Dimmu Borgir - Enthrone Darkness Triumphant (1997)

Noorwegen
Label: Nuclear Blast

1. Mourning Palace (5:13)
  2. Spellbound (By the Devil) (4:08)
  3. In Death's Embrace (5:42)
  4. Relinquishment of Spirit and Flesh (5:32)
  5. The Night Masquerade (4:25)
  6. Tormentor of Christian Souls (5:39)
  7. Entrance (4:47)
  8. Master of Disharmony (4:15)
  9. Prudence's Fall (5:56)
  10. A Succubus in Rapture (5:59)
  11. Raabjørn Speiler Draugheimens Skodde * (5:04)
avatar van Agony
Dit vind ik de beste van Dimmu... ! 4,5 sterren.

Dionysos
Hier ging het dus fout...

Understatement.

Onzin; prachtplaat!

Nee. Verkwanseling van het genre. Het openbreken van de Black Metal poorten zodat n00bs (zoals jij ) het genre kapot maakten. Samen met cradle trouwens.

Ik schijt op termen als true en pure, maar de black metal heeft hier een klap van gekregen die ze niet meer te boven is gekomen.

Dionysos
Precies Hobbes, je zegt het.

Ik hou bands als Dimmu en latere Emperor verantwoordelijk voor de decadentie van de Noorse Black Metal scène.
De een plaatst het uitdragen van image bovenaan het prioriteitenlijstje, de ander vervalt in technische masturbatie. Prima, moeten ze allemaal zelf weten, maar dat is nou net niet waar Black Metal voor bedoeld is.

Agony, ga als de donder Darkthrone luisteren jij!

avatar van Agony
Zo kent ieder genre zijn "komen en gaan". Hardcore was jaren geleden "hot" met acts als Sick of it All en Madball... nu zie het weer terugkomen. Zal met black ook wel gebeuren.

Mij zal het verder worst wezen of iets "te commercieel" is of niet. Als ik het lekker vind, dan eet ik het. Of het nu Satyricon, Dissection, Emperor is.. of het melodieze van Limbonic Art, Cradle en Dimmu...

Agony schreef:

Troep zoals Immortal waar ik alleen maar gruis hoor, daar kan ik dus niets mee.

Dan moet je zeker At the Heart of Winter luisteren. Melodieuzer en beter dan deze schijf. Echt een dikke aanrader.

Agony schreef:

Hmmm, Black Metal is een genre dat al geruime tijd erg "hot" is hoor. De retro-bandjes schieten als paddestoelen uit de grond [het gros is echt abominabel] en image-bands als Marduk, Dark Funeral en ook Dimmu worden door de mainstream op handen gedragen.

De stroming is door oververzadiging en verdunning wat mij betreft al op zijn retour, met een enkele uitzondering.
Noorwegen is al halverwege de jaren '90 doodgebloed.

Lekker door blijven luisteren hoor, niemand vertelt je wat je moet doen. Je wordt alleen af en toe eens gewezen op het feit dat er beter spul te krijgen is .

Je breekt m'n hart .

´Enthrone Darkness Triumphant´ en ´Puritanical Euphoric Misanthropia´ waren tot anderhalf jaar geleden mijn lievelingsplaten. Daarna vond ik het al snel zijn ´sound´* saai worden. Ik zocht iets harders (hoe bestond het?) en kwam uit op Anorexia Nervosa.

Over het algemeen vind ik deze plaat (RUIM) beter dan P.E.M.

Binnekort maar weer eens luisteren.

* sound - (Mijn) benaming voor de karakteristieke eigenschappen en geluiden van een band.

avatar van BoordAppel
Dionysos schreef:

Dark Funeral en ook Dimmu worden door de mainstream op handen gedragen.

