Kayak - Close to the Fire (2000)

Label: Proacts

1. Close to the Fire (8:12)
  2. When Hearts Grow Cold (3:09)
  3. Dream Child (3:33)
  4. Frozen Flame (6:37)
  5. Forever (4:40)
  6. World's Apart (5:14)
  7. Crusader (4:41)
  8. Two Wrongs (Don't Make a Right) (3:37)
  9. Anybody's Child (5:03)
  10. Here Today (3:37)
  11. Just a Matter of Time (3:36)
  12. Full Circle (6:00)

met Andrew Latimer

13. Ruthless Queen (5:01)

met Syb van der Ploeg

14. Cried for Love * (3:24)
  15. Love Lies * (3:43)
totale tijdsduur: 1:03:00 (1:10:07)
avatar van vigil
edje1969 schreef:
En nog altijd bezoek ik trouw hun concerten met Edward Reekers en Cyndi Oudshoorn op lead vocals.

Ben je ook naar de close to the fire tour geweest? Ik was bij het eerste concert dat Max Werner "ineens" niet meer verder wilde. Dat was in Tivoli en moest Bert Heerink hem vervangen. Hij had bij een aantal liedjes tekstvellen nodig maar dat ging verder prima.

avatar van edje1969
Neen Vigil. Soms grijp je mis. Eigenlijk kan ik ook niet verklaren waarom ik dat mistte. Mooi dat jij het wel meemaakte. Bij Queen bijvoorbeeld was ik in '86 te jong (16). Mijn ouders zeiden dat ik bij volgende tour maar moest gaan. Begrijpelijk, maar verloop is bekend. Eerste Kayakconcert bezocht ik vanuit de tour van Alienation (2x) en vorig jaar december met 40 jaar Kayak. Eind december ga ik weer.

avatar van Casartelli
Even wat negen jaar oude koeien uit de sloot halen:
Casartelli schreef:
Verder een erg wisselvallige plaat, die ik nog heel af en toe eens opzet voor het titelnummer, Frozen Flame en Full Circle, maar och och, wat staat er verder een hoop tenenkrommend spul tussen.
Bluebird schreef:
Ik zou zeggen, draai het hele Kayak ouvre er maar eens op na en stel vast dat de lijn is doorgetrokken en een grote inspiratiebron is geweest voor zowel Borsato, de Kast, Het Goede Doel en nog enige andere nederpopgroepen van de latere generatie. Een ouderwetse doch eigentijdse Kayak met een geslaagde comeback cd. Niets meer en niets minder.
De Kayakbox is door mij bij een paar andere albums al gememoreerd en nu doe ik dus precies wat zijne blauwvogelheid indertijd suggereerde: ik ga er chronologisch doorheen en ben dus inmiddels bij Close to the Fire (die ik al lang niet meer gehoord had) beland.

Na herbeluistering ben ik iets milder, maar heel groot is het verschil niet. Wel herken ik nu hoe dit instrumentaal vrij goed in het verlengde ligt van waar het bijna twintig jaar geleden ophield. De modernere sound maakt het dan niet per se beter. En de scheidslijn tussen prettig herkenbaar en voorspelbaar is dun.

De liedjes: het titelnummer is erg sterk. Een aantal andere nummers is wel ok, een aantal is domweg niet ok. Hoewel ik bij de cd's tot hier toe vaak positief verrast ben, houd ik mijn hart toch wel een beetje vast voor het vervolg.

avatar van Wandelaar
Oef en dan was dit nog de beste van Kayak 2.0. Veel sterkte dus maar met de rest, want beter ging het niet meer worden in de zero's.

avatar van vigil
Het directe vervolg is een zwakke plaat en daarna kwam het vervolg/vernieuwde/volledige versie van Merlin en die is toch ook wel behoorlijk de moeite waard.

Deze plaat heeft ook inderdaad zijn zeer positieve momenten (titelnummer uiteraard wat überhaupt tot het betere Kayak werk ooit behoord maar ook Full Circle, When Hearts Grow Cold en Crusader bv maar door de ondergrens gaat het voor mij niet echt al klinkt het soms wel heel erg poldersymfo achtig.

Ik heb de band denk ik een stuk of 5 keer gezien en dat was 3 keer rond deze periode en de andere 2 keer was rond Merlin.

avatar van Marco van Lochem
Het come-back album waar heel veel Kayak fans op gewacht hebben, is er één die het wachten meer dan waard was. "By far" het beste Kayak album, wat mij betreft. Schitterende prog-achtige songs, popliedjes die beklemmend en emotioneel zijn, geweldig gezongen door de als zanger teruggekeerde Max Werner en de band is eveneens in topvorm. Gitarist Rob Winter, bekend van zijn werk met Marco Borsato, maar ook van Robby Valentine, laat horen wat een begenadigde gitarist hij is. Pim Koopman keerde ook weer terug op het oude nest en laat zijn trommels trillen. En componist en toetsenist Ton Scherpenzeel laat in de 12 songs horen waarom hij in Nederland bij de absolute top van componisten behoort. Hoogtepunten zijn wat mij betreft het titelnummer, "FROZEN FLAME", "CRUSADER" en "ANYBODY'S CHILD". "Gast bijdrage van de van Camel bekende zanger/gitarist Andrew Latimer in "FULL CIRCLE" is de wel bekende kers op de taart.

avatar van Wandelaar
Volledig terechte waardering voor dit sterke come-back album!