Nick Cave & The Bad Seeds - Abattoir Blues / The Lyre of Orpheus (2004)

Australië
Label: Mute

1. Get Ready for Love (5:04)
  2. Cannibal's Hymn (4:54)
  3. Hiding All Away (6:30)
  4. Messiah Ward (5:15)
  5. There She Goes, My Beautiful World (5:17)
  6. Nature Boy (4:54)
  7. Abattoir Blues (3:57)
  8. Let the Bells Ring (4:25)
  9. Fable of the Brown Ape (2:41)
  10. The Lyre of Orpheus (5:32)
  11. Breathless (3:14)
  12. Babe, You Turn Me On (4:22)
  13. Easy Money (6:40)
  18. She's Leaving You *
  19. Under This Moon *
  20. Hiding All Away [Live at Maida Vale] *
  21. There She Goes My Beautiful World [Live at Maida Vale] *
Op de site staan al gedeeltes van 2 nummers (waaronder de single). Nick Cave met een gospelkoor !!! Ik vind het verdomde goed klinken, heb dan ook erg veel zin in dit dubbel album (met inderdaad 2 titels: iedere cd zijn eigen titel).

Check nu ook de clip behorende bij de single "Nature boy". Geweldig (ik hoor er echo's van Marc Almond in ten tijde van zijn Mother fist-album).

Nick Cave nummer 3 die nu 5 sterren krijgt van mij (na The Good Son & Henry's dream).
Dit album overdondert me, ontroert me, brengt me in extase, maakt me emotioneel, doet me lachen.
Een "Hallelujah gevoel" bekruipt me bij deze tour de force van Nick Cave en zijn Bad Seeds.
Horen we wat nieuws op dit album ? Nee. De bekende ingredienten zijn weer aanwezig. Het London Community Gospel Choir vind ik een enorme verrijking en dat is dan ook het enige nieuwe op dit album. Maar het is er wel een waar geen slecht nummer op staat. Voor mij is dit een zeer grote kanshebber om uit te groeien tot een van mijn favoriete albums ooit. Maar daar is het net even te vroeg voor. Voor 5 sterren in elk geval niet, want die geef ik bij deze.

avatar van titan
titan (crew)
Nick Cave en zijn consorten revancheren zich met dit album voor de niet zo bijzondere voorganger Nocturama. In vergelijking met eerder plaatwerk horen we wat minder gitaar en wat meer blues en croonersmuziek, verder klinkt het erg vertrouwd en veelal ook erg goed. De inschakeling van een gospelkoor is een schot in de roos, dit gaat heel erg goed samen met de rocksound van de band. Het zorgt in ieder geval voor 1 van de mooiste albumafsluiters van dit jaar. 4*

Hulde ook voor de prachtige verpakking. De single Nature boy lijkt trouwens wel erg veel op Make me smile van Cockney Rebel, zelfs de seconde stilte is ervan gejat!

avatar van titan
titan (crew)
Ik doe er een halfje bij, omdat er toch wel ontzettend weinig te klagen valt over dit album. Wat ik nog vergeten ben te melden is het toetsenwerk van James Johnson, die bij Gallon drunk ook al opviel vanwege zijn gedreven inbreng. Liefhebbers van Nick Cave & the bad seeds mogen dit album van Gallon drunk overigens beslist niet links laten liggen.

avatar van andré
Heb het album deze week aangeschaft en het eerste wat me opviel is dat de muziek behoorlijk toegankelijk is. En dat bedoel ik absoluut niet negatief. Ik kan de nummers na 1 x luisteren al meezingen! Vooralsnog 4 sterren, kan natuurlijk (nog) niet tippen aan platen als No More Shall We Part en Henry's Dream.

beaster1256
na 3 keer luisteren vind ik dit dubbelalbum de beste van 2004, waw wat een plaat en wat een zanger

MarkK
Één van de betere albums van 2004... Amen !!!

avatar van dudehere
Halfje erbij voor mij.
De volle mep met deze plaat.

