Bee Gees - The Record (2001)

Alternatieve titel: Their Greatest Hits

Australiƫ
Label: Universal

1. New York Mining Disaster 1941 (2:11)
  2. To Love Somebody (3:01)
  3. Holiday (2:55)
  4. Massachusetts (2:25)
  5. World (3:12)
  6. Words (3:21)
  7. I've Gotta Get a Message to You (3:02)
  8. I Started a Joke (2:51)
  9. First of May (2:53)
  10. Robin Gibb - Saved by the Bell (3:09)
  11. Don't Forget to Remember (3:31)
  12. Lonely Days (3:49)
  13. How Can You Mend a Broken Heart (3:30)
  14. Run to Me (3:07)
  15. Jive Talkin' (3:42)
  16. Nights on Broadway (4:29)
  17. Fanny (Be Tender with My Love) (4:04)
  18. Love So Right (3:40)
  19. If I Can't Have You (3:22)
  20. Love Me (4:04)
  21. You Should Be Dancing (4:13)
  22. Stayin' Alive (4:47)
  23. How Deep Is Your Love (4:05)
  24. Night Fever (3:33)
  25. More Than a Woman (3:30)
  26. Emotion (3:59)
  27. Too Much Heaven (4:56)
  28. Tragedy (5:05)
  29. Love You Inside Out (4:13)
  30. Barbra Streisand en Barry Gibb - Guilty (4:26)
  31. Heartbreaker (4:25)
  32. Islands in the Stream (4:22)
  33. You Win Again (3:57)
  34. One (5:03)
  35. Secret Love (3:29)
  36. For Whom the Bell Tolls (5:06)
  37. Alone (4:52)
  38. Immortality [Demo] (4:12)
  39. This Is Where I Came In (4:01)
  40. Spicks & Specks (2:51)
  41. Melody Fair * (3:48)
  42. Jumbo * (2:08)
  43. My World * (4:22)
  44. Massachusetts [Live] * (2:42)
  45. To Love Somebody [Live] * (2:52)
  46. Jive Talkin' [Live] * (4:35)
  47. How Can You Mend a Broken Heart [Live] * (3:38)
  48. How Deep Is Your Love [Live] * (3:59)
totale tijdsduur: 2:31:23 (2:59:27)
Vreemd om de nummers, die door de broertjes zijn geschreven, maar door andere artiesten groot zijn geworden, nu toch in hun versie te horen. Bijvoorbeeld Heartbreaker of Islands in the Stream. Kan niet zeggen dat ik het allemaal even geslaagd vind. verders is dit natuurlijk een hele goeie complete compilatie. Mijn favorieten zijn toch wel Nights on Broadway met die heerlijke bas en vooral Lonely Days!

Bij mij zonder twijfel Spicks en Specks.

De tekst trekt op niets, maar het zo'n gevoelig nummer, met die priemende trompet op het einde... snif... De kwaliteit is wel niet optimaal

The Bee Gees ... tja ...
Voor mij zo'n band waar ik nooit een gewoon album zou van kopen, daarom is die verzamelaar echt wel heel geslaagd. Doorheen de jaren ken je veel nummers van hen, een aantal zijn echt wel de moeite waard en die staan hier mooi samen. Voor mij was één schijfje voldoende geweest, maar dan zou ik dat wel zelf willen samenstellen, want anders worden verkeerde keuzes gemaakt, natuurlijk vanuit mijn voorkeuren bekeken.
Leuk aan zo'n degelijke verzamelaar is ook het feit dat je dankzij de chronologische structuur een beeld krijgt van de evolutie in de band. Ik zie er drie delen in.
Deel 1: de beginjaren met persoonlijke favorieten als 'I started a joke' en 'First of May'. Soms doen ze een beetje denken aan Simon and Garfunkel. Eenvoud siert.
Deel 2: de jaren '75 tot '80. De periode van het grote succes. Het discogeluid. Hun bekendste nummers dateren uit die periode. Opvallend is ook dat de broertjes intussen wellicht gecastreerd zijn, want hun stemmen zijn enorm veranderd.
Deel 3: de periode na het grote succes. Zoals bij veel bands die lang meedraaien, teren ze wat op hun vorige successen. Meer dan een bescheiden hitje zit er niet meer in.
Dit alles leidt tot een 3,5. Dit is voor mij degelijk. Nooit neem ik ze op in mijn top10, nooit degradeer ik ze tot rommel. Een mooie middelmaat om weinig te beluisteren, maar er wel van te genieten.

