David Bowie - Changesbowie (1990)

Label: Rykodisc

1. Space Oddity (4:58)
  2. John, I'm Only Dancing (2:49)
  3. Changes (3:36)
  4. Ziggy Stardust (3:13)
  5. Suffragette City (3:28)
  6. Jean Genie (4:09)
  7. Diamond Dogs (6:07)
  8. Rebel Rebel (4:31)
  9. Young Americans (5:13)
  10. Fame '90 Remix (3:41)
  11. Golden Years (4:01)
  12. Heroes (3:38)
  13. Ashes to Ashes (4:25)
  14. Fashion (4:49)
  15. Let's Dance (4:10)
  16. China Girl (4:17)
  17. Modern Love (3:59)
  18. Blue Jean (3:11)
David Bowie behoort mischien wel tot één van de meest veelzijdige artiesten aller tijden, zowel als uiterlijk als muzikaal.
Uit een onderzoek onder artiesten, welke artiest ze het meest invloedrijk vonden stond David Bowie aan de top, en is een groot voorbeeld voor veel latere bands geweest, en mischien is hij dat nog steeds.
Deze cd laat een gedeelte uit David's veelzijdige carriëre horen, en dat vind ik zeker de moeite waard, want de nummers staan nog steeds als een huis.

Mooie verzamelaar met geweldige nummers!
Mocht je toch voor een iets completer overzicht gaan, dan kun je beter 'Best of Bowie' kopen die in 2002 is uitgegeven.
Al met al knalt deze cd met 18 heerlijke nummers, die stuk voor stuk vijf sterren waard zijn.

Omdat deze verzamelaar toch enkele toppers mist geef ik deze plaat 4,0*

Met 4,0* bedoelde ik (helaas) 3,5*

Marcel²
De nummers die er op staan zijn natuurlijk erg goed, maar deze cd is tegenwoordig een beetje overbodig. Ik zou kiezen voor de Best Of Bowie (2CDS) uit 2002

avatar van beruk
leuke compilatie, werkelijk rampzalige remix van fame verkloot de cd m.i.

beruk schreef:
leuke compilatie, werkelijk rampzalige remix van fame verkloot de cd m.i.

Dat was toen 'in'.....

Verschrikkelijk.

Maarja, over de plaat in kwestie: Elke Bowie-verzamelaar bevat natuurlijk meesterlijke muziek, maar Bowie's oeuvre valt niet op een schijfje te vangen. Het is dan ook beter om The Singles Collection te halen, of een van die latere verzamelaars. Ze zijn allemaal erg goedkoop en bevatten natuurlijk veel meer muziek.

avatar van Fresch
Was in de tijd wel de beste (hit)compilatie van Bowie beschikbaar . Heb hem door dit schijfje leren kennen.

Marcel Jongeneel schreef:
Ik zou helemaal NIETS van Bowie kiezen. David Bowie heeft, mij althans, nooit erg kunnen bekoren . Voor de goede orde: ook ik heb deze cd ooit gekocht, ik heb echter geen flauw benul waar ik deze cd, in mijn riante Woerdense woning , heb verstopt.

Waarom niet Hans?

deric raven schreef:
Waarom niet Hans?
Waarom wel? Het is zeker niet mijn bedoeling om Bowie fans te jennen of uit de tent te lokken. Maar op één of andere manier spreekt David Bowie mij niet zo erg aan. Echt beargumenteren kan ik het echter niet .

Laurora
Van Bowie kan je ook beter gewoon de albums kopen i.p.v. een verzameling. Persoonlijk vind ik de meeste hitjes (stukken) minder dan de andere nummers.

Of om dit mooier te zeggen als Bowie liefhebster, ik vind de andere nummers nóg beter dan de meeste hits.

Ik kan me er wel iets bij voorstellen, zelf vind ik Bowie ook niet altijd briljant, maar dit is wel een geslaagde verzamelaar.
Persoonlijk vond ik het Tin Machine project wel geslaagd.
Hans, als je ooit eens in een gekke bui bent moet je die eens gaan luisteren. Ben benieuwd wat je daar van vind.

