Elliott Smith - XO (1998)

Label: Dreamworks

1. Sweet Adeline (3:15)
  2. Tomorrow Tomorrow (3:07)
  3. Waltz #2 (XO) (4:40)
  4. Baby Britain (3:13)
  5. Pitseleh (3:22)
  6. Independence Day (3:04)
  7. Bled White (3:22)
  8. Waltz #1 (3:22)
  9. Amity (2:20)
  10. Oh Well, Okay (2:33)
  11. Bottle Up and Explode! (2:58)
  12. A Question Mark (2:41)
  13. Everybody Cares, Everybody Understands (4:25)
  14. I Didn't Understand (2:17)
avatar van freakey
Ik vind originele hoes wel mooier, sorrie....

avatar van Sandow
Haha, geen probleem. Ik ben erg fan van de originele hoes en durf ook niet te beweren dat de mijne beter is Het ging er niet om een hoes te verbeteren, het ging er om muziek te zoeken waar je een interessante hoes zou kunnen bij maken.

Achter mijn hoes moest een beetje een verhaal zitten: de voorkant is van gips, zoals bij een kind dat een arm/been/ledemaat naar keuze gebroken heeft. Al zijn vriendjes schrijven dan hun naam op het kind zijn gips, het kind is dan blij, maar tegelijk toch ook droevig, want zijn been blijft natuurlijk wel gebroken. Het is een soort van tweeledigheid die ik ook terugvind in XO: de teksten zijn dikwijls intriest, maar als je enkel naar de muziek luistert en de woorden in grote mate aan je laat voorbijgaan, klinkt het album dikwijls toch vrij vrolijk.

De achterkant moet dan een mogelijke oorzaak voor de gebroken voorkant suggereren. Het is een foto van een touwtje waarmee je de garagepoort dichttrekt, maar je ziet er waarschijnlijk een weinig subtiele strop in; een strop die verwijst naar depressie en een eventuele al-dan-niet geslaagde zelfmoordpoging. De rode tint is puur grafisch, dan sluiten de kleuren van de achterkant beter aan bij de kleuren van de voorkant. Ik heb de hoes ook echt geprint en in elkaar gezet. Als je de titels leest, merk je ook dat er een paar nummers ontbreken, er mochten verplicht maar 10 nummers op de LP staan.

thedude1975
Het pijnlijk mooie Pitseleh met daarna het swingende Independence Day zijn voor mij toch wel de hoogtepunten van dit prachtige album.

En de afsluiter mag er ook zijn..

avatar van Niek
Pas geleden aangeschaft. Beetje bij beetje aan het groeien. Benieuwd waar die trend stopt ..

avatar van Droombolus
Bij New Moon ?

Jemfenigkleite
Ik kende de beste man tot m'n grote schande nog helemaal niet. Maar dit album heeft me sinds kort helemaal in z'n greep. Stuk voor stuk ijzersterke songs. Topklasse.

avatar van Stijn_Slayer
Elliott Smith laat inderdaad een rijker geluid horen dan op voorganger Either / Or. Niet alleen instrumentaal, maar ook vocaal komt Smith hier gevarieerder voor de dag. Dit komt wat mij betreft de spanningsboog ten goede, al is het net te weinig mijn ding om echt hoge ogen te gooien.

avatar van Johnny Marr
Topper.

avatar van popstranger
Amen to that. Staat na al die jaren nog steeds overeind als een huis. De man heeft een schitterend oeuvre nagelaten...

thedude1975
De eerste tonen van Sweet Adeline bij Vara's 'Vroege Vogels'

avatar van Psychonaut78
Wat een schoonheid! Voor het eerst beluisterd in 2002 op weg naar de Noordkaap met een vriend die het album had. Vele honderden kilometers gedraaid. Wordt nog steeds vaak opgezet.

avatar van brandos
popstrangerzegt:
Staat na al die jaren nog steeds overeind als een huis.
Inderdaad, zelfs de de traagste stijger in mijn 'favoriete albumlijst'. Hoewel de liedjes bepaald niet ontoegankelijk zijn duurde het een flinke tijd voordat ie echt onder mijn huid kroop. Maar eigenlijk wordt ie nog steeds beter, vanaf het moment dat ik hem als Oor's album van het jaar 1998 'verplicht' aanschafte. Die man was eigenlijk The Beatles in zijn eentje, zo volstrekt vanzelfsprekend en tegelijk oorspronkelijk en afwisselend klinken deze liedjes, zonder 1 zwakke broeder. Wel blijft Smith een enigma; zo harmonisch als de liedjes zijn, zo bruut was zijn levenseinde.
Als ik dan toch iets moet zeggen is het hier wel erg veel Elliott Smith, die diverse ook door hem overgedubde zangpartijen. Maar om nou te zeggen dat dat stoort. En bij grote artiesten is dat ook (blijkbaar; ik noem een Joni Mitchell en een George Michael) te doen gebruikelijk.

