Symphony X - The Odyssey (2002)

Label: Inside Out

1. Inferno (Unleash the Fire) (5:33)
  2. Wicked (5:33)
  3. Incantations of the Apprentice (4:22)
  4. Accolade II (7:53)
  5. King of Terrors (6:20)
  6. The Turning (4:45)
  7. Awakenings (8:22)
  8. The Odyssey (24:14)
  9. Masquerade * (5:59)
totale tijdsduur: 1:07:02 (1:13:01)
avatar van RuudC
Het eerste album waarop ik geen progressie meer hoor. En met progressie bedoel ik uiteraard groei. Progressief is deze muziek in de verste verte niet. Er zijn wel wat dingen veranderd, maar dat zijn stuk voor stuk zaken die niet in de smaak vallen, zoals het moderne, kale gitaargeluid, of geen verbetering opleveren. Russell Allen hoeft van mij niet agressief te zingen. Het is niet nodig, maar het stoort me ook niet.

Ik hoor wel stilstand. En stilstand is achteruitgang in dit geval. Waar V hier en daar nog mooi wist op te bloeien, keren de bandleden weer terug naar de tijd waarin de ego's het belangrijkst waren. Ik weiger ook nog om van songs te spreken. Het zijn stukken. De heren zijn hun stem en instrumenten machtig, maar er komt niks organisch uit. Het is saai. Het heeft geen kop en staart en de voortdurende stroom aan gitaarsolo's is vooral vervelend. De titeltrack is wel iets beter dan de rest, maar ik kan er echt niks mee.

Tussenstand:
1. V - The New Mythology Suite
2. Twilight In Olympus
3. The Divine Wings of Tragedy
4. The Damnation Game
5. Symphony X
6. The Odyssey

avatar van vielip
Tsjonge waarom luister je dit überhaupt joh?? Bij werkelijk elk stukje dat je bij een album van Symphony X schrijft denk ik; is die gast gek op zelfkastijding ofzo?

avatar van jasper1991
RuudC heeft anders verder alleen maar (ruim)voldoendes gegeven... Ik krijg trouwens echt zin om een paar van die albums, zoals deze en V, her te beluisteren.

avatar van ASman
Ik ben hier blijkbaar in de minderheid wanneer ik vertel dat ik Divine Wings of Tragedy met enige voorsprong het sterkste werk van de band vind. Muzikale egotripperij? Misschien wel, maar buiten al het gewank weten ze op die plaat toch een mooi donker sfeertje te creëren. Voorts kan de agressie van Paradise Lost, een van de latere albums van de band, mij ook wel bekoren.
V - The New Mythology Suite vind ik persoonlijk te zoetsappig klinken met momenten.

jasper1991 schreef:

Ja maar eerlijk gezegd kan ik die voldoendes zelden of nooit rijmen met het verhaal dat erbij verteld wordt...

avatar van jasper1991
ASman schreef:
Ik vind die misschien wel de beste, maar Twilight In Olympus komt wel dicht in de buurt.

avatar van Rinus
Goed album. Harder dan wat ze ervoor maakten. Minder progressief. Maar door de bank heen goede nummers.

Kan, als je het hele album uit wil horen, een lange zit zijn. Maar ik heb de dubbelvinyl uitvoering, dus ik het het bij 1 plaat per keer houden.

avatar van vielip
Heb deze laatst ook op 2lp weten te scoren voor een zeer leuke prijs. Wat me (weer) opviel was hoe geweldig dit album is. Samen met V voor mij persoonlijk hun beste. Al kan elk album van deze band me meer dan gemiddeld bekoren. Wat ook opviel was hoe grandioos mooi het titelnummer is! Heel plaat kant 4 genieten. Pure perfectie wat mij betreft.