Aerosmith - "Rocks" (1976)

Alternatieve titel: Rocks

Label: Columbia

1. Back in the Saddle (4:39)
  2. Last Child (3:27)
  3. Rats in the Cellar (4:06)
  4. Combination (3:39)
  5. Sick as a Dog (4:12)
  6. Nobody's Fault (4:25)
  7. Get the Lead Out (3:42)
  8. Lick and a Promise (3:05)
  9. Home Tonight (3:16)
En ook op het vierde album trekken de heren van Aerosmith weer de echte eerlijke rock ('n roll) lijn door van de drie albums ervoor. Weer echte pure rock, dan weer wat bluesy, dan weer wat funky, dan weer meer rock 'n roll. Saai wordt het zo nooit, ook al niet door de prettige zang van Steven Tyler en de uitstekende gitaar van Joe Perry. Opvallend sterk is de songkwaliteit op dit album: het rockt zo lekker door. Alleen slotnummer Home Tonight vind ik wat minder. De productie ligt weer wat meer in lijn met hun eerste twee albums: het klinkt weer net wat rauwer. Een uitermate prettig rockalbum dus.

avatar van Ronald5150
Heerlijke vuig en rauw album dit "Rock" van Aerosmith. "Rocks" klinkt smerig, dreigend en brutaal. Echte sleazy blues van de bad boys uit Boston. Iets meer dan een half uur de registers vol open. Althans, het afsluitende "Home Tonight" is enigszins een rustpuntje en vind ik dan ook een beetje uit de toon vallen ten opzichte van de rest van het album. Opener "Back Saddle" is exemplarisch voor het vroegere geluid van Aerosmith en het daaropvolgende "Last Saddle" is verrassend en heerlijke funky door de vette baslijnen van Tom Hamilton. Gitaristen Joe Perry en Brad Whitford zijn een van de beste gitaartandems in de rockscene en op "Rocks" krijgen ze alle ruimte. "Rats in the Cellar" klinkt alsof je opgejaagd wordt en de nummers "Sick as a Dog", "Nobody's Fault" en "Lick and a Promise" hebben heerlijke riffs en stuwende solo's. Persoonlijk vind ik "Rocks" behoren tot een van Aerosmith's beste albums uit hun beginperiode. Aerosmith op zijn best dus!