Laurora schreef:
Van Bowie kan je ook beter gewoon de albums kopen i.p.v. een verzameling.
En, beste Laurora, welk album adviseer je mij dan te kopen "Ziggy Stardust" Mischien ga ik nog wel "om" .

Hans, toch denk ik dat het niet verkeerd is om naar het Ziggy Stardust album te luisteren. Guns 'n' Roses geef jij 3 sterren, en die hebben heel duidelijk wel naar dit album geluisterd.

Laurora
Hans Brouwer schreef:

Ja, persoonlijk vind ik dat zijn beste album, maar géén idee of dat nou hetgeen is wat jij misschien goed zou vinden.
Daar denk ik nog even over na

avatar van gemaster
Hans is een rockliefhebber. Nou dan zit je bij 'Ziggy Stardust' heel erg goed. Een van de beste rockalbums allertijden.

Maargoed, ik ben dan ook een grote Bowie fan.

avatar van LeRoi
Goede verzamelaar van een Groot artiest.

LeRoi schreef:
Goede verzamelaar van een Groot artiest.
Amen

David bowie heeft mijn hart gestolen.

avatar van Florsi Florsa
Goede cd, maar wat een armzalige cover zeg...
Ik mis trouwens Starman.

Father McKenzie
@ Florsi Florsa; cover is inderdaad povertjes en slecht... de cd is alles behalve compleet, maar het plaatje geeft toch een soort dwarsdoorsnede van Bowie's oeuvre tot half jaren tachtig.

O ja, de remix van Fame is een verkrachting, gewoon doodzonde, de originele versie is de enige die telt, maar die ontbreekt hier helaas.

avatar van Florsi Florsa
Ik moet zeggen, ja, het origineel is beter, maar ik vind ook deze versie redelijk bekoorlijk.

avatar van Hendrix4live
Florsi Florsa schreef:
Goede cd, maar wat een armzalige cover zeg...
Ik mis trouwens Starman.

En wat dacht je van Five Years en Station to Station. Zijn toch ook hits geweest, of heb ik het nou mis?

avatar van Lonesome Crow
Toen ik begin jaren 90 lid werd van muziektijdschrift Oor (al lang geen lid meer trouwens) kreeg ik deze CD als welkomstgeschenk.
Een prima introductie in de muziek van Bowie, maar geen verzamelalbum zonder gezeur want natuurlijk hadden andere nummers er wel op moeten staan en sommige weer niet !

Van mij hadden eraf gemogen:

John, I'm Only Dancing
Rebel Rebel
Fame '90 Remix

In de plaats daarvan in ieder geval 1 nummer van het fantastische "The Man Who Sold the World" album en graag ook 2 songs van "Lodger" uit 1979 want die is ook compleet overgeslagen.
Ik dacht dus aan "Look Back in Anger" en "Boys Keep Swinging", waren ook singles trouwens.
Schande trouwens dat "Sound and Vision" er ook niet op staat, een van zijn beste nummers !

Begin jaren 90 al had Bowie al zoveel uitgebracht dat een enkele verzamel CD eigenlijk al te kort was.
Leuk om al die verschillende stijlen te horen die hij aankon, echter de periode 1973-1976 kan mij weinig boeien.
Was zo'n beetje zijn glamrock-disco-funk periode, niet dat ik wat tegen die muziek hebt maar die nummers doen mij weinig.

Tsja, Bowie heeft zoveel verschillende dingen gedaan dat het moeilijk is om in het algemeen zijn beste werk te benoemen.
Over het algemeen vind iedereen "Ziggy Stardust" uit 1972 erg goed, ik ook trouwens en zijn Berlijn periode (1977-1980) wordt geloof ik als zijn creatieve hoogtepunt gezien.

Mijn top 5 van dit album:

Ashes to Ashes
Heroes
Ziggy Stardust
China Girl
Changes

Door deze verzamelaar besloot ik om deze albums aan te schaffen:
1. The Man Who Sold the World (1970)
2. Hunky Dory (1971)
3. Ziggy Stardust (1972)
4 . Low (1977)
5. "Heroes" (1977)
6. Lodger (1979)
7. Scary Monsters (1980)

Deze verzamelaar beslaat de periode 1969 -1984, een tijdsvak waarin hij maar liefst 15 reguliere albums uitbracht, warvan 1 cover album "Pin-Ups (1973)".

avatar van Floater
John I'm Only Dancing, Sufragette City, Fame, Heroes, Modern Love en Blue Jean kunnen er allemaal af.