Wat bedoel je in dit geval eigenlijk met mainstream? Ik zie Dimmu Borgir nog niet zo snel op MTV verschijnen? Ook als er gezegd wordt dat Dimmu Borgir en Cradle of Filth commerciele metal bands zijn dan denk ik

Vroeger was je stoer als je een t-shirt van metallica of Korn aan had. Nu zijn dat shirts van Dimmu en Cradle.

BoordAppel schreef:

Nu, binnen de Metal heb je, zoals in zoveel subgenres, een mainstream en een underground. Vergeleken met die underground worden die mainstreambands gauw commercieël genoemd, omdat ze hun muziek zouden aanpassen om een groter publiek te bereiken. Bands als Dimmu en Cradle zijn dan nog een stapje erger, omdat die werkelijk tonnen [lijken te] verdienen aan merchandise e.d. Vooral Cradle Of Filth, die hebben zelfs een eigen bedrijfje daarin.

Enfin, daar heb ik niet zo'n verstand van, al wat ik weet is dat ze geen goede muziek maken en Metal omvormen tot een hap-snap-muziekstroming waar echt goede bands niet meer zo makkelijk bekend kunnen worden als vroeger. [Die zitten dus nu allemaal in de underground.]

De Metal-mainstream en de "gewone massa" zijn dus in beginsel twee verschillende groepen, maar overlappen elkaar ook natuurlijk. Iedereen heeft bijvoorbeeld toch wel eens van Iron Maiden gehoord?

Overigens zie je Dimmu Borgir tegenwoordig wel op de verschillende muziekzenders hoor. En in hun thuisland Noorwegen maken ze reclame voor hen op de staatstelevisie als ze weer een nieuw album uit hebben gebracht.

avatar van BoordAppel
Dionysos schreef:

Das toch niet erg? Als de muziek er maar niet onder te lijden heeft. Dat vind jij duidelijk wel het geval maar ik ken genoeg mensen die dit werk nog wel kunnen waarderen en ook naar de niet commerciele metal luisteren.

Iron Maiden is toch ook commerciel? Vind je dat dan ook slecht?

Op The Box op de thema avond en op MTV bij Alternative Nation maar verder ook niet.

BoordAppel schreef:

Persoonlijk vind ik dat niet zo heel erg nee, bands moeten immers doen wat ze zelf willen. Maar Metal is over het algemeen een zeer conservatieve subcultuur waarin dit soort openlijke kapitalistische praktijken geen krediet opleveren.

Iron Maiden is toch ook commerciel? Vind je dat dan ook slecht?

Iron Maiden was een beetje ongelukkig voorbeeld, omdat zij van een andere generatie zijn dan Dimmu Borgir. Toen zij begonnen waren de tijden heel anders dan nu, zij waren vanaf het begin bekend bij het grote publiek. Ze hebben ook met zowat elk album hoog in de Engelse hitlijsten gestaan.
Nog iets eerder was iets dergelijks ook aan de hand met Black Sabbath: iedereen wist wie dat waren. In de loop der jaren zijn dit soort bands dan ook niet meer van die bekendheid afgekomen en worden ze ook erg gehyped als men denkt er een slaatje uit te kunnen slaan. Kijk maar naar iets als The Osbournes bijvoorbeeld, of het laatste Maiden album. Merchandise is gewoon meer iets van deze tijd en die oude lichting lift daar graag op mee. En begrijpelijk, er kan veel aan verdiend worden.

Oh, oude Iron Maiden vind ik errug goed, nieuwe niet.

