Ryan Adams & The Cardinals - Cardinology (2008)

Rock / Country
Label: Lost Highway

1. Born into a Light (2:16)
  2. Go Easy (2:56)
  3. Fix It (2:58)
  4. Magick (2:17)
  5. Cobwebs (3:56)
  6. Let Us Down Easy (4:20)
  7. Crossed Out Name (2:43)
  8. Natural Ghost (3:37)
  9. Sink Ships (3:42)
  10. Evergreen (3:34)
  11. Like Yesterday (2:30)
  12. Stop (5:34)
  13. Memory Lane * (3:02)
  14. Heavy Orange *
  15. Asteroid *
avatar van LucM
Beslist één van de grootste singer-songwriters op dit moment, "Love is Hell" vind ik zijn beste maar ik heb ook benieuwd naar deze.

Dit komt best als een verassing voor mijn, Ben hier heel erg benieuwd na eigenlijk. Hoop ook dat de man dan weer gaat toeren

Ryan laat met deze cd zien dat hij één van de betere singer/songwriters is op dit moment, Het is een oerdegelijke cd geworden met prachtige nummers en instrumentaal goed begeleid door de Cardinals. Fijne stevige folkrock! En het laatst nummer Stop, een prachtige afsluiter, alsof de kaars uitgaat.

avatar van Wickerman
Luister het album steeds vaker, een half puntje omhoog voor het geweldige nummer 'Born Into A Light'.

Eigenlijk geen slechte of zwakke nummers op deze cd. Crossed Out Name, Fix It, Cobwebs, enfin gewoon 5 punten voor dit album.

avatar van TEQUILA SUNRISE
De heer Adams flikt het hem weer, wederom krijgt hij het voor elkaar om een geweldig album af te leveren, het pakkende Born Into a Light, het hitgevoelige Fix It, het rockende Magick & het ingetogen slotnummer Stop, het is weer vakwerk wat hij heeft afgeleverd.
Ik heb nu 11 schijfjes van de beste man en mijn inziens zit er geen misser tussen.
Hulde

avatar van LittleBox
Prima plaat hoor, maar het haalt het niveau van Easy Tiger niet, laat staan Heartbreaker. De eerste vier nummers prima, de rest pakt me niet genoeg, de schitterende afsluiter daargelaten.

Na een paar luisterbeurten nog steeds geweldig. Ik had nog niets van Ryan, maar ga me er toch eens meer mee bezighouden. Met terugwerkende kracht. Beter laat dan nooit.

avatar van Woody
Nou dan heb je nog wat prachtige albums te ontdekken. Dit album vindt ik persoonlijk een van de minste van hem.

avatar van Coentje
vindt ik..

Maar goed, dit album vind ik persoonlijk een stuk beter dan Easy Tiger. Halfje erbij.

avatar van miak
Met dit album probeert Ryan Adams er te makkelijk van af te komen.
Allemaal songs die prima in elkaar zitten, maar geen van alle je weten te raken. Hij heeft het allemaal al een keertje eerder gedaan op zijn vorige albums. Door zo snel met een nieuw album te komen, krijg ik het idee dat er snel 12 songs zijn uitgepropt. En dat is te merken aan de kwaliteit, zoals ik al zei, ze raken je niet, wat hij op zijn vorige albums altijd wel had.
Bij rocker Magick krijg ik spontane braakneigingen, zo cheesy vind ik het klinken. En bij de dramatische afsluiter Stop, krijg ik een spontane lachaanval.
"There is a tunnel and there is a light, and there is a choice"
Kom op zeg . De rest is één grote oppervlakkigheid, ik voel er niets bij, ook al zitten ze goed in elkaar. En dat is eigenlijk wel wat ik in Ryan Adams zo goed vond, hoe hij je met zijn stem en een simpel liedje kippenvel kon laten bezorgen.
Dus beter wacht meneer nu even een paar jaar met uitbrengen van nieuw materiaal, zodat hij genoeg tijd heeft om iets goeds te bedenken. Hopelijk komt er dan een plaat aan die zijn debuut evenaart.
Beetje een tegenvaller dus.

avatar van Migo
Nog een halfje eraf.. Wat is 'Magick' een draak van een nummer zeg.

