Dela - Changes of Atmosphere (2008)

Frankrijk
Label: Roca

1. Changes of Atmosphere (Intro) (2:43)

met Liza Garza

6. Stress (3:35)

met Queens Connex en Termanology

7. Long Life (3:53)

met Talib Kweli

8. Veuillez Veiller Sur Vos Reves (5:08)

met Les Nubians en John Banzai

9. Vibrate (4:00)

met Blu

10. How to Fish (4:03)

met Reach

11. The Plan (4:17)

met Dynas en Lucian

12. It Is What It Is (4:17)

met Naledge

13. Chill (4:55)

met Large Professor en Meemee Nelzy

14. Changes of Atmosphere (4:31)

met Supastition

15. Live the Life [Original Mix] (3:57)

met J. Sands

16. Chill [Lark Chillout Mix] (4:19)

met Large Professor

17. My Ni@#a *

met Elzhi

RedLightCityBoy
Moderne soulvolle hip-hop.

avatar van nopro
Zwaar genieten dit!

Mb.
Eerlijker gezegd dig ik deze plaat gewoon niet zo. Nu heb ik deze echt meerdere keren geluisterd maar nog steeds heb ik niet aandachtig naar de teksten kunnen luisteren. Niet omdat de producties alleen al zo'n genot zijn, integendeel, omdat de producties van Dela me over het algemeen gewoon storen. Ik vind het moeilijk om me vinger erop neer te leggen hoe dit nou precies komt, want ik kan jazz influenced rap toch echt wel waarderen, maar ik denk dat die producties me gewoon te druk zijn. Niet in geluid en/of agressiviteit maar meer dat er teveel op de achtergrond gebeurd.. bepaalde elementen vallen teveel op in de melodieen wat ten koste komt van de eenheid en de vocale bijdrage van de vele, toch goede, rappers. Voor mijn gevoel zijn er ook geen uitschieters te vinden... Talib Kweli heb ik nooit goed gevonden, maar dit ligt eerder aan zijn stem dan rijmende kwaliteiten. Ditzelfde heb ik helaas bij Blu.

Toch is deze plaat echt niet slecht hoor, maar ik voel hem gewoon niet zo.

avatar van dilladawg
tof plaatje met een paar uitschieters:
long life
it is what it is

avatar van Ingo
Heerlijke CD, persoonlijke favorieten zijn Long Life, Vibrate, How to Fish en Chill [Lark Chillout mix] . Vet hoe Dela al die samples in de nummers verwerkt

avatar van Osiris Apis
Filmpje hoe Dela Won't Do (Dilla Tribute) heeft gemaakt. Cool dat hij alle instrumenten zelf heeft ingespeeld.

avatar van Ingo
inderdaad erg tof

Zeertjuh
Chill met Large Pro is echt fantastisch!

avatar van nega
Pff heb dit album nu al 1,5 uur opstaan, en nog steeds bij I Say Peace. Echt een geniaal nummer.

avatar van thgryda
Erg mooi album, niks op aan te merken

avatar van funkdoc
Wat.Een.Album.

Honingzoete hiphop dat een ongelooflijk goed, zomers gevoel naar boven brengt - vooral op een zomerdag natuurlijk. Dat is mede te danken aan de geweldige albumhoes. Zelden zo'n mooie hoes gezien en zo passend.

De muziek moet zeker niet onderdoen. De beats klinken hard, soulvol zonder te voor de hand liggend te zijn. De rappers konden niet beter zijn op zo'n beats, iedereen komt hard. Uitschieters zijn toch wel The City (kan een beat nog zeemzoeter zijn?), I Say Peace (de overgang van de intro met dit nummer: prachtig), Changes of Atmosphere (muzikale lekkernij, gaat er gewoon te gemakkelijk in dat je je begint af te vragen of je een gemakkelijke prooi bent en een gebrekkige kritische geest bezit - niets is echter minder waar), Chill (dat refrein, een van die liedjes dat de albumhoes perfect omschrijft).

Heeft iemand ook het gevoel dat hij niet kan wachten om dit album kapot te spelen op een camping in Zuid-Frankrijk met uitzicht op het zeetje?

Haha, ik zou bijna die reis boeken om mezelf dat plezier te gunnen. Gewoon ogen toe, ik en Dela. Forever...

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
The City . Echt een super chill album, 4.0* voorlopig.

avatar van Silky & Smooth
Dankuwel meneer Dela dat u met uw zonnige producties in combinatie de prachtige verhaaltjes van de gastartiesten de kou en regen vanmorgen wegnam tijdens mijn krantenwijkje. U wordt bij deze geplaatst in mijn rijtje favoriete producers.

avatar van Silky & Smooth
Ook op CD?

avatar van Rhythm & Poetry
Lezen...

Rene1979 schreef:

avatar van René.
Hoop dat hij ook op CD komt.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Ik ga hem op CD halen.

wat bedoelt u Rob?

Alleen op vinyl en bij hhv.de

avatar van Rhythm & Poetry
Ik reageer op S&S zijn vraag.

Ow hahah.. Ik heb je mail gestuurd voor HHOH

Rene1979
Eindelijk is de re-release daar op dik plastic!! Geen cd voor de mensen die dat willen moet je op zoek naar een van de eerste drie uitgaves.. Ik heb hem de classic status gegeven omdat ik hier geen genoeg van krijg.!

Yann Samsa
De hoes alleen al is prachtig. Eens beluisteren, kan de zwoele hiphop meestal erg smaken.

avatar van MAS
MAS
Rene1979 schreef:

avatar van Elohim
Ik ga me er maar eens aan wagen na de hoge cijfers, en nu hij op de voorpagina staat. Meestal is soulvolle hiphop niet echt mijn favoriet, maar ik ben via het herluisteren van de Summer EP van Paper Tiger een beetje in de mood geraakt, dus moet ik eigenlijk wel de kans nemen dat uit te buiten.

avatar van Glaciers of Ice
Mag ik vragen wat je onder soulvolle hiphop verstaat Elohim?

avatar van stef212
Die hoes, hoe bloedmooi is die zeg....Straks de plaat maar eens beluisteren.

avatar van Elohim
Soulvol is voor mij vast een veel breder begrip dan bij jou, maar bij mij valt dit er gewoon onder. XD

avatar van Glaciers of Ice
Zo bedoelde ik het eigenlijk niet. Ik ben gewoon benieuwd of iemand beats soulvol vind omdat er vocals worden gesampled van soulzangers.