nicolas
erg goede verzamelaar met veel bekende hits (more than a woman, night fever, HOW DEEP IS YOUR LOVE, jive talkin', stayin' alive, YOU SHOULD BE DANCING, massachusetts, words,...) al deze hits kende ik zonder dat ik wist waar ze vandaan kwamen. dit bewijst toch wel dat hun muziek universeel is/was en zelfs tot kleine jongetjes van 16 reikte...

avatar van Jan Wessels
Prima verzamelaar die eigenlijk alle hits van de broertjes Gibb wel bevat. Ik ga met Dream555 onderverdeling in drie tijdvakken mee. Hun eerste periode leverde een paar zeer goede nummers op (Lonely days, Holiday, New York Mining disaster) daarna kwamen ze sterk terug met tracks als Jive Talkin', Nights on broadway en de bekende Saturday night fever nummers. Daarna zakt het erg in. Toch een 4,0 want het werk van voor 1979 is van hoog niveau.
Eén omissie: ik had graag Every Christian Lion hearted man erop willen hebben. Prachtig nummer!

EVANSHEWSON
Deze collectie is de meest complete die er bestaat van deze grote band.
Vrij compleet omdat er altijd wel voor iedereen iets op ontbreekt, al staan al hun grote hits hier geheid op.
Puik werk dus.
Voor mij mocht het nummer Spirits Having FLown er zeker bijgestaan hebben, maar dat is maar een klein beetje vitterij, want dit is een UITSTEKEND verzamelalbum van een band die verschillende generaties van prachtige muziekjes heeft voorzien. Hier past enkel maximale 5 sterren *****

EVANSHEWSON
Ik begrijp de lage gemiddelde score totaal niet. Dit is toch de ultieme verzamelaar van deze formidabele band ??

Ik herbeluister hem net, het was even geleden, dit is puur klasse, van voor naar achteren en weer terug!
Blijf bij maximale score!
*****

avatar van dynamo d
EVANSHEWSON schreef:

Blijf bij maximale score!
*****

Ik ben het helemaal met je eens! Eén van de beste verzamelaars die ik ken en heb. The Bee Gees zijn op MuMe niet echt populair, maar daar trek ik mij niks van aan. The Record is echt een plezier om naar te luisteren. Van mij ook 5*

avatar van snarf349
ik doe met jullie mee om het gemiddelde wat op te schroeven, 5*
dit deel ik samen met m'n vrouw ( zeldzaam, aangezien dat we totaal niet van elkaars muziek houden ).

avatar van musicfriek
Ik heb 4 sterren gegeven voor deze verzamelaar. Het is erg compleet, maar er staan ook gigantische draken op zoals: Immortality (met Celine Dion), die is me echt te zoet gewoon. Run to Me trek ik ook niet echt. Verder vind ik Heartbreaker en Islands in the Stream veel beter van de andere uitvoerenden (Dolly en Dolly & Kenny). Ik weet dat Bee Gees die nummers geschreven hebben, maar hun uitvoering voegt niet veel toe.

avatar van rudiger
toch waren de begin jaren van de heren beter .
dit is een mooi overzicht van hun werk , mijn favoriet : I STARTED A JOKE.
tijdens hun latere werk gingen de stemmetjes nog meer omhoog , alsof de heren `n te kleine onderbroek droegen.
oh ja , 4,5 star.

Pieter Paal
Goed samengestelde hits-verzamelaar.
Enige min-puntjes zijn hun herbewerkingen van de hits die ze schreven voor anderen dus 'Emotion', 'Heartbreaker' en 'Islands in the stream' en waarom die vreselijke samenwerking met Celine Dion in 'Immortality'?

avatar van Poeha
musicfriek schreef:

Heartbreaker wordt gezongen door Dionne (Warwick) en niet Dolly (Parton)

avatar van musicfriek
Verrek ja Dolly had ook een nummer wat Heartbreaker heette, maar heeft niks met Bee Gees te maken.

