Dela - Changes of Atmosphere (2008)

Frankrijk
Label: Roca

1. Changes of Atmosphere (Intro) (2:43)

met Liza Garza

6. Stress (3:35)

met Queens Connex en Termanology

7. Long Life (3:53)

met Talib Kweli

8. Veuillez Veiller Sur Vos Reves (5:08)

met Les Nubians en John Banzai

9. Vibrate (4:00)

met Blu

10. How to Fish (4:03)

met Reach

11. The Plan (4:17)

met Dynas en Lucian

12. It Is What It Is (4:17)

met Naledge

13. Chill (4:55)

met Large Professor en Meemee Nelzy

14. Changes of Atmosphere (4:31)

met Supastition

15. Live the Life [Original Mix] (3:57)

met J. Sands

16. Chill [Lark Chillout Mix] (4:19)

met Large Professor

17. My Ni@#a *

met Elzhi

avatar van Osiris Apis
Op internet las ik hier veel positieve dingen over. En de lijst van gastartiesten ziet er goed uit.
Dela is een franse producer van jazzy en soulvolle tracks, dus een vergelijking met Jazz Liberatorz is snel gemaakt. Ik ben nu bij track 4. En het klinkt tot nu toe erg goed.

Helaas is dit album alleen uitgebracht in Japan, zoals veel van dit soort hiphop

avatar van Rhythm & Poetry
Ik moest ook meteen aan Jazz Liberatorz denken en toen zag ik alleen nog maar de tracklist. Hier ga ik vlug achteraan, ziet er zeer interessant uit.

Edit. Nu heb ik hem een keer beluisterd en ik ben er erg positief over. Het concept is hetzelfde als dat van Jazz Liberatorz. Elke track wordt namelijk de laatste paar seconde afgesloten met een ander geluid (bij Jazz Liberatorz waren dat met name dialogen hier zijn het met name instrumentale stutkjes). Rap op heerlijke jazzvolle producties werkt bij mij tot nu toe altijd goed. De rappers die hier op verschijnen zijn van het hoogste niveau en elke track spreekt mij aan. Goede lyrics die met alle beheersing gebracht worden (zelfs Termanology is de rust zichzelf). De twee remixes hebben ook een toegevoegde waarde en Talib Kweli blijft na al die jaren nog steeds een geweldig MC (hij blinkt mijn inziens echt uit op die track). J-Live en J. Sands zijn andere favoriete van mij op deze cd. Dela doet het zelf meer dan uitstekend en geeft het album een prachtige en warme klank mee.

Tof dit moet ik eens een keer gaan opzoeken.

Tracklist ziet er erg goed uit

avatar van nega
I Say Peace wat een geweldig nummer, de rest moet ik ff checken

avatar van MJ_DA_MAN
J-Live, J. Sands, Termanology, Talib, Blu, Supastition, Large Pro; toe maar.

avatar van Osiris Apis
'The City' vind ik een erg dope track.

Ben hem nu aan het luisteren. Wat een heerlijke plaat is dit zeg

avatar van Chuck Taylor
Hmm, een nieuw album van Dela. Vond zijn vorige album lichtelijk tegenvallen. Nu weer met Large Professor, Blu en ook Talib, kan leuk worden.

Relax
#7 en #10 zijn perfectie.

RedLightCityBoy
Dela - Changes of Amtosphere

(wonderschone cover, past goed bij de titel), zie ook mijn MuMe avatar.

Bij de meeste albums van producers vind ik de samenwerking en het geheel met de rappers tegenvallen. Maar de jonge Franse producer 'Dela' lijkt de grote waslijst top MC's goed te produceren.

Dela is een geweldige producer die al sinds zijn 10e met muziek bezig is.
Al vrij vroeg krijg hij het sampelen onder de knie en zo is hij nu instaat om de meest wonderschone sampels te maken.

De MC's doen allemaal hun ding.
Iedereen doet leuk mee op de toch wel iets betere beats.
Maar Talib Kweli steekt er hoog boven uit op Long Life!, wat een prachtig nummer. Large Professor doet ook fantastisch mee.

Bij Won't Do krijg ik kippevel.
Zo'n mooie 'remake' (dezelfde sampel) als die van 1 van mijn favoriete hip-hop producers: J Dilla, heb ik niet meegemaakt.
Misschien vind ik deze versie van Dela nog beter.

Dela heeft met dit album aan mij laten zien dat hij een erg goede producer is.
Hij kan alleen maar verder groeien om nog beter te worden.