Graag vervangen door: The Man Who Sold The World, Life On Mars, Rock'n' Roll Suicide, Sound and Vision, Heroes (full length) en Cat People.

Dan nog een fatsoenlijke cover en deze plaat is helemaal okay!

Natuurlijk mis je dan nog tal van klassenummers (o.a. Starman, TVC15, Scary Monsters, Sufragette City, Boys Keep Swinging) maar dat blijf je nou eenmaal houden bij Bowie...

Tja, als je Sufragette City er zelf af wilt hebben, dan moet je vervolgens niet klagen dat je hem mist.

avatar van Floater
Nou, je hoort mij niet klagen hoor! Integendeel, gelukkig is er zoveel keuze...

Het is gewoon een kwestie van afwegen, en The Man Who Sold The World, Life On Mars? en Rock'n'roll Suicide vind ik net een tikje beter dan Sufragette City.

Fresch schreef:

Het was beter geweest om ChangesOneBowie en ChangesTwoBowie integraal op cd te zetten met de originele covers en wat bonustracks, waarbij de eerste nummers als Life On Mars, The Man Who Sold The World en Starman mee had kunnen krijgen en de tweede nummers als Sound & Vision, Heroes, Boys Keep Swinging en wat post-Scary Monsters-nummertjes. Oh, en graag de originele Fame i.p.v. dat '90's-geval.

avatar van Floater
Inderdaad is er ook nog een ChangesTwoBowie uitgebracht. Maar deze compilatie bevat helemaal geen materiaal van "Heroes".

Wat ik ook niet goed begrijp is dat al die compilaties (ook de drie dubbelaar Platinum) steeds maar die single-versie van "Heroes" uitbrengen....? Doodzonde!

avatar van kaztor
ChangesTwoBowie heeft inderdaad een wat vreemde tracklist.

Deze CD heb ik toen aangeschaft om mijn vinyl-versie van ChangesOneBowie te vervangen. Ik heb die LP wel netjes bewaard, evenals het tweede deel met die wat 'vreemdere' samenstelling.
Het is fijn dat er op deze 1990-compilatie 7 (latere) nummers meer staan dan die jaren 70 compilatie, maar hartstikke jammer dat die draak van Fame '90 remix erop staat.
Ze hadden de originele versie op die plek moeten houden en die '90 remix (voor de liefhebbers?) als bonus track aan het eind toe kunnen voegen.
Op uitgebreidere compilaties zoals Singles en Platinum staan nog een aantal klassiekers die op Changesbowie helaas ontbreken, maar ook een aantal nummers die niet echt tot Bowie's sterkste werk behoren. Ik noem als voorbeeld covers, duetten en minder sterke album- tracks en singles.
Vanochtend maar even een kladblaadje gepakt met het idee om zelf een Changesbowie 2 samen te stellen en op CD-R te branden:

Fame (originele versie)
The Man Who Sold The World
Oh! You Pretty Things (Peter Noone (ex-Herman's Hermits) had een solo-hit met dit nummer en Bowie vond die versie zelf ook heel goed)
Andy Warhol
Life On Mars?
Starman
Rock & Roll Suicide
Sorrow (deze cover van Pin-Ups verscheen terecht op single)
TVC 15
Sound & Vision
Boys Keep Swinging
This Is Not America
Loving The Alien
Absolute Beginners
Underground

De nummers moeten wel een beetje door elkaar gehusseld worden om het achter elkaar aangenaam beluisterbaar te maken.

avatar van Johnny Marr
Ik mis 'Life on Mars?' op deze verzamelaar. Kan echt niet.

avatar van steven
op de LP versie , staan wel : Starman , Life on Mars en Sound and Vision , dus op zoek naar de vinylversie mensen!