik toch echt niet verwacht, maar het is kennelijk niet anders.

Dit daarentegen blijf ik een waard vinden.

avatar van Arrie
Da's wel érg laag, zeg, en ik vind het vooral opvallend dat je Paparazzi daar dan net het leukst van vindt. Ik vind elke single, behalve Eh, Eh, leuker. Wat vind je zo goed aan Paparazzi?

avatar van Masimo
niels94 schreef:
Lady Gaga. Mijn muziek is het niet, maar vond haar op de radio altijd best wel aardig. Paar leuke singles heeft ze gehad. Nu hoorde ik laatst Paparazzi weer eens en dat vind ik toch wel een erg leuk nummer. Dus ik dacht: ik ga the Fame weer eens herbeluisteren, wie weet verhoog ik hem een halfje naar 2,5. Nog geen voldoende, maar ik wist al wel dat er een flink aantal nummers tussenzit die echt niets voor mij zijn. Dit aantal bleek jammer genoeg nog veel hoger dan ik dacht. Eigenlijk is alleen Paparazzi echt leuk en Pokerface en Beautiful, Dirty, Rich kunnen ermee door, maar voor de rest vind ik het nog slechter dan ik me kon herinneren... (Naar mijn smaak dan). Helaas, er gaat zelfs een halfje af voor Lady Gaga. Dat had ik toch echt niet verwacht, maar het is kennelijk niet anders.

Dit daarentegen blijf ik een waard vinden.
Hater!

avatar van niels94
1,5

@ Arrie: Bij die live versie die ik postte grijpt dat refrein me echt. Bijna tranen. Geen grapje. En da's best apart misschien als je ziet wat voor cijfer ik dit album geef De studioversie doet dat wel iets minder dan die live versie, maar ook de studio versie blijf ik bijzonder fijn vinden. Met name het refrein, maar ook de coupletten en de rest van de muziek vind ik goed, het bevat in elk geval ook geen storende factoren, zoals enkele andere nummers wel hebben. Gewoon een vreselijk leuk popnummer. Sowieso Lady Gaga's beste voor mij. Al vind ik Alejandro ook erg leuk, maar die staat hier niet op.

0,5
Paparazzi is het enige nummer dat überhaupt nog aan te horen is. De rest is niet eens muziek, maar kabaal.

Ik wou het nul sterren geven, maar vanwege Paparazzi maak ik er een half sterretje van.

markwiering schreef:

Alleen maar k3 en amika (kinder)albums voldoende sterren geven en dan zeggen dat dit niet aan te horen is? En het is trouwens ook beter om nul sterren te geven dan een halve omdat je geen 0 sterren kan geven.

avatar van Deranged
Lekker wijf man.

Misschien kom ik haar nog wel een keertje tegen.

sanquin
Ondanks dat ik een bloedhekel aan de persoon Gaga en de meeste van haar fans heb verhoog ik deze guilty pleasure weer. Was destijds toch een fijne plaat. Daarna zou het alleen maar afzakken....

avatar van Thin Air!
Uit LoveGame:
"Don't think too much just bust that kick
I wanna take a ride on your disco stick"

Ik blijf me toch wat ongemakkelijk voelen als mijn dochter van 5 dit zingt om haar ouders te laten zien dat ze alle teksten van Lady GaGa al uit haar hoofd weet.

De songteksten van "I like it Rough"heb ik verstopt in de open haard.

avatar van Style.Girl
Daarom is het ook geen doelgroep voor vijf jarige meisjes.

avatar van adri1982
Aardig popalbum, leuk om het soms eens een keertje op te zetten. Toch zijn het de hits 'Just dance', 'Poker face', 'Paparazzi' en 'Eh eh (Nothing I can say)' die mij het meest boeien. Ik heb meer het gevoel dat dit een album is die vooral om deze hits zijn gebouwd, want een deel van het album vind ik niet echt goed. Toch nog wel goed voor een voldoende.

MadonnaAlbums
Dit is de eerste CD in mijn leven die ik zelf had gekocht. Ik heb hem grijs gedraaid
Maar nu ik ouder ben, vind ik het wel veel minder leuk als toen ik tien was.

avatar van Brunniepoo
Ik volg de hitparades al heel lang niet meer, en daardoor kan het gebeuren dat ik tot zeer recent eigenlijk nog nooit wat van Lady Gaga gehoord had. Dit album geldt als eerste kennismaking en dat bevalt helemaal niet slecht. Lekkere dansbare popmuziek, waarbij de pretenties in ieder geval niet in de muziek zitten. Overigens was het album wel gebaat geweest bij een iets strengere selectie want niet alle nummers zijn even sterk.

Brunniepoo schreef:

Dan ben ik wel benieuwd: hoe ben je er uiteindelijk op gestuit?

Arrie schreef:

Dan ben ik wel benieuwd: hoe ben je er uiteindelijk op gestuit?

met 30 cent en gezonde dosis nieuwsgierigheid...

Brunniepoo schreef:

met 30 cent en gezonde dosis nieuwsgierigheid...

Huh, 30 cent?

Arrie schreef:

Huh, 30 cent?

Nou ja, eigenlijk 0,20 pond, maar ik geloof niet dat voor de discussie erg relevant is

avatar van JoaMuse
Vier van de vijf singles van dit debuut vind ik zeer goed (enkel Lovegame niet) en ben ik na al die jaren nog steeds niet beu gehoord, dus heb ik maar eens besloten het hele album een kans te geven. Zoals bij wel meer albums kom ik dan tot de conclusie dat de singles goed gekozen zijn en de andere nummers niet het niveau halen van die toppers. Naar het einde toe zijn er niet echt hoogtepunten meer en worden de tracks wat inwisselbaar. Wel vind ik die nummers nog best genietbaar, dus als ik niet te streng ben kan ik aan deze leuke plaat wel vier sterren kwijt.

avatar van MIAB
Natuurlijk haar hits. Heerlijk om er zoveel op één album te hebben. Just Dance, Lovegame, Poker Face, Paparazzi. Allemaal heerlijk om te luisteren. Haar debuutsingle Eh, Eh luistert heerlijk weg en ik vind het nummer Beautiful, Dirty, Rich een heel fijn nummer. De rest van het album luistert lekker weg. Kortom een zeer fijn album om te hebben en te luisteren. Bonustrack: Disco Heaven is fijn.

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Niet dat het veel uitmaakt, maar "Just Dance" was haar debuutsingle .