Lunatic Soul - Lunatic Soul (2008)

Polen
Rock / Avant-Garde
Label: KScope

1. Prebirth (1:10)
  2. The New Beginning (4:50)
  3. Out on a Limb (5:27)
  4. Summerland (5:00)
  5. Lunatic Soul (6:47)
  6. Where the Darkness Is Deepest (3:57)
  7. Near Life Experience (5:27)
  8. Adrift (3:05)
  9. The Final Truth (7:34)
  10. Waiting for the Dawn (3:36)
avatar van FreekHeining
Side project van Mariusz Duda, voorman van Riverside.
Ben zeer benieuwd, want ben best erg fan van Riverside Zal deze flink gaan beluisteren iig.

10 december 2008 Riverside in Paradiso trouwens!

avatar van Snappy
Drie nummers beluisterd op myspace. Klinkt erg hoopvol en ingetogen. Binnenkort hiervan een cd (wel te verstaan orgineel) van bestellen.

avatar van Fza
Fza
Lekker ontspannen album, doet me soms een beetje aan porcupine tree en in 1 nummer zelfs een beetje aan marillion denken.

Ik ben totaal niet bekend met Riverside maar zal dat ook maar is moeten gaan beluisteren.

avatar van Papartis
Wat een prachtige CD is dit!!!
Qua sound lijkt het Riverside natuurlijk want het is het solo project van Mariusz Duda, de zanger van Riverside.
Wat heel opvallend is dat er op dit album geen elektrische gitaren zijn.
Terwijl bij Riverside die erg aanwezig zijn.
Verder lijkt het ook op Antimatter en Anathema (Judgement album).
Voor een prima recensie:

avatar van Ayreonfreak
Atmosferisch album van Mariusz Duda, de frontman en zanger van Riverside. Mooi ingetogen, rustig album, waarmee je avonds en s’nachts met een hoofdtelefoon in een trance kan raken die je heerlijk meevoert in allerlei emoties. Zo hier en daar is duidelijk de Riverside invloed te horen. De elektrische gitaar mis je hier totaal niet, soms is de akoestische gitaar niet eens nodig. Op dit album hoor je de veelzijdigheid van Duda’s stem erg goed. Een stem die je geboeid houdt tot het einde, ook al valt dat op de Riverside albums niet specifiek op.

Een mooi, goed tussendoortje, maar ondanks de schoonheid van dit album toch niet briljant, dat vind ik persoonlijk weer teveel eer, ook al zal ik het nog regelmatig beluisteren.

Favo tracks; Lunatic soul en The final truth.

avatar van itbites
Een CD die bij mij meteen inslaat als een bom.
Bij vlagen hypnotiserend en altijd ontzettend sfeervol. Dus inderdaad, ideaal met hoofdtelefoon (in het donker).

Hier krijg ik geen genoeg van, geweldig.

avatar van notsub
Daar ik Riverside graag mag horen, heb ik deze CD ook beluisterd. Ik moet zeggen dat het me wat tegen viel. Je moet in de nummers wegdromen om er van te genieten en dat lukt mij niet zo goed. Er komen wel leuke momenten voorbij, maar dit soort CD's zijn eigenlijk niet aan mij besteed.

avatar van Dempsey63
Tjemig..... Na de eerste keer dacht ik..... nou nee, not my cup a tea, na de tweede keer dacht ik, tja 't is best te pruimen..... na de derde keer dacht ik......... waarom niet gelijk een vierde en vijfde keer er achter aan. Het kost even tijd, maar als Mariusz je te pakken heeft dan gaat het ook goed los en zorgt het hier en daar voor adembenemende, hypnotiserende muziek. Hij blijft in ieder geval nog wel even een tijdje in mijn cd-speler hangen. Net geen dikke 5, want dat blijft toch Sylvan met P.S.

avatar van notsub
Dempsey63 schreef:

Het is vooral een kwestie van in de juiste stemming zijn, dan begint de CD zich te openen en geeft zijn geheimen prijs. Hij groeit.

avatar van Tijmennn309
Wat een fantastische stem heeft deze man toch! De teksten zijn ook van ongekende schoonheid:

You have to choose," he said, "and then you may return. You'll get another chance to revive. If you decide to keep your memories from the past, by all else you must be forgotten. But if you let me take your mind, if you let me take your soul, in their hearts you'll stay forever... your choice."

Dikke 5 *****, alleen al voor The Final Truth!

avatar van Mr T
Heerlijk dromerig album. Meer dan eens gebruikt om tot rust te komen voor het slapen gaan. Hopelijk komt er nog een vervolg op.

avatar van Tha)Sven
Vreemd, volgens mij ken ik deze niet. Klinkt hier niet verkeerd dus maar eens kijken of ik hier wat mee kan.

avatar van Rickll
Erg mooie plaat en een prachtig thema.
Kippenvel bij "Adrift".
Door het spaarzame gebruik van (electrische)gitaar is dit een album met een prachtige sfeer, duister maar ook hoopgevend.

Mr T schreef:

Hmm, krijg er een onrustig gevoel van.
Desalniettemin een pracht cd. Hij heeft wat luisterbeurten nodig, maar wordt indrukwekkender.

Ook de begeleidende muziek is een genot, in al zijn details. Prachtig luistermateriaal.

Mariusz is een beetje de Steven Wilson van de Poolse progrock! Toch heerlijk om te horen dat er meer in zit dan alleen progrock... heerlijke wegdroom-muziek zoals 't hier al eerder genoemd werd.

Kan t bijna niet laten om dit te vergelijken met Steven Wilson's Insurgentes... wie dit album niet kent, ga het snel luisteren

Riverside fan was ik al.. en zo komt Lunatic Soul erbij.

yerun schreef:

Riverside fan was ik al.. en zo komt Lunatic Soul erbij.

de vergelijking met Insurgentes hoor ik op geen enkele manier moet ik zeggen. Het album van Wilson staat haaks op dat van Duda. Hoewel dat album mij absoluut niet ligt, is het veel experimenteler, veel diverser dan Lunatic Soul. Dat Insurgentes mij minder ligt is wat anders. Maar goed, als je het hebt over een bepaalde sfeer neerzetten met een album, dan kan ik je wel gelijk geven.

Ayreonfreak, wat ik eigenlijk vergelijk is idd de sfeer.
Beide heerlijk dromerig hoewel er de verschillen ook duidelijk merkbaar zijn.
M'n stem ook maar even van 4 naar 4,5 verhoogd

Toch hoor ik Summerland nog wel op de radio, dat is een potentieel hitje toch? Al eens eerder gehoord, maar het nummer loopt zo lekker weg ...

avatar van Helicon
Heerlijk heerlijk album! The Final Truth vind ik zo zo mooi. Op het moment wanneer de drum invalt. oei oei oei

avatar van battersea
en het gaat maar door, zo lekker, zo strak muzikaal, bijna triphop hypnotiserend, maar dan met gitaren.
Het pianootje is sterk vertegenwoordigd. Neem Near Life Experience. Minimalistische trekjes die je ver ver mee nemen...
Dikke 4

avatar van battersea
das originaal ook maar gekocht. Blijft een topper in zijn genre. Donker en triest, als de hoes. Er blijft een bepaalde onderhuidse spanning inzitten. Allemensen, je moet toch wel een harde zijn om niet een brok in de keel te krijgen als je dwars tussen de gitaren een vrouw hartverscheurend hoort snikken.. Nee, dit album staat als een huis. Waar ik bij Anathema dikwijls een nummertje skip hoef ik hier geen moeite te doen om het hele album door te draaien.

Net nog eens afgedraaid in het zonnetje, koptelefoon op en één met Duda. Hij neemt je gewoon mee, na een poosje niet luisteren is de plaat misschien nog indrukwekkender.

Het stukje 'The time is now, at the crossroads of your afterlife, the part of you must be lost, make up your mind"

Die dramatiek waarmee hij dat brengt, de muziek, de stem, kippenvel.

avatar van Ayreonfreak
De opnames van het nieuwe album zijn inmiddels afgerond...

avatar van dynamo d
Intrigerend album. Beter dan ik had verwacht. Mooi. Out on a Limb vind ik het beste nummer maar ook The New Beginning en The Final Truth mogen er zijn. Knap werk van Duda.

avatar van Rhythm & Poetry
Degelijke rockmuziek. De zang ligt me wel, rustig, ingetogen maar het weet niet volledig mijn interesse te wekken. Het gaat mooi op in de rustige instrumentaties, waardoor het niet geheel opvallend is maar het wel degelijk goed in het geheel past. De instrumentale begeleiding zelf is netjes, geen uitspattingen: gewoon degelijk.

avatar van james_cameron
Mooie, sfeervolle plaat, fraai geproduceerd en zeer verzorgd in elkaar gezet. Jammer dat er een paar instrumentale songs op staan die niet veel meer zijn dan soundscapes. Dat drukte de pret een beetje, maar prachtige songs als The Final Truth zorgen toch voor een dikke voldoende.

avatar van prodi9y9
Dit albums verdient wat mij betreft veel meer aandacht onder de (prog/post?)-rock liefhebbers! heerlijke sfeer. Instrumentaal vloeit het lekker weg. Out on a limb vind ik echt fenominaal!

avatar van Mr T
Bij de Avro kennen ze het ook. Hoorde zojuist Where the Darkness Is Deepest als achtergrond muziek bij een item van Een Vandaag.

avatar van legian
kom er net achter dat ik hier nog niet op gestemd had, laten we dat meteen maar even doen.

het is, zoals al vaker vermeld, een sfeervol album, met prachtige instumentale stukken erop die je meenemen op zijn reis.
zijn zang heb ik altijd al prachtig gevonden maar hier komt het eigenlijk nog beter op zijn plek.
vooral doordat de zang ook echt onderdeel is van de muziek, en niet alleen maar een verhaal verteld.
verder zit eigenlijk alles erg goed in elkaar.

Is deze eerste plaat ook op vinyl te koop? Kon hem zelf niet vinden, wel van II en Impressions.