Dio - Rock & Roll (2008)

met Big2 en Sjaak

6. Blijf Lopen (3:41)
  7. Interlude (0:37)
  8. Baby (3:43)
  9. Ze Roepen (DIO) (3:41)
  10. Voor Dough (3:46)

met The Opposites

11. Papa (3:50)
  12. Cool (4:05)

met Reverse en Jayh

13. Ruimteschip (3:50)

met Reverse en De Jeugd van Tegenwoordig

14. Rustig (4:20)
  15. Tijd Is Geweest (3:06)

met Willy

16. Laat Niet Los (4:32)
Tijdmachine...die clip

Op het eind: He dio

avatar van thomzi50
Check hier mijn interview met Dio naar aanleiding van Rock & Roll

1,0
Killeraapje schreef:
Waarom helpen die stomme rappers alles toch om zeep. Eerst werden alleen nog samples gebruikt van nummers die wel de moeite waard zijn en nu is het al nodig om namen van tallentvolle artiesten te gebruiken. Het valt me nog mee dat hij zichzelf niet deep purple of pink floyd heeft genoemd.

Dat hij dezelfde naam draagt als de man achter Holy Diver dat trek ik nog wel, maar wat ze hier hebben durven sampelen. Pfuu! Cultuurbarbaren eerste klas, Sixto Rodriguez sampelen voor zoiets als dit? Je sampelt toch ook geen Tim Buckley voor een Lange Frans & Baas B plaat? Om er nog een schepje boven op te doen ook nog Nouvelle Vague weten te verkrachten. Het sampelen is ook totaal mislukt. Daarnaast brengt dit album weinig vernieuwends. Nerdgezichten.

Gekkenhuis
Normaal gesproken zou een artiest het als compliment moeten zien als er uit hun nummers een sample wordt gehaald. Heilige nummers bestaan immers niet.

Ik ben het echter wel met je eens dat op deze plaat de producties ongelooflijk slecht zijn, voornamelijk door verkeerd sample gebruik inderdaad.

avatar van thomzi50
Je hebt van die mensen die zelfs als alles tegenzit opgewekt blijven. Op zijn debuutalbum Rock & Roll komt Dio over als zo’n rasoptimist. De man die bekendheid vergaarde op de populaire singles Stuk en Dom, Lomp en Famous klinkt even vrolijk op de momenten dat hij een verloren liefde bespreekt als wanneer hij er een gebruikelijke portie brag & boast tegenaan gooit.

Dat is enerzijds de zwakte en anderzijds de kracht van Rock & Roll. Het sterke punt is dat het album een uniform geluid heeft: opgewekte raps over afwisselende producties, op twee na allen afkomstig van Big2. Het nadeel is dat Dio zich te weinig weet te profileren als een volwaardige soloartiest.

Een schrijnend voorbeeld hiervan is Tijd Is Geweest (met Willy), waarin Dio de relatie met zijn ex weerspiegelt. De montere akoestische gitaar en het vlotte handgeklap doen allicht anders vermoeden, maar inhoudelijk gaat het hier om een ernstige zaak. “Met haar had ik plannen, met haar wilde ik serieus weg,” rapt Dio dan ook. Of: “Na al die jaren samen moet ik mezelf vragen wie je eigenlijk bent.” Ernstige onderwerpen dus, maar gek genoeg klinkt Dio hier even vrolijk als op de nietszeggende maar vermakelijke egotripperij op single Het Is Je Boy (met Voicst), en dat geeft de track niet de serieuze lading mee waar de teksten toch wel om schreeuwen.

Dio’s muziek heeft wel vaker een dergelijke serieuze inhoud of op zijn minst een verhaal, maar die intentie komt eigenlijk slechts één keer echt van de grond: op Papa, waar hij openhartig vertelt over zijn vader. Waarom lukt het hier wel de inhoud met de vorm van het nummer overeen te laten komen? Het geheim zit hem in de instrumentatie: Big2 heeft een verzorgde en emotionele ondergrond gelegd voor Dio’s relaas over zijn afwezige vader, dat met wat overdreven koorgezang nog eens extra wordt aangedikt.

