Nick Cave & The Bad Seeds - Abattoir Blues / The Lyre of Orpheus (2004)

Australiƫ
Label: Mute

1. Get Ready for Love (5:04)
  2. Cannibal's Hymn (4:54)
  3. Hiding All Away (6:30)
  4. Messiah Ward (5:15)
  5. There She Goes, My Beautiful World (5:17)
  6. Nature Boy (4:54)
  7. Abattoir Blues (3:57)
  8. Let the Bells Ring (4:25)
  9. Fable of the Brown Ape (2:41)
  10. The Lyre of Orpheus (5:32)
  11. Breathless (3:14)
  12. Babe, You Turn Me On (4:22)
  13. Easy Money (6:40)
  18. She's Leaving You *
  19. Under This Moon *
  20. Hiding All Away [Live at Maida Vale] *
  21. There She Goes My Beautiful World [Live at Maida Vale] *
Nick Cave nummer 3 die nu 5 sterren krijgt van mij (na The Good Son & Henry's dream).
Dit album overdondert me, ontroert me, brengt me in extase, maakt me emotioneel, doet me lachen.
Een "Hallelujah gevoel" bekruipt me bij deze tour de force van Nick Cave en zijn Bad Seeds.
Horen we wat nieuws op dit album ? Nee. De bekende ingredienten zijn weer aanwezig. Het London Community Gospel Choir vind ik een enorme verrijking en dat is dan ook het enige nieuwe op dit album. Maar het is er wel een waar geen slecht nummer op staat. Voor mij is dit een zeer grote kanshebber om uit te groeien tot een van mijn favoriete albums ooit. Maar daar is het net even te vroeg voor. Voor 5 sterren in elk geval niet, want die geef ik bij deze.

Ik ben een late Cave-liefhebber, heb hem eindelijk vooral met deze plaat leren kennen (ok, ik had wel al eens gehoord van The Wheeping Song en kende natuurlijk Into My Arms als prachtige liefdesballad, maar daar hield het op). Iemand raadde me deze cd aan (dat is inmiddels alweer vijf jaar geleden overigens), nadat ik hem verplicht had Tom Waits te beluisteren - een soort wederzijdse muzikale bevruchting als het ware. Ik vond het een vreemde mischmasch, die coole, blues-achtige rockmuziek, een vreemde kerel met een opvallend vuile stem, die koortjes op de achtergrond, en dan die haast pathetische sfeer, vol drama, soms ingetogen, vaak ronduit kitsch - en dan om de zoveel tijd onderbroken door een vlaag enorme waanzin, een uitbarsting van passie, lawaai, vuiligheid. Wat moest ik hiermee? Heel fascinerend allemaal, maar ik moet zeggen ik heb deze cd pas écht leren waarderen nadat ik me in 's mans complete oeuvre verdiept had. De baldadige punk van in het begin, de onwaarschijnlijk catchy en toch luide passie van Henry's Dream en Let Love In, de ingetogen schoonheid van Boatman's Call en No More Shall We Part - en dan dit.

Voor mij is dit de échte Nick Cave, de man die ik inmiddels drie keer live gezien heb, de cd waar het mee begonnen is. Hij heeft meesterwerken afgeleverd hiervoor die ik koester, maar pas hier komt hij helemaal tot zijn recht, een unieke stem, unieke teksten, vergezeld van een unieke muzikale sound.

Maar ik ben benieuwd hoe hij over vijf jaar weer gaat klinken

PS: ook mijn vriend stelt het goed, is een echte Waits-adept geworden - zo zie je maar

avatar van aminam19
Ik heb nick cave een beetje laat ontdekt..
Ik kende nummers als red right hand en loverman (en vond die ook erg goed) maar heb mij verder nooit in zijn oeuvre verdiept. Daar kwam verandering in door zijn twee prachtige albums, push the sky away en skeleton tree ( De laatste heeft een mooie plek in mijn top 10).

Nu ben ik dan toch eindelijk begonnen aan zijn andere werk, en het duurt nog wel even voordat ik verder kan, want ik blijf ontzettend hangen bij dit album. Wat een geweldige plaat is dit! Er staan voor mij geen fillers op, alles is ijzer sterk. Muzikaal is het prachtig ingekleurd en nick cave zijn stem en teksten tillen het geheel naar een nog hoger niveau.

Het is erg moeilijk om een favoriet nummer er uit te pikken, maar nu zijn dat messiah ward, oh children en easy money.