Nu draait Alone met de volume helemaal open, blijf die samenzang van de heren echt prachtig vinden hoor. Robin en Maurice hun stemmen passen echt perfect bij elkaar. Deze verzamelaar maar weer eens uit de kast trekken dan.

Trouwens wel jammer dat ze op deze Ordinary Lives eraf gelaten hebben

avatar van Pooiertje
volgensmij heb ik deze nog ergens liggen en ik kan me herinneren dat ik dit prachtig vond

avatar van FunkStar
Geweldige compilatie van the Bee Gees! Alleen mis ik wel het een en ander zoals Paying The Price Of Love, He's A Liar, The Woman In You en Spirits Having Flown!

Maargoed, toch 4*

stuart
You Should Be Dancing en nog een een paar van zulke nummers...That's The Way (I Like It)

avatar van Alicia
dream555 schreef:

Voor mij is dit puur jeugdsentiment... en dat met nadruk op de eerste jaren. Zeker in het begin kon ik de gebroeders Gibb wel waarderen. Na het nummer "Night Fever", vond ik ze echter (meestal) niet meer om aan te horen. Wel een aardige verzamelaar, die ik weliswaar bijna nooit meer draai... maar nummers zoals Massachusetts, Spicks & Specks en Words blijven erg mooi!

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Stayin' Alive is eigenlijk het vlaggenschip van alles wat maar fout is aan disco, maar desondanks wel een sterk nummer. Verder ligt mijn interesse hier toch meer bij de eerste 10 á 15 nummers (en de allerlaatste ).

avatar van musicboy
Van 3 albums is geen enkel nummer opgenomen: Life in a tin can, Mr. natural en de film Staying alive. Ik vind dat altijd wel jammer dat een album op een deftige verzamelaar genegeerd wordt. De nummers van de film vond ik altijd wel aardig, zeker Someone belonging to someone.

avatar van musicboy
Even vitten ... een driedelige verzamelaar had het echt compleet kunnen maken. Mooi chronologisch met de volgende nummers ertussen:
- 'The three kisses of love' (eigenlijk hun allereerste single, dus openingsnummer)
- 'Wine & women' (ook heel oud singletje)
- 'Spicks & specks' (als 3de nummer graag!)
- één nummer van elk soloalbum, want 'Saved by the bell' staat er wel op, maar van andere soloalbums niks
- één nummer van 'Life in a Tin Can' + ''Mr. Natural'
- 'Someone belonging to someone' van 'Staying Alive' (en eventueel meer, want dat zijn goede nummers)
- en ontbrekende mooie nummers zoals 'Children of the World', ook de albums vanaf 1987 zijn zo matig aanwezig
Dream on, zeg ik dan tegen mezelf.

avatar van musicboy
De Australische importversie bevat twee extra nummers, die mooi chronologisch opgenomen zijn: 'Melody Fair' (uit 'Odessa') en 'My World' (nieuw nummer uit 'Best Of Vol.2'). Deze versie is te verkrijgen via Blah en kost je tussen de 11 en 12 euro, verzendingskosten inclusief.

avatar van LucM
Ik bezit de 4CD-box "Tales from the Brothers Gibb" maar deze compilatie is ook prima. Heel wat prachtige en onverwoestbare songs met geweldige vocalen en samenzang, pure klasse gewoonweg.
Favoriete nummers : "Holiday", "Massachusetts", "World" en "Stayin' Alive".

avatar van pygmydanny
Dit album stond in MOJO 114 (mei 2003) bovenaan in MOJO's How To Buy Bee Gees

Muziek >> Toplijsten en favorieten >> MOJO How To Buy - gids

avatar van Twinpeaks
Prima verzamelaar van de broers en wat een knappe liedjes allemaal.Of je er nu wel of niet van houdt. Ze hadden de mogelijkheid om nummers te schrijven die goed in het gehoor lagen en die een breed publiek aanspraken en dat is ook een kwaliteit.ABBA had dat ook.De Bee Gees hebben de wereld niet veranderd met hun muzikale bijdrage ,ze hebben hem wel wat vrolijker gemaakt. 4 sterren

avatar van Rinus
Ik heb de re-issue van dit album uit 2006 (en die is dan gelijk aan de Australische versie), en dan staan er 42 nummers op.

