Pink Floyd - Relics (1971)

Label: Starline

1. Arnold Layne (2:55)
  2. Interstellar Overdrive (9:32)
  3. See Emily Play (2:53)
  4. Remember a Day (4:24)
  5. Paintbox (3:29)
  6. Julia Dream (2:34)
  7. Careful with That Axe, Eugene (5:46)
  8. Cirrus Minor (5:18)
  9. The Nile Song (3:22)
  10. Biding My Time (5:20)
  11. Bike (3:25)
avatar van tims
Vond dat dit album er toch wel bij hoort

avatar van lebowski
tims schreef:

Vond dat dit album er toch wel bij hoort

Ik heb hem in ongelooflijk rare zwart-wit hoes

avatar van HiLL
gave hoes dit...ben benieuwd, ga eens wat beluisteren

moviefreak#1
Careful With That Axe, Eugene is bij de meeste mensen niet bekend maar is zeker één van de beste nummers van Pink Floyd. Verder zijn Arnold Layne, See Emily Play, Remember a Day en Julia Dream de gangmakers van dit album. De afsluiter Bike is echt geweldig leuk

4,5 *

avatar van andré
lebowski schreef:

Ik heb hem in ongelooflijk rare zwart-wit hoes

Ik bezit 2 vinyl-exemplaren: 1 inderdaad in zwart/wit en de ander in zwart/wit/roze. Toch wel gek dat deze totaal verschillen met de afbeelding hierboven.

avatar van Kos
Kos
moviefreak#1 schreef:

Ik ken 'm van die live-dvd in Pompei, da's wel redelijk vaag .

avatar van sq
sq
Ow! toch even reclame voor mijn top 10: het nummer staat ook live op UmmaGumma

moviefreak#1
sq schreef:

Ow! toch even reclame voor mijn top 10: het nummer staat ook live op UmmaGumma

Nou vooruit, die gaat dan ook op mijn to-listen lijstje

avatar van andré
'Arnold Layne' zal ook wel een openbaring zijn voor een aantal mensen die Pink Floyd's hele oeuvre niet kennen. Heel poppy, typisch Brits nummer.

avatar van sq
sq
Nu zijn bijna alle nummers al aan bod geweest, behalve die ik het allerallermooiste vind van deze en dat is The Nile Song. Ik heb m inderdtijd nog gestemd voor de top 100 meeschreeuwers.

Careful with That Axe, Eugene

avatar van HiLL
Rokol schreef:
Careful with That Axe, Eugene

Ja die is idd erg lekker!

Sietse
andré schreef:

zijn allemaal bij andere labels uitgekomen...de hoes die hier wordt gebruikt is volgens mj de cd hoes, weet ik alleen niet zeker.

avatar van Gajarigon
is deze versie van Careful with that axe, eugene : beter als de live versie?

avatar van Toon1
Dit album (of beter gezegd compilatie) had zoveel beter kunnen zijn als ze er ook nog het geweldige 'Candy and a Current Bun' (de B-kant van 'Arnold Layne'), 'Apples and Oranges' (de A-kant van 'Paintbox') en 'It Would Be So Nice' (de A-kant van 'Julia Dream') hadden opgezet. Dan was deze LP compleet. Nu is het gewoon een rommelige verzameling van A - en B-Kantjes van singles en willekeurige tracks uit de Syd Barrett-periode en iets latere periode van Pink Floyd. Dat is spijtig. In plaats van deze plaat koop je dan beter 'The Early Singles'.

(Dat neemt wel niet weg dat de nummers die wél op deze compilatie staan uitstekend zijn)

avatar van dynamo d
De ouwe Pink Floyd is toch niet helemaal mijn ding (meer). Ofschoon het zeker niet slecht is, is 't te veel jaren '60 orgeltjes en niet zo bijzonder als PF in de jaren '70 en '80. Doe mij maar PF van Waters/Gilmour ipv dat van Barrett.

avatar van Hans Brouwer
dynamo d schreef:

Ik ben het geheel met u eens!!

kom op zeg...
behalve dat PF in pakweg '67 niet klaar was voor "The Wall", hoort "The Wall" ook niet in de jaren 60; laten we wel wezen.
ik bedoel: alles staat voor z'n tijd, toch?

het maakt het juist leuk om het ook op die manier te beluisteren, vind ik

avatar van dynamo d
ettettummu schreef:
kom op zeg...
ik bedoel: alles staat voor z'n tijd, toch?

het maakt het juist leuk om het ook op die manier te beluisteren, vind ik

Hallo , het gaat mij niet om de tijd maar om de muziek. Wie beweert dat The Wall in de jaren '60 thuishoort of ben je in gesprek met jezelf
Days of Future Passed van The Moody Blues en Sgt. Pepper's van The Beatles vind ik schitterende albums uit de jaren '60. Naar mijn smaak is PF in de jaren '60 echter gewoon een stukkie minder dan in de jaren erna.

dynamo d schreef:

Ik vind het net andersom. De pink floyd uit de jaren '60 vind ik zonder twijfel het beste. Dat is de echt Pink Floyd voor mij.

hallo

nou, ik neem 'The Wall' dus als voorbeelds (precies op de grens jaren '70-'80).
daarbij zeg je dat Pink Floyd anno jaren 60 teveel jaren 60 klinkt (orgeltjes ), dus ben ik zeker nièt in gesprek met mezelf

avatar van Pink Queen
Wat is dit nou voor een album? Is het een best-of of is het gewoon een "normale" release? Want er staan nummers op uit '67 en uit '71.

Pink Queen schreef:

Je hebt het antwoord zelf al gegeven; compilatie.

nicolas
Er staan nummers op die al vroeger bestonden (singles zoals Arnold Layne en See Emily Play), maar gewoon niet op cd zijn gezet, onuitgebrachte versies ook (Careful with that axe, Eugene?) en verder nummers die al op cd stonden (2, 4, 11,...). Goede plaat 3,5*.

Omayyad
Careful With That Axe, Eugene was de b-kant van Point Me At The Sky en was tot op dat moment (mei 1971) nog niet op plaat verschenen.
Enkel Biding My Time staat alleen op deze compilatie.

Vandaag gekocht en heb weinig toe te voegen aan bovenstaande recencies. Syd Barrett was een geniale gek!
De reden dat ik dit niet meer dan 4 sterren geef is omdat sommige nummers al op de gewone albums staan.

avatar van avdj
Goed album. Met name Paintbox is een goede ontdekking. 4*

avatar van meyer
nicolas schreef:

Waarom brachten ze die dan niet uit op een apart album?
Zoveel onuitgebracht mariaal

avatar van nuf
nuf
wat een heerlijk album is dit, misschien wel het beste van pink floyd, een paar van mijn favorite nummers see emily play, arnold layne en cirrus minor .

al is het niet te vergelijken met de latere pink floyd, ik zie het liever als 2 bands maar dat heb ik volgens mij al eerder op MM gezegt.

maargoed, een geweldig album, veel emotionele waarde heeft het voor mij

5*!

avatar van avdj