'So turn the radio on, so turn the radio up, so turn the radio up loud and get down. Let your body move, let your body swing. Listen to the music play, it's magic, it's magic.'

Een paar simpele powerakkoorden en weer een nummer af. De volgende keer graag iets meer tijd besteden aan je album, meneer Adams.

avatar van heicro
Werkelijk geen enkel nummer kan mij echt boeien, in tegenstelling tot zijn eerdere werk. Dit is naar mijn mening een van zijn zwakste albums. Ik blijf bij 3*

avatar van Frank Langeweg
Ik heb de plaat net in huis... ik zal er eens voor gaan zitten. Ik heb de reacties hier onder al vlug doorgenomen en ik meen dat de mensen die m niet zo goed vinden in de meerderheid zijn...

...to be continued.

Ik hoop toch een beetje op Magick...

[email protected]

avatar van Papartis
Luister ook eens naar de albums van Wiskytown. Een band waar Ryan Adams ook in zit.
Met name Pneumonia.

avatar van Frank Langeweg
Bij de eerste luisterbeurten raakte deze plaat me niet echt. Maar naarmate ik er meer en meer naar luister kruipt ie langzaam onder de huid. Ik lees hier veel negatieve berichten over de jongste van Mr Adams en Cardinals. Daar tegenover staat dat er op het wijde web wel heel veel positieve recensies te vinden zijn. Conclusie: kopen die plaat, zelf luisteren en een mening vormen.

Ik denk dat veel Ryan Adams liefhebbers hoge verwachtingen hebben en toch bij elk nieuw album een 'echte' opvolger verwachten die gelijk staat aan Heartbreaker en/of Gold. Toch nog wel de twee meest genoemde platen als iemand je vraagt waar ie moet beginnen als hij/zij Ryan nog niet kende. En vooralsnog denk ik persoonlijk dat Cardinology het ook niet is. Net als de voorgaande opvolgers van eerder genoemde twee. Maar feit is wel dat wanneer er dan weer een nieuwe plaat in de schappen ligt, het er toch weer een is die je niet links kunt laten liggen. En hoe vaker je luistert hoe beter ie wordt. Moet ik ook weer bijzeggen dat hoe minder vaak je 'm na een tijdje weer zult horen, dat je hem dan ook langzaamaan weer een beetje vergeet. Iets wat met 29, Cold Roses, Jacksonville en Easy Tiger ook gebeurde. Ondanks de vele juweeltjes die er op te vinden zijn waren ook dat nét niet de klassieke Ryan Adams platen zoals Heartbreaker en Gold dat wél zijn.

De plaat begint met BORN INTO A LIGHT, een korte, sterke openingssong met zeer fijne pedalsteel en pakkende melodie. GO EASY vervolgt stevig en behandeld in net geen drie minuten een verloren liefde en de zelfverzekerde pedal steel lijkt het in FIX IT weer te willen goedmaken. En dat lukt. Deze gitaar maakt wel een beetje het geluid van Cardinology die toch wel de goede opvolger van Easy Tiger lijkt te zijn. MAGICK geeft stevig rockend kritiek op de oorlog en had niet misstaan op het album 'Rock N Roll'. Zeker na vaker luisteren een song die je niet loslaat.
COBWEBS is een vreemde eend in de bijt maar LET US DOWN EASY laat weer het vertrouwde (fijne) geluid horen waarom we zo van Ryans muziek houden. De country is nooit ver weg maar ook niet te nadrukkelijk aanwezig. CROSSED OUT NAME is een semi akoestisch rustpunt die je naar het prachtige NATURAL GHOST toebrengt. Een hoogtepunt op de plaat met aan het eind de echo van 'Everybody Knows' van Easy Tiger. By SINK SHIPS, wat een mooie song is begint je het gevoel te bekuipen dat er 'teveel van hetzelfde' op de plaat terecht is gekomen maar dan komt EVERGREEN: een rustig kabbelende song zoals we ze van Ryan gewend zijn. Zelfs mét jazzy kwastjes en weer die heerlijke country feel van de pedal steel. Weer een hoogtepunt!
LIKE YESTERDAY lijkt ook weer zo'n song te zijn waarvan mr Adams er zo dertien in een dozijn uit zijn mouw lijkt te schudden. Mooi maar op deze plaat minder boeiend. En dan eindigt de plaat met het prachtig gevoelige STOP. Zou zeker gepast hebben op 'Love Is Hell' maar staat gelukkig hier. Pure pracht en emotie!

