Kasabian - Kasabian (2004)

Label: Arista

1. Club Foot (3:34)
  2. Processed Beats (3:07)
  3. Reason Is Treason (4:35)
  4. I.D. (4:47)
  5. Orange (0:46)
  6. L.S.F. (Lost Souls Forever) (3:17)
  7. Running Battle (4:15)
  8. Test Transmission (3:55)
  9. Pinch Roller (1:13)
  10. Cutt Off (4:38)
  11. Butcher Blues (4:28)
  12. Ovary Stripe (3:50)
  13. U Boat / Reason Is Treason [Jacknife Lee Version] (10:51)
avatar van henksluis
Een groeibriljantje, ik draai deze plaat nu regelmatig na een stroeve start

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
I.D. & L.S.F.

avatar van stef212
Bijna nergens hoor ik wat dat ik kan linken aan West Ryder Pauper Lunatic Asylum. Maar niettegenstaande vind ik dit een heerlijke plaat.

avatar van OlivierL
Geniaal album van een geniale band, gedreven achter de geniale Sergio Pizzorno!
Hun debuut vind ik nog lekker rauw klinken, nog niet overdreven bewerkt in de studio, in tegenstelling tot West Ryder Pauper Lunatic Asylum, wat ik wel goed vind voor een eerste album!

Ik sluit me echter aan bij de rest: Kasabian kan niet tippen aan WRPLA!

avatar van wibro
Na 'Funeral' van Arcade Fire het beste album van 2004. Dit album bevat prachtige nummers zoals 'I.D.', 'L.S.F.' en 'Ovary Stripe'.
Ik ben toch wel benieuwd naar Kasabian's laatste album met de lange titel;
"The West Ryder Pauper Lunatic Asylum".
Als ik de berichten op dit forum zo lees schijnt dat nog beter te zijn dan dit uitstekende debuut van Kasabian.

avatar van Helicon
Empire had ik al eens eerder ingekopt, die staat vol met bombast (heerlijke bombast overigens) Deze debuutplaat wel iets anders maar zeker geweldig. mooie combi tussen rock en electronica. I.D. vind werkelijk fenomenaal.

avatar van Co Jackso
Het eerste album van Kasabian bevalt mij zeer goed en dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Dit is voor mij een zogenaamd groeialbum, ik moest namelijk heel erg wennen aan het stemgeluid van zanger Tom Meighan. Club Foot en L.S.F. zijn natuurlijk de eerste nummers die in positieve zin opvallen, maar ook Processed Beats, Running Battle en Reason is Treason zijn zeer zeker bovengemiddeld goed. Verder vind ik het bij mijn beoordeling belangrijk dat er geen nummers volledig in negatieve toon opvallen, en dat is bij dit album gelukkig niet het geval.

avatar van Mark17
Dit is een steengoede plaat. Geweldige mix van rock en electronica maakt dit debuut tot een tijdloze klassieker. Ook de rustigere nummers zijn fantastisch,zoals bijvoorbeeld een Butcher Blues. Merk dat ik bij iedere luisterbeurt het geluid steeds iets verder open gooi. Goed teken altijd. Daarom maar eens op zoek gegaan naar de fysieke cd en kon het niet laten na het zien van dit spotprijsje.

Electronica?

avatar van wibro
Mark17 schreef:
Dit is een steengoede plaat.

Inderdaad een steengoed album dat ik afgelopen zaterdag maar een aangeschaft heb. Jammergenoeg mist het album het prachtige instrumentale "Ovary Stripe", dat als bonustrack vermeld staat in het overzicht van dit album op MM.

avatar van SOAD
herman schreef:
Electronica?

Er zijn toch een aantal nummers op deze plaat doordrenkt met electronica.
Neem nu het begin van I.D of het eind van Club Foot.

Als een nummer doordrenkt is met electronica en je verwijst vervolgens naar een intro en een outro valt dat ook wel weer mee. Dat is inderdaad wel een beetje electronica, maar het blijft gewoon een rockplaatje.

avatar van jassn
Dit blijft toch wel een geweldig debuutalbum, van mij mochten ze gerust hier op verder doen. Ik zal toch eens Stone Roses moeten checken.

