Saybia - These Are the Days (2004)

Denemarken
Label: EMI

1. Brilliant Sky (3:45)
  2. Bend the Rules (3:27)
  3. I Surrender (3:39)
  4. Guardian Angel (4:11)
  5. We Almost Made It (3:53)
  6. Soul United (4:32)
  7. Flags (4:04)
  8. The Haunted House on the Hill (4:52)
  9. Stranded (5:24)
  10. It's OK Love (4:42)
  11. Joy [Live] * (7:16)
  12. In Spite Of [Live] * (6:42)
  13. Untitled (17:24)
  14. The Day After Tomorrow [Live] * (4:18)
  15. Worst Case Scenario [Live] * (5:02)
  16. The Haunted House on the Hill [Live] * (5:47)
avatar van Nicolage Rico
De laatste tijd heb ik deze plaat weer vaak opstaan, vooral door 2 liedjes:

I Surrender en Untitled blijven weergaloos. Bend the Rules en Its'OK Love zijn zeer sterk, daaronder heb je nog Stranded en ander goede nummers, maar er staan ook niemanddalletjes op, zoals Soul United en Flags - niet eens slecht, maar het gaat wel ten koste van de sfeer.

Maar goed, dan komt Untitled, en dat nummer maakt alles goed - al zouden er 10 nummers van Frans Bauer voorstaan.

Kingsnake
Lekkere plaat, lekkere muziek. Niet echt mijn lievelingsstijl muziek. Maar klinkt toch wel fijn op zo'n brakke paasdag. Vooral dat laatste lange nummer vind ik plezierig.

avatar van Guinness1980
Vind de voorganger heel wat beter dan deze. Maar toch hebben ze een sterk album afgeleverd.

ooit sex gehad op het laatste nummer (en op repeat gezet..)?...: ik kan het aanbevelen...

avatar van reptile71
Beautiful Stranger, zoals ik hem zelf noem, blijft toch een favoriet van mij om te zingen met mijn gitaartje. Erg makkelijke akkoorden (voor de kampvuurspelers onder ons: Am C Em G / Am C G D / refr. G D Am C), alleen om hem goed (mooi) te zingen valt me niet echt mee. Wat een schitterend nummer is dat nog steeds!

avatar van Chameleon Day
minicooper schreef:

En op repeat? Nou dan heb je er veel tijd voor nodig gehad.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Vandaag weer eens opgezet, dat laatste nummer untiteld blijft geweldig ik was vergeten hoe geweldig zelfs

avatar van robbrouwer58
Deense popmuziek? Wow! Mag er zijn! Bestaan ze nog?

avatar van reptile71
Lijkt mij wel want ze komen op 1 november in Tivoli.

De zanger-gitarist heeft in 2008 (of eind 2007) zijn vriendin verloren bij een auto-ongeluk en toen heeft de band een break ingelast (begrijpelijk).

avatar van Arrie
robbrouwer58 schreef:
Deense popmuziek? Wow! Mag er zijn! Bestaan ze nog?

Jep, ze zijn dit jaar weer aan het touren zelfs, en er komt een nieuwe cd. Daarbij heeft de zanger vorig jaar ook een cd uitgebracht.

avatar van Chameleon Day
reptile71 schreef:

En ter verwerking van die gebeurtenis een schitterend, ingetogen en in het Deens gezongen solo-album gemaakt. Echt een aanrader!

avatar van reptile71
Jep, heb hem zojuist besteld.

Net de plaat weer eens na lange tijd beluiserd en toch maar een halfje erbij gedaan. Het tweede gedeelte van het album vind ik sterk met Flags, het prachtige einde van The Haunted House on the Hill, het breekbare It's OK Love en het geniale Untitled. De eerste zes nummers vind ik echter van wat minder hoog niveau, alhoewel Brilliant Sky geen verkeerd begin is van de CD.

avatar van Rogyros
Ik moet zeggen dat ik I Surrender toch ook een mooi stukje muziek vind. Volledig eens dat Untitled geniaal is.

Na het fraaie debuutalbum The Second You Sleep leverde Saybia in 2004 nog zo'n mooie stemmige pop/rock LP af, dit These Are the Days. De vraag is of het over het geheel misschien net iets minder dan het debuut is, het is in ieder geval meer dan de moeite waard. Hoewel geen nummer minder is, valt wel op dat een aantal nummers er bovenuit steken: die zijn echt (heel) mooi.

Voorop voor mij Untitled: wat een wereldnummer is dat toch zeg! Mooie melodieën, sterke gitaren, mooie tegenstellingen tussen rustige en harde(re) muziek. Album opener Brilliant Sky is een fijne catchy popsong. I Surrender heeft een mooie sfeer, net als Guardian Angel, wat ik nog wat mooier vind, ook door de gitaarsolo. Leuk zijn synthesizer en gitaar op Soul United, wat daardoor een goede break is in het album, met net wat andere muziek. Tot slot is Stranded ook een hoogtepunt: wat een prachtige nummer, wat een mooie strijkers.