Kortom: Ryan heeft met zijn Cardinals weer een fijne plaat afgeleverd. Maar het 'veel van hetzelfde' gevoel wat je bekruipt, ondanks wederom een aantal juweeltjes, maakt het net als op de voorgangers niet de plaat die boven het gemiddelde uitstijgt en dat is jammer ook al heb je met Cardinology absoluut geen miskoop gedaan. FL

Ace
Na een flink aantal luisterbeurten begin ik dit album beter te vinden, maar een kleine tegenvaller is het toch wel. Aangezien ik een redelijke fan ben zijn mijn verwachtingen elke keer weer erg hoog, maar hier komt het er niet helemaal uit. Wie weet groeit het nog, maar ik zie nog niet echt reden hier meer dan een (weliswaar acceptabele) 3,5* van te maken. Momenteel luister ik met kippenvel naar Cold Roses, dat is toch echt van een andere orde als je het mij vraagt...

avatar van Wickerman
Cold Roses is inderdaad van een andere orde. Toch luistert deze ook weer heerlijk weg.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Cold Roses is wat mij betreft ongeevenaard, daar kan ook dit album niet aan tippen.

avatar van gherdt
Ryan flikt het 'm weer. Keer op keer weer een degelijk album dat zich op geen manier weet te onderscheiden. Vakmanschap is nog geen meesterschap en ik kan nu toch wel definitief vrede hebben dat zoiets moois en intens als Heartbreaker of Love Is Hell nooit meer zal verschijnen. Zal 'm nog een paar keer opzetten en dan weer vergeten, net als de 7 (of hoeveel ook) voorgangers. Laat meneer zich drie jaar opsluiten in een grot en daarna na een strenge selectieprocedure weer naar buiten komen. Dit gemiddelde gedoe heb ik nou wel gezien.

Nihilisme
Wickerman schreef:

Voeg daar maar Heartbreaker aan toe.

Ik snap Ryan Adams niet zo goed. Hij heeft volgens mij meer plezier dan ooit tevoren met muziek maken en live spelen (belangrijk voor hem), maar dit is voor mij niet veel beter dan het aardig teleurstellende Easy Tiger. Het voelt zo gemakkelijk, niet gedurfd en droogjes (kanttekening: live komt dit materiaal volgens mij wél erg goed uit de voeten). En dat doet me echt pijn om te zeggen, omdat ik weet wat voor goede muziek de beste man kan maken.

Plaat luistert prima weg, bij vlagen is het érg goed (Sink Ships en Stop zijn inderdaad magisch) en Magick is hilarisch (in de positieve zin van het woord), maar het overgrote deel doet me weinig tot niets.

Kunnen we de vent niet massaal gaan boycotten tot-ie weer écht mooie muziek gaat maken? Want als-ie er echt volledig voor gaat, dan moet er toch een nieuw meesterwerk inzitten?

Met veel pijn en moeite een 3,0*.

avatar van thebestfreaks
Ik ga zeker niet mee in de boycot hoor. Ik ben van 3,5* via 4* naar 4,5* gegaan. Ik herken ook veel in het commentaar wat gegeven wordt, maar op de een of andere manier was de plaat voor mij iig, interessant genoeg om te blijven luisteren. De cd is me bekropen met name door de overtuigende uitvoeringen van op zich goede nummers. Ok, niet alles is goud wat hier blinkt, maar over het algemeen staat hier een prima band welke op aanlokkende wijze de uitnodiging voorhouden om dhr Adams te volgen en een duik te nemen in de spelonken van zijn prachtige, maffe, creatieve en onnavolgbare brein. Ik vind dit een prachtplaat !

avatar van Mastroianni
thebestfreaks schreef:
Ik ben van 3,5* via 4* naar 4,5* gegaan.

Deze plaat bevalt mij ook steeds beter.

Nihilisme schreef:
Voeg daar maar Heartbreaker aan toe.

Met veel pijn en moeite een 3,0*.

Zoals jij zegt in je stuk komen de nummers live veel beter uit. Naar mijn inziens moet Ryan de platen gewoon opnemen zoals een live-optreden. Net zoals Cold Roses en Jacksonville City Nights, deze zijn grotendeels in een take of twee opgenomen.

The Cardinals zouden eigenlijk gewoon een week lang het werk moeten rehearsen, een datum vaststellen en dan gewoon het album opnemen. Live in de studio. Foutjes laten zitten en niet perfectioneren.

avatar van Jeanneman
Deze plaat al een tijd niet meer geluisterd, maar nu wel weer een keertje en 'Natural Ghost' is echt priceless : Dat koortje is zo heerlijk fout Crossed Out Name vond ik dan weer een verschrikkelijk nummer. Klinkt als een slecht U2-nummer.

Over het algemeen geen plaat die een diepe indruk op me achterlaat, maar ook niet slecht.

Antagoon
Hm, de plaat opent mijns inziens fantastisch met vier geweldige nummers. En verder steken Let's us Down Easy, Natural Ghost en Sinking Ships er bovenuit. ....goede plaat van hem en The Cardinals.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Verlaag het album toch met een halfje, blijft een goed album maar na herbeluistering vind ik 4.5 sterren ietwat te hoog gegrepen.
Net zoals zijn voorganger Easy Tiger gewoon een heerlijk album dat wel.

avatar van harm1985
Verlaagd naar 3 sterren. Dit weekend weer eens opgezet en tot de conclusie gekomen dat het me een stuk minder pakt dan de voorgaande albums met the Cardinals. Ryan Adams heeft ook last van de ziekte van Ménière en dat uit zich in de zang op dit album, die op veel plekken wat geforceerd klinkt. De songs zelf behoren, op enkele uitzonderingen na ook niet tot zijn sterkste en dat vond ik eigenlijk al toen ik ze voor het eerst live hoorde.

De korte nummers, zoals Born into a Light en Magick komen goed uit de verf, maar het wat langere Cobwebs begint bijvoorbeeld heel sterk, maar het eind klinkt wat schreeuwerig en ongeïnspireerd. Op het eind maakt ie het nog wel een beetje goed, met Evergreen en Stop.

avatar van bertus99
Ik vind dit ook een wat minder goed album van Ryan. Na de meesterlijke Cold Roses en Love is Hell is zijn muziek toch ietsje minder geworden. De eerste drie nummers geven nog goede hoop. Die zijn zonder meer nog op zijn oude niveau. Maar Magick klinkt wel erg als een rockband en op Cobwebs is het warempel net alsof ik U2 hoor. Bizar.
Bij Let us down Easy hoor ik ineens wel weer dat ik naar een Ryan Adams-cd luister. Mooie song.
Dat komt weer terug bij Evergreen, een mooi semi akoestisch nummertje in de stijl waar ik van hou.
Stop is een redelijke afsluiter die inderdaad aan de sfeer op Love is Hell doet denken zoals Frank Langeweg zegt.
Ik heb onderhand heel wat van Ryan Adams gehoord. Cold Roses en Heartbreaker blijven onbetwist bovenaan staan. Dan kom Love is Hell, vooral pt 1. De overige cd's van Ryan scoren altijd nog een voldoende maar ik verwacht eigenlijk meer van hem.

Antagoon
Vind dit echt een van zijn betere platen, de lage score verbaasd me dan ook. Ja, Heartbreaker is beter, zijn laatste, Ashes & Fire, ook, maar na vele male draaien blijft Cardinology toch wel erg lekker.

avatar van MRDammann
Cardinology is een van de albums die Ryan Adams uitbracht met zijn band the Cardinals. Net zoals zijn andere albums met die band zit ook dit album puik in elkaar. Hij weet op dit album ingetogen nummers te combineren met de wat hardere nummers. Dit houdt het album ook spannend. Het album kakt echter wat in op het middenstuk, maar het album weet me weer geheel te pakken aan het eind van het album met het geweldige, hartverscheurende "Stop". Die toch wel in mijn top 10 staat voor beste Ryan Adams nummers.

avatar van Cor
Cor
Zo'n plaat waar helemaal niks mis mee is, maar tegelijkertijd nergens heel bijzonder wordt. Adams lijkt rust gevonden te hebben en vrede met z'n muzikale keuzes. Lekker plaatje, geen hoogvlieger.