Suzanne Vega - Suzanne Vega (1985)

Rock / Folk
Label: A&M

1. Cracking (2:51)
  2. Freeze Tag (2:36)
  3. Marlene on the Wall (3:40)
  4. Small Blue Thing (3:55)
  5. Straight Lines (3:50)
  6. Undertow (3:28)
  7. Some Journey (3:41)
  8. The Queen and the Soldier (4:51)
  9. Knight Moves (3:37)
  10. Neighborhood Girls (3:22)
Suzanne heeft wellicht een wat zeiïge uitstraling maar ze heeft wel degelijk goede muziek gemaakt. Dit album is wat mij betreft haar hoogtepunt.

Kristalheldere songs, vaak met weinig meer dan akoestische gitaar en de breekbare maar soms toch ook krachtige stem van Suzanne. Dit in combinatie met mooie poëtische teksten die ook nog ergens over gaan.

Een album om regelmatig in de late avond-uurtjes nog eens op te zetten.

Ondanks dat ik niet dol ben op haar stem, zijn het toch platen die je gemakkelijk opzet en afluistert. marlene on the wall is natuurlijk prachtig.

avatar van korenbloem
een leuk plaatje, draai hem niet vaak. Maar als ik hem draai, dan luister ik hem met veel plezier af

EVANSHEWSON
korenbloem schreef:

Haar eerste, en ik denk meteen ook haar beste plaat.
****

avatar van Jumperjack
What is een random selectie soms mooi, luisterde ik net naar Lisa Loeb, gaat I-Tunes zomaar naar Marlene on the Wall, Oh en wat wordt ik dan weer melancholiek, Was ik nog maar 22, zo oud was ik toen deze plaat uitkwam, nog steeds erg mooi!

Thijssie024
Briljante debut plaat, alles viel al op z'n plek. De kale songs pakken je door de combinatie van Vega's observerende teksten en koele benadering.

avatar van Madjack71
Lieve zachtaardige, poetische, brave meisjesmuziek en dat bedoel ik dan op de meest sympathieke wijze.
E.e.a word versterkt door haar fluwelen engelenachtige stem, hoewel ik geen idee heb hoe een engel zou klinken.

Kennis gemaakt met Suzanne door het krachtige Marlene on the Wall, haar doorbraak kwam echter pas goed los met Luka. Maar Marlene on the Wall kan ik nog steeds goed horen. Mooi debuut, met een aantal prima composities en een prettige sfeer. Ikzelf vind het drieluik Undertow/Some Journey en de klassieker The Queen and the Soldier het sterkste gedeelte van het album. Waarin TQATS het kersje is op het toch al lekkere toetje.
Daarnaast nog samen met Marlene on the Wall en het lieflijke Small blue thing, is het een degelijk album, dat af en toe wel wat aan pit ontbeerd, maar over het geheel door de tijdsduur goed in balans is.

Goed voor het slapen en gaan alsook bij het opstaan.

avatar van Slowgaze
Small Blue Thing, wat een fenomenale tekst! Misschien niet muzikaal, maar lyrisch gezien absoluut het hoogtepunt van de LP.

avatar van Madjack71
Mag toch van mij wel een halfje omhoog. Marlene on the Wall blijft voor mij een jaren tachtig klassieker en ook The Queen and the Soldier is een blijvertje.

avatar van Madonna
"Marlene on the wall" is een gewelding goed nummer!

avatar van Slowgaze
Soms is er weinig voor nodig om dat hoofd van je eens aan de gang te zetten. Zo kan het lezen van een gedichtenbundel je geestelijke vermogens tijd op tijd weer eens activeren, al dan niet met de bedoelingen die de dichter voor ogen had. Zo struikelde ik tijdens het lezen van "de hand boven het hoofd" van hans kloos (inderdaad, de cummings-spelling) over het volgende mij zo ontzettend bekend voorkomende citaat:
I believe right now if I could
I would swallow you whole
I would leave only bones and teeth
We could see what was underneath
And you would be free then

Ik wist zeker dat het van Suzanne Vega was (kloos gaf er geen bronvermelding bij). "Undertow"? Ik wist het niet zeker. Op zo'n moment is wat je nodig hebt, ofwel een platenspeler en de elpee (niet aanwezig, ik zat in de trein), ofwel een mp3-speler (kapot) het enige wat uitkomst kan bieden aan dat vervelende geknaag, "ik weet het zeker, maar toch". Thuis heb ik het de plaat natuurlijk gelijk weer gedraaid, allemaal vanwege die magische regels, de mooiste regels uit die hele gedichtenbundel, die een soort wrange, vreemde intimiteit en tederheid uitdrukken. Welkom in de wonderbaarlijke wereld van Suzanne’s debuut.

Half pratend, half zingend en sprekend in een combinatie van gewone taal en metaforen, een combinatie die aan Leonard Cohen doet denken en met een speelsheid waarin in de verte die al eerder genoemde cummings wat doorechoot, verkent Suzanne onderwerpen als intimiteit, relaties, de buitenwereld en de psychische gesteldheid van een jonge vrouw. Wat betreft dat laatste: in het op een wonderlijke manier tegelijkertijd verstild en gehaast praatgezongen “Freeze Tag” gaat het om de ik-persoon die op het punt van een emotionele uitbarsting staat.

Zo komt er steeds iemand aan het woord die ze niet honderd procent op een rijtje heeft, nou ja, op die ene soldaat na, maar die wordt door een gekke vrouw een kopje kleiner gemaakt, zo gaat dat. Maar je weet hoe het is met vrouwen die Suzanne heten: “you know she’s half crazy and that’s why you want to be there”. Ook de jij-personen zijn niet helemaal goed bij hun hoofd: ergens klinkt het zelfs verwijtend:
Do you love any, do you love none,
Do you love many, can you love one,
Do you love me?

Zo ontaardt dit in een soort ware samenzwering van idioten, maar zo is het leven en Suzanne laat het leven zien zoals het is, al dan niet ondersteund door sterke beelden.

Het mooiste liedje is “Small Blue Thing”, dat zich makkelijk laat analyseren als een moeilijke beschrijving van een relatie, paradoxaal ook wel, maar dat hoort bij het gevoel van verliefdheid, verlangen en intimiteit. Maar toch, Suzanne’s eigen verklaring dat het een bijna kinderlijk spelletje is van “stel je voor, je bent een klein blauw iets, hoe zou je zijn en wat zou je doen?” werpt een ander, minstens zo sterk, licht op de zaak. Zo blijven de teksten intrigerend en gelaagd en voor je het weet spookt er weer zo’n fragment als dat uit “Undertow” door je hoofd.

avatar van lebowski
Slowgaze, je lult de LP per direct op mijn platenspeler

avatar van BoyOnHeavenHill
25 jaar geleden voor het eerst gehoord, maar het lijkt wel of ik er nú pas rijp voor ben. Het speelplein van Freeze tag deed me aan Simon & Garfunkel denken, andere chroniqueurs van lichtneurotische Newyorkers op Bookends. En is er ooit een krachtiger "what if?"-nummer dan Some journey geschreven? Een herfstige klassieker, dit meesterwerk.

Misterfool
Zonder de aanbevelingen van Slowgaze had ik dit album waarschijnlijk niet beluisterd. Het begint al met de lelijke hoes. Bij kookprogramma's hoor je altijd, dat door een goede opmaak van het gerecht de klant een gerecht ook daadwerkelijk beter gaat vinden. Bij muziek werkt dit net zo. Daarnaast heeft mevrouw Vega een nogal liefelijke stem, die vervelen mij nou eenmaal snel. Ik verwachtte dat ik haar stem snel zat zou worden en dat klopte dan ook.

Desondanks geef ik een voldoende. Instrumentaal vind ik dit album namelijk wel heel sterk. Toegankelijke popmuziek(rock heb ik hier nauwelijks geproefd) met zowel folk als new-waveaccenten. Ook tekstueel vind ik dit wel een erg leuk album. De lyrics doen inderdaad erg denken aan Leonard Cohen, maar dan zonder de klefheid die Cohen na 1974 steeds vaker plaagt. En ach, dit album is kort genoeg om me niet te veel aan Vega's stem te ergeren.

avatar van Slowgaze
Welke klefheid? Check Death of a Ladies' Man bijvoorbeeld eens; dat is niet klef, dat is coïtus.

sugartummy
na het horen van marlene.. het album gekocht en gelukkig was dat niet het beste nummer, dat is queen & soldier. volgens mij heeft vega engels gestudeerd voor ze voor de muziek "koos". eind jaren 80 kocht ik enige albums van vrouwelijke vocalisten zoals sinead o'connor, tanita tikarem, tracy chapman. van tracy en tanita heb ik alleen het debuutalbum, van vega de eerste 2 albums en van sinead alles. het 2de album van vega is warmer, wellicht beter, maar ontbeerd queen/soldier, wat ik zo'n prachtig nummer vind.

avatar van BoyOnHeavenHill
Slowgaze... vandaag nog eens dit album gedraaid... toen jouw bericht van 12 augustus 2011 nog eens gelezen...

avatar van Slowgaze
Blij dat ik aan een fijne morgen/middag heb mogen bijdragen.

De kracht van Suzanne Vega zit in het verhalende.
Ze is de observator die vanaf de zijkant toe kijkt en haar bevindingen met ons deelt.
Een volksverteller die zittend in een park de omgeving in zich opneemt.
Marlene, Tom en Luka zijn allemaal figuren met hun persoonlijke achtergrond.
Bij Solitute Standing vind ik haar wat betweteriger over komen, met het vingertje van een studente psychologie.
Bij haar debuut overheerst nog de onschuld, het dromerige en de nieuwsgierigheid.
Waarschijnlijk waardeer ik daarom haar eerste album het meeste.

avatar van steven
cracking is toch wel een schoonheid hoor. en de rest is ook prachtig , marlene haar mooiste single , en .. ach haar beste plaat denk ik. draai hem niet vaak , maar met veel plezier

avatar van Twinpeaks
Wakker worden met Suzanne Vega . Prima album en het klinkt allemaal zo liefelijk. Tekstueel schippert Vega echter niet .Marelene On The Wall is een wonderschone single ,maar Small Blue Thing en The Queen and The Soldier zijn de echte prijsbeesten hier. Mooie warme productie met veel ruimte voor het beperkte instrumentarium .Vrouwelijke versie van Paul Simon ? Qua observatievermogen in de songs wel ,muzikaal is het wat kaler .Geen noot teveel en alles op zijn plek . Dat maakt het soms wat saai ,maar achter het muzikale frame worden miniatuur schilderijtjes getoond .Ik kan er wel 4 sterren aan kwijt .

Mooie LP, maar haar latere werk zoals 99.9F, Songs in red and grey vind ik beter.Marlene on the wall is een lied over een foto of schilderij van Marlene Dietrich dat aan de muur hangt, tenminste dat meen ik eens ergens te hebben gehoord.

avatar van robbrouwer58
Moeilijk kiezen, maar mijn beste: The Queen and the soldier.

De mijne is Freeze Tag.

Blijft een mooi debuut van Suzanne Vega.
Vanaf het openingsnummer dat heel fragiel en breekbaar klinkt, slaagt zij erin om de aandacht vast te houden. Niet simpel met slechts sobere muzikale begeleiding. Maar daardoor ga je wel bewuster naar haar luisteren.

Cracking en Small blue thing zijn mijn favoriete nummers
De laatste tijd hoor ik nog weinig van S. Vega . Hopelijk komt ze nog eens met nieuw materiaal ….