avatar van Ronald5150
Heerlijk debuut van deze Britse band. Opzwepende plaat, een soort dansbare rock zeg maar. Elektronica vermengt met gitaren. Interessante combinatie. Ik snap de vergelijkingen met Stone Roses, maar die vind ik toch wel wat verfijnder dan Kasabian. Kasabian heeft meer de directe aanpak, meer van dik hout zaagt men planken zogezegd. Maar desalniettemin is "Kasabian" gewoon een lekker album. Hoogtepunten vind ik "L.S.F. (Lost Souls Forever)" en het fantastische "Butcher Blues". Kasabian laat een verfrissend geluid horen tussen de laatste hype van Britse bands. Veelbelovend dus!

avatar van sjoerd148
De eerste 4 tracks zijn bijzonder goed, met name I.D. is geweldig.
Processed beats is bij de meesten wel bekend.
Daarna wordt het wisselvallig en dwaal ik soms af, maar het slot (Butcher Blues en U Boat) van de plaat maakt dan weer veel goed.

Ik verhoog hem zelfs naar 5 sterren. Bij dit album is de sound nog heel anders dan de volgende albums, die ik stuk voor stuk veel minder vind (nog wel redelijk goed). Kasabian wordt hier vaak vergeleken met andere bands maar ik vind dat ze, zeker op dit album echt een eigen sound hebben. Het gebruik van elektronica in veel nummers doet de muziek van mij betreft ook zeker ten goede, ook een heel sterke live band! Mijn favoriete nummers zijn ID, LSD en het instrumentale Ovary Stripe. Alle nummers vind ik heel sterk, zit geen skipnummer op. 5*

avatar van adri1982
Ik kreeg het album in 2007 cadeau voor mijn 25 jarige verjaardag. Draaide hem toen bijna iedere dag, tegenwoordig zo af en toe. 'Club foot' is de beste song. Ik kan me nog herinneren dat ik rond die verjaardag verkering had met een leuke jongedame.

avatar van Fathead
Niet vreemd, wel lekker. Ik heb niet altijd zin in wakamesalade met geraspte daikon - soms wordt je veel blijer van een vette burger van de Mac.

Zo ook deze plaat. Leentjebuur bij Stone Roses, de opener lijkt op Discothèque van U2 (ook een opener, trouwens) en naar het einde toe hoor ik zelfs een beetje Archive. Elektronisch zou ik het inderdaad niet willen noemen, gewoon een lekkere toegankelijke rockplaat.

Bij voorkeur in de auto te draaien, dunkt me...

Kasabian horen toch wel bij de meesters van de dansbare rock. Ook zo'n goede band die soms wat vergelijkbaar materiaal maakt, is Franz Ferdinand. Dit debuutalbum staat vol met niet alleen zeer aanstekelijke tracks, er staan zelfs een paar instant klassiekers tussen. De nummers zijn zeer pakkend, maar zitten erg goed in elkaar, met allerlei laagjes, van elektronische, via een diepe bas naar een heerlijke gitaar. Daar bovenop de zang van met name Tom Meighan en soms het brein van de band Sergio Pizzorno en je hebt echt geweldige muziek.

Recent zijn alle albums op vinyl heruitgegeven. Dit album op 2x 10 inch. Op kant A vind je dan een wel heel fraai trio: Club Foot, Processed Beats & Reason Is Treason. Dat kan je blijven draaien. Verderop vinden we nog het uitstekende L.S.F., met funky gitaar en orgeltje. Ook I.D. & Cut Off zijn het vermelden waard.
Verder staat er geen minder nummer op deze meer dan uitstekende en toch ook wel enigszins originele debuutplaat. En als je de band nog nooit hebt zien optreden, mis dat ook niet!

avatar van stoepkrijt
Club Foot is zonder twijfel een van hun beste rocknummers en is een geweldige opener van dit album. Processed Beats en L.S.F. zijn ook gaaf (zeker live denk ik), maar vind ik al een stuk 'tammer'. Bovendien zijn het wel erg simpele liedjes, iets dat het hele album eigenlijk parten speelt.

Dit debuutalbum vind ik over de gehele linie wat kalmpjes en soms bijna saai. Vanaf West Ryder wordt Kasabian duidelijk een echte rockband. De muziek wordt wat steviger en catchier tegelijkertijd en dat ligt me veel beter.

De elektronica op dit debuut is soms wel erg lekker, maar mist toch vaak wat spanning. Het enige écht spannende nummer vind ik Ovary Stripe.

Blauwe sterretjes gaan naar Club Foot, Processed Beats en Ovary Stripe. Test Transmission is eerste reserve. Eindoordeel: 3 Sterren voor dit wisselvallige, tamme album.