The Foreign Exchange - Leave It All Behind (2008)

Verenigde Staten / Nederland
R&B / Soul
Label: Nicolay

1. Daykeeper (4:42)

met Muhsinah

2. Take Off the Blues (4:07)

met Darien Brockington

3. All Or Nothing / Coming Home to You (4:55)

met Darien Brockington

4. I Wanna Know (3:01)
  5. House of Cards (3:20)

met Muhsinah

6. Sweeter Than You (3:46)
  7. Valediction (2:01)
  8. If She Breaks Your Heart (5:21)

met Yahzarah

9. If This Is Love (4:31)

met Yahzarah

10. Something to Behold (4:53)

met Darien Brockington en Muhsinah

11. Leave It All Behind (3:38)
avatar van Rhythm & Poetry
Het album waar ik het meest naar uit kijk. Het eerste album was briljant in mijn opinie. En hier heb ik hoge verwachtingen van. Nicolay is een van de beste producers van dit moment en de rapper Phonte is een geweldige MC, zeker als hij meegesleept wordt door prachtige producties.

avatar van Woltertjes
Lijkt me ook mooi deze.
Iemand enig idee wanneer die uitkomt?

avatar van jelmer19
14 oktober, ben erg benieuwd!

avatar van Rhythm & Poetry
Bij dit album kan ik het echt niet laten: hij is nu te pindakazen. Ik ga hem overigens ook gewoon kopen, twee artiesten die ik door dik en dun wil steunen. Daykeeper was al een tijdje geleden te beluisteren, geen rap op dat nummer maar prachtige zang en productie, heerlijke soul sfeer. Na dat nummer ben ik er alleen maar nog meer van verwachten.

Nicolay en Phonte

avatar van Modder-Eter
Voor mij na 1 luisterbeurt al een tegenvaller. Het is gewoon een R&B/soul plaat geworden ipv wat de vorige cd was. Totaal niet wat ik ervan verwachtte. Hij zal vast wel wat beter vallen tijdens de volgende luisterbeurten, maar dit is gewoonweg teleurstellend te noemen. De producties zijn, zoals we van Nicolay weten, heerlijk.

avatar van Rhythm & Poetry
Op de eigen site staat ook gewoon dat het een R&B/Soul plaat is, ik heb een verbetering gestuurd. Na een eerste luisterbeurt ben ik vooralsnog erg tevreden. Heerlijke, wat zeg ik: zalige, producties van Nicolay. Hij gaat nu toch echt voor mij tot de allerbeste producenten behoren. Wat een warmte kan hij brengen, zijn sample werk is geniaal. Phonte heeft een fijne stem, geschikt voor een R&B/ soul plaat. Leuk dat ze iets anders proberen, voor mij werkt het. Enige nadeel is dat het niet voor elk moment is, het is wat aan de mierzoete kant en de lyrics zijn minder dan die van de rapper Phonte. Hij rapt overigens enkele stukjes op de tracks: All Or Nothing / Coming Home to You en Something to Behold.

Edit.

Na twee luisterbeurten ben ik er van overtuigd dat als Phonte gerapt had het zeker een 5* plaat was geweest. Ik vind hem namelijk een fantastische rapper, maar slechts een goede zanger. De uitschieter op de plaat, die verder op een hoge manier constant is, Something to Behold is dan ook een track waar wel op gerapt wordt. Maar verder doet Phonte het gewoon goed en is het een experiment wat zeker geslaagd is. Nicolay is nog beter geworden in vier jaar tijd en stopt de meest heerlijkes oul in zijn producties. Ik begin voorzichtig en zet het album op 4*.

366ste stem op een album/verzamelaar/EP/mixtape uit dit jaar (nu heb ik al voor elke dag van het jaar een album)

avatar van D-Clutch
4 jaar gewacht op deze plaat. Ik had hoge verwachtingen, en ik moet zeggen, na een paar luisterbeurten ben ik zeker niet teleurgesteld.

Het is gewoon weer een erg goed album geworden. Het is naar mijn mening wel zo dat Phonte hier en daar wat meer had mogen rappen, maar ach, als je deze plaat gewoon neemt voor wat hij is (een soulplaat) en geen Connected 2.0 verwacht, is het allemaal zeer goed te doen.

Ultieme chill out cd. Ik vind trouwens dat Nicolay muzikaal nog verder gegroeid is, er zit zóveel soul in de tracks.

Mijn favorieten tot nu toe zijn de eerste 2 tracks en de laatste 2 tracks.

Relax
Rhythm & Poetry, volgens mij sampled Nicolay niet.
Bij het vorig album was overduidelijk ook keyboard spel te horen.

avatar van Rhythm & Poetry
Ik dacht een sample de benaming is als er instrumenten en geluiden te horen zijn die niet door live-instrumenten gemaakt zijn.

