Ryan Adams & The Cardinals - Cardinology (2008)

Rock / Country
Label: Lost Highway

1. Born into a Light (2:16)
  2. Go Easy (2:56)
  3. Fix It (2:58)
  4. Magick (2:17)
  5. Cobwebs (3:56)
  6. Let Us Down Easy (4:20)
  7. Crossed Out Name (2:43)
  8. Natural Ghost (3:37)
  9. Sink Ships (3:42)
  10. Evergreen (3:34)
  11. Like Yesterday (2:30)
  12. Stop (5:34)
  13. Memory Lane * (3:02)
  14. Heavy Orange *
  15. Asteroid *
avatar van MRDammann
Cardinology is een van de albums die Ryan Adams uitbracht met zijn band the Cardinals. Net zoals zijn andere albums met die band zit ook dit album puik in elkaar. Hij weet op dit album ingetogen nummers te combineren met de wat hardere nummers. Dit houdt het album ook spannend. Het album kakt echter wat in op het middenstuk, maar het album weet me weer geheel te pakken aan het eind van het album met het geweldige, hartverscheurende "Stop". Die toch wel in mijn top 10 staat voor beste Ryan Adams nummers.

avatar van Cor
Cor
Zo'n plaat waar helemaal niks mis mee is, maar tegelijkertijd nergens heel bijzonder wordt. Adams lijkt rust gevonden te hebben en vrede met z'n muzikale keuzes. Lekker plaatje, geen hoogvlieger.

avatar van istipe
nu Ryan Adams binnenkort weer komt optreden in België mijn cd collectie wat verder uitgebreid en deze cd gekocht. Opnieuw enorm verrast welke sterke cd's hij toch reeds heeft gemaakt, en zonde dat ik die cd's nu pas leer kennen.

avatar van Koos R.
Een heerlijk soepel lopend classic rock album met de nodige popinvloeden. De eerst zes nummers sluiten mooi bij elkaar aan, bij de tweede zes nummers is er iets meer sprake van diversiteit. Geen scherpe rock, doch de nodige galmende gitaargeluiden (Cobwebs, Like Yesterday). Een tegen het gospel-meezinggehalt aanschurende Let Us Down Easy doet het bij mij goed. Wat op zijn tijd fijn is: geen oeverloos gepiel, maar compact gehouden nummers. De wijze waarop Like Yesterday begint, hoe het gitaarspel is met de korte vloeiende melodieuze solo, dat vind ik fijn. Een nummer dat het bij mij goed doet. Dat de teksten niet altijd even sterk zijn, daar ben ik het ook mee eens. Echter, door de muziek was me dat niet altijd even goed opgevallen. Ryan zingt goed, productie van het album is soepel.

avatar van Riffhard
Ik laat het los, maar dat een liefhebber van Adams dit album als mwah kan aanduiden, daar snap ik niets van. Dit album kent geen zwakke nummers en heel veel sublieme nummers. Hoe Go Easy in elkaar zit, is van een ongekend niveau. Dit album draai ik keer op keer op keer. Teksten zwak? Integendeel. Luister naar Let us down easy. Luister naar Fix it. Briljant.

Dit album bewijst voor mij dat Ryan het best tot zijn recht komt als hij een band heeft. Hopelijk snel nieuw materiaal van The Cardinals. Eerst moet Ryan beter worden.