Geweldige verzamelaar, en eigenlijk mis ik niets essentieels op dit album. Misschien alleen de wat kleinere hits in ons landje I.O.I.O. en S[pirits having flown. Maar omdat dit uiteraard een internationale verzamelaar is, kan ik begrijpen dat deze songs er niet op staan.

Daarnaast een mooie geremasterderde geluidskwaliteit ook.

Zoveel goede hits. Zijn maar weinig bands die meerdere muziekperiodes mee hebben gedraaid.
Jaren 60 met NY mining disaster, world, words etc. En wat blijft `I started a joke`een sterk nummer.
Daarna discotijdperk jive talkin` , nights on broadway en saturday night fever album.
Vervolgens daarna nog hits in de jaren 80/90 als you win again, alone, secret love en paying the price of love. Zijn er nog genoeg die ik niet benoemd heb. Maat stuk voor stuk nummers die iedereen kent wereldwijd.

Net als Abba hebben ze vreemd genoeg een niet zo goed imago terwijl ze muzikaal gezien gewoon echt goed zijn. Maar ja, omdat het pop muziek is stoot het veel principieel mensen af. Hun gemis...

avatar van teus
Beegees ....hun albumwerk vond ik nooit zo groots maar hun single/hits waren wel top
Ze waren ook wel de meesters van het gevoelige werk,
Niks mis mee, want muziek is gevoel en emotie !
Vind deze samenstelling de mooiste en meest (compleet) (valt bij beegees niet mee)
Kost me gewoon moeite om bij de statistieken de favorieten eruit te kiezen
Superverzamelaar!! 5***** ik hou ervan Klasse

avatar van bikkel2
Ook weer een typisch geval van een act wat je misschien stiekem goed mocht vinden.
De Bee Gees begonnen in de 60's als een trio met aanvankeljjk best sterke liedjes.
Lonely Nights, To Love Somebody een pareltje als New York Mining Distater, onvergetelijke evergreens met sterke vocalen en herkenbare melodieen.
Toen enjgzins de klad er in kwam en de formule leek uitgewerkt, diende de disco zich aan en herpakte de broers zich.
Succesvoller dan ooit en songs als Jive Talking, You Should Be Dancing, Staying Alive en Night Fever hebben ondanks de misschien " foute factor " toch iets aanstekelijks en het swingt als de pest.
De kopstem van Barry Gibb ( hij bokste het live ook gewoon voor elkaar) kan wat irritatie opwekken als je het teveel hoort, maar het werkte wel.

Eerlijkheidsgehalve zijn ze na de disco periode nooit echt meer van belang geweest.
Ok, ze pakten af en toe hun hitjes mee, maar de albums vielen eigenljjk continue erg tegen.

Artistiek vind ik hun beginperiode ook het sterkst. Hun 70er jaren Discowerk is een aangename herinnering met slimme liedjes. Ik heb er geen hekel aan maar zal het niet meer zo snel uit eigen beweging opzetten.

Blijft een rare gewaarwording dat Barry Gibb als oudste al zijn broers heeft overleefd.
Wat zal die man een leegte voelen. Daar kan geen geld tegen op.

avatar van teus
Ik herken jou uitleg, want,,,ben het in grote lijnen met je eens
Ook ik vind beginperiode het sterkst,
maar ook vanaf halverwege 70,s dus de 2e(Disco) periode,vind ik ze toch ook meer dan alleen maar een aangename herinnering
laatste periode 80/90,s is idd. wat minder,en toch vind ik...maakte ze af en toe weer enkele juweeltjes

En ja ,heb ik ook al eens bij stil gestaan hoe Barry Gibb bizar eigg, als oudste van het stel,
Zijn jongere broers en medemuzikanten waarmee hij bijna heel zijn leven mee optrok,
Allemaal heeft verloren
Hij hield de moed erin en ging zelfs nog alleen op toernee,
En wat je zegt Bikkel.. Hij moet die leegte heel erg voelen