Pink Floyd - Relics (1971)

Label: Starline

1. Arnold Layne (2:55)
  2. Interstellar Overdrive (9:32)
  3. See Emily Play (2:53)
  4. Remember a Day (4:24)
  5. Paintbox (3:29)
  6. Julia Dream (2:34)
  7. Careful with That Axe, Eugene (5:46)
  8. Cirrus Minor (5:18)
  9. The Nile Song (3:22)
  10. Biding My Time (5:20)
  11. Bike (3:25)
avatar van BoyOnHeavenHill
Rare, rare compilatie, met van alles en nog wat van hier en daar geplukt – enfin, iedereen heeft al z'n licht laten schijnen over de herkomsten van deze nummers. Merkwaardig genoeg bezit deze plaat voor mij toch een bijzondere eenheid die het geheel een onvergelijkelijk eigen karakter geeft; geen flauw idee waar die vandaan komt, tenzij het ligt aan het feit dat elk nummer wel z'n eigen kwaliteiten en z'n eigen uniciteit heeft, en dat is toch niet misselijk. Careful with that axe, Eugene springt er misschien uit omdat het zo absoluut nergens op lijkt (hoewel ik het vanwege de lugubere titel wel altijd heb geassocieerd met One of these days), maar de ware juweeltjes zijn voor mij Paintbox en Julia dream, de eerste vanwege de opgeruimde en zonnige sfeer (met dank aan de vriendelijke zang van Rick Wright) en de inventieve koortjes, de tweede vanwege die prachtige mellotron (daar ben ik nou eenmaal een sucker voor) en het sfeervolle (en toch ook wel tamelijk creepy) outro. Maar eigenlijk vind ik alles hierop even leuk, zelfs hoe het ruige The Nile song een leuk contrast vormt met z'n dromerige voorganger en z'n opvolger-op-jazzy-kalmeringsmiddelen (totdat ook dát nummer los gaat natuurlijk). Zelfs de nummers die ik al op andere platen heb voegen zich zonder morren in dit nieuwe geheel en geven daarbij allemaal andere facetten van hun pracht prijs, en daardoor staat deze verzameling voor mij eigenlijk op hetzelfde niveau als de reguliere studioalbums.