Jóhann Jóhannsson - Fordlândia (2008)

IJsland
Electronic / Neoklassiek
Label: 4AD

1. Fordlândia (13:42)
  2. Melodia (I) (1:56)
  3. The Rocket Builder (Lo Pan!) (6:24)
  4. Melodia (Ii) (1:48)
  5. Fordlândia - Aerial View (4:32)
  6. Melodia (Iii) (3:12)
  7. Chimaerica (3:22)
  8. Melodia (Iv) (2:45)
  9. The Great God Pan Is Dead (4:55)
  10. Melodia (Guidelines for a Space Propulsion Device Based on Heim's Quantum Theory) (9:33)
  11. How We Left Fordlândia (15:24)
Het zal het weer wel zijn: harde wind, voorbij razende sneeuwvlokken........... ik was vandaag wel in de stemming om 'ijzige' muziek te draaien.
Aangezien ik al 2 albums van Jóhann Jóhannsson ken was het niet moeilijk om dit met een gerust hart te gaan beluisteren. En ja, het vermoeden kwam al snel uit: dit is wederom sprookjesachtig mooie muziek die wel heel erg dicht tegen klassieke muziek aanschuurt. Niet overal trouwens: Melodia (Guidelines for a Space Propulsion Device Based on Heim's Quantum Theory) bijvoorbeeld.
Qua sfeer is het niet erg afwijkend van de andere albums maar toch is dit net even anders. Ik moest onwillekeurig denken aan de film The Piano, ook al heeft het daar niets mee te maken (ook muzikaal niet). Misschien komt dit omdat ik hier weinig sneeuw of ijs bij zie (ja uit mijn raam) en eerder verlaten stranden en woeste zee in de winter.
Ach, misschien was het vandaag gewoon de juiste dag om deze cd te beluisteren want dit is niet een artiest waar ik regelmatig naar grijp maar als ik het dan opzet en het blijkt het juiste tijdstip dan heb je wel oorstrelende muziek gehoord en wie wil dat nu niet van tijd tot tijd?!