Het is het bewijs dat Dio’s serieuze gezicht ook sterke tracks kan afleveren, maar behalve die track geeft Rock & Roll weinig aanleiding tot die gedachte. Dio komt het best tot zijn recht met raps zonder enige pretenties, die hij het liefst in rap tempo op de luisteraar afvuurt. Neem bijvoorbeeld het lekkere uptempo Aye, waar hij over geflipte synthesizers en dikke bassen voornamelijk aandacht besteedt aan zijn eigen kwaliteiten als rapper en als persoon in het algemeen.

Het kinderen-voor-kinderen-gehalte is op vrijwel heel Rock & Roll onmisbaar, maar het enthousiasme evenmin. Zowel Dio als de instrumentaties kennen telkens een aangename snelheid en daarmee een aanstekelijke kracht. Sowieso heeft Dio overwegend goede beats uitgekozen dan wel gekregen. Producer Big2 kan als geen ander overweg met stuiterende bassen en snelle drums, met daaroverheen bij voorkeur een laagje vreemde bliepjes. Die combinatie tussen Dio en Big2 levert soms aanstekelijke muziek op, die de luisteraar niet teveel inhoudelijke kost maar vooral een opgewekt gevoel geeft. Dat werkt goed en tracks als Ze Roepen (DIO) hebben daardoor een geluid dat in de Nederlandse hiphopscène vrijwel nooit voorkomt.

Er zijn namelijk nauwelijks artiesten van vaderlandse bodem die doen wat Dio doet: in hoog tempo onbeschaamd rappen over bouncende beats, zonder verdere diepe lagen of boodschappen. Maar toch moeten er nog enkele negatieve noten gekraakt worden: allereerst is Reverses aandeel ver onder de maat, de twee tracks met beats van hem, Cool (met Jayh) en Ruimteschip (met De Jeugd van Tegenwoordig), vallen behoorlijk uit de toon en zijn ronduit onovertuigend. Ten tweede zijn zestien nummers wel erg veel van het goede en is de toch nogal eentonig rappende Dio niet in staat constant te boeien; voor het volgende album lijkt het het beste of steengoede gastrappers te regelen of de beste tien tracks uit te kiezen. Het grootste nadeel van Rock & Roll - en met name van Dio - is echter dat de rapper zodra hij serieuze onderwerpen aankaart veelal dezelfde enthousiaste toon aanslaat als op de andere nummers, waarmee hij de ernst van zijn eigen verhaal drastisch naar beneden haalt. Wat overblijft is een onbezorgd, hitgevoelig en zomers album voor de winterdagen.

Bron: Hiphopleeft

Mezelf
Killeraapje schreef:

Hip hop is in mijn ogen vooral een cultuureel fenomeen en heeft weinig met muziek te maken. Als rappen een talent is dan zijn er zeker hiphopartiesten die talentvol zijn. Wat me echter het meeste stoort is dat er zoveel samples worden gebruikt van reeds bestaande hits. Nog wat rap erbij en kijk aan weer een nieuwe hit. En dan heeft dit figuur nog het lef om zichzelf Dio te noemen. Na een zanger die al bijna veertig jaar geweldige platen uitbrengt met Elf, Rainbow, Black Sabbath en zijn eigen band. Kan een derderangs rapper zoals deze meneer niet gewoon een orginele naam verzinnen en daarbij ook een fatsoenlijke albumtitel. Want met Rock and Roll heeft dit niets te maken. Overigens is dit ook een nummer van de orginele Dio.

Er zit wel een kern van waarheid in dit argument. Want wat nou als we muzikanten uit andere genres tegenover rappers zetten? De meeste rappers kunnen niks muzikaals, behalve wat woordjes rappen. Dat kan opzich iedereen zich aanleren en er is genoeg tijd om het van te voren helemaal perfect uit te schrijven.
Er komt dus vrij weinig bij kijken, behalve dan dat je geen analfabeet moet zijn om een rap te gaan schrijven. Maar zelfs dan kun je nog wat freestylen. In dat kader vind ik het dus wel waar dat je zegt dat de gemiddelde rapper niet veel muzikaals heeft.

