Alice in Chains - MTV Unplugged (1996)

Label: Columbia

5. Down in a Hole (5:46)
  6. Angry Chair (4:36)
  7. Rooster (6:41)
  8. Got Me Wrong (4:59)
  9. Heaven Beside You (5:38)
  10. Would? (3:43)
  11. Frogs (7:30)
  12. Over Now (7:12)
  13. Killer Is Me (5:23)
avatar van Kill_illuminati
Bollieblauw schreef:
Don't Follow had trouwens ook prima in de setlist gepast, een werkelijk subliem, ingetogen nummer vol pijn en wanhoop.

Ja idd doodzonde dat ze dat nummer niet hebben gedaan.

Edit: Frogs

avatar van Hanszel
Nou ja zeg..... *schaamt zich diep* ik wist niks van het bestaan van deze unplugged af!

Heb een diepe bewondering voor AIC (en laatst -weliswaar met nieuwe zanger- gezien in de Effenaar, wat eigenlijk best goed was) maar deze cd ontbreekt in mijn collectie. Ik spoed mij vanmiddag meteen naar de platenzaak (of als het moet de Media Markt) want zo te lezen mis ik hier een juweeltje!

Stem volgt.

avatar van Mosselino94
deric raven schreef:
Helaas werd niet elke Unplugged sessie als album uit gebracht.
Zo was ik graag in bezit geweest van de opnames van Pearl Jam en Stone Temple Pilots.

Wat opvalt is dat juist die hardere nummers het akoestisch erg goed doen.
Zo ook dit pareltje van Alice In Chains.

Ik ben het totaal met je eens!

Alle Unplugged optredens zijn mooi!!! Eigenlijk zou elke ARTIEST zo'n optreden moeten doen. De mooiste die ik tot nu heb geluisterd zijn uit het grunge tijdperk. Daar is het ook begonnen toch??

Maar nu over dit album:
Het is grappig dat juist de hardere nummers het erg goed doen. (Wat Deric Raven ook al zei.) Zoals Sludge Factory, Angry Chair en Frogs. Dat begin van Sludge Factory is geweldig! Bij de Album versie doet Layne Staley meerstemmige facetto, maar hier doet ie het met een lekker rauwe stem en dat klinkt geweldig.

Er zit hier ook weer erg veel gevoel in. Muziek zonder gevoel is voor mij niet echte muziek. En ook al is Layne hier al zwak, hij levert toch maar weer een geweldige prestatie!

avatar van Alexepex
Het moet helaas gezegt worden, ik heb het niet zo op Unplugged cd's.
De meeste bands die raken zoek in hun eigen composities en al is het allemaal goed bedoelt, de nummers komen veelal niet tot hun recht.
Dat gezegd hebbende moet ik anderzijds ook toegeven dat ik, vooral na de MTV-hype, de Unplugged-hoek heb gelaten voor wat het is.

Echter zijn er voor mij maar vier Unplugged cd's die er wel toe doen.
Sterker nog, ze zijn gewoon essentieel.
Dit zijn Nirvana's Unplugged in New York, Eric Clapton Unplugged, Paul Mcartney's Unplugged (the official bootleg) en deze van Alice in Chains, MTV Unplugged.

Een juweeltje.

Ik heb totaal geen benul of een live performance wel of niet foutloos is gespeeld maar ik kan op deze cd echt geen foutje ontdekken.

De fragiele stem van Stayley, de gitaarspel van Jerry Cantrell, de bas van Mike Inez...
Alles klopt aan deze cd en de sfeer geeft je het gevoel dat je er toen bij was.
Als er ooit een live-cd is geweest waarbij men hoort en voelt dat de muziek met emotie en passie wordt gespeeld, dan is het deze wel.

Luister hem maar 1 keer.

En dan begrijp je misschien wel wat ik bedoel!

avatar van Kill_illuminati
Layne Staley maakt bij de eerste tak een fout bij het zingen van Sludge Factory. Daarnaast gaat het bijna feilloos. Maar die fouten maken het zo menselijk. Dit album klinkt zo breekbaar, fragiel zoals je al zegt. Het is zo menselijk. Netals bij die van Nirvana. Het is zoals het is en daar hoeft geen gepolijste productie van pas te komen. Geweldig. Dit is gewoon Alice's klassieker. Het doet mij niets wat Allmusic ervan vind.

avatar van ricardo
Van Alice In Chains heb ik maar 1 album, en dat is deze. Ik heb hem in het begin van mijn aanschaf een jaar of 4 terug 2 keer gedraaid, en daarna nooit weer. Zal hem nog eens draaien, want er is bij mij niets blijven hangen van deze plaat. Zo goed issie dus ook weer niet.

avatar van Bollieblauw
Kill_illuminati schreef:

Gele teint (lever functioneerde niet meer), rillend, lijkt ieder moment van zijn stoel te vallen, klamme zweet staat op zijn gezicht.