Dimmu Borgir draagt ook een image uit dat nog niet echt maatschappelijk geaccepteerd is, hoewel het volstrekt ongevaarlijk is, natuurlijk. Bovendien, als ze om de haverklap op TV zouden komen, voelt de puberende rebellie zich niet uniek meer .

avatar van Eddie
Hobbes schreef:

Hee wat vreemd, eerst hoor ik je over Verkwanseling van het genre, en het kapot maken van de scene. En dan lees ik in eens dat je dit een goed plaat vind, een aanrader. Heb je zel wel verstand van Black metal of ken je alleen maar een paar bands en termen. Toen deze plaat uitkwam kreeg hij van de die hards de zelfde kritiek als Dimmu... of Cradle... Veel te commercieel. Persoonlijk vind ik het wel een goede plaat. maar je spreekt je zelf wel een betje tegen.

avatar van J.Bell
oke, bovenstaand negerend, wil ik even kwijt dat ik dit best een leuke plaat vind, ik geef 3,5 sterren. Mourning palace werkt gewoon voor mij..

avatar van Jeanicious
Het über-heavy metal stukje aan het eind van Master of Disharmony is echt een headbang moment, super. Dit stuk komt nog beter tot zijn recht, want ietsje trager en lomper, op de Split-EP ( of hoe noem je zo'n CD waar twee bands op staan ) met Old Man's Child. Ook wel geinig om te horen hoe een nummer oorspronkelijk klinkt voordat het wordt opgepoetst in de studio.

avatar van Jeanicious
Het laatste nummer heet toch: Raabjørn Speiler Draugheimens Skodde, die staat in een oorspronkelijke versie op For all Tid, hier in een gepolijste vorm.

avatar van Albert Filth
beste album van dimmu, heerlijke duistere black metal

avatar van smash016
De meest zinloze discussie aller tijden: "is deze muziek commercieel?" Wat maakt het uit? Ik koop een cd omdat ik 'm mooi vind, niet omdat er 16 miljoen mensen naar luisteren, en al helemaal niet omdat er niemand naar luistert! Ik zal het je nog sterker vertellen - ik vind "commerciële bands" meer charisma hebben dan al die obscure lui die o zo bang zijn dat ze ooit full-time muzikant gaan worden. Ga toch weg.
Ik luister naar Meshuggah (ok, inmiddels niet meer zo heel erg obscuur, maar toch) en ik luister naar Destiny's Child, omdat ik het allebei goede muziek vind, daarom.

avatar van Eddie
smash016 schreef:

En daar hou ik van mensen met een oprechte muzikale smaak, luistrer idd gewoon lekker wat jij leuk vind. (Ik ben het serieus met je eens smash, ik zit je niet te fokken)

avatar van nuf
nuf
smash016 schreef:
De meest zinloze discussie aller tijden: "is deze muziek commercieel?"

---

mee eens, een voorbeeld van mezelf, ik luister naar dimmu borgir, michael jackson en sensation black 2006. ik luister wat ik mooi vind, wat me aanspreekt. maar toch heb ik bepaalde lijnen muziek die ik luister, en dimmu (en sommige andere 'zwaardere' metal) is een uitschieter.

enfin, ik vind dit persoonlijk een prachtig album, net als de 2 die hierop volgden.

mijn favorite nummer van dit album (en van dimmu overall) is
"in deaths embrace", echt een fantastisch nummer.

Jongens,ga allemaal Satyricon luisteren,aanrader,Nemesis Davina.

avatar van twin
Staat in de top 10 metal lijst allertijden van boudisque, Hier kun je dat checken

avatar van Improve
Improve
Dionysos schreef:

Neem je zelf toch niet zo serieus gast.

bennerd
Improve schreef:

Neem je zelf toch niet zo serieus gast.

Waar slaat dat nou toch op?
Misschien is hij heel toevallig zijn mening aan het zeggen in een discussie?

avatar van Mortalis
Goed album, 4,5*. toch vind ik stormblast (2005) beter!

Bobiej
bennerd schreef:

Waar slaat dat nou toch op?
Misschien is hij heel toevallig zijn mening aan het zeggen in een discussie?

Kijk maar es bij z'n bericht bij Cowboys from Hell .

Kijk, je kan natuurlijk ook gewoon een pittige recensie over dit album geven hè...

bennerd
Bobiej schreef:

Kijk maar es bij z'n bericht bij Cowboys from Hell .

Of je eigen mening zeggen, ipv die van anderen af te breken.