Nog iets; tegenwoordig knalt er zoveel muziek letterlijk de computers uit dat het échte produceren toch wel tot een zeldzaamheid behoort. Zelfs de simpelste Jan Jansen kan een programmaatje downloaden om beats te gaan maken.

Kortom; dit is dus vooral een maatschappelijke en culturele trend, meer dan dat het muziek is. Net als overigens hardstyle, jumpstyle etc.

Echter, er is wel degelijk een uitzondering. Iemand die hiphop maakt, en dus wel degelijk een productie maakt of laat maken waar over is nagedacht. Past het bij de tekst? Past het bij de sfeer die ik wil neerzetten? Enz. enz.
Ik vind dat wanneer iemand bewust met het creëren van muziek bezig is, het dan wel als genre neergezet mag worden.

Voorbeelden als DJ Quik (die alles zelf produceert, schrijft en rap) zijn er genoeg. Dit zijn echte muzikanten, net als Black Sabbath en Rainbow die jij opnoemt. Maar het overgrote deel binnen de rapindustrie is toch vooral zo snel mogelijk hitjes maken met een beat die het goed doet in de clubs en hoppa, plaatje af. Dit valt ook buiten mijn begrip van "muziek". Neemt niet weg dat ik dit niet op zn tijd kan waarderen.

Tot slot wil ik even melden dat na het doorlezen van al je posts ik tot de conclusie kom dat je niet genoeg over hiphop weet om hier zo maar een oordeel over te vellen. De benaming "kneusjes" is hiet een perfect voorbeeld. Je scheert iedereen over 1 kam met zo'n opmerking.

Maar het is zeker een interessant punt wat je hier mee hebt opgerakeld. Benieuwd of meer mensen inhoudelijk gaan reageren op deze discussie.

Joy schreef:
als giel beelen het goed vind, dan laat ik dat links liggen

fijne graadmeter die beelen, alles wat hij ok vind vind ik structureel behoorlijk minder, gaat vanzelf

Precies dat heb ik ook.

Gekkenhuis
Mezelf schreef:

Ja, iedereen kan een poging doen tot rappen. Of het daadwerkelijk ergens naar klinkt is een tweede. Iedereen kan toch ook drummen als hij/zij niet iets aan de handen mankeert? Als rapper moet je toch wel degelijk ritme, en gevoel voor het moment hebben wil je een goede flow neerzetten. Dus niet al te neerbuigend praten over het genre doet je geen kwaad.

Tevens is het van belang wat je de definitie van muzikaal vindt? Daar zijn de meningen ook nog wel eens over verdeeld.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik krijg ook sterk het idee (let wel; ik heb het hier vooral over Nederland, over de zolderkamer "amateurs" in de VS heb ik te weinig kennis) dat men het vooral doet omdat hiphop nou eenmaal een populaire stroming is geworden en dat men óf een graantje mee wil pikken (en bekendheid genieten) óf zich juist het commerciele gedeelte van het genre de huid vol wilt schelden. Ik mis tegenwoordig het gevoel in vooral veel Nederlandse rappers en producers.

Al moet ik wel zeggen dat het nog steeds makkelijk is om het kaf van het koren te scheiden als je enige kijk op de scene hebt.

Een trend wil ik het niet noemen, en je kan het al helemaal niet vergelijken met de genre's die je hier opnoemt. Hiphop bestaan al sinds de jaren '70, en is altijd al een populair genre geweest onder de jeugd en ebovendien is het een genre dat zich blijft vernieuwen. Het valt dus totaal niet vergelijk met hardstyle en jumpstyle dat gewoon korte hypes waren.

Mezelf
Nouja, die vergelijking is niet helemaal goed inderdaad. Maar ik bedoelde meer dat het een maatschappelijke trend is om maar hiphop te gebruiken om "er bij te horen". Voorbeelden als een politicus die een rap maakt om jongeren te bereiken en de zolderkamer-amateurs waar jij het over hebt bewijzen dit.