Edit. Ik verhoog mijn stem met 0,5*. Zojuist weer beluisterd ) al de 4de keer, kan er moeilijk afblijven) en ik ga helemaal op in de muziek. Lekker om in weg te dromen, naast de goede zang van Phonte is de zang van Muhsinah ook prachtig.

avatar van Osiris Apis
Ik heb het album nog niet geluisterd. Jammer dat Phonte voornamelijk zingt op dit album. Nu trekt het album me niet aan om te gaan luisteren.

Gekkenhuis
Aparte plaat. Het is een mooi geheel geworden, maar het is niet helemaal mijn type muziek. Ik dacht voordat ik de plaat opzette dat Phonte alleen maar ging rappen, maar hij rapt maar 30 seconden ofzo over de gehele plaat.

Zingen kan hij redelijk, maar het wordt nergens speciaal.

Nicolay produceert hier vrij vlak, de productie staat in dienst van de zang.

avatar van thecratedigga
Gelukkig bestaan er nog steeds artiesten en producers die in staat zijn klassiekers te schrijven. Het neigt naar Psychedelische Soul(als die stijl nog niet bestaat, bij dezen!) Echter blijft het moeilijk om dit soort muziek goed te promoten.

avatar van Reijersen
Één luisterbeurt erop zitten en het bevalt me nog middelmatig. Phonte is niet de beste vocalist, daarom zijn features van Brockington en Mushinsah zekers welkom.
Productioneel zit het wel goed in elkaar allemaal en het album vormt mooi één geheel. Maar ja, het overdonderd me nog niet. Stem volgt pas na een aantal luisterbeurten

De hoes vind ik wel erg mooi

(btw die trompetten in 'Take off the Blues' zijn echt cool!)

avatar van Reijersen
Toen ik dit album voor de eerste keer hoorde deed het me meteen denken aan Play With Changes van 4 Hero . Misschien mede omdat Phonte en Brockington daar ook aan meedoen. Maar moet toch zeggen dat ik deze plaat een stuk beter en vooral constanter vind.

De kracht van deze plaat is dat het gewoonweg een prachtig geheel vormt. Dader hiervan is de producer die heerlijk laidback en soulvol produceert. Daarnaast is er ook nog een zanger, Phonte, die ik beter vind rappen. Maar zijn zang is niet van een dusdanig laag niveau dat het zal gaan irriteren. Geen topvocalist, maar gewoon één die weet wat hij wel en niet kan en zich daar netjes aan houdt. Ja, dit is me dus best bevallen.

P.S.
Op deze producties zou Dwele ook goed zijn ding kunnen doen.

avatar van _Freek_
Mooi album, rustige nummers en totaal een andere kant als het eerste album. Leuk dat ze wat anders proberen Voor nu 4 sterren, vind vooral Take off the blues, Leave it all behind en Something to behold erg nice!

raffael77
Gekkenhuis schreef:

Zingen kan hij redelijk, maar het wordt nergens speciaal.

Nicolay produceert hier vrij vlak, de productie staat in dienst van de zang.

Helemaal mee eens. Het lijkt wel of ze allemaal John Legend nadoen met hun zang.

Daarnaast is het gewoonweg niet zo goed als de vorige plaat.

Producties zijn matig ten opzichte van Connected en zijn ook meer R&B gericht dan soul gericht. Echt jammer.

Jammer.

Gekkenhuis
Ik verhoog hem met 0.5*. Hij is op me gegroeid. Verwacht de uitgebreide review binnenkort op je favoriete website..

Nik Ankersmit
heerlijk album om op te chillen als je in de trein zit..

btw de melodietjes aan het einde van sommige nrs zijn echt dik relax

Nik Ankersmit
maar ik moet zeggen dat de oude plaat connected toch beter is

bowi01
gewoon een goed album. juist goed dat een keer een rapper niet 50 cent probeert na te doen door refreintjes te zingen. rappers kunnen nooit zingen, phonte bewijst het tegendeel. als je kanye west hoort zingen(met een stem vervormer er nog op) is dit verschil zo groot

avatar van RestLove
Huppa 4,5* ster voor dit album. Toch wel heel anders dan de eerste FE-plaat, maar deze tweede ADEMT echt soul. Heerlijke productie, sterke vocals, één van de beste platen van 2008 voor mij.

avatar van kemm
Sinds Daykeeper in het najaar als gratis download werd aangeboden stond het al snel op de koppositie van de Top 25 Most Played in m’n iTunes-bibliotheek, en daar staat hij nog steeds. De betoverede vocalen van Phonte en Muhsinah gaan wonderwel samen en de productie van Nicolay zet al deze pracht nog geens extra in de verf. Zoveel schoonheid, het is niet meer van deze planeet.