Ricardo, topplaat dit hoor. Jammer dat hij jou (nog) niet gegrepen heeft. Meesterlijk concert met een hele zware lading, die het nog net wat extra's geeft.

Nian
Toen ik het album Dirt voor de eerste keer beluisterde, was dat echt een openbaring voor mij. Het heeft zelfs heel lang op de 2de plaats gestaan in mijn top 10.
Toen ik me wat begon te verdiepen in de Unplugged cd's waaronder nirvana, eric clapton en Neil Young stuitte ik ook op Alice In Chains Unplugged.
Layne Staley ziet er echt op het einde van zijn krachten uit. Hij ziet ook geel (door zijn lever die niet meer functioneerde), wat hieronder ook al aangehaald is. Maar toch slaagt hij erin om het heel prachtig maar toch zo breekbaar te brengen. In principe zou elke artiest een unplugged cd moeten uitbrengen .. 5*

avatar van James Douglas
Kill_illuminati schreef:
Layne Staley maakt bij de eerste tak een fout bij het zingen van Sludge Factory. Daarnaast gaat het bijna feilloos. Maar die fouten maken het zo menselijk. Naar mijn idee ziet Layne Staley er niet zo heel uitgemergelt uit. Terwijl des tijds van Mad Season wel zo was. Kan iemand vertellen wat ik aan hem moet zien?

Mij is ooit eens verteld dat ze sommige songs wel tot drie keer toe over moesten doen maar de bronnen die dat onderschrijven heb ik nog niet onder ogen gehad.

Maar Staley ziet er werkelijk belabberd uit tijdens die performance. Afgezien van de al eerder aangehaalde gele teint en rillingen heeft ie niet voor niets die zonnebril de halve set op en wat te denken van die leren handschoenen? Er waren al wilde geruchten in 1995 dat ie een aantal van zijn vingers was verloren. Maar goed, Angry Chair kon ie nog wel enigzins spelen. De lichten en lampen stonden volgens mij ook zo afgesteld dat ze in ieder geval niet de inhoud van zijn mond konden verraden (hij miste blijkbaar ook al een aantal tanden).

avatar van Alexepex
James Douglas schreef:

Ik vraag me dan af of dit de reden is waarom hij niet geheel op de hoes te zien is.
Je ziet zijn silhouet, en that's it.

Toch heeft hij het na dit concert best nog een tijd 'volgehouden'.

PriestMaiden
Meesterlijk Unplugged album. Sfeer, de stem van zowel Layne Staley en Jerry Cantrell: adembenemend.

avatar van discipline
Dit album is echt prachtig! Absoluut 1 van me favoriet albums op dit moment
een dikke 5*

avatar van Germ
Wat een intense plaat is dit toch. Geweldig gitaarspel en schitterende zang.

De doodzieke Layne zingt hier niet eens meer alsof de duivel hem op de zielen zit.
Nee, de duivel heeft hem al lang in gehaald en Stayley weet het. Wat hem rest is zich er bij neer te leggen en nog één keer alles eruit te persen voor deze schitterende zwanenzang.

Stayley zou uiteindelijk nog enkele jaren doorkwakkelen en sterft in 2002 moederziel alleen.

Germ Stoned
Dit is echt een album dat je bij de nek grijpt. Zo'n intiem, intens album heb ik nog maar zelden gehoord. Je hoort prachtig gitaarspel begeleid met daarbij de krachtige maar toch heel breekbare stem van Layne.
Maar Jerry Cantrell speelt ook een zeer belangrijke rol in dit optreden.
Ik vind deze Unplugged cd beter dan de unplugged cd van Nirvana en Neil Young.
voor de heren van Alice In Chains heb ik alleen maar respect. Nu nog steeds ...

avatar van glenn53
Kijk naar de dvd ervan...............

avatar van (Blacksad)
Wat een wondermooie unplugged... Ik kan alleen maar beamen wat hierboven al gezegd is. Een prachtig intiem, intens album met wonderschoon gitaarspel en zang.

Adembenemend.

avatar van wizard
Dit soort unplugged-optredens zijn wat mij betreft vooral interessant om te zien hoe een band haar nummers weet te brengen in een hele andere setting en vorm dan gewoonlijk. Gevolg daarvan is dat het een voordeel is om bekend te zijn met het werk van de betreffende artiest alvorens het unplugged-album te gaan beluisteren. Daar heb ik meteen een achterstand: van Alice in Chains ken ik alleen Dirt.
Daarom kan ik maar 4 nummers vergelijken met hun 'originele' variant. Down in a Hole vind ik hier fantastisch goed werken, maar Angry Chair juist niet. Rooster blijft ook in deze akoestische setting goed, Would? vind ik hier de versie van Dirt niet overtreffen.