Ik vind best wel dat hiphop muziek is, mits het wel als muziek gemaakt wordt en niet als middel om erbij te horen of om ff snel wat geld in de la te brengen.

Ik ben het ook helemaal eens met je stelling:

"Ik mis tegenwoordig het gevoel in vooral veel Nederlandse rappers en producers."

Dit is ook de essentie van wat ik dus bedoelde met mijn eerste bericht. Als er gevoel in wordt gestopt en er dus over na wordt gedacht over hoe alles in elkaar moet passen enz. dan behoort het in mijn mening tot muziek. Maar niet een populaire producer bellen, een beat gemaild krijgen en er maar wat woorden op los laten om interessant te doen.

En ik heb toch wel het idee dat bijvoorbeeld bij een cd als deze van Dio het laatste het geval is. Producers als Big2 en Reverse erop loslaten en maar wat gebrabbel maken wat leuk klinkt. Dat de man zelf al aangeeft weinig naar hiphop te luisteren geeft al aan hoe erg hij bezig is met echte muziek te maken; hij kent het genre van zijn eigen muziek nauwelijks.

Het is meer een manier om snel wat cash te verdienen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Opgezwolle, waar je toch duidelijk invloeden uit andere hiphop terughoort. Je weet gewoon dat dit soort artiesten hun klassiekers kennen en niet zo maar 1 2 3 wat maken.

Lekker album met maar weinig slechte nummers.

avatar van Goodfella
Hoe kan iemand Ruimteschip nou ondermaats vinden!?

Wubbo Ockels

avatar van Urbanoetang
1,5
Hoogtepunten: Sjaak en een zwakke Jeugd van Tegenwoordig. Genoeg gezegd.

Nathan1988
Het is tegenwoordig zo makkelijk om met wat leuke samples, Cubase of FL Studio en een goede microfoon een cd te maken. Als je een beetje kan rappen en je flow is goed, dan ben je met de juiste connecties al aardig op weg. Het is gewoon geen kunst meer, slechts een kunstje. En daar erger ik me aan bij de Nederhop (en eigenlijk alle hip-hop. Er zijn uitzonderingen, kijk maar naar Perquisite. Die kan daadwerkelijk nog instrumenten bespelen.. maar de puurheid van de muziek is ver te zoeken, het draait vaak alleen nog maar om de lyrics, en zelfs dat is teveel gevraagd bij de meeste rappers.

avatar van hiphopisntdead
Opzich wel een leuk album.
Ik vind Ruimteschip wel leuk
3.5*

avatar van brooklyn
die tijdmachine begint een behoorlijke guilty pleasure te worden hier

avatar van MJ_DA_MAN
Nathan1988 schreef:
Tja, als je niet verder komt dan T-Pain en Kanye krijg je idd dat beeld. Maar het is onzin wat je zegt, dus verdiep je wat meer in hiphop en je zal zien dat je constatering onjuist is.

avatar van brooklyn
Vreemde kritiek idd als je top 10 volstaat met niet bepaald de meest muzikale albums

maar uhmmm weet iemand waar je de lyrics van duivelszoon kan vinden, kan het nergens vinden :S

aire.
Misschien zou je eens op google moeten kijken?

Empyrium
Matig album van Dio, vind Holy Diver of The Last In Line stukken beter.

aire. schreef:
Misschien zou je eens op google moeten kijken?

nee, daar staat het niet. Ik keek ook even voor hem.

aire.
Dat was natuurlijk een open deur

avatar van Edwynn
Empyrium schreef:
Matig album van Dio, vind Holy Diver of The Last In Line stukken beter.

