Gavin Friday - Shag Tobacco (1995)

Ierland
Label: Island

1. Shag Tobacco (4:52)
  2. Caruso (5:42)
  3. Angel (6:06)
  4. Little Black Dress (4:05)

met Bono en The Edge

5. The Slider (3:18)
  6. Dolls (4:10)
  7. Mr. Pussy (3:41)
  8. You, Me and World War Three (4:39)
  9. Kitchen Sink Drama (6:00)
  10. My Twentieth Century (5:06)
  11. The Last Song I'll Ever Sing (3:50)
  12. Le Roi D'amour (3:50)
avatar van beaster1256
schitterend album van ex virgin prune met vooral caruso en mr. pussy als hoogtepunten, emo - rock met een druppeltje weltschmarz van de bovenste plank

Is inderdaad een schitterend album. Angel is wel het beste nummer; maar de rest doet er niet veel voor onder. Niet te vergelijken met The Virgin Prunes, totaal andere richting. Stemgeluid ligt erg dicht bij die van Bono; maar oh wat een heerlijk album.

avatar van c-moon
Cabaret! Tongue-in-cheek-plastic pop.... camp....

Maar...
Ook... en vooral...

Een fraaie collectie superliedjes van Meneer Gavin Friday, die beter dan ooit zingt, en dan weer zijn falsetto stemmetje (en daar idd. zeer dichtbij Bono komt) dan weer zijn diep stem bovenhaalt....

Erg lekkere plaat en de 'weltschmerz' waar Beaster naar verwijst is er zeker ook....

Songs als "Shag Tobacco", "Mr. Pussy" en "Kitchen Sink Drama" zijn redelijk fantastisch, maar de echte toppers hier zijn voor mij zéér zeker "You And me And World War Three" en toch ook wel de single "Angel" ...

Maar ik sluit me aan bij bij Deric Raven verder: de andere liedjes zijn ook zwaar ok....

Vriend en collega Bono wordt zoals telkens ook vermeld in de liner-notes, en samen met The Edge, doet Bono ook backings op 'Little Black Dress'..

c-moon schreef:
Cabaret! Tongue-in-cheek-plastic pop.... camp....

Maar...
Ook... en vooral...

.....een ijzersterk album van een artiest waar ik een zwak voor heb zoals ik een zwak heb voor de meeste artiesten die balanceren tussen kunst & kitsch.

Het broeierige Shag Tobacco is gelijk al een schot in de roos. Maar weinigen zijn het gegeven om zo geil, zwoel en tergend pesterig te kronkelen. Massive Attack kan het als geen ander en dit is op z'n Fridays. Heerlijk.
Als ik de titel Caruso zie moet ik elke keer weer denken aan Pavarotti maar daar heeft deze Caruso niks mee van doen. Ook dit nummer heeft iets looms in zich maar klinkt scherper en grootser dan de opener en mist daardoor het broeierige en krijgt er juist dat kitscherige voor terug waar ik meestal zo dol op ben.
Single Angel is een wat zoeter nummer en ik snap ook wel dat dit als single is uitgebracht. Het is vrij poppy en heeft de Bono-galm waar Friday ook niet vies van is. Het wordt hem wel eens verweten dat hij te veel loopt te koketteren met zijn vriendschap met Bono. Ik weet niet of dat terecht is, wel horen we invloeden terug in zijn werk maar ik denk dat dit zeker ook andersom is en dat vergeten velen vrees ik.
Little Black Dress heeft een funky sausje meegekregen door de sax en hierdoor gaat het een beetje richting namen als Cousteau, Tindersticks e.d. maar zeker ook U2 begin jaren '90 klinkt er sterk in door.
The Slider lijkt wat experimenteler en heeft een hoop in zich wat ik (en mijn voorgangers) al eerder te melden hadden: emo - rock met een druppeltje weltschmarz van de bovenste plank, cabaret! tongue-in-cheek-plastic pop.... camp.... en denk ook eens aan een David Bowie. Jammer dat het nummer wat abrupt stopt.
Dolls klinkt weer aanvankelijk weer wat geiler: dit door het gefluister en spannende begeleiding. Toch weet Friday zich al snel niet in te houden en komen er instrumenten en koortjes bij die dit gevoel dan weer achter je laten wat wel een spannend nummer oplevert.
Mr. Pussy klinkt mij meer als Bowie in de oren dan Bono maar dat zal het cabaret-gehalte van dit nummer wel zijn. Het had ook zo een Marc Almond-song kunnen wezen. Geweldig nummer!
You, Me And World War Three is het popniveau van Angel. Redelijk hitgevoelig maar daardoor ook net even wat minder spannend. Beslist geen slecht nummer want het bevat genoeg scherpe randjes maar het valt wel wat meer op tussen de andere nummers.
Kitchen Sink Drama is in een warm bad stappen, jezelf onderdompelen en even weg van de wereld zijn. Een beheerste, rustig voortgaande popsong.
My Twentieth Century borduurt voort op het vorige nummer: een relaxte popsong waar niets mis mee is en wat iets minder freakerig is.
Cabaret keert terug op The Last Song I'll Ever Sing mede door de zwierige viool die het nummer ondersteunt en het wiegende karakter.
Le Roi d'Amour is een instrumentale afsluiter die mij altijd wat minder opvalt maar toch langzaam onder m'n huid weet te kruipen.
Hiermee levert Gavin Friday een enorm meesterwerk af en weet het Each man Kills the Thing He Loves bijna te evenaren. Dat album blijft een lichte voorkeur genieten maar dat is in sterretjes al niet meer uit te drukken dus op dat gebied verkeert het op dezelfde hoogte.

'you,me and world war three'

Heb meneer Friday ten tijde deze cd ontmoet toen ik bij fnac antwerpen werkte en hij daar kwam signeren.

avatar van likeahurricane
Live in Wateringen

Angel

avatar van EttaJamesBrown
Op de dagen dat je geen zin in Tom Waits of Nick Cave hebt, maar wel diezelfde klasse wilt ondergaan.

avatar van HansVon
Helemaal mee eens EttaJamesBrown ! Goed alternatief voor Nick Cave once in that mood ...

Dit album van mijn Russische collega op mp3 meegekregen. Hij was er helemaal weg van. Ik had nog nooit van hem gehoord, dus weer een favoriet erbij
Heerlijke muziek !!!!

avatar van HansVon
Gisteren Tom Waits weer eens geprobeerd en tot de conclusie gekomen dat het nooit wat zal worden met hem.
Nu net deze geile Shag Tobacco gedraaid. Man wat is dat wmb zoveel beter! Was zo voorzichtig.....0.5 je erbij