Bee Gees - The Record (2001)

Alternatieve titel: Their Greatest Hits

Australiƫ
Label: Universal

1. New York Mining Disaster 1941 (2:11)
  2. To Love Somebody (3:01)
  3. Holiday (2:55)
  4. Massachusetts (2:25)
  5. World (3:12)
  6. Words (3:21)
  7. I've Gotta Get a Message to You (3:02)
  8. I Started a Joke (2:51)
  9. First of May (2:53)
  10. Robin Gibb - Saved by the Bell (3:09)
  11. Don't Forget to Remember (3:31)
  12. Lonely Days (3:49)
  13. How Can You Mend a Broken Heart (3:30)
  14. Run to Me (3:07)
  15. Jive Talkin' (3:42)
  16. Nights on Broadway (4:29)
  17. Fanny (Be Tender with My Love) (4:04)
  18. Love So Right (3:40)
  19. If I Can't Have You (3:22)
  20. Love Me (4:04)
  21. You Should Be Dancing (4:13)
  22. Stayin' Alive (4:47)
  23. How Deep Is Your Love (4:05)
  24. Night Fever (3:33)
  25. More Than a Woman (3:30)
  26. Emotion (3:59)
  27. Too Much Heaven (4:56)
  28. Tragedy (5:05)
  29. Love You Inside Out (4:13)
  30. Barbra Streisand en Barry Gibb - Guilty (4:26)
  31. Heartbreaker (4:25)
  32. Islands in the Stream (4:22)
  33. You Win Again (3:57)
  34. One (5:03)
  35. Secret Love (3:29)
  36. For Whom the Bell Tolls (5:06)
  37. Alone (4:52)
  38. Immortality [Demo] (4:12)
  39. This Is Where I Came In (4:01)
  40. Spicks & Specks (2:51)
  41. Melody Fair * (3:48)
  42. Jumbo * (2:08)
  43. My World * (4:22)
  44. Massachusetts [Live] * (2:42)
  45. To Love Somebody [Live] * (2:52)
  46. Jive Talkin' [Live] * (4:35)
  47. How Can You Mend a Broken Heart [Live] * (3:38)
  48. How Deep Is Your Love [Live] * (3:59)
totale tijdsduur: 2:31:23 (2:59:27)
avatar van bikkel2
Een groot gemis...... absoluut.

avatar van Jan Wessels
Net deze dubbel CD in Engeland 2de hands gekocht. Op een sticker op het doosje staat 40 Hits - 2CDs. Op de 2 cd's staan echter 42 nummers... Als bonustracks zijn toegevoegd op CD1: Jumbo en My World. Het is een uitgave van Polydor Ltd (UK) 2001 - Made in the EU.

avatar van vinejo
Net de docu gezien op Canvas (nu nog te bekijken op VRT nu) die een schitterend beeld geeft van het leven en werk van de vier (!) broertjes Gibb.
En nu deze best of aan het (her)beluisteren, wat een geniale songsmids waren deze broertjes.
Ook ik heb me ooit bezondigd aan Bee GeesBashing, vooral in de jaren 80 (toen ik genoot van de toenmalige heerlijke gitaarscene) maar vandaag kan ik ze, net als ABBA, alleen maar appreciëren voor hun prachtige en tijdloze liedjes.

avatar van Queebus
Prachtige verzamelaar van the Brothers Gibb. Meer heb je eigenlijk niet nodig. Muziek voor 7 tot 77, net als ABBA. Een prestatie van jewelste!

avatar van gaucho
Natuurlijk, de broertjes Gibb waren geweldige songschrijvers. Voor zichzelf en voor anderen, en dat laatste draagt ertoe bij dat dit album ook nummers bevat die door anderen tot hit gezongen zijn. Ze zijn geplaatst in de volgorde waarin ze geschreven en (door anderen) uitgevoerd zijn, maar hun eigen uitvoeringen datetren van jaren later. Daarom 'zitten' nummers als Emotion, Heartbreaker, Islands in the stream en Immortality niet zo lekker tussen de overige nummers, want het tijdsverschil is te duidelijk hoorbaar en breekt de chronologische volgorde. Daarnaast vind ik het raar dat hun eerste internationale hit, Spicks and specks (vrijwel alleen in Nederland een hit) als allerlaatste geprogrammeerd staat. Daarom geen vijf sterren, maar viereneenhalf.

Verder een mooie selectie uit hun hoogtepunten door de jaren heen. Ik mis naast een persoonlijke favoriet als Mr. Natural (dat was een single, maar geen hit) eigenlijk alleen de twee nummers die op de UK-versie als bonus zijn toegevoegd: Jumbo en My world. Jan Wessels refereert er hierboven aan. Er bestaat ook een Japanse versie met Jumbo en Melody fair als bonus. De laatste was daar een nummer één-hit.
Ik heb de internationale versie met 40 nummers en vind die twee wel een gemis. Ik zou op jacht kunnen gaan naar de Engelse versie, maar heb beide nummers al op een vroege Japanse rarities-CD, dus ik laat het maar zo.

Mooie selectie maar ik prefereer The Ultimate compilatie die een bijna identieke song selectie heeft.
De nummers staan daarop weliswaar niet in chronologische volgorde maar de geluidskwaliteit ervan is veel beter dan op The Record het geval is. Sommige oudere tracks op The Ultimate zijn in mono uitgevoerd net zoals bij de originele singles het geval is. Bij The Record is dit niet het geval en zijn afwijkende stereoversies gebruikt.