Kasabian - Kasabian (2004)

Label: Arista

1. Club Foot (3:34)
  2. Processed Beats (3:07)
  3. Reason Is Treason (4:35)
  4. I.D. (4:47)
  5. Orange (0:46)
  6. L.S.F. (Lost Souls Forever) (3:17)
  7. Running Battle (4:15)
  8. Test Transmission (3:55)
  9. Pinch Roller (1:13)
  10. Cutt Off (4:38)
  11. Butcher Blues (4:28)
  12. Ovary Stripe (3:50)
  13. U Boat / Reason Is Treason [Jacknife Lee Version] (10:51)
DwarreI
Sand clit

(verwijderd)
Hmmm. Hapklare Electrorock. En eerlijk gezegd: ik-wordt-er-niet-warm-of-koud-van

avatar van Koerok
Ok here we go. Ben net begonnen aan deze plaat. Vooralsnog, lekker groovy geluid....

avatar van Koerok
Nog steeds een lekkere plaat. Wordt steeds beter. Favorieten zijn L.S.F., Club Foot, Cutt Off en Processed Beats. Hierna Empire ook maar eens beluisteren (al zijn opvolgers meestal wat minder...).

avatar van Ewreck
Wat een heerlijke plaat. Heb hem net aangeschaft omdat ze op lowlands komen, dan wil je toch voorbereid zijn. Zag ze live op de BBC onlangs ze waren zo goed dat ik de cd moest kopen.

Ewreck schreef:

ze zijn live sensationeel!!!!!

Timothebizkit
Gisteren gekocht na het zien van hun Lowlands optreden en ik heb ze geloof ik ook op Live Earth ofzo gezien. Vond dat zo geweldig dat ik de cd wel moest hebben.

Voorlopige favorieten zijn Club Foot, Processed Beats, Reason Is Reason, L.S.F. en het meesterlijke I.D.

Op mijn versie staat dat nummer "Orange" trouwens niet, kan dat kloppen? Of is dat gewoon een hidden track (bijvoorbeeld het introotje van I.D.)?

avatar van bonothecat
Ik zie net dat ik hier 2,0* voor heb gegeven...en vond ze op lowlands toch best ok. Snel terugluisteren.

[edit]inmiddels herbeluistert...en waar ik die twee sterren vandaan haal is mij een raadsel... het is geen top cd maar de uitgangscore is toch minimaal 3,0 [/edit]

Timothebizkit
Mijn versie mist álle interludes...
Ik weet niet of ik daar ontevreden mee moet zijn...

avatar van jeroen1904
Kasabian is toch anders dan de meeste groepjes die vanuit de UK richting Benelux worden gestuurd. Iets meer elektronisch, iets meer sfeer gevoel, iets minder rock, maar echt wel heel goed. Ben blij dat ik deze uiteindelijk heb aangeschaft, want vind dat Kasabian hier echt wel een sfeervol album heeft gemaakt. Bijna geen enkel nummer valt tegen, alleen butcher blues vind ik wat minder. Maar club food, l.s.f, i.d en test transmission zijn echt heerlijke tracks. Trouwens mijn versie mist ook alle interludes .

Timothebizkit schreef:

Dat was dus dit optreden...

beaster1256
ik vind dit niet slecht maar ook niet om over naar huis te schrijven, ik heb het allemaal wel eens gehoord , maar club foot is een zeer goed nummer .

avatar van starsailor
Noem eens voorbeelden bij wie je dit eerder gehoord hebt dan???

avatar van Carolaah
Ahhh vorig jaar op Lowlands heb ik zó genoten van hun live-optreden... Die nummers komen dan zoveel energieker naar voren..

Met een juist geluidsysteem knalt dit album flink.. althans, naar mijn mening.

Ik geef een 3,5 aangezien het wel veel van hetzelfde is, maar toch wel een heel lekker album, vind dat Kasabian toch wel goed zijn eigen geluid heeft gevonden en de formule werkt.

Heerlijk.

avatar van lowieke
Geniale band met een ietwat gekkige naam (kasabian betekent namelijk slager in het Armeens).

Processed beats en club foot voelen echt alsof het al eeuwenoude klassiekers zijn die ik elk weekend in de pub meebrul.

lowieke schreef:

en Linda Kasabian was kroongetuige in de zaak tegen Charles Manson....over gek gesproken...

avatar van lowieke
O dat had ik nog niet gehoord haha. Best wel vreemde band-naam-keuze...:P

avatar van Suicidopolis
Ontdekt via... CSI! Een episode uit seizoen 5 of 6 ofzo, opende met "Processed Beats", en dat vond ik zo neig klinken dat ik dan maar meteen ben gaan opzoeken welke groep dat was. Heb uiteindelijk dan ook maar eens de CD gekocht, en daar heb ik vooralsnog zeker geen spijt van!

