This Empty Flow - Magenta Skycode (1996)

Finland
Label: Avantgarde

1. Nowafter (6:44)
  2. Useless (8:54)
  3. Stream (6:37)
  4. Towards Distant (8:25)
  5. Snow Blind (5:03)
  6. Distress (4:44)
  7. (But I Am) Still (6:27)
  8. Sweet Bloom of Night Time Flowers (4:54)
avatar van freddze
JA! Dit is een schaamteloze Disintegration rip-off (Useless op 6'50" en verder is zelfs gewoon het gitaarriedeltje waar 'Last Dance' mee begint)

En JA! De teksten zijn misschien niet zo hoogstaand.
Angels of warmth / Ice cold inside / White of yours / Growing on me / The air is thin / I want to be gone / It is about to slip from my hands / I want you / I don't want you / I seem to fall / I cannot see / You make me blind, broken, shattered / Make me blind / Snow on me/ Cover me
(uit 'Snow Blind')

Cold stream of cold souls / Once so warm and loved / Forever gone those who meant much / For I am freezing and ice burns / Seeking caresses elsewhere / For I am freezing deep / Drown to the beautiful calm waters of my soul / Embrace me till the pain fades / Embrace me!
(uit 'Stream')

MAAR... 't is gewoon lekkere trieste wave voor 'melancholiekers' en/of mensen met hartepijn.

DUS... Alleen voor Disintegration fans die niet afknappen op het gebrek aan eigen identiteit en de soms cliché teksten.

Beste nummers zijn 2, 3, 4 en 5 (die uitbarsting vanaf 2'56"!). De plaat raakt mij en dus -> 4,5*

avatar van Chameleon Day
Nou, dit wil ik dan wel eens horen. Op zoek naar soundbites.

avatar van reptile71
Op record store day 2011 hebben ze van de gelegenheid gebruik gemaakt om een 15th anniversary edition op vinyl uit te brengen in een oplage van 500 stuks. Ik heb er laatst vrij spontaan een exemplaar van gekocht na de tip van freddze dit album eens te luisteren. De vinyluitvoering bestaat uit 2 EP's, wat wel wat onhandig is omdat je steeds na 2 nummers moet omdraaien, maar dat nemen we voor lief. Het zijn fijne schijven. Zoals freddze al zegt is de gelijkenis met The Cure groot en dan vooral de sferen zoals we die vinden op Disintegration en Wish (een Disintegration rip-off vind ik wat te ver gaan). Maar wat maakt dat uit! Het is een heerlijke sfeer en de trieste melodieën zijn zalig om als vanouds op weg te dromen.

avatar van Chameleon Day
Beluister het nu. Weinig origineel. Maar het klinkt zeer aangenaam op een zonnige herfstdag.

avatar van Man of Sorrows
Na dit project ging de zanger dit decenium door met een nieuwe band 'Magenta Skycode'.
Een soort van neo post punk act, tevens Cure gedreven maar met wat meer indie rock elementen.

avatar van Chameleon Day
Ja, en daar luister ik nu naar (hun eerste worp: 'IIIII' uit 2006). Ook niet onaardig. Meer eigen smoel.

avatar van Man of Sorrows
Het is allemaal al even geleden, nieuwe cd's belanden mooi in de kast hier maar niet originele kopijen durven al eens verloren raken. Aangezien ik nooit een origineel exemplaar heb gezocht zal het wel geen onsterfelijke indruk hebben gemaakt, terwijl ik toch een kleine voorliefde heb voor Scandinavische bandjes.

avatar van Premonition
Net als bij The Essence wordt schaamteloos geleend uit de Cure-schappen. Maar Useless is wel erg lekker melancholisch, het is hun daarom vergeven. Alternatieve muzak bij een glaasje wijn en een goed gesprek.

avatar van Chameleon Day
Best een fijn album. Luistert idd lekker weg. Natuurlijk lang niet zo geraffineerd als Smith c.s., maar dat wordt weer (een beetje) gecompenseerd door de aangename, soms bijna fluisterende vocalen (geen zeurstem a la Smith). Ik vind wel the synths hier en daar storend, die "woosh"-effecten.

Het vervolg op deze band, Magenta Skycode, mag er trouwens ook zijn.

avatar van rebjuh
347 maandelijkse luisteraars op Spoti. Ik vraag me af hoe ik bij dit album terecht ben gekomen...
Erg fijn album trouwens, moet je ook eens proberen.