Lijkt wel of MENEER Cave. Alles wat zijn carriere door de jaren heen zo geweldig maakt op deze plaat bij elkaar brengt, de ballads, de blues, moord/doodslag, god/hel, liefde/haat.

Zijn laatste worp en ja, wat moet hierover nog gezegd worden?
Schitterend van begin tot einde, een hoogtepunt in zijn oeuvre en dan nog een dubbelaar!
Zijn muze was hem kennelijk heel goed gezind.
een favoriet tussen de 2 aanduiden is voor mij zinloos, ik koester beiden.
Dit is een bloemlezing van zijn beste werk, in 1 gulp in 3 weken tijd op band gezet.
Chapeau!!
Dit is 5 waard

Slappe songs. Het klinkt allemaal erg bedacht en leeg! Jammer, want hij heeft best mooie cd's gemaakt!

avatar van Glurp
Heet het laatste nummer niet 'I Put a Spell on you' ipv 'Spell'?

avatar van jeroen1904
Mijn eerste echte plaat van Nick Cave, kende wel al een paar nummers oa where the wild roses grow, bring it on, into my arms, enz..... en wat voor een plaat. Heb hem nu een weekje in mijn bezit en vooral het tweede deel (lyre of orpheus) is prachtig. Breathless, babe you turn me on en easy money , gewoon 3 maal kippevel achter elkaar. Ook op eerste deel staat er zo'n kippevelsong (titeltrack abattoir blues).Nature boy, there she goes zijn dan weer klasse rocknummers. Dit album krijgt van mij direct een 4,5 , kan misschien zelfs een 5 worden.

Nog 1 vraagje aan de Nick Cave kenners hier...welke plaat van hem zou ik van hem als 2de aanschaffen, want deze man heeft toch wel een geweldig repertoire en weet niet goed wat kiezen .

avatar van HammerHead
Let Love In en Henry's Dream zijn naast deze dubbelaar mijn persoonlijke favorieten.

Maar ook Murder Ballads en The Good Son gaan er goed in bij mij. Persoonlijk vind ik z'n werk tussen Murder Ballads en deze plaat hier wat minder, maar nog steeds heel behoorlijk.

Met z'n platen uit de jaren '80 ben ik op wat losse nummers na nog niet echt bekend, maar die zijn iig wat rauwer van aard.

avatar van Paalhaas
HammerHead schreef:

Terwijl dat jou toch zou moeten aanspreken, HammerHead. De albums die je noemt zijn inderdaad erg de moeite waard. Maar laat ik (jullie beiden dus) ook zijn fenomenale eerste 2 platen aanraden. Dat zijn dus From her to eternity en The firstborn is dead. Deze platen zijn inderdaad een stuk rauwer. Cave heeft hier zijn wilde haren nog en die staan garant voor bijzonder veel (duivels) luisterplezier.

avatar van HammerHead
Staan ook al tijden op m'n nog te beluisteren lijst, alleen is die nogal lang...
Ik leen ze wel een keer van m'n zwager, Cave fan bij uitstek.

jeroen1904 schreef:

Ik geef toe, ik ben geen echte Cave-kenner, maar ik heb toch wel veel albums van hem liggen. Aanrader is 'No More Shall We Part'. Een rustige, ingetogen plaat, met het prachtige 'God Is In The House' erop. Kopen!

Persoonlijk vind ik Let love in nog steeds het mooiste album, maar je kunt natuurlijk ook The best of album aanschaffen uit 1998. Hierbij zit een live cd, die ook de moeite waard is

avatar van HammerHead
Als je deze al hebt zou ik vervolgens ook voor Let Love In gaan, met Red Right Hand erop (één van de beste Cave nummers).

Eigenlijk is het hele oeuvre van onze Cave goed. Maar dan zit je weer met 'wat moet ik kiezen?'.