Qua MTV unplugged albums ken ik verder alleen dat van Nirvana. Daar deed dit album me zo nu en dan aan denken: de nogal depressieve presentatie (zo'n 'Like to thank you all for coming out to see us, uhm, means a lot to us', vlak en zonder emoties), de introductie halverwege het optreden van een 'vriend' dit gitaar meespeelt.
Dan de muziek. Nutshell, Brother en Sludge Factory vind ik ook erg mooi, hoewel ik me bij de eerste nummers wel afvroeg of dan elk nummer van Alice in Chains over verslaving gaat. Tegen het einde van dit album komen er een aantal mindere nummers (Heaven Beside You, Frogs) en begin ik te merken dat ik eigenlijk wel uitkijk naar iets anders om te horen.

Zo intens als ik dit album had verwacht, naar aanleiding van de commentaren hier, was het toch lang niet. Er zit emotie in de nummers die hier gespeeld worden, maar echt raken doet het me dan ook weer nergens.

3.5*

avatar van Bollieblauw
Hoe kunnen nummers als Nutshell of Down In a Hole je nou niet raken? Daar snap ik echt niets van. Frogs is voor mij juist een van de beste nummers. Broeierig, loom, maar als een slaghamer, zeker aan het einde.

En de niet-zo-feestelijke stemming van de band had een hoop te maken met het feit dat hun zanger ieder moment dood kon omvallen.

avatar van Sleepy House
Ik vind het altijd heel fijn om te zien hoe bands hun nummers akoestisch inkleden, zeker bij de 'hardere' groepen. Alice in Chains doet dat hier fantastisch! Ieder nummer blijft overeind, de melodieën en de gekende samenzang tussen Staley en Cantrell komen voorwaar nog beter uit de verf dan op hun reguliere abums/optredens.

Dat Staley zeer ingetogen kon zingen had hij al bewezen bij (het sublieme) Mad Season, maar bij Alice in Chains gaat het hem ook zeer goed af. Nu ja, 'goed'... Op het moment van dit optreden was hij eigenlijk al volledig gebroken, dat hoor je ook in zijn stem. Vooral Nutshell, Would? en Frogs gaan door merg en been.

Dit optreden was meteen ook één van de laatste wapenfeiten van Staley. Echt zonde dat hij overleden is, die man was één van de beste vocalisten van zijn generatie...

Maar goed, MTV Unplugged blijft een fel gekoesterd juweeltje in mijn AIC-collectie. Een album waar de sfeer er bijna letterlijk vanaf druipt.

Alice in Chains heeft vaak een loodzware sound, waar ik mij als er een nieuwe plaat was / is even doorheen moest bijten, om de ware schoonheid van de nummers te ontdekken. En juist daarom is hun muziek zo geschikt voor de MTV Unplugged serie. Want als je de heavy arrangementen uitkleedt dan blijven er vele juweeltjes van nummers over met prachtige melodieën. Overigens blijft het de onmiskenbare AIC sfeer die er ook bij dit optreden hangt, gelukkig wel. De zang van met name Staley is werkelijk heel fraai, ook de samenzang met Cantrell is erg mooi. Ja, dat woord mooi, dat gaat ook op voor de muziek die je hier hoort. Naast die zware AIC sound is de muziek nu tegelijk ook erg mooi. Het wordt daarbij ook subliem neergezet door de band. Mijn verhaaltje gaat zo richting een lofzang op dit optreden, op deze plaat, en dat is misschien wel terecht.

avatar van Johnny Marr
Dit blijft toch het ultieme meesterwerk van deze band. De opener alleen al, één van de beste liveversies van een nummer die ik ken. Staley zag er toen uit als een wandelend skelet, maar eenmaal hij zijn strot opentrok overtrof hij alle verwachtingen... Niet zo goed als het Unplugged-optreden van Nirvana, maar het scheelt toch niet zo héél veel hoor.

avatar van Bill Evans
Prachtig hoe die meerstemmige zang hier klinkt. De dvd zet ik ook soms nog wel eens op. Altijd weer indrukwekkend om te zien en horen wat een geluid de zichtbaar fragiele Staley weet te produceren.

Een tijdloos optreden, samen met de Unplugged-shows van Nirvana en Pearl Jam (nooit officieel uitgebracht).

Schitterend unplugged album. Erg breekbare sound maar die rauwheid komt akoestisch net zo goed door. Die stem van Staley gaat bij momenten door merg en been en de interactie met het publiek is een meerwaarde. Erg blij om deze op LP te hebben.