Hehe, zelfs Sacred Heart vind ik een prima album.

avatar van Rudie
Eindelijk de kans gehad om goed te luisteren, conclusie: een degelijk debuutalbum, een lekker divers werk (ook vanwege een paar mooie featerings) met een goede sound.

avatar van indie-nerd
Lijkt dit een beetje op De Jeugd VT? Of waar lijkt het anders op? Hou ook van Typhoon...

avatar van indie-nerd
Ze roepen Dioooo! best wel lekker toch?

avatar van Game
Het is geen verkeerde plaat nee, alleen Dio begint op den duur wel te vervelen.

avatar van indie-nerd
Ja hij heeft een aparte stem...wat in het begin wel verfrissend is, maarja een heel album is misschien wel te veel?!

Ik heb hem zelf maar vertaald omdat ik geen vertalingen kon vinden.
AUB geen haaters, ik heb mijn best gedaan en kon niet alles even goed ontcijferen (vooral sjaak was een prob) CHeck wat je er mee kunt doen en verbeter hem daar waar nodig.
En ook die kut stukjes tussen de regels krijg ik niet weg dus,.....

Big2:
Heren Jezus, vergeef mij
Ligt het soms aan mijn leeftijd
Ligt het soms aan mijn wilde haren
Dat ik iedereen altijd maar mee krijg
Alcohol, bier en drank
Iedereen weet van de peace en twan
Iedereen weet van de click van mij
Blijf uit de buurt en kom niet dichterbij
Het spijt mij, mijn kleine broer
Want je kijkt naar mij, vind mij wel stoer
Want ik zei zoveel en ik knal zoveel
En ga weer naar huis met een geile hoer
Doe je pijn, leer ze kwaad
Leer ze schelden en leer ze wraak
Leer ze alles wat je niet moet doen
Mijn fans zijn allemaal gefrustreerd geraakt
Met een jaar of 5 wanneer ze mij al volgen
Wilde goed doen met mijn woorden
Wilde helpen maar kijk me schelden
En ik zou nooit willen dat ze mij worden
Ik wil je helpen, volg me niet
Want ik zit vol frustratie en vol verdriet
Vol pijn vol gein en ik ben altijd bang dat god me ziet

Dio:
Heren Jezus ik doe mijn best
Maar iedereen ziet alles wat ik goed doe slecht
En niemand die me echt kan begrijpen en niemand die is bij me
Sorry dus ik voel me nep
Maar wat heb ik gedaan man ik heb niks gedaan
Wat heb ik mis gedaan wat is er mis gegaan
Maar ik ben niet begrepen ik ben misverstaan
En ik vind het niet leuk ik vind er niks meer aan
En ik houd van mijn chick maar soms wil ik vreemd gaan
Soms wil ik meegaan soms ben ik eenzaam
Praat in mezelf, bepaal voor mezelf
Verdwaal in mezelf zeg me waar moet ik heengaan
Jezus, zeg me waar ben ik mee bezig
Zijn dit de consequenties van het missen van een vader in mijn leven
Ja, de laam en de even, bemoei met jezelf
laat me nu leven laat me bewegen
laat me nu vrij laat me nu zijn wat ik wil zijn Yeah
Probeer ik goed te doen dan fuck ik het up
Ben ik een kind van de duivel of een engel van god
Ik zeg je

Sjaak:
Fuck it up, rook ut op, drink ut op champagne pulp
Stuur je recht naar de afterparty
En loop naar buiten met mn bleke kop
Er is een kleine feestje, kleine feestje
Kom eens keer naar een groot feest
Elke dag mijn eerste space
Doe een drankje doordeweeks
En de duivel is weer bezig met het upfucken van mister sjeeks
En wat ik allemaal doe in deze wereld
Is eigenlijk helemaal niet oke
Mn nigger Dio, twinty mill, dat zijn geen slechte mensen maar
Ik geloof in mijn geloof dus what the fuck zit ik te drinken damn
Want hij zit boven ik kijk mee
Wat wij doen in deze e
Want de verleiding is al groot en ik hoop dat hij ons vergeeft
Wat gebeurt als ik niet leef, wat gebeurt als ik niet leef
Ik voel me niet oke, ik voel me niet oke

Iemand pijn

avatar van indie-nerd
4 sterren, misschien te optimistisch...maar t klinkt gewoon lekker! Papa gaat ook echt ergens over...