Marcel²
Gisteren dit album "blind" gekocht. Ben eigenlijk op de positieve recensies hier af gegaan.
De eerste indruk is al erg goed, dat belooft wat.
Binnenkort allemaal gekocht?
Ben een grote verzamelaar van cds, dus het zou zo maar eens kunnen gebeuren.
Een stem volgt binnenkort.

oh wat is hiding all away toch een prachtnummer

it's just history repeating itself..
babe, you turn me on!

DevendraBan
Ik heb deze plaat ook "blind" gekocht. Als 16-jarige kom je niet bepaald veel in contact met Nick Cave, maar ik had wel al van hem gehoord; Dit is een mooie plaat. Op zowel het eerste deel als het tweede staan goede nummers. Ik heb ervoor kunnen zorgen dat mijn moeder deze betaalde. Ik zei dat we voor Latijn een groepswerk over Orpheus in de muziek/poëzie moesten maken. Wat nog waar was ook, buiten dat van die muziek.

avatar van levenvergeten
DevendraBan schreef:
. Ik heb ervoor kunnen zorgen dat mijn moeder deze betaalde.

avatar van orbit
Gister weer gehoord en ondanks een paar prachtige nummers, is het niveau erg wisselend en vind ik hem na verloop van tijd gewoon verstommen in dezelfde overbekende melodietjes en voorspelbare invloeden vanuit de blues e.d. De plaat heeft erg weinig eigens ten opzichte van de oudere Cave-platen. Het is mooi maar redelijk algemeen. De 'volwassen' periode van Cave weet mij maar niet te bekoren Hij is veel van zichzelf helaas kwijtgeraakt..

Ik heb hem (sorry, ik loop wel vaker achter) net en moet even wennen aan de gospelkoortjes... Vandaar nog even geen volle 5. En iets meer meezing-niveau dan ik van hem gewend ben. Niks mis mee, ik zing gráág mee, maar van Nick Cave ben ik dat niet zo gewend.

De tekst van The Lyre Of Orpheus is in ieder geval geweldig!!! Hoe verzint hij het bij elkaar!!!

En ook de rest van het album zal wel vriendjes met me gaan worden, het is zeker niet slecht, ik moet er alleen nog even een beetje aan wennen. Ik mis namelijk nog een beetje de (muzikale) dreun die hij vroeger uitdeelde (Red Right Hand, Up Jumped The Devil, Pappa Won't Leave You Henry).

avatar van orbit
Mooi verwoord xekjiram.. precies die dreun wacht ik al een kleine 10 jaar op bij Cave. Heeft hij hem nog?

luisteraart
Ik heb nagenoeg alles van Nick Cave, waardeer hem al bijna 20 jaar, heb hem verscheidene malen zien optreden en ben erg ingenomen met vrijwel al zijn muziek. Ook van het 'wat mindere' Nocturama.

Hoe kan het dat ik deze CD al ruim twee jaar heb en hem nog nooit helemaal heb kunnen luisteren? Dat ik eigenlijk een enorme aversie tegen deze CD heb? Hooguit 5 keer geprobeerd te draaien, maar na een nummer of 4 irriteert het me mateloos. Te veel van het goede? Wat is het?

Misschien moet ik maar eens een psychiater opzoeken, want de geluiden die ik over deze CD hoor zijn vrijwel unaniem positief, en de rest van zijn werk bevalt me zeer goed tot uitstekend, en als ik deze CD in mijn collectie zie liggen denk ik altijd: 'miskoop, wat moet ik ermee?'

Terwijl ik hem dus NIET ken.

Wat is dat???

't Wordt nu echt een keer tijd dat ik dit ding leer kennen, over een paar maanden komt al weer nieuw werk van Cave aanfietsen.

inderdaad een zeer goed album ...

begin met 3,5

correctie toch maar 4 sterren ...

wel het 1e nummer overslaan ...