Een heel album maken vol schoonheid is natuurlijk nog een ander paar mouwen. Vanaf de eerste noten van de tweede track, Take Off the Blues, besef je al dat het weleens zou kunnen lukken met deze Leave It All Behind. Wanneer Phonte op I Wanna Know invalt met de zin “Okay you can blame it all on me tonight” houdt hij je aandacht vast tot en met het laatste moment als hij eindigt met dezelfde zin. Phonte mag dan niet de allerbeste zanger zijn, hij is wel de allerbeste voor dit album. Hij op de lyrics en vocalen en Nicolay op de muziek en productie en er onstaat chemie, want hoewel ze elk hun domein hebben klinkt het als één geheel.

De gastartiesten zijn eveneens zorgvuldig uitgekozen om het geheel nog te versterken. Zo verlenen Darien Brockington en de eerder genoemde Muhsinah hun vocale steun op een aantal nummers, wat op Something to Behold voor een stevige dosis vuurwerk zorgt. Dat The Foreign Exchange niet zomaar iemand voor een nummer vragen bewijst de Stevie-Wonder-cover If She Breaks Your Heart. In plaats van ook hier Muhsinah op te trommelen hebben ze gekozen om YahZarah, ook te horen op Connected, het nummer laten zingen, wat inderdaad beter bij haar stem past. Ondanks een cover past deze song ook perfect op Leave It All Behind. Iets minder binnen het geheel vind ik If This Is Love. Vooral muzikaal valt het een beetje buiten de boot, maar er is genoeg moois om dat te compenseren.

Deze plaat bewijst vooral dat er nog hedendaagse soul kan gemaakt worden zonder daarvoor te moeten teruggrijpen naar de sixties-sound. Niet dat dat verkeerd zou zijn, maar het is de dag van vandaag wel eens een aangename afwisseling.

Op de gelimiteerde vinyl-editie (slechts 1000 copies, en ik heb n° 0464 ) staan overigens nog 2 remixes, een van If This Is Love en een van Sweeter Than You. Leuk, maar ze dragen in wezen niets bij tot de rest van de plaat.

Leave It All Behind zit dicht tegen de 5 sterren aan en misschien dat het in de toekomst nog zover komt. Van mij krijgt hij alvast de 3 belangrijkste prijzen van 2008 (yep, belangrijker dan de Nobelprijs voor de Vrede):

Cover van het Jaar

Song van het Jaar (voor Daykeeper)

en

Plaat van het Jaar

Hiep hiep hoera voor The Foreign Exchange!

Relax
Rhythm & Poetry schreef:

Nee samples zijn als er stukjes uit andere nummers geknipt zijn.

Keyboard is net zo goed een live instrument, het word gewoon bespeeld met eigen creativiteit.

avatar van Jacktherapper
ik denk dat R&P dan gewoon loops bedoeldt..

avatar van Niek
Ik kan een versie van dit album bestellen voor 15 euro en dat is een 2cd. Maar dr staat verder weinig info bij. Weet iemand wat die tweede cd is?

avatar van MJ_DA_MAN
Instrumentals, weet ik bijna 100% zeker.

avatar van Niek
Ok. Thanks.

avatar van hank2
Daykeerper is genomineerd geweest voor een Grammy, niet gewonnen, maar wel mooi dat ze voor zo'n prijs worden genomineerd.

avatar van -marco-
Album scored bij mij niet hoger dan een 3 *. Album is degelijk, maar her en der toch meer van hetzelfde!

Mis gewoon veelal de raps en ja ben nooit zo van de zang en instrumentaal ( tenzij je nujabes heet

Doch een heerlijk album voor op de achtergrond!

Bericht over nieuw album verplaatst naar The Foreign Exchange

avatar van Jordyp
Geweldig album. Zag dit album op Last.FM voorbij komen, en toen ik de positieve reacties hier las op Musicmeter, meteen even gaan luisteren. Ik vind dit album ook sterker dan het eerste album.

Favorieten: Daykeeper, Something to Behold & House Of Cards

avatar van Weirdo Wizzy
Het eerste album 'Connected' was nog een echt hiphopalbum, maar daarna gooide The Foreign Exchange het roer om. Sindsdien is het toch vooral R&B waar deze groep om bekend staat. Hoogstaande R&B welteverstaan.

Naast rappen bewijst Phonte ook een prima zanger te zijn. Nee over-de-top-uithalen hoef je van hem niet te verwachten, want daar ligt zijn kracht niet. Hij heeft vooral een hele fijne stem om naar te luisteren. De producties zijn van Nicolay zijn ontzettend warm en sfeervol. Alle gastartiesten (uit het Foreign Exchange kamp) presteren ook geweldig. Zo ben ik erg fan van 'If She Breaks Your Heart' die Yahzarah voor haar rekening neemt. Meest memorabele nummer is wel de opener. Prachtig nummer en inmiddels toch wel een klassiekertje.

Ja, dit album klopt van begin tot eind. Goede afwisseling tussen wat meer uptempo en rustige nummers. Het word nergens te glad; iets waar ik wel eens over struikel bij R&B. Toen ik dit voor het eerst hoorde destijds was ik al onder de indruk en 'Leave It All Behind' heeft niks aan kracht ingeboet.