Het album mag dan niet uitblinken in originaliteit, wat het dan doet doet het wel bijzonder goed. Vooral de aanstekelijke beats en funky ritmes doen het hem voor mij, overgoten met een sausje cohones, niet in het minste te wijten aan de zanger, die er lekker voluit voor gaat, en bovendien nog mooi zijn stemgeluid weet te beheersen ook, om aldus verschillende moods neer te poten. Mooi, mooi...

Conclusie: geen bijster originele, maar wel bijzonder catchy muziek, met liefde, zorg en geduld gemaakt, die zichzelf bovendien toch genoeg apart weet te zetten van de concurrentie om volledig zijn eigen plaatsje in je CD collectie te verdienen. Halleluja!

avatar van TaraB
andré schreef:
[[Nubis schreef:
Wat een mooie letters op de hoes, zo groot en duidelijk.]]

Dick Bruna-fan?

haha xD

Wat een lekkere plaat dit! Processed Beats is echt heerlijk.

starsailor schreef:
Noem eens voorbeelden bij wie je dit eerder gehoord hebt dan???

denk dat beaster bedoeld dat het allemaal wat standaard is, het is niet echt radicaal vernieuwende muziek nietwaar?

Mayne schreef:

Ja, ik begrijp wel wat hij bedoelt, maar ben het er niet mee eens. Misschien kun jij mij dan vertellen wie dit kunstje allemaal al eens eerder vertoond hebben?

Mayne
Dat kan ik niet zo zeggen, maar het klinkt gewoon wat standaard in mijn ogen. Aardige fusie tussen stevige gitaarrock en wat elektronica met wat rauwe vocals eroverheen. Klinkt als een standaard formule toch? Dat is het ook - het geeft mij in ieder geval geen frisse wind tussen de oren en bij een doorgewinterde user als Beaster al helemaal niet.

Deze cd kwam wel uit in 2004 he, op dat moment was het nog wel redelijk "nieuw". Maar inderdaad, het is niet de meest vernieuwende muziek, maar Kasabian heeft wel als troef dat ze op 1 of andere manier wel authentiek klinken. Ik zou geen band kunnen noemen die net zo klinkt als Kasabian, ook al past het wel in hetzelfde straatje.

Mayne schreef:

Je kunt het zo niet zeggen......
Als je het dan zo formuleert bevat iedere muziekstroming wel een 'standaard' formule. Het gaat erom wat je, als band, zelf aan zo'n standaard formule aan ingredienten toevoegd lijkt me. Ik vind dat het Kasabian met hun toegevoegde ingredienten een redelijk unieke sound heeft neergezet. Zelf word ik volgende week 38 jaar en ben ik vanaf mijn 14e wel een behoorlijke muziekliefhebber dus hoef mij zeker niet neer te leggen bij de mening van 'doorgewinterde' Beaster.

Mayne
Dat hoeft ook niet. Ik geef gewoon antwoord aan mijn gevoel die zegt dat dit niet zeer vernieuwend is. Je mag best tegenargumenten geven hoor, al is de kans klein dat ik er gehoor aan geef.

avatar van joyce19791
Ik zie net dat ik op dit album nog steeds niet gestemd heb. Bij deze dan. 4****

Ravenous
Toen dit album net uit was was vond ik Processed Beats helemaal geweldig, heb echter verder nooit meer iets van deze band geluisterd. Toen ik zag dat er binnenkort weer een nieuw album kwam dacht ik gelijk weer aan dat lekkere Processed Beats. Blij dat ik de rest van het album heb geluisterd, dit is gewoon lekkere muziek. Standaard wellicht, maar met nummers als Club Foot, het lekkere instrumentele Ovary Stripe en natuurlijk Processed Beats als uitschieters maakt dat voor mij niet veel uit.

Ravenous
Haha gisteren op een feest nog eens wat los gegaan op Reason is Treason. Nieuwe album is ook weer goed, maar dit album doet het 'm toch wel echt. Onmogelijk om stil te blijven zitten bij het luisteren van dit album.

Ravenous schreef:

Ja inderdaad, Processed Beats is echt een fantastisch nummer. En het is ook HET nummer wat zou passen op hun laatste, vrij geniale, album the West Ryder Lunatic Asylum. Dit debuutalbum haalt het nog niet hierbij, maar is wel erg lekker ja. Ook nummers als Reason Is Treason, Running Battle, Cutt Off & Butcher Blues zijn niet te versmaden, net als de singles Club Foot en L.S.F. Er zit een heerlijk groove in dit rockalbum, baby!

Als je dit album waardeert, mis dan vooral de live versie niet, ook vermeld hier op Musicmeter:

Kasabian - Live from Brixton Academy (2005)

Zeer de moeite waard!