Mooie zang, prima uitgevoerd, fraaie songs met genoeg variatie: alles bij elkaar een zeer geslaagde Deense plaat.

avatar van frankmulder
Ik beluister eigenlijk alleen nog maar het laatste nummer... Maar dat is dan wel gelijk genieten met een grote G.

avatar van SirNoodle
aERodynamIC schreef:

En aERo denkt dus dat die eer voorbehouden is aan het debuut.
Laten we elkaar hier over pakweg 15 jaar nog eens op aanspreken sq

't is nog geen 15 jaar, maar ik blijf deze toch vaker draaien dan de eerste. Uit de eerste ga ik misschien wat sneller een paar topnummers halen, maar staat er ook wat teveel 'vulling' op, deze ga ik dan veel vaker in 1 keer draaien

En het is vooral ook voor het superieure begin met 'brilliant sky ' en 'bend the rules', 2 nummers waar naast de muziek ook de tekst echt een speciale plaats heeft bij mij.

avatar van rkdev
SirNoodle schreef:
Uit de eerste ga ik misschien wat sneller een paar topnummers halen, maar staat er ook wat teveel 'vulling' op, deze ga ik dan veel vaker in 1 keer draaien .
voor mij is het debuutalbum echt onovertroffen en staat daar geen enkele vuller op. Sterker nog, het is een 5* album met een onbeschrijflijke magische sfeer in de nummers. Dit was zeker een verdienstelijke opvolger (een nummer als Soul United vind ik hier een vuller) maar zo goed als het debuut is het helaas nooit meer geworden.

avatar van Twinpeaks
Mooie tweede plaat van de mannen van Saybia.Alles mooi in balans en smaakvol ingekleurd.Bend The Rules en I Surrender zijn wat mij betreft de toppers hier.Jammer dat ze niet wat productiever zijn geweest ,want de potentie om door te groeien hadden ze zeker.4 sterren

avatar van Ronald5150
Net als de voorganger, is ”These Are the Days” wederom een uitstekend album. Saybia komt weer op de proppen met melancholische en meeslepende pop- en rockliedjes. Het gitaarwerk is niet uitbundig, maar wel erg sfeervol en mede daardoor erg functioneel. De zanger heeft een erg karakteristieke stem die vol en warm klinkt. Hij zingt met passie en emotie en weet zo erg goed het gevoel van het nummer over te brengen. Het album begint geweldig met ”Brilliant Sky”. Saybia houd je direct bij de les. De hitsingle ”I Surrender” blijft een pareltje. Het refrein is geweldig en spookt zomaar dagen door je hoofd. Maar dit album als geheel is er eentje om te koesteren, waarbij de epische afsluiter ”Untitled” nog het noemen waard is. Ruim een kwartier dromerige en weelderige klanken sluiten ”These Are the Days” waardig af. De altijd moeilijke tweede plaat, blijkt voor Saybia geen horde te zijn.

Bij Brilliant Sky moet ik gelijk aan bands als Arcade Fire, Stereophonics en Death Cab For Cutie, ja en zelfs Radiohead ten tijden van The Bends denken, maar dan net wat overtuigender.
Saybia was voor mij vooral het bandje van I Surrender, en Eyes on the Highway ligt hier wel in de kast, maar komt er eigenlijk nooit uit.
Gisteren These Are the Days voor 50 cent kunnen scoren bij een tweedehandszaak, maar in de auto kwam ik er al achter dat het een kopie betrof.
Jammer dan, maar dat risico kan ik wel lopen, wat vervelender was, is dat het na het derde nummer vast liep, en ik er toch voor gekozen heb om het schijfje symbolisch een laatste rustplaats te geven, namelijk in de vuilnisbak.
Maar via de bekende internetkanalen These Are the Days helemaal geluisterd.
De genoemde invloeden blijven vaak terug komen, en I Surrender wijkt wel wat af van het overige materiaal.
Het dreigende intro doet bijna vermoeden dat het hier om een ballad gaat van de een of andere stevige rockband.
Ik moet vooral aan Bother van Stone Sour denken.
Later hoor ik op het album ook Muse invloeden terug, en bij Matthew Bellamy kan ik mij nog wel eens storen aan de astmatische uithalen, welke hier dus gelukkig niet aanwezig zijn.
Toch wel een album welke ik in mijn bezit moet krijgen, daarvoor ben ik de miskoop van gisteren wel dankbaar voor.

Ik heb het inmiddels al weer een tijdje op vinyl (vanuit Denemarken laten bezorgen). Raar dat het (volgens mij) alleen daar gereleased is.

aERodynamIC schreef:

Ik heb deze en de 1e ook op vinyl, en ook uit Denemarken inderdaad. Blijkbaar was de rest van Europa niet interessant genoeg voor deze release?

Mooi geluid op de platen!

Volgens mij is Saybia alleen in Nederland enorm populair en dan is het minder interessant wellicht.

Nu Eyes on the Highway nog lennon, alleen denk ik dat de kans op een re-issue klein is omdat ze zelf niet zo tevreden over dat album waren (ik zelf denk daar anders over). En anders voor veel geld via de bekende kanalen, maar dan voldoet mijn cd nog prima

avatar van Shelter
Ik vind eyes on the highway erg teleurstellend na wat ze eerder gemaakt hadden maar op zichzelf staand is het ook weer geen kutplaat of zo

Shelter schreef:

Dat dus..Best goed album, maar vergeleken met de andere 2 is het een stuk gezapiger. Album 4 daalt nog verder af. Ik hou het bij deze 2.

Prachtig album....die laatste drie nummers.....geniaal

avatar van Cannabooze
Vandaag tijdens de Snob2000 kwam Untitled langs. Toch maar weer eens snel het stof van deze blazen. Wat een lied!

Parlotones
Had deze op 4 sterren staan en heb er een halfje eraf gedaan. The Haunted House on the
Hill , Stranded
en It's Ok Love doen mij niet veel. We Almost Made It en Soul United krijgen een 6-... I Surrender , Guardian angel en Flags zijn mijn toppers van These are the Days. En Untitled heeft een bijzonder plekje bij mij.