John Legend - Evolver (2008)

R&B / Soul
Label: GOOD

1. Good Morning Intro (0:46)
  2. Greenlight (4:44)

met André 3000

3. It's Over (4:27)

met Kanye West

4. Everybody Knows (4:35)
  5. Quickly (3:42)

8. This Time (4:23)
  9. Satisfaction (4:45)
  10. Take Me Away (3:03)
  11. Good Morning (4:01)
  12. I Love, You Love (4:35)
  13. If You're Out There (4:20)
  14. Can't Be My Lover * (4:34)
  15. Floating Away * (4:15)
  16. Set Me Free * (3:55)
  17. It's Over [Teddy Riley Remix] * (4:20)
avatar van JAHJAH
Gekkenhuis schreef:
Ik vind verrassend genoeg It's Over het leukste nummer. Kanye sluit met zijn vocoder ook wel leuk aan bij John Legend in dat nummer.

Vind dat ook het beste nummer en, in tegenstelling tot wat andere vinden, vind ik Kanye West hier van toegevoegde waarde.

Mee eens, ik weet nog niet zoe goed wat ik van de cd vind..
Vind it's over tot nu toe het leukste nummer, kanye sluit inderdaad wel aan. Het kan net, ofzo.
Verder vallen veel nummers me echt heel erg tegen.

die cover doet me enorm denken aan die cover van Usher - Here I stand

avatar van -marco-
Niet vernieuwend, maar zeker een sterk album. Heerlijk die reggea elementen, heerlijke slow songs en gewoon legend.

Topper

avatar van gherdt
Zijn eerste plaat heb ik behoorlijk vaak gedraaid. Een prima afwisseling tussen uptempo werk en indrukwekkende ballades (Take 'em to church John!). Ook een liveoptreden dat ik eens in een nachtelijke nevelige sessie bekeek vond ik indrukwekkend; muzikaliteit, vakmanschap en met de durf om echt te ontroeren. Zijn tweede plaat was zeker niet slecht. Maar zoooo saai! Daar was enkel nog het vakmnaschap aanwezig.
En deze derde? Ik had geen verwachtingen. En da's maar goed ook. Dramatische meuk wat mij betreft. Sentimentele drizzle zonder goede hooks en met tekstueel behang dat als vanzelf van de muur bladdert. Alleen If You're Out There valt voor mij in positeve zin op. Dat dat een kitscherig nummer met een wereldvredeboodschap is verbaast me. Maar alleen hier klinkt John gepassioneerd en heb je de neiging tot herbeluistering. Voor de rest draait de automatische piloot overuren en is het glazuur niet aan te slepen. If You're Out There komt in mijn 'losse nummers mapje' , de rest mag de kliko in.

avatar van sj0n88
Get Lifted: Heerlijke Plaat, die je eindeloos kan blijven draaien zonder te vervelen.
Once Again: Voor zo'n sterk debuutalbum geen slecht vervolg. Lekkere cd, die helaas na verloop van tijd gaat vervelen.

En nu dan: Evolver. Green Light klonk fris en aardig. Toch waren er enkele verwachtingen, misschien iets te hoog. Maar op de een of andere manier denk ik echt dat ik John Legend-moe ben ofzo. Het voelt steeds als een straf om naar de cd te luisteren. Een nummer als No Other Love. Sorry hoor, maar als ik zulke muziek wil, koop ik wel een cd van Bobbie Marley. Het is gewoon slapjes allemaal ofzo. Maarja kan ook aan mij liggen.

avatar van Rudie
Waren er op zijn vorige album nog een aantal zoetsappige nummers die Legend met zijn stem geweldig droeg, op dit album is het voornamelijk een vreemde mengeling van R&B, Hip-Hop en Raggea. Met te weinig de stevige Soul waar Legend zo goed in is. Op een paar degelijke uitschieters na niet geslaagd, ik draai Once Again nog een keer.

avatar van lauradance
Hij speelde laatst This Time bij Paul de Leeuw en wat een prachtig liedje is dat! Dus ik ga deze cd maar eens even luisteren.

Jammer dat John Legend net als Kanye West de soul compleet links laat liggen en overgaat naar een mij te zoetsappige R&B stijl. Weinig opvallende nummers, Green Light vond ik als single mwah, maar vind dat nog het beste nummer van dit album, zegt genoeg. Wanneer beseffen de heren West en Legend dat juist de pakkende soul in hun muziek ze groot heeft gemaakt... ik vraag mij af of deze nieuwe stap van beiden nou puur uit commerciële overwegingen gemaakt is of dat ze werkelijk geloven dat dit goede muziek is?

sjoerdverschoor
ik heb altijd van john legend gehouden en bij liedjes als 'this time' droom ik spontaan weg. 'everybody knows' en 'if your out there' zijn ook top. met nog een paar lekkere swingnummers is dit een goede opvolger. een paar teleurstellingen maar dat heeft ieder album. zijn soulnummers zijn fantastisch maar dat worden er steeds minder dat is wel jammer.

avatar van kaztor
Over 'Everybody Knows':

I've heard it all before

Ja, kan kloppen. Alica Keys deed dit al een jaar eerder.
Ik vind het nummer absoluut een kopie van No One, maar toch zwakker.

avatar van Braam502
Vertrouwde kwaliteit in onzekere tijden........

John Legend zal nooit als vernieuwende artiest worden gezien. Is dat erg? Dat ligt eraan. Niet als hij kwaliteitswerk blijft afleveren wat hij al 3 albums doet. Bij John Legend weet je wat je krijgt. Heerlijke soul en R&B met net de vernieuwende elementen waardoor het nooit platvloers wordt. Waar ander artiesten vaak in herhaling vallen weet Legend de scherpte te behouden.
Neem nu I love you, love met het Dire Straits achtige gitaarloopje of het heerlijke reggae nummer no other love en de bombast in If you're out there. Altijd binnen de lijnen maar wel erg goed. Nooit 5 sterren, altijd minstens 3 of 4 en dat is een prestatie op zich!

avatar van IntoMusic
Wat was ik verrast door nummer 12: I love you, love. Nooit geweten dat JohnnyBoy van Dire Straits houdt, want dat gitaarriedeltje is natuurlijk wel heel herkenbaar voor de Straits-fans (zoals ik ). Voor de rest is dit een heel lekker album die lekker afwisseld en verschillende kanten laat horen van John.

Dire Straits achtige gitaarloopje

Correctie: het is de sample van Dire Straits, alleen vind ik het heel irritant dat ik even niet zo snel het nummer erbij weet te pakken.
@ Rudiger: help is even man

avatar van rudiger
Ik heb het nu ook gehoord dankzij IntoMusic .
Het gitaar riedeltje komt uit Tunnel Of Love , zeg maar het laatste stukkie voordat de eind solo begint.
Te gek dat Legend deze sample heeft gebruikt .

bowi01
wat een drama plaat vergeleken met zijn eerste plaat....

avatar van IntoMusic
Altijd cliché... opvolgers vergelijken met eerste. Tja, mensen evolven... zullen we maar zeggen . Wel een duidelijke recensie als je het mij vraagt

Relax
Hij had het serieus in de style van Once Again moeten houden... dit luister ik niet zo graag.

bowi01
maar waarom je oude vette soul sound weggooien voor een jaren 80 achtig drama sound

Relax
Geld heh... die echte echte R&B prul slaat aan in Amerika als een bom.

avatar van Niek
Vind eigenlijk alleen No Other Love écht lekker. Flinke teleurstelling verder. Ik heb het gevoel dat mister Stephens te snel tevreden was tijdens de opnames.

Ik zie hier beetje afwisselende votes maar over het algemeen wordt deze plaat wel goed ontvangen hier.
Ik heb deze twee weken geleden ook maar eens even aangeschaft.
Een redelijk goed album naar mijn mening, van mij mag hij wel 3* hebben.
If You're Out There vind ik één van de beste songs op deze plaat alleen al vanwege tekst.

avatar van starsailor
tsja...helemaal niet my cup of tea dit, maar betrap Mr. Legend toch vaak op goede nummers en This Time (dankzij 3FM) vind ik een bizar goed nummer.

avatar van Dridge
starsailor schreef:
This Time (dankzij 3FM) vind ik een bizar goed nummer.

Een aantal maanden geleden was Mr. Legend te gast in
"Mooi! weer de Leeuw" en speelde toen het prachtige "This Time" .
Ik heb het nummer de weken erna nog regelmatig bekeken op youtube maar kan het er nu niet meer op vinden.
Doodzonde want die uitvoering was echt fenomenaal.
Kan iemand me helpen?

avatar van Adjebal
Dridge schreef:

Een aantal maanden geleden was Mr. Legend te gast in
"Mooi! weer de Leeuw" en speelde toen het prachtige "This Time" .
Doodzonde want die uitvoering was echt fenomenaal.
Kan iemand me helpen?

Deze?

avatar van Dridge
Dat is hem ja , is het niet prachtig .
bedankt.

avatar van TheFunkyM
Even met een halfje verlaagd.. Luister deze cd niet meer, ik vind de nummers ook niet meer zo leuk, ze vervelen een beetje, toch de minste cd van John.

avatar van barrett
Ik heb deze man toch eens gechecked, nadat ik al die lof hoorde over zijn vorige 2 lp's. Nuja ik weet niet of dit echt representatief is voor zijn verdere werk, maar ik had er gewoon meer van verwacht.

Het allemaal wel best lekker, lekker autotunes, maar niet zo geniaal als John Legend zijn status deed vermoeden. Liedjes als Green Light en Everybody Knows zijn catchy songs niet meer dan dat.

Op dit album doen er vele artiesten een gaspreformance, zoasl Brandy, Kanye West en Estelle. Enkel die laatste ( Estelle) kan mij overtuigen, de reggea die ze toedoent aan No Other Love is wel prachtig.

Verder staan er op dat album gewoon toffe ballads op niets speciaals, niet slecht, niet goed... Ik had gewoon meer verwacht van deze man , meer Soul en minder R&B, aloewel dit een toffe combinatie zijn maar op deze plaat is het toch te veel R&B.

Verder vind ik deze plaat ook niet zo muzikaal: Voor mij is dit een kale bezetting, of een kille productie mij om het even. Je hoort piano en beatmachine, daaraan merk je dat het door een rapper geproduceert is. Voor mijn part is dit zeker een spijtige zaak, laat een soulproducer dit produceren en het is heel wat beter.

Nuja voorlopig geef ik dit album de voorkeur van de twijfel, 3 sterren.

Het minste album van Legend maar toch blijft het een goed album.

Nathan1988
Na een jaar vind ik deze cd toch wel heel goed. Komt vooral omdat ik tijdens de release nogal happy was. Dat maakt de nummers wat emotioneel beladener dan dat ze eigenlijk zijn. 4,5 ster.

avatar van koel
Goed album, maar haalt het niet bij zijn debuut...