P-DawG
Voordat ik aan dit album begon had ik nog nooit van de Dela gehoord maar het bekijken van de tracklijst schiep natuurlijk wel de nodige verwachtingen. J-Live, Les Nubians, Blu, Large Pro en natuurlijk Talib Kweli zijn natuurlijk niet de minste namen die je zou kunnen bedenken. Maar ik moet zeggen; dit album heeft mijn verwachtingen meer dan ruimschoots overtroffen; want wat is dit een heerlijk album ! Het is alleen jammer dat ik hem nu pas heb ontdekt.....

Wat ik trouwens erg mooi vind, is dat er af en toe een sample uit een classic rap nummer voorbij komt. Zoals de sample van It Ain't Hard To Tell van Nas, op Chill met Large Professor en Meemee Nelzy. Ook op The City met J-Live en Surreal hoor je een sample voorbij komen en deze keer van Lyrics To Go van A Tribe Called Quest.

Op It Is What It Is met Naledge hoor je een Franse, 'searching, searching' zingen precies op dezelfde manier als op Searching van Pete Rock & C.L. Smooth, maar dan met Frans accent,

Van alle gastartiesten vind ik J-Live en Talib Kweli het best op dit album misschien ook niet zo gek want hun stemgeluid vind ik erg goed passen op producties zoals dit. Zoals RedLightCityBoy al zei; Long Life is echt een prachtig nummer, waar Talib Kweli mij nog wel eens kan gaan vervelen een heel album lang, kan ik er wel erg van genieten als hij af en toe langs komt op albums zoals deze.

Het is toch best moeilijk om favoriete nummers te kiezen maar naast Long Life zijn dat; Chill, een heerlijke zomerse productie waar Large Pro weer eens heerlijk komt en laat zien dat hij het na al die jaren nog steeds niet is verleerd, en The City, op die track komt J-Live erg goed en de productie is ook erg lekker. Ik geef voor dit album voorlopig 4 sterren, met kans op verhoging..

****

P-DawG
Het vorige album van Dela; Atmosphere Airlines stond nog niet op de site dus die heb ik net dan maar toegevoegd.

hierrr vind je hem

avatar van MFPascal
Heb 'em eindelijk binnen via de import. Ik heb alleen wel een andere cover dan die hier gebruikt word, namelijk deze: http://www.undergroundhiphop.com/store/covers_large/DKWR002CD.jpg

Relax
Ik vind die stiekem wel mooier dan de huidige.

avatar van MFPascal
Haha, ik juist weer niet. Desondanks vind ik ze allebei wel mooi.

Zeertjuh
Net I Say Peace gehoord, voor het eerst dat ik een Nr van Dela hoorde. Maar wat een geweldig nr. dit smaakt naar meer

MFPascal schreef:

Je kan hem nu ook via nlstore bestellen.

avatar van nega
sample van i say peace word ook gebruikt op Rass Kass' album dacht ik. echt een lekkere melodie

Gekkenhuis
Dit album is nogal een feest der herkenning. De plaat staat bol met verwijzingen naar Pete Rock, Dilla en EPMD. Het klinkt over het geheel wel leuk allemaal, maar ik mis uitschieters.

P-DawG
Chill en Long Life zijn in mijn ogen wel echte uitschieters hier, maar goed smaken verschillen

Maxmus
P-DawG schreef:

Ja inderdaad ik kan echt 10x naar die 2 nummer achter elkaar luisteren.

Rene1979
Het hele album vind ik goed geen een nummer is minder...
Zelfs dat franse nummer is dope ook al versta ik er geen reet van

Rene1979
Waar ik al me 5* albums aan het verlagen ben.. Verhoog ik deze naar een 5* dit is voor mij echt perfectie!

avatar van Niek
Ligt het nou aan mij of klinkt de laatste rap op Stress heel erg als Jay-Z?

Maxmus
Rene1979 schreef:

Ja inderdaad, als je meer naar dit album luistert dan besef je hoe relaxed dit album is.

De producties zijn niet zo even in elkaar gezet, en is echt tijd in gestoken.

En de gastartiesten zijn zeker niet slecht: Large Pro, Talib Kweli en andere underground artiesten die het allemaal waar maken op dit album.

Lyrics zoals op How To Fish en producties zoals Chill mogen er van mij wel meer komen!

avatar van hiphopisntdead
kan iemand mij aan dit album helpen?

avatar van MJ_DA_MAN
Goed of stout?

avatar van Niek
MJ_DA_MAN schreef:
Goed of stout?

hiphopisntdead schreef:
kan iemand mij aan dit album helpen?

Bol.com

avatar van Lucanova
Wat voor soort beats kan ik hierbij verwachten? Duidelijk na 2000 of toch nog voor 1997 te plaatsen?