John Legend - Evolver (2008)

R&B / Soul
Label: GOOD

1. Good Morning Intro (0:46)
  2. Greenlight (4:44)

met André 3000

3. It's Over (4:27)

met Kanye West

4. Everybody Knows (4:35)
  5. Quickly (3:42)

8. This Time (4:23)
  9. Satisfaction (4:45)
  10. Take Me Away (3:03)
  11. Good Morning (4:01)
  12. I Love, You Love (4:35)
  13. If You're Out There (4:20)
  14. Can't Be My Lover * (4:34)
  15. Floating Away * (4:15)
  16. Set Me Free * (3:55)
  17. It's Over [Teddy Riley Remix] * (4:20)
avatar van Reijersen
John Stephens probeerde eens ver te komen, maar dat lukte hem maar moeilijk. Toen werd hij ontdekt door een zeker Kanye West en veranderde hij zijn artiestennaam in John Legend en ging eerst achter de schermen aan het werk. Zo was hij te horen op een song van Dilated People (This Way) en Alicia Keys (You Don't Know My Name), zolang het producties van Kanye waren.
Met het album 'Get Lifted' kwam zijn grote doorbraak, vooral met de prachtsong 'Ordinary People'.

Na 'Get Lifted' en het perfecte 'Once Again' (toch wel 2 klassiekers in wording) komt Legend hier met zijn nieuwste telg.
Het gerucht ging dat de beste man meer de R&B-weg in zou slaan en dat werd bewezen met de aanstekelijke eerste single 'Green Light'. Zo ook met de 2e single 'It's Over', al even aanstekelijk. Maar voor de liefhebbers van de soul die Legend zo in zich heeft, geen vrees, he has done it again!

Ik moet eerlijk toegeven dat het in het begin even wennen was, maar ik ben toch weer overtuigd door de muzikale genialiteit die in Mr. Legend zit. Hij weet wederom een top-sfeer neer te zetten, ook al heeft hij niet al te veel geluk met de gastoptredens. Want kom op! Kanye West en Brandy doen het nou simpelweg niet zo goed en voegen niets toe aan de Legend zelf. Maar gelukkig weet John dan ook vol overgave zelf elk nummer te redden.

Wederom is een album dat afwisselt in up-, mid- en slow-tempo. In het begin is het allemaal meer R&B. Het prachtige 'Everybody Knows' brengt ons weer helemaal terug in de Legend-vibe. En met 'No Other Love' en 'Can't Be My Lover' wordt er zelfs een reggae-sausje aan het album toegevoegd.
Ja mensen, wederom een album van Legend dat zeker in mijn jaarlijstjes zal verschijnen.

avatar van TheFunkyM
Nou het Intro'tje is iig weer erg lekker.. De single vind ik niet bijzonder en niet helemaal des John Legend's.. Snel nummer 3 luisteren en..

Oh wat baal ik van It's Over, het nummer klonk zo goed, totdat Kanye om de hoek komt kijken, weer die comp. stem, zo vervelend.. en dat terwijl ik ''fan'' ben van Kanye..
Gelukkig wordt dit nummer meteen goed gemaakt door Everybody Knows, wat een heerlijk sfeer nummertje is dit..
Hierna komt Quickly, dit nummers is niet slecht maar het pakt me totaal niet, vooral op het einde heel de tijd het Quickleeyyehh begint op mijn zenuwen te werken...

Gelukkig is daar Cross the line, waar JL stem weer echt tot zijn recht komt naar mijn gevoel... Ook klinkt het nummer echt ''warm'' zoals we van John gewend zijn..!
De lijn wordt doorgetrokken met 'No other love', opzich vond ik het best verrassend, die reggea beat, het nummer is ook verrassend goed.. Estelle doet het ook erg goed.. die bracht op het begin een reggea gevoel in het nummer qua zang..

This time is dan aan de beurt. Het nummer begint meteen lekker met het piano deuntje.. De cd is vrij up/midtempo en dan een goede is this time een goede rust op de cd.. een mooie ballad, wat de cd naar mijn inzien ook nodig had! Goed nummer.

Satisfaction vind ik een beetje een Justin Timberlake nummer, niet rnb niet pop maar een beetje ertussen.. Klinkt leuk het nummer, niet meer dan dat.

Dan komen Take me away en Good Morning en dit zijn weer echte John Legend nummers, klinkt gewoon lekker.. waarbij ik take me away nog net iets lekkerder vind...
Dan komt I love, you Love een soort Slow Jam achtig nummer.. waar JL stem echt tot uiting komt.. Goed nummer..

Dan sluit de cd ongeveer af.. If you out there, vind ik de productie niet zo lekker, John's stem is natuurlijk erg goed.. maar die beat enz. pakt me niet echt....
De cd sluit vrolijk af met een reggea achtig nummer, Can't be my lover vind ik een erg lekker nummer, vrolijk maar toch die warme feeling..

Its over was niet echt nodig.. alhoewel Kanye hier wel lekkerder op komt..

De cd is anders dan zijn vorige cd's.. Ik vind het een goede cd.. alleen mis ik een beetje de samenhang.. in zijn 1ste 2 cd's lagen de nummers in elkaars verlengde.. hier heb ik het gevoel dat het meer nummer voor nummer is.. Warme nummers, mindere nummers...

Toch met de muziek en RnB die nu wordt uitgebracht, is dit wel weer een lekkere verwelkoming aan mijn muziekcollectie..
Ik geef dit album een 4

avatar van barrett
Ik heb deze man toch eens gechecked, nadat ik al die lof hoorde over zijn vorige 2 lp's. Nuja ik weet niet of dit echt representatief is voor zijn verdere werk, maar ik had er gewoon meer van verwacht.

Het allemaal wel best lekker, lekker autotunes, maar niet zo geniaal als John Legend zijn status deed vermoeden. Liedjes als Green Light en Everybody Knows zijn catchy songs niet meer dan dat.

Op dit album doen er vele artiesten een gaspreformance, zoasl Brandy, Kanye West en Estelle. Enkel die laatste ( Estelle) kan mij overtuigen, de reggea die ze toedoent aan No Other Love is wel prachtig.

Verder staan er op dat album gewoon toffe ballads op niets speciaals, niet slecht, niet goed... Ik had gewoon meer verwacht van deze man , meer Soul en minder R&B, aloewel dit een toffe combinatie zijn maar op deze plaat is het toch te veel R&B.

Verder vind ik deze plaat ook niet zo muzikaal: Voor mij is dit een kale bezetting, of een kille productie mij om het even. Je hoort piano en beatmachine, daaraan merk je dat het door een rapper geproduceert is. Voor mijn part is dit zeker een spijtige zaak, laat een soulproducer dit produceren en het is heel wat beter.

Nuja voorlopig geef ik dit album de voorkeur van de twijfel, 3 sterren.

avatar van tbouwh
Ben een enorm fan van het schitterende nummer This Time , en daarom heb ik dit album eens beluisterd. Naast This Time staat er nog een schitterend nummer op deze cd, namelijk If You´re out there ( met name vanwege de tekst ). Jammergenoeg blijft het daarbij, want verder mist Evolver dergelijke tracks: de overige ballads klinken minder en weten niet te boeien, en daarnaast staan er nog een aantal haast rapachtige songs op deze plaat, inclusief gastartiesten, die niet passen bij Legend´s stem. Green Light kan ik dan nog wel waarderen, maar toch... Nee, doe mij maar de Legend van All of Me en This Time.
De man heeft een geweldige stem en mooie songs, maar gaat op Evolver vaak de verkeerde kant op.
3* voor de goede songs.