Asylum Party - Picture One (1988)

Frankrijk
Label: Asylum Yield

1. Julia (4:10)
  2. Sweetness... of Pain (6:36)
  3. Before the Smile (4:26)
  4. White Light (5:04)
  5. Together in the Fall (5:46)
avatar van Manfield
Dit was het debuut van de Franse coldwave band Asylum Party. Hier op de site staat het album als EP vermeld, waarschijnlijk vanwege de geringe hoeveelheid tracks en albumduur, maar officeel gaat het om een mini-album. Ook Discogs classificeert het niet als EP, maar als regulier album.

Album is uitgebracht in een tijd waarin meerdere Franse bands coldwave muziek maakte, duidelijk geënt op de post-punk van bijvoorbeeld Sad Lovers & Giants. Denk dan aan; Mary Goes Round of Little Nemo. Waarvan Mary Goes Round nog het meest in het verlengde van Asylum Party ligt.

Persoonlijk vind ik voor dit album de relatie met coldwave wat arbitrair, vanwege het geringe gebruik van de synth, voelt dit veel meer als post-punk. Maar ja, wat maakt het uit hè....
Het dragende instrument op dit album is de basgitaar, die bespeeld wordt door "Thierry Sobezyk", die ook de vocalen voor zijn rekening neemt. Het album staat vol met heel fijne basloopjes, zoals bijvoorbeeld op "Before the Smile". Gewoon een mooi album!

avatar van Man of Sorrows
Asylum Party associeer ik na al die jaren nog steeds met de Franse horrorband Norma Loy. Julia en Pure Joy in My Heart zijn best fraaie songs.