menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1001 albums die je moet horen voor je sterft!

zoeken in:
avatar van Kronos
Deze moordlijst is op internet te vinden. De meesten onder ons zullen het boek ook wel kennen. Sommige hebben het misschien. Ik in ieder geval sinds gisteren. En omdat ik het stom vond dit boek te hebben en niet op zijn minst de ambitie te koesteren die 1001 albums ook daadwerkelijk eens te gaan beluisteren start ik dit topic.

Als ik in mijn opzet slaag en met een gemiddelde van 1 album per week de eindstreep haal, dan is dat midden juni 2032. Er zijn albums die ik reeds ken dus dat kost minder tijd, maar de kans dat er iets tussenkomt is dus redelijk groot. Misschien bestaat MusicMeter niet meer, heeft een of andere sekte dan toch gelijk gekregen met hun voorspelling van het einde van de wereld, of ben ik tegen dan verwoed postzegelverzamelaar, doof geworden of dood gegaan. Maar tot dan hang ik het motto aan dat de weg belangrijker is dan het doel.

Een goede weg is goed in het begin, goed in het midden en goed op het einde. Deze lijst uit 2011 begint met Frank Sinatra (In the Wee Small Hours) en eindigt met Arcade Fire (The Suburbs). Hoewel ik vermoed dat er onderweg wel wat dipjes zullen zijn krijg ik daarvan toch goede moed. Ik zal telkens een album voorstellen, het minstens een keer beluisteren en er hier mijn oordeel bij geven.

Opmerkingen, impressies, overpeinzingen, ervaringen, van muziekreizigers die dit pad kruisen of een stukje meelopen zijn natuurlijk zeer welkom.

avatar van Kronos
En hopla! Ik ben vertrokken.


(afbeelding)

1. Frank Sinatra - In the Wee Small Hours (1955)

Een mooier begin kan eigenlijk niet, want Sinatra heeft reeds mijn bewondering. Maar veel meer dan een verzamelaar heb ik niet in huis, terwijl juist dit album erg bijzonder schijnt te zijn. Scoort hier op MuMe trouwens ook hoog.

In het boek lees ik dat begin jaren 50 niemand Frank Sinatra nog onder contract wilde. Sinatra-fan Alan Livingston van Capitol Records deed dat gelukkig wel. En aanvankelijk tegen Sinatra's zin koppelde hij hem aan de jonge arrangeur Nelson Riddle.
Bovendien verscheen dit album vlak na Sinatra's scheiding van Ava Gardner. Resultaat, geen lichte swing maar een doorleefde weemoedige plaat.
Eerst verschenen op twee 10" platen, later op een 12", waarmee, volgens het boek, het tijdperk van de elpee was begonnen.

De prachtige hoes doet mij in ieder geval zin krijgen in een vinyl exemplaar. En '1001 albums you must buy before you die' klinkt nog beter dan de titel van het boek. Maar toch beter eerst beluisteren.

avatar van Kronos
- De eerste luisterbeurt zit er op en dat zal voorlopig ook de laatste blijven. Het is een prachtig sfeervol album dat mij meteen raakte, zelfs terwijl ik even met andere dingen bezig was. Maar 16 nummers, samen goed voor bijna 50 minuten gelijkaardige weemoedigheid, is echt teveel van het goede. Dat zorgt voor een dubbel gevoel. Zeker een album dat ik gehoord moest hebben, maar hoe mooi de muziek ook, als geheel album vind ik het niet zo geslaagd en ik ga het dus niet meteen aanschaffen.

- Score: 3,5*

- Tussenstand: 0/1001


(Ik ga steeds een tussenstand bijhouden van hoeveel albums uit dit boek ik reeds heb of moet hebben voor ik sterf, wat hopelijk nog lang duurt als het leven zo leuk blijft als het nu is.)

avatar van GrafGantz
Dit album moet ook niet op zo'n vroeg tijdstip, die moet heel laat als het donker is en de wereld slaapt. Met een glas sterke drank en (optioneel) een sigaar. Je pakt het helemaal verkeerd aan mijn beste .

avatar van Rudi S
Ik ga het in ieder geval, met het boek (nl versie) op de schoot volgen, tot zeker 2032.
Ik dacht overigens dat iemand anders op deze site ook al eens een topic over dit boek begonnen was.

edit: gevonden Muziek >> Algemeen >> 1001 Albums to Hear Before You Die

avatar van Kronos
GrafGantz schreef:
Dit album moet ook niet op zo'n vroeg tijdstip, die moet heel laat als het donker is en de wereld slaapt. Met een glas sterke drank en (optioneel) een sigaar. Je pakt het helemaal verkeerd aan mijn beste .

Dat ben ik gewend van mezelf. Maar ik drink geen sterke drank en rook geen optionele sigaren. Verder heb je wel gelijk dat het een laatavondplaat is. Dan kan je halfweg bij het album in slaap doezelen.

avatar van Kronos
Rudi S schreef:
Ik dacht overigens dat iemand anders op deze site ook al eens een topic over dit boek begonnen was.

Ik dacht mij zoiets te herinneren maar heb even teruggebladerd in de topics en vond niks. De opzet verschilt wel en het ligt al enige tijd stil. Misschien dat chevy de draad nog eens oppakt.

Leuk dat je met het boek mee volgt, Rudi S.

avatar van Kronos

(afbeelding)

2. Elvis Presley - Elvis Presley (1956)

Een lijst als deze zonder iets van Elvis kan natuurlijk niet. Zoals in het boek te lezen staat is dit debuut bijlange geen volmaakt album, want frustrerend wisselvallig, maar bevat het wel voldoende magische momenten. Vermeld worden Blue Moon, Trying to Get You, I'm Counting on You en I Got a Woman.
Een deel van de nummers is nog van opnamen uit '54 en '55, toen bij Sun Records, voordat RCA hem uitkocht.
Dat The Clash zich liet inspireren door dit iconische hoesontwerp en dat het nummer Heartbreak Hotel niet op de originele uitgave staat wisten we natuurlijk allemaal al.

Dit album heb ik al wel eens beluisterd. Inderdaad al te wisselvallig. Toch is deze vroege Elvis zoveel frisser dan die latere vette Las Vegas papzak. Jawel, wat het helemaal verkeerd aanpakken betreft kan zelfs ik van den Elvis nog wel wat leren.

avatar van korenbloem
ah leuk, dat jullie deze lijst langs gaan. zal het topic af en toe in de gaten houden

avatar van Rudi S
Sinatra en Elvis heb ik beide op 4.5 staan , vind ik hun beste albums.
Hoewel dat korte album van Sinatra met Jobim (ook een vd 1001) er ook mag zijn.

avatar van Kronos

(afbeelding)

- Het debuut van de jonge Elvis heeft heel wat mankementen maar ook, wellicht mede daardoor, een onweerstaanbare charme. Het klinkt allemaal nog erg onbevangen en onberekend. Een nummer als I'll Never Let You Go vind ik eigenlijk niet veel aan, maar in de hele context blijft het toch overeind. Blue Moon klinkt alsof het in de badkamer gezongen is. Sterkste nummers zijn Money Honey en Trying to Get to You. Wat mij betreft zeker een must hear, dit album, maar geen must have als je de beste nummers op een verzamelaar hebt.

- Score: 3,5*

- Tussenstand: 0/1001

avatar van Rudi S
Tja bij die Elvis moet je ook een beetje terug gaan naar de tijd en je voorstellen hoe het in zo'n studiootje toeging.
Voor Frank en Elvis gold, beide stemmen waren nog jong en onbedorven.
Elvis met zijn bandje en Frank met het machtige orkest van Riddle.
Sinatra klopt bijna 50 minuten, Elivs doet er 28 minuten over.

avatar van Snoeperd
Leuk om te volgen. Wil zelf het boek ook al een tijdje. Maar kan het boek op verkoopsites niet vinden. We hebben nog wel een exemplaar in de mediatheek van school liggen. Dus ik denk dat ik de mediatheekvrouw maar eens lief ga aan kijken.

De twee eerste albums ga ik de komende dagen eens luisteren. Ik laat mijn oordeel wel even weten in dit topic.

avatar van herman
Kijk eens bij Fame als je daar toevallig eens komt. Ik heb het boek zelf gekocht bij de stand van Fame op een platenbeurs ooit. Weet niet meer wat ik ervoor heb betaald, maar meer dan een tientje was het niet. Geen geld.

avatar van Kronos
De Nederlandse vertaling van de 2011 editie is pas dit jaar verschenen, is dus nog maar net verkrijgbaar. Zal wel snel in de meeste boekhandels te vinden zijn vermoed ik.

avatar van Kronos

(afbeelding)

3. The Louvin Brothers - Tragic Songs of Life (1956)

Van deze broertjes had ik nog niet eerder gehoord.

Uit het boek leer ik dat de originele hoes van dit album (staat momenteel nog verkeerd op MusicMeter) verschilt van de meest voorkomende, die geromantiseerd is met een blondje op de achtergrond. Maar deze pure gospel-bluesgras muziek is recht uit het leven gegrepen. Zwakte, verleiding en zonde waren een realiteit voor Charlie en Ira Louvin. Vooral voor de laatste want die schijnt een dronken bezeten driftkikker te zijn geweest. In die mate dat Charlie het uiteindelijk beu werd en solo ging.
Hun close harmony zang paste in de traditie. Voor hen waren er The Delmore Brothers en The Louvin Brothers inspireerden op hun beurt dan weer The Everly Brothers. Tussen de bariton van Charlie en hoge tenor van Ira vindt een bijzondere wisselwerking plaats waardoor de smart van deze Tragic Songs of Life indringend tot uitdrukking komt.

Een grote fan van traditionele country ben ik niet, maar Patsy Cline en Emmylou Harris vind ik geweldig dus hoop ik hier ook iets mee te kunnen.

avatar van kobe bryant fan
Leuk idee Kronos.

avatar van Snoeperd
Ik heb trouwens ook het topic gevonden dat Chevy al eens had opgestart.
1001 Albums You Must Hear...-chevytopic

Hij koos elke week random een album uit het boek. Maar dat topic is inmiddels vastgelopen.

avatar van Kronos
Rudi S had het topic ook al gevonden. Zie zijn 'edit'.

avatar van Rudi S
Ik moet het trouwens met deze doen.
1001 albums (Boek, Volledig herz. ed) door Michael Lydon | Literatuurplein.nl

Ik kan er echt geen waardering voor de Louvin broertjes krijgen, dit is country die ik niet lang kan en wil horen.
Die broertjes gebruiken hun teksten veelal om de heer te prijzen.

avatar van Kronos
Enkele albums zullen dus verschillen. De nieuwe uitgave ziet er zo uit. Boek met harde kaft.

avatar van Rudi S
Yep heb ik op Bol.com al aangeboden gezien.
Maar beide NL uitgaves hebben die lage landen toegift van Tom Engelshoven

Het volgende album is dan wel weer Prima

avatar van Kronos
Rudi S schreef:
Maar beide NL uitgaves hebben die lage landen toegift van Tom Engelshoven

14 albums staat in het voorwoord. 10 uit Nederland en 4 uit België.

Rudi S schreef:
Ik kan er echt geen waardering voor de Louvin broertjes krijgen, dit is country die ik niet lang kan en wil horen.
Die broertjes gebruiken hun teksten veelal om de heer te prijzen.

Mja, gospel hè.

Citaat uit '52 van de broers: "Dat woord 'ruimdenkendheid' spel je Z.O.N.D.E." ...


avatar van Kronos

(afbeelding)

- Teksten analyseren is niet mijn ding, maar ik denk dat The Louvin Brothers aan de titels van de nummers te zien hier ook weer niet zó vaak over den Heer in den Hoge zingen. Mij stoort het alleszins nergens. Eigenlijk ben ik redelijk aangenaam verrast. Naar deze wel erg traditionele country luisteren is zeker geen vanzelfsprekendheid voor mij maar die samenzang maakt het de moeite. Uiteindelijk is dit toch een verrijkende kennismaking gebleken.
Het was Gram Parsons die deze muziek later opnieuw onder de aandacht bracht en zo is de Louvinlegende gegroeid, staat nog in het boek te lezen.

- Score: 3*

- Tussenstand: 0/1001

avatar van Kronos

(afbeelding)

4. Louis Prima - The Wildest! (1956)

Goed begonnen is half gewonnen en het ijzer smeden als het heet is zeggen de gezegden, dus met nog 998 albums te gaan houd ik het tempo er stevig in nu mijn enthousiasme nog groot is.
Heerlijk om deze klassieke lp's te beluisteren. Zelfs als ze niet in mijn stijl zijn, de kwaliteit spreekt voor zich en laat een diepe indruk na.

Achter de sprekende titel The Wildest! schuilt een sprankelend halfuur live in de studio opgenomen. Louis Prima, op dat moment ook weer een uitgerangeerde artiest, in vroegere tijden populair als nachtclubzanger / -trompettist, kreeg als wederdienst een optreden in Las Vegas. Hij huurde saxofonist Sam Butera in als bandleider en oogste meteen succes. Dit album was de kers op de taart. De muziek wordt wel eens afgedaan als een Italiaanse Armstrong imitatie, maar het is ongekend bruisende jumpjive.

Nog nooit gehoord van deze man. Alweer een artiest te ontdekken dus.

Cured
Deze heb ik ook. Alleen de hoes is al aanstekelijk !

avatar van Rudi S
Zoals ik eerder al opmerkte Prima plaatje van deze Louis, gezellig en lekker.
Staan dan ook wel enkele bekendere tunes op, echter valt wat mij betreft niet onder hoogstaand, dus ***

avatar van Cabeza Borradora
Ik heb het boek niet, en ga de lijst op het net ook niet opzoeken, maar heb dit topic wel in mijn updates geplaatst. Ik hou wel van die cultuurgatenopvullende lijstjes
En wie weet zit er als bonus af en toe nog een echt leuke ontdekking tussen! Met van de eerste vier reeds drie albums die ik nog nooit beluisterd heb zit die kans er wel in als het zo aan dat tempo blijft doorgaan. Al denk ik dat deze drie niet genoeg mijn smaak zullen liggen om blijvertjes te worden. Maar wat cultuur-plamuur gaat er altijd wel in... dus toch maar eens opzoeken!

avatar van Cabeza Borradora
Eerste verrassing voor mij in dit topic: In '56, via de The Louvin Brothers al bij Nirvana terechtkomen

avatar van Vinokourov
Hey, ben ook bezig met die beruchte lijst . Ben nu ergens bij album nummer 50 en deze muzikale tocht blijft leuk en afwisselend . Ik zet overigens mijn reviews bij de pagina's van de platen zelf, zodat ik achteraf gemakkelijker wat kan opzoeken enzo. Anyway, ik blijf dit topic volgen. Succes en veel plezier ermee

Gast
geplaatst: vandaag om 12:21 uur

geplaatst: vandaag om 12:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.