Deze Elliott Smith heb ik eerder toevallig een half jaartje geleden leren kennen op Spotify, bij één van mijn afspeellijsten kreeg ik ‘between the bars’ van op zijn vorige album als suggestie om toe te voegen. Heb dat gedaan en geen seconde spijt gehad, zijn stem en intensiteit hadden me meteen te pakken. Hierna Waltz 2 ontdekt en helemaal voor de bijl gegaan.

XO is een album dat voor mij de perfectie benadert. Ik had er geen idee van dat deze man einde jaren negentig zulk een parel op de wereld heeft losgelaten. Als ik bedenk dat ik toen als tiener zo vaak luisterde naar bands als R.E.M., Radiohead, Buffalo Tom,... ben ik stomverbaasd (en zelfs wat boos op mezelf) dat Elliott Smith me toen nooit is opgevallen.

Ik ben alleszins druk bezig met de verloren tijd in te halen, en XO blaast me elke keer een beetje meer weg. Waltz 2 is van een evidente schoonheid, dat nummer voert je vanaf de eerste luisterbeurt moeiteloos mee door de wereld van de verteller. Nummers als Sweet Adilene vallen eerst minder op maar smaken alleen maar zoeter elke keer dat je ze hoort. Baby Britain (met een gisteren pas ontdekte vermelding voor Crimson and Clover), Independence Day en Oh Well, Ok zijn Beatles-waardig en een groter compliment kan ik niet bedenken.

Ik had hem bijna 3,5 sterren gegeven omdat 4 wat veel lijkt voor een album dat je nog maar enkele maanden kent. Maar het staat nu ook op en dit is gewoon 4 sterren, wie weet ooit wel 4,5.

avatar van Ernie
Toch een fantastische artiest die Elliot Smith.
Echt jammer dat ik hem nu pas de verdiende aandacht geef.

Jaren geleden leerde een vriend mij wat horen maar het bleef me niet bij. Soms ben je gewoon niet klaar voor bepaalde muziek of voelt het niet juist aan.
Dat is nu wel anders. Nummers als Sweet Adeline, Waltz#2, Baby Brittain, Independence Day en Bottle up and Explode zijn gigantische oorwurmen. Prachtige melodieuze songs waar zowel de muziek als de stem constant rond elkaar dansen. De zoveelste singer/songwriter met een gitaar maar hier werkt het belachelijk goed. Independence Day is echt zo bloedstollend mooi.
Die hoog gezongen brug met Everybody knows is echt fantastisch.
Baby Brittain, andere favoriet van me, ook de truc met de hoge brug met het "You've got a look in your eyes" deel. Ook eens stevig uithalen zit erin met Amity en A Question Mark. Allemaal skills die een echte songsmid beheerst.
Heb enkel XO en Either/Or gehoord tot nu toe maar ga nog achter de andere aan.

Zeer sterke 4,5*. Staat niets slecht op dus kan zomaar een lid van de 5*club wordenâ˜ș

avatar van Droombolus
Ernie schreef:

Heb enkel XO en Either/Or gehoord tot nu toe maar ga nog achter de andere aan.

Het is absoluut de moeite waard om zijn output van begin tot einde uitgebreid te besnuffelen.

avatar van Poles Apart
Deluxe Edition met veel extra materiaal.

Smith zou gisteren 50 zijn geworden.

avatar van Hanszel
Oh.... Dus "Waltz #2" is het liedje waar ik vanmorgen mee wakker ben geworden, dacht ik toen ik de tekst had gevonden. Ik hoorde alleen het mini-mantra "you're no good" (3x) en "love you anyhow". Ik herkende het nummer in mijn hoofd maar had geen idee van wie. Dankzij google weet ik nu dus dat het nummer 3 van deze cd is.

Grappig, want toen dit uitkwam zat ik in de begintijd van mijn muziek-manie. Ik luisterde Studio Brussel, las de Oor en kocht iedere week minimaal 1 cd. Echter deze XO is door mij resoluut terzijde geschoven vanwege 'te gehyped'. Ik had dan het gekke idee dat er wel iets mis mee moest zijn als zomaar ineens IEDEREEN dit goed vond. Deed ik niet aan mee!

Maar zoals al eerder "under the western freeway" bewezen heeft echt wel magistraal te zijn, ondanks de hype status die het in mijn ogen had, heb ik deze XO nooit een kans gegeven. Misschien is nu het moment daar. En de middelen (er is natuurlijk Spotify waar dit vast op te vinden is).

Ik ga het eens een echte kans geven. Ik ben er in ieder geval 'klaar voor'.

Prachtig album. Ik draai deze met enige regelmaat. Eigenlijk is alles van Elliott goed tot zeer goed.
Ongelofelijk triest dat ook dit talent niet meer onder ons is.

avatar van Mausie
Eerste zes nummers zijn echt goud, met Waltz #2 (XO), Pitseleh en Independence Day als absolute uitschieters. Daarna blaast het mij allemaal wat minder omver, maar nog genoeg solide tracks. Dikke 4